Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tää oli nippanappa nelinumeroisen puolella :) Melkein vastaava (tai lienee vastaava?) puuilon sivuilla satkun pari kalliimpi :)
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja niceman »

Sultzi kirjoitti:Tää oli nippanappa nelinumeroisen puolella :) Melkein vastaava (tai lienee vastaava?) puuilon sivuilla satkun pari kalliimpi :)
http://www.ikh.fi/tuotehaku/kompressori#!tid8852

Eli tuo =)
Hyvä kompressori toi on ja varaosiakin saa että ei ole kertakäyttöinen laite.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sama vehje huutanu töissä jo pari vuotta ongelmitta :) Joten riittänee hyvin mun satunnaiseen käyttöön :lol:
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Hitto kun olis tallissa enemmän tilaa niin vois ostaa itsekin paremman... mulla on 230v Kone isoin mitä sille koolle saa.... Mallia Biltema...Varmaan hyvä ostos tuo sun Sultzi!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja niceman »

Vermilion kirjoitti:Hitto kun olis tallissa enemmän tilaa niin vois ostaa itsekin paremman... mulla on 230v Kone isoin mitä sille koolle saa.... Mallia Biltema...Varmaan hyvä ostos tuo sun Sultzi!
xx-635 oli aikoinaan isoin biltemaan 230v kompura, itse ostin xx-630 kompuran 20€ sieltä, kuljetusvaurioinen mutta uusi.
Sieläkin tu li tuhlattua aikaa 9 vuotta...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Asensin sylinterit kiinni ja vedin kytkimelle linjan loppuun (kyllä, ei kiinnostanut konehuoneen kittaus että olisin siistinyt hiontajälkiä kaikkialta pois :D)
Kuva
Kuva

Kytkimen ilmasin ja tuntuis toimivan hienosti ja vaikuttaa juuri sopivalta polkimestakin liike sekä voima. Vaadittu voima tippui roimasti mitä edellisellä setupilla samalla asetelmalla :D Myös polkimen liike on riittävän pitkä ollakseen hieman tarkempi kuin viimeksi.

Öljynlauhari kiinni ja letkut paikoilleen, kylläpäs tuli taas tehtyä vitsikäs paikka öljynsuodattimelle, ei vaihdukkaan ihan hetkessä kun motti on autossa :lol:
Kuva

Sitten sainkin ahtimet pakosarjoineen yms kiinni. Tein myös ahtimien öljylinjat loppuun. Kaadoin öljyt koneeseen ja porakoneella pyörittelin öljynpaineet, helposti nousi taas paineet kuten ennenkin.
Kuva
Kuva

Jarruputket vetelin pohjaan, vielä tarvii kontissa vetää tehostimelle ne. Tuli aika hässäkkä..
Kuva
Kuva

Putkisto olis valmis. Materiaalina 63,5mm meijerirosteri, 12kpl kurveja ja 6m kanki putkea otettiin ja jäljelle jäi puoltoista metriä suoraa ja puoltoista kurvia. Käytössä oli kaks argon pulloa joista toisesta tietty koko putkisto juurikaasutettiin, kaasua meni yhteensä 210bar. Toivotaan vielä että putken sointi olisi hyvä, ettei mennyt yli 20h työaikaa täysin hukkaan :)

Downpipeihin tehtiin itse supparit 3"-2,5" kun valmiit supparit on kauheen lyhyitä, tuli ihan siistit näin sekä jouhevat kun sai pituutta lisää.
Kuva

Downpipet hitsattuna x-haaralle asti
Kuva
Kuva
Kuva

Loppukuvat valmiista putkistosta.. Vaimentimet täytyy vielä maalata mustaksi, fiksumpi kaveri olisi jälleen kerran ottanut ne pöntöt valmiiksi mustina kun niitäkin oli saatavilla :roll:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Toissa iltana tein myös suuttimille ja parille anturille johtosarjat että sain imusarjan pääliosan kiinni vihdoista viimein.
Kuva
Kuva
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja niceman »

Kaunista katseltavaa!
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Sultzi,

Teetkö minulle Bemarin 6-v lootan (Getrac tai ZF, kumpi nyt parempi) ja MT75 kytkinkopan naittamisen?

Tuo minun Type9 ei tule kestämään ahdoilla pitkään, kun paineita nostan kohta.

T: Hessu
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

hessu75 kirjoitti:Sultzi,

Teetkö minulle Bemarin 6-v lootan (Getrac tai ZF, kumpi nyt parempi) ja MT75 kytkinkopan naittamisen?

Tuo minun Type9 ei tule kestämään ahdoilla pitkään, kun paineita nostan kohta.

T: Hessu
Voit sitten varautua siihen, että joudut koko vaihteisto tunnelin ajamaan irti ja nostamaan noin 5cm ylemmäs.
Käsijarrua joudut siirtämään taakse päin jonkun verran.

ZF on noista kestävämpi, mutta niissä tuppaa olemaan ihan älyttömät välitykset.
Kartaanin joudut teettämään ja tasapainottamaan. Kytkin kamat yms laittaa eritavalla.
Vaihdelaatikon ala kannakkeet joudut tekemään kokonaan uudestaan. Se ei sopinnu mulla
edes Mt-75 lootaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

hessu75 kirjoitti:Sultzi,

Teetkö minulle Bemarin 6-v lootan (Getrac tai ZF, kumpi nyt parempi) ja MT75 kytkinkopan naittamisen?

Tuo minun Type9 ei tule kestämään ahdoilla pitkään, kun paineita nostan kohta.

T: Hessu
Terve!

Lensun Petri (vrcf foorumilla boost nimimerkki) teki mulle koppa muutoksen hesassa, sillä on v6 lohko sekä jigi siihen että lootan saa keskelle kampilinjaa. Koppa muutos makso jotain 300-400e ite toimitetulla lootalla ja koneeseen sopivalla kopalla. En lähtenyt ite tekemään kun petriltä löyty jo kutosen lohko ja työkalu hommaan ja kokemus ton laatikon purkamisesta.

Tääkin auto muuten käy!
https://www.youtube.com/watch?v=aBIcPy8ts2w
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Maalattu on yms, penkissäkin käyty alustavaa säätöä tekemässä, ensi viikolla takaisin..

Tyhjäkäynti on ihan jees kuuloinen :P
https://www.youtube.com/watch?v=kX7vOOlqkpE
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Sultzi kirjoitti:Maalattu on yms, penkissäkin käyty alustavaa säätöä tekemässä, ensi viikolla takaisin..

Tyhjäkäynti on ihan jees kuuloinen :P
https://www.youtube.com/watch?v=kX7vOOlqkpE

Ai perskele kun pääsis kattomaan tätä jossain livenä ja kirsikkana kakkuun kyytiin!
Melkein pitää kohta sultaa ostaa samanlaine moottori erilaisella nokalla ja viskolla
ja normi vesipumpulla.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

500km tuli ajeltua tänä kesänä. Ens kesälle päivitystä hieman isommat ahtimet (nykyiset vuotaa sitä öljyä) sekä kardaani kaksiosaiseksi, siihen hommattu jo bemarin aihio.

Ennen talviunille menoa, otin soundcheckin..
https://www.youtube.com/watch?v=JikTc38-04Y

Jatketaan keväällä :)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (EVO2 kone ajossa)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Keväällä jatkettiin, nyt on mittarissa tänä vuonna n. 3200km ilman kummempia ongelmia.

Kardaani tuli tehtyä 2-osaiseksi käyttäen volvon takaosaa ja kannaketta sekä bemarin etuosaa sekä orkkis bemarin rättiniveltä. Nyt on ensimmäisen kerran värinätön voimansiirto eikä ota mihinkään kiinni!

Penkissä käyty myös jatkamassa säätämistä uusilla ahtimilla, penkki on tunnetusti hyvin tiukka joten lahjahevosia ei irtoa. Saatiin 1bar säädettyä 413hv ja 558nm koneelta, ai että kun vetää mielestäni makeammin kuin edellisellä motilla vaikka numeerisesti on vähemmän vetoa. :)

Käyrä, lopussa näkyvä seospiikki tuli penkin lambdasta jostain syystä, todellisuudessa menee siististi loppuun asti :)
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Corti ... C_0228.JPG
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (EVO2 kone ajossa)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mottiaihio sovituksiin ja muutosleimalle haettu eilen Sipoosta :)
Kuva
Vastaa Viestiin