1.6 -> 2.0 -74
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
1.6 -> 2.0 -74
Tuli pitkästä aikaa ostettua taas Taunus.
Eli kyseessä on ex-Noisy -74 vuotinen 1600 maamoottorilla varustettu karvalakkimalli.
Auto tuli haettua siirtokilpien voimalla ajamalla Porvoosta. Matka taittui mukavasti, vaikka meno ei ollut päätähuimaavaa, kuten kolmella käyvältä neloskoneelta voi odottaakkin Positiivista oli, että muuten auto tuntui pelaavan melko hyvin.
Auto olisi tarkoitus saada mahdollisimman pian ajoon ja keräilin hiukan To Do -listaa katsastusta varten:
-kannen vaihto (venttiili palanut)
-kaasuttimen vaihto kaksikurkkuiseen
-pakosarjan vaihto 4-2-1 valusarjaan
-hitsattava ainakin taka- ja etuhiekkapelti, etulattioiden ulkoreunat
+leiman jälkeen hiukan siistimistä, toiset penkit, ratti, maalin ehostusta jne. pientä
Eli kyseessä on ex-Noisy -74 vuotinen 1600 maamoottorilla varustettu karvalakkimalli.
Auto tuli haettua siirtokilpien voimalla ajamalla Porvoosta. Matka taittui mukavasti, vaikka meno ei ollut päätähuimaavaa, kuten kolmella käyvältä neloskoneelta voi odottaakkin Positiivista oli, että muuten auto tuntui pelaavan melko hyvin.
Auto olisi tarkoitus saada mahdollisimman pian ajoon ja keräilin hiukan To Do -listaa katsastusta varten:
-kannen vaihto (venttiili palanut)
-kaasuttimen vaihto kaksikurkkuiseen
-pakosarjan vaihto 4-2-1 valusarjaan
-hitsattava ainakin taka- ja etuhiekkapelti, etulattioiden ulkoreunat
+leiman jälkeen hiukan siistimistä, toiset penkit, ratti, maalin ehostusta jne. pientä
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Mistä tahansa OHC Sierrasta tai Scorpiosta. Scorpion pakosarjoissa on vaan pakokaasunkierrätys systeemi joka täytyy poistaa (tulpata ylimääräiset reiät). Eli valusarjassa on siis 2 reikää josta lähtee kaksi putkea auton alle, jossa ne yhdistyvät. Suosittelen, huomattava ero Taunuksen omaan 1 reikäseen valusarjaan. Kun ei peltisarjaakaan satu olemaan ylimääräisenä...
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Tänään tuli ajettua Taunus talliin sulamaan ja kansi tuli vaihdettua. Sylinterit näyttivät hyväkuntoisilta, jopa hienoiset hoonikiven jäljet erottuvat putkista. Noisyn "mainostama" 130tkm voi jopa pitää paikkansa. Heitin uuden hatun koneen päälle, uuden nokkahihnan, DGAV weberin jne. Huomenissa uudet öljyt ja vedet sisään, niin voikin lähteä koeajolle.
Saa nähdä liikkuuko se nyt yhtään paremmin...
Saa nähdä liikkuuko se nyt yhtään paremmin...
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Koeajolla käyty. Teho noin kolminkertaistui rempan yhteydessä
Vielä täytyy siistiä konehuonetta, säädellä kaasaria jne. Pakosarjakin on vaihtamatta, ajattelin koulussa hitsata siinä olevan halkeaman puikolla umpeen, ennen kuin laitan sen.
Konehuone ennen
...ja jälkeen.
Hauska patti ylävesiletkussa. Täytyy vissiin vaihtaa
Kabiini.
Vielä täytyy siistiä konehuonetta, säädellä kaasaria jne. Pakosarjakin on vaihtamatta, ajattelin koulussa hitsata siinä olevan halkeaman puikolla umpeen, ennen kuin laitan sen.
Konehuone ennen
...ja jälkeen.
Hauska patti ylävesiletkussa. Täytyy vissiin vaihtaa
Kabiini.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
elikkä vaihdappa tuohon
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... at=0&pos=0
..paitsi ettei keskiötkään tainnu käydä..
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... at=0&pos=0
..paitsi ettei keskiötkään tainnu käydä..
Enpä taida vaihtaa Mutta jos tommosseen ratin haluaa, niin semmosseen saa uutena Us-Partsista. Eikä tommonen perus kumi-Grant ole edes kovin hintava muistaakseni. Keskiön tosin joutuu tekemän itse. Tuossa on sovituspalikka Springalex -ratinkeskiölle.
Ja nuo vanteet olivat tuossa kuosissa Caprin alla viime talvena.
Ja nuo vanteet olivat tuossa kuosissa Caprin alla viime talvena.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Vihdoinkin sain hitsattua halkeaman 2-reikäsestä pakosarjasta ja laitettua sen kiinni. Sarja on Scorpiosta kotoisin.
Kuva
Huomattava ero vanhaan pakosarjaan verrattuna tässäkin Taunuksessa
Kuva
Huomattava ero vanhaan pakosarjaan verrattuna tässäkin Taunuksessa
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
minkä mallin scorpiosta tuommonen löytyy, on aika lähellä rs-sarjaa.raimo kirjoitti:Vihdoinkin sain hitsattua halkeaman 2-reikäsestä pakosarjasta ja laitettua sen kiinni. Sarja on Scorpiosta kotoisin.
Kuva
Huomattava ero vanhaan pakosarjaan verrattuna tässäkin Taunuksessa
mulla on ollu niitä missä tavallinensarja on päivitetty 2-putkelle.
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Ei tarkempaa tietoa mallista. Pakokaasunkierrätyssysteemi tossa on ollut (tulpatut liittimet pakosarjassa). Niitä "päivitettyjä" pakosarjojakin on hieman toisistaan eroavia ja niitä löytyy Sierroista. Sierran pakosarjojakin oli nurkissa, mutta tuo tuli laitettua, kun se vaikutti jouheamman malliseltap3 kirjoitti:minkä mallin scorpiosta tuommonen löytyy, on aika lähellä rs-sarjaa.
mulla on ollu niitä missä tavallinensarja on päivitetty 2-putkelle.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Hyvin alkoi taunuksen hitsausprojekti; Rälläkkä tippui pyörivä terä edellä varpaille -> verilammikko lattialle -> pari tikkiä =)
nimimerkillä "Turvakengät on turhat"
nimimerkillä "Turvakengät on turhat"
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82