1.6 -> 2.0 -74

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

On taas hetki kulunut viime päivityksestä, jatketaan takautuvasti siitä mihin on jääty.

Kesän 2008 Ahveniston reissuista jäi helmaan/lattiaan taisteluarpi, kun ei asfaltin leveys riittänyt ja kylki edellä mentiin kanttarin yli hiekalle. 8)

helma

-08 syksyllä muutoskatsastin taunuksen 2.0 tekniikalle. Tätä varten piti laittaa taakse 9" jarrut, jotka adoptoin sierrasta. Vanhat kiinnitysreiät hitsasin umpeen ja porasin uuden jaon.

jarru

Vasemman etulattian pystysauma näytti hieman rapsakalta:

rapeaa

...ja hetken sitä tongittuani näytti tältä:

reikää

Uutta peltiä päittäisliitoksin, ei ratsupaikkoja ;) Alkuperäisen kaltaista pystysaumaa en viitsinyt alkaa tuohon tekemään, kun ei tätä autoa olla museoimassa. Ruosteen välttämisen kannalta tuo vaikutti paremmalta vaihtoehdolta, kuin alkuperöinen pistehitsiliitos.

vaiheessa

Leimalle lainasin kaverilta 15" vanteet, jotka meni samalla muutoskatsastuksella nekin.

leimakunnossa

Muutosprosentteja leimalla tuli muistaakseni 32. Niitä kertyi ainakin moottorista apulaitteineen, taka-akselista jarruineen, 5v. vaihdelaatikosta, ja renkaista. Jousista ei kuulemma mennyt prosentteja, kun ne olivat alkuperäisitä jousista rälläköidyt :D Tiedä mistä noi kaikki prosentit sitten tulivat...
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

2008-2009 talveksi korotin taunuksen uusilla std mittaisilla jousilla, koska piikkirenkaat piti saada taas mahtumaan alle. Melkoinen tötterö siitä sitten tulikin :lol:

uudet jouset
15" vanteilla

Onneksi laski käytön myötä tosta hieman...

Vuoden 2009 alussa kävin Hyvinkään vauhtipuistossa Radalle.com:n ja CRSC:n jääratapäivillä ajelemassa piikkirenkain. Pirun hauskaa touhua! Ainut huono puoli tossa hommassa on, että häviää täysin hohto ajella tavallisilla nastarenkailla. CRSC:n päivien ajot päättyivät tähän:

lepäävä kardaani
silppua

Tasauspyörästön rattaat oli menneet kappaleiksi -> osat välityksen väliin -> perä jumiin -> pinioni poikki -> kardaani + pätkä pinioniakselia tippui. Foorumin kautta löytyi nopeasti "uusi" akseli Järvenpäästä, joka tosin vaati pientä elvytystä kun oli korvakkeetkin aika mädät:

noudettuna
elvytettynä

Jotain videoita radalta, missä taunuskin näkyy:

http://www.youtube.com/watch?v=6tsufJN3pGw
http://www.youtube.com/watch?v=TR7NEcSDcSQ
http://www.youtube.com/watch?v=sZczQw8Waxs
http://www.youtube.com/watch?v=pViGOayLerg

Videoilla näkyvät sininen välikoppaescortti ja punanen 3d sierra ovat kavereiden autoja. Sierra on itseasiassa nykyään mun ja hoitaa käyttiksen virkaa, kun taunus on telakalla. ;)
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Ai perse ku tulee ikävä entistä jää tanee ku kattelee tota touhua....
Pitää varmaan hommata jostain toinen tanikka jäälle :)
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Sori että lainaan topikkia. Onko tässä nyt sitten ns. pikkuperä? Noviisi kyselee. Onko "pikku" ja iso atlas ulkonäöllisesti identtisiä pois lukien luukun pulttien linjaus? :oops:
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Viesti Kirjoittaja Pj »

rasavili kirjoitti:Sori että lainaan topikkia. Onko tässä nyt sitten ns. pikkuperä? Noviisi kyselee. Onko "pikku" ja iso atlas ulkonäöllisesti identtisiä pois lukien luukun pulttien linjaus? :oops:
viewtopic.php?t=459&start=0
pikkuatlas on pienempi kooltaankin
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Mikä rengas/vannesetti tuo kultainen?
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Juu pikkuperiä noi on.

Vanteet on 70-luvun ATS 7x13" ET 5 ja noissa kuvissa olevat renkaat 195/55.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Pitäisköhän tätäkin topiccia jaksaa hiukan takautuvasti päivitellä..

Parin vuoden päässä siintää jo kymmenen yhteistä vuotta tän kotteron kanssa ja itse auton nelikymppisiä vietetään jo ensi vuonna. Tähän mennessä siihen sisältyy jo neljä eri moottoria, muutama eri vaihdelaatikko, kolmas perä on jo "lähes paikallaan", jonkin verran (muttei kovin paljoa kuitenkaan) peltitöitä.

Kilometrejäkin on vuosien saatossa tullut suhteellisen paljon niin arkiajoissa, kuin radallakin.

Maalipinta autossa oli huono jo mulle tullessa, nykyään se on todella huono :lol:

Kuviakin on tullut aika ajoin räpsittyä, niin omasta kuin muiden toimesta. Eiköhän niiden tueksi jotain tarinaakin keksisi..
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Vastaa Viestiin