1.6 -> 2.0 -74

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Tänään leimattu. Huomautuksitta läpi. 8)
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

:D Noinhan se kuuluskin,harvalla vaan onnistuu.. :oops:
Onneksi olkoon :wink: vaikka eihän onnea tarvi kun osaa hommansa.. :)
Taunus Maximus =)
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Moottori on nyt vaihdettu 1.6 -> 2.0

Ennen:
http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1184494532
http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1184494581

Jälkeen:
http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1184494610

Yllättävän pirteä tuo "uusi" moottori, vaikka onkin melkein vakio. Nokka-akselina on vaihtoon tyrkyttämäni KC FR21 ja vauhtipyörä on kevennetty pikkukytkimellinen 3-lapaisella sintterilevyllä. Hieman vaatii totuttelua moinen on/off kytkin. :wink:
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Kardaanin kumidonitsi antautui "rajun" kiihdytyksen seurauksena eilen:

http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1184706534

Tuokin C-donitsi oli irroittaessa kahdessa osassa.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

raimo kirjoitti:Kardaanin kumidonitsi antautui "rajun" kiihdytyksen seurauksena eilen:

http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1184706534

Tuokin C-donitsi oli irroittaessa kahdessa osassa.
Osta multa kardaani :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Pikkupoeka
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 17:54
Paikkakunta: Pirunkorpi

Viesti Kirjoittaja Pikkupoeka »

Mitäs on tapahtumassa kun on katos ilmestynyt konehuoneen päälle?
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Vettä satoi, sen takia "katos" 8)

Taistelin puslien holkkeihin kiinniruostuneiden alatukivarsien pulttien kanssa. Kauhee duuni saada irti, mut lähti lopulta butaanipolttimen, rälläkän ja "vingun" avulla.

On muuten kaikki pallonivelet vielä niittaamalla kiinni ja fordin stanssit on jokaisessa. Alkuperäiset siis ja ehjiä näyttivät olevan vieläkin. Etuiskaritkin ovat ilmeisesti alkuperäiset, kun päätyholkkien kumeissa oli fordin logot. 8)
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
teroniusmonk
Viestit: 1167
Liittynyt: 11 Loka 2006, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teroniusmonk »

Mullaki ois tommonen donitsikardaani joutilaana ku ei se käynykään tohon tomaattiin.
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Tässä loppukesän aikoina tuli maalailtua ja laitettua maski paikoilleen. Kiiltävänäkin se oli hetken paikallaan, mutta jotenkin näytti liian historiciltä.

edestä

Jousista otin 1,5 kierrosta pois:

takaa

22.9 oli tarkoitus mennä CRSC:n ratapäiville Alastaroon ajelemaan, mutta kannentiiviste sanoi matkalla olevansa eri mieltä ja paloi 2. ja 3. sylinterin välistä. Kotimatka taittui kivasti kahdella sylinterillä paukutellen. Kantta irroittaessa "käsivarsidyno" sanoi pulttien olleen totuttua löysemmällä. Edelliseltä kasaajalta kenties unohtunut jälkikiristys? Pakollisen kansiremontin ohella tuli tehtyä pieniä muutoksia. :wink:

konehuone
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Sunnuntai-illan ratoksi tuli vaihdelaatikko vaihdettua. Edelliseen oli ilmestynyt ylimääräinen vapaa kolmosen tilalle ja muutenkin piti mielyttävää ronksutusta 8)

"Uudesta" vaihdelaatikosta kiitokset Sultzille.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Päivitelläämpäs välillä.

http://i12.photobucket.com/albums/a212/ ... 1205951946

Auto on ollut ajossa koko ajan, eikä mitään ihmeellistä ole tehty. Kaasarit tuli vaihdettua tuplista takaisin DGAV:hen säästösyistä. Etupenkit vaihdoin tyyliin sopimattomiin GSI kadetin recaroihin, mukavuussyistä :)

Pientä ongelmaa on ollut käyntiin lähtemisen kanssa kylmänä, ei jaksa pyörittää. "uusi" akku ja välitetty startti ovat nyt paikoillaan, koitetaan niillä.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Noniin. Pientä muutosta tapahtunut sitten viime kertoman.

Moottorin pyörittämisongelmat tulivat kuntoon välitetyllä startilla, mutta käynnistäessä ei tullut kipinää. Auto lähti käyntiin (jos lähti) vasta kun avaimesta "päästi". Tämä vika korjaantui kun lopulta löysin puolan etuvastuksen ja nappasin sen pois käytöstä. Tässä kotterossa se oli piilotettu johtosarjan teippauksen sisään, toisin kuin muissa Taunuksissa joita pks-meetingissä taannoin ihmeteltiin. Sytytysvehkeet ovat siis sierrasta kotoisin olevat kärjettömät.

Tuplat löysivät jälleen paikkansa. Huohotussäiliön tein ratapäiviä varten.

konehuone

Peltisarjan nikkaroin valusarjan tilalle. Sarja on todennäköisesti kotoisin escortista, alaosaa joutui hieman jatkamaan. Sierran peltisarjaa olisi joutunut muuttamaan kovemmalla kädellä, se ei osunut sinne päinkään.

pakosarja

Viime viikolla vaihdoin pienen 4 vaihteisen vaihdelaatikon tilalle 5 vaihteisen Type-9:n.

"uusi" ja vanha laatikko

Kytkin vaihtui pienestä sintteri levyllisestä 2 litraiseen vakioon. Type-9:lle sopivan vaihdelaatikon kannakelämsän tein teräslevystä. Aluksi meinasin leikellä ja hitsailla sen alkuperäisestä kannakkeesta, mutta helpompi oli tehdä kokonaan uusi. Vanha 2 osainen kardaani (johon aiemmin tänä kesänä vaihdoin jo toistamiseen kumidonitsin) vaihtui 1 osaiseen. Pakoputkessa olevaa S-mutkaa joutui siirtämään kymmenisen senttiä taaksepäin uuden kannakkeen tieltä.

uusi ja vanha kardaani

laatikko paikallaan

Kuvassa näkyvä peltisarjan tuki pitäisi joskus tehdä hiukan paremmin tuon pikavedoksen sijasta. Ajaahan tuokin toki asiansa, mutta maavara tuon lattaraudan alla on ~6cm 8)

Uudesta laatikosta kiitokset Houbille ja kardaanista Fonzielle.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Viime aikoina ei ole ihmeempiä tullut taunukselle tehtyä normaalihuoltojen lisäksi. FoMoCo- ja CRSC-ratapäivillä on kotteroa kiusattu Ahveniston radalla ja on vieläkin ehjä! Moottori toimii muutenkin hyvin, mutta jonkinlaista perusremppaa sille pitäisi harkita öljyvuotojen ja huohotuksen kuriin saamiseksi. Tosin ainakin ensin mainittu taitaa olla ominaisuus ko. moottorissa :D

Videopätkä CRSC:n päiviltä:

http://s12.photobucket.com/albums/a212/ ... I_0270.flv
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
TaunusTomi
Viestit: 953
Liittynyt: 02 Elo 2004, 22:43
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi »

Hienosti taittui :wink:
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta...
Taunus 78 Cosworth BOA
Avatar
Januzki
Viestit: 1149
Liittynyt: 12 Loka 2004, 22:35
Paikkakunta: Kajaani/Oulu

Viesti Kirjoittaja Januzki »

Kaunista katseltavaa! 8)
Vastaa Viestiin