Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Jotai edistystä, vähäistä tosin.

Kytkinkoppa Windsorin ja quife 69g väliin
Kuva

Pakosarjoihin 48,3x1,5mm 304 käyriä, ehkä noilla yhdet sarjat saa tehtyä :) Kahdella eri säteellä, pienempi r70 ja isompi tais olla r100
Kuva

Motti hahmollaan konehuoneessa, syylärille saa tehdä tilaa lukkopellin alle ja teettää joku paksumpi että saa riittävästi tilavuutta
Kuva

Peterson Fluidsin uusi r4 märkäsumpun pumppu, windsorin kiinnikkeellä.
Kuva

Tästä näkee hieman koneen etupään pituutta, pumppu mahtuu onneksi hienosti kiinni
Kuva

Petersonilta tuli myös vetolaite kiilahihnalle sekä tuolle pumpulle, tuollainen pinottava booreilla kasassa oleva paketti. Myös atin dampperi tuli myös valmiiksi sovituksia varten.
Kuva
Kuva

Myös Petersonin suodatinjalka an12 liittimillä ja 1 1/2-12 suodattimen kierteellä
Kuva
Kuva

Aihiokannetkin hommasin jo valmiiksi (että sain pakosarjan laipat piirrettyä varsinaisten kansien mukaan). Kannet on tyhjät RHS 200cc imukanavalla olevat, venttiilit 2.02" ja 1.6" sekä palotilat 58cc. Kanavat vaikuttaa ihan asiallisilta, pienellä vinguttamisella saanee asialliset. Ferrean venttiilit täytyy kaveriksi tilata näihin.
Kuva
Kuva
Kuva

Myös venttiilikopat otin RHS:ltä
Kuva
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ooommm nom nom.

Moottoripornoo.

Onko joku tietty paikka, missä jäähdytin tullaan teettämään?

Omaan urpoon ois mietinnässä isommalla tilavuudella oleva jäähdytin.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

No teetätys lienee väärä sana, tehdään itse. Täytyy vaan metsästää jotain hyvää alsakennoa :)
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Orkkis koneenkorvat pois kelkasta
Kuva

Suodatinjalka löysi paikkansa (kauheesti ei vaihtoehtoja ollut, konehuoneeseen ei järkevästi mahdu)
Kuva

Ruma virranjakaja pois
Kuva

Posti kuljetti Jeselin jakopään
Kuva
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

voi mahoton, hihnajakopää tikkukoneessa, kaikkee ne keksii :shock:

rajun näköstä osaa tälläki kertaa 8) pitää tulla joku pvä ihmettelemään :)
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
cougarxr7
Viestit: 39
Liittynyt: 06 Marras 2009, 19:12
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja cougarxr7 »

Viisaan näköset vesikanavat tuossa.
COUGAR XR7
1967 Cougar kesäauto
1975 4d GXL
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Heitetääs tännekin pientä päivitystä, hitaasti edennyt kun on taloprojektia ja käyttistä joutui korjaamaan ja tuli vielä lisäksi hommattua uusi käyttis ja siihen piti tehdä kattavampi huolto :lol:

Hihna jakopää tuli hommattua lähinnä tulevien jousipaineiden ja isojen kierrosten takia, imee hieman värinöitä pois ja kestää paremmin kuin muut vastaavat. Plussaa helppo säädettävyys myös. Samalla saan helpoiten vesipumpulta kahdella letkulla syötön lohkon sisälle.

Enpäs ollutkaan tänne niistä läppärungoista kuvaa laittanut, kiinalaiset kopio jenveyt. Imusarja vaatii vähän kairaamista, hintaisekseen asialliset :)
Kuva
Kuva

Öljypohjaa tehty ja sinne pickup ulkopuolisella oravasuodattimella. Hieman joutu moroson pohjaa muokkaamaan ja madaltamaan joka rajoittaakin käytettävän iskun vakioon (3"). "Sihti" ja imuputki rostikkaa (kun sattui olemaan) ja siitä an12 lähtö pumpulle päin. Nämä hitsailtu juurikaasulla. Itse pohjan saumat hitsattu kaasulla, nämäkin taas teki VooDoo (Pekka).
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Suomalainen Elmer Racing toimitti omilla mitoillani 304 rosterista tehdyt billet kollektorit. 48,3mm putkella sisään ja 3" v-pannalla ulos. Kylkiin täytyy vielä VooDoon (Pekka) hitsata lenkit jousille.
Kuva
Kuva
Kuva

Jäähdyttimen kenno tuli ceecee.fi:ltä. Homma toimi hienosti, voin suositella jos custom kennoa joku on vailla! Hinta hyvinkin järkevä omasta mielestä. Tämä kenno siis 450x600x88 ja yläosa 18fpi ja alaosa 14fpi tiheydellä.
Kuva
Kuva
Kuva

Atin dampperiin piirtelin 24hampaisen triggerin ja sorvari sovitti keskireiän kohdilleen ja pyyhkäisi ulkokehän pyöreäksi samalla
Kuva
Kuva

Lohkoo ja kytkinkoppaa pällistellyt koriin ja liian korkealla on edelleen, joten kelkka irti ja hammastankoa sain n. 20mm laskettua ilman suurempaa muokkausta kelkkaan.
Kuva
Kuva

No tästähän aiheutuu se että bumpsteeringiä täytyy jollain korjata, joten uniball.fi tulee varmaan cromosta tehdyt raidetangot ja tappi jolla rtpäätä saa säädettyä alaspäin, näihin saa mukaan valmistustodistuksenkin sarjanumerolla, joten periaatteessa kelpaa leimalle. Mutta kuten aina, niin homma laajenee sen verran että teen samalla cromosta uudet tukivarret eteen jotta saadaan säätöä hieman lisää sekä samalla laitan kynätolpat eteen. Gazin goldit tilattu jo valmiiksi sitä varten. Ko. suunnitelmista johtuen rälläköin etukelkkaa pienemmäksi, turhat pohjaanlyönti"tornit" leikkelin pois ja vahvistin päädyt.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Myös puolatelineet sain kasailtua, pääsee mallaileen jonnekin sopivaan paikkaan, todennäköisesti joutuu venttiilikoppiin laittamaan.
Kuva

Pistin muokatun kelkan takaisin kiinni autoon ja punnersin lohkon öljypohjan kanssa (jota muokkasin vielä lisää että väistää paremmin kelkan takareunan) paikalleen. Nostelin myös quaifen paikoilleen, mutta tämä vaati yllättäen hieman tunnelin leikkaamista. Mutta siellä on kutakuinkin paikallansa, seuraavaksi pääsee tekemään vaihteistopalkin ja koneenkorvat loppuun.
Kuva
Kuva
Kuva

Jenveyltä saapu dbw servomoottori ja sovitin sen tuohon kiinan ihmeeseen kiinni. Vielä tarvii myöhemmin hienosäätää vivuston pituuksia sekä hieman taivutella että pallojen liikematkat pelaa paremmin, nytkin jo tosin kokeilin akulla niin hyvin raksuttaa moottorilla auki ja kiinni :cha
Kuva
Kuva

Kytkin saapui sumujen saarilta 4kk jälkeen maksusta, Demon Tweeksillä hieman ongelmia saada minkä halusin. Eli Quarter Masterin 2levyinen 7.25" "rally" kytkin fordin 1x23 boorilla, 600lb/ft pitäis pitää joka varmasti riittää tälläiseen vaparimosaan. Tämä rally versio hieman paksummilla levyillä eli kestää hieman enemmän luistatusta ennenkuin lämpeää liikaa.
Kuva
Kuva
Kuva

Rossilta saapui männät mosaan sekä Total Sealilta 2sarjaa renkaita. Männät 4.030" porauksella ja 1.085" puristuskorkeudella, pattia 17,3cc jolla purkat tulee 14.4:1 noilla 58cc kansilla (0,76mm paljealueella). Hieman laskee purkka tuosta kun joutuu pattiin muotoilemaan tulpalle lisää tilaa. Tapeiksi tuli pomminkestävät H13.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Koneenkorvat sekä vaihteistopalkki viimein saatu tehtyä kun sain tilaa tunneliin yms. Puslina jotkut powerflexin yleismalliset.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Muuta vielä kerennyt pakosarjan hyväksi tekemään kuin että sain kollektorit alustavasti paikoilleen, katsotaan muuttuuko paikka kun alkaa putkia vääntämään.
Kuva
Kuva

Piirtelin koneistajalle vauhtipyörästä kuvan, 4.1kg (ilman hammaskehää) antaa solidworks painoa tuolle s355 tehtynä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Tätä projektia on kyllä hieno seurata. :peukku:

Mistä noita Kiinan Jenweytä pystyy tilaamaan?
Sedan GT '73
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tää oli täys setti, en oo löytänyt pelkkiä runkoja nopealla etsimisellä.

Olisiko tarvetta? Olen kahden vaiheilla vaihdanko nuo itse rungot toisenlaisiin jotka sopisi paremmin pellin alle ja olisivat paremman näköiset.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Ihan mielenkiinnosta, kun olen noita läppärunkoja katsellut, lähinnä noita 2-kurkkuisten vakiokaasarien korvaamiseen tarkoitettuja malleja. Olisiko tuolla mistä tilasit, ollut sellaisiakin tarjolla...
Sedan GT '73
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Pikkasen keretty tätäkin edistämään taloprojektin ohella.

Motonetistä pieni ruuvipenkki johon hitsasin puristusleuat kiinni pakosarjan lähtöjä varten
Kuva
Kuva
Kuva

Puristuksen jälkeen naputtelin laipan päälle ja lyhensin putket 30mm laipasta, tätä voi joutua vielä lyhentämään jos tila ei anna olla noin pitkää suoraa osuutta.
Kuva
Kuva

Tämän jälkeen kulmista tigillä kiinni ja rypyt vasaralla suoraksi
Kuva

Saumaa ympäri
Kuva

Sekä lopuksi laipan suoristus ja sisäreiän tasotus, tuli ihan siistit.
Kuva
Kuva
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Polara1970 kirjoitti: Siinä Fordin todistuksessa todistetaan että Ford Taunus ja Ford Cortina ovat keskenään samaa mallisarjaa, jota on valmistettu mm. Euroopassa, Etelä-Afrikassa ja Australiassa. Ja todistetaan että kyseisellä valmistenumerolla (Taunuksesi valmistenumero) oleva ajoneuvo on samaa Taunus/Cortina 1971-75 -mallisarjaa, jonka tärkeimmät rakenteelliset erot löytyvät todistuksessa olevasta taulukosta, josta löytyy esim. Aussi kuutosen tiedot.
Taulukon alapuolella (ainakin omassa lapussa) on massojen korotus tiedot.

Eli tuolla yhdellä ainoalla Fordin todistuksella pystyt muutoskatsastamaan esim. sen turbo OHC:si max. 189 heppaisena Taunukseesi ja samassa yhteydessä muuttamaan massat suuremmiksi jos on tarvetta, eikä tarvitse erikseen mietiskellä brassi, eikä muitakaan malleja, sillä kyseinen todistus on juuri omalle autollesi.
Mikä juttu tämä on? Onko tästä esim tekniikka osiossa enempi, en haluaisi tänne toisen päiväkirja osastolla tästä höpöttää.. Taunus harrastus hakenu kohta 10v motivaatiota, tästäkö se n taas sais??

Sultzi, komee peli tulossa!!
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Hieman keretty tukivarsia edistämään, vielä puuttuu alatukivarresta iskarin kiinnitys sekä reaktiotangon kiinnitys.

Alatukivarsia heftissä, materiaalina CrMo.
Kuva
Kuva
Kuva

Hitsailuja (VooDoo)
Kuva
Kuva

Ylätukivarret hitsattuna (myös CrMo)
Kuva

Toisen puolen varret testausta, vannekin mahtuu paikalleen ja hyvin kääntymään vaikka ylätukivarsista tulikin vähän surkeet.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Iskarit osoittautui liian pitkiksi joten ne vaihtoon :lol:
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Onko mittatilauksena vai ns: Ford yleismallin raidetangot? Itsellä kans hankintalistalla. Hienoa työnjälkeä, jälleen kerran.
Taivaspaikka ansaittu!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Rallycorsalta mittatilauksena (tosin sierran sisäpäällä, tässä kun tuo sierran tehostettu tankokin on). Lähetin olka-akselin sinne malliksi että sai tehtyä tuon kartiotapin oikealla kartiolla. Näistä tuli vaan hieman liian pitkät (otin mitan käytössä olleista raidetangoista), pitkät syystä että kartion reikä ei ole suoraan alaspäin vaan sisäänpäin kallellaan (kuten kuvasta näkyy) ja kun niveltä siirretään alaspäin bumbsteeringin takia niin raidetangonkin pitäisi olla lyhyempi. Täytyy miettiä kehtaako taivuttaa olka-akselin korvaa että saisi reiän suoraan tai katsoa saanko lyhennettyä noita väliputkia hieman.
Vastaa Viestiin