Sivu 3/4
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 01 Maalis 2023, 23:36
Kirjoittaja veeqs
Keupa kirjoitti: ↑25 Helmi 2023, 19:19
Tuosta moottoripukista ja öljynvaihdosta sen verran, että jossain näin kun oli muovilaatikkoon esim. Lihalaatikko leikattu sen konepukin alaputken kokoinen reikä laatikon sivuihin ja laatikko ylösalaisin niin laatikon pohja muodostaa tasaisen pöydän moottorin alle johon saa mukavasti öljyastian aseteltua
en tiiä tajusitko mun sekavaa selitystä
Ihan toimivalta patentilta kuulostaa
Nuorison kanssa lähdettiin pajomaan Taunusta ja sujuvasti jatkettiin siitä mihin viimeksi jäätiin, eli Sae 30 öljyt koneeseen ja vaihdelaatikkoon ensin kardaania paikoilleen. Tässä kohtaa tuli eka ropleema
- kardaani.jpg (74.33 KiB) Katsottu 2739 kertaa
Moottori + laatikko + kardaani olivat 4d malissa ihan sopivan mittaiset. Kaksi oviseen mokoma yhdistelmä oli noin 4 senttiä liian lyhyt
Ongelma oli helppo korjata ottamalla pitemmästä loppu osa irti ja vaihtaa se toiseen. Tämän nysväämisen jälkeen kardaani alkoi yltämään paikoilleen nätisti. Kiinnityspulteista oli puolet hukassa vaikka omasta mielestä pistin kaikki neljän hansikaskoteloon 20+ vuotta sitten
Laatikko öljyjen laittoa suunnitellessa tuli mieleen että nehän on näppärä kaataa vaihdekepin reiästä suoraan laatikkoon
- laatikko.jpg (90.61 KiB) Katsottu 2739 kertaa
Melkein litraa myöhemmin alkoi totuus paljastua
- laatikko2.jpg (68.94 KiB) Katsottu 2739 kertaa
Tarkempi tutkiminen paljasti että öjyt valui suoraan hajonneesta pakkivalon kykimestä lattialle ja astia oli tietenkin tarkastus reiän kohdalla.
Ankaran siivoamisen jälkeen, kyljestä öljyä lisää lootaan ja roppu kiinni. Tämän jäljeen pakoputket paikoilleen ja yllättäen ainut pakoputken kumi hajosi asentaessa. Tämä fiksattiin rautalangalla
Kaiken kaikkiaan osia yms. etsiessä saatiin kulumaan 8h ja käynnistys jäi yhtä +virtajohdon vetoa puolalle ja kytkin vaijerin asennusta vaille. Ja jäähdyttimen asennus.
- kone.jpg (106.9 KiB) Katsottu 2739 kertaa
Kuvaa ottaessa muistin miksi laatikkoon jäi ylimääräisia prikkoja vesipumpun pyörää asentaessa, niillä säädettiin hihnalinja kohdalleen. Tiivisteliima hyväksi käyttäen sain prikat pysymään paikoillaan asennuksen ajan.
Eli ei vieläkään käymään saatu
Eli
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 05 Maalis 2023, 15:22
Kirjoittaja Vermilion
Alkaa näyttää ihan hyvälle. Kannattaa vähän maalailla, esim. venakoppia köykämiini hapettuu todella nopeasti ja seuraavaksi syöpyy koloja.
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 09 Maalis 2023, 00:32
Kirjoittaja veeqs
Tuli käytyä ihmettelemässä koneen käynnistystä enemmänkin. Virtajohto tuli sytkälle rosvottua sulakepesästä reppuliittimella. jäähdyttimeksi tuli ohc versio homman nopeuttamiseksi. Letkulähdöt oli päin prinkkalaa mutta orkkis ohc letkuista ja yleismallin letkuista pikku jatkoilla saatiin kurvit yhdistettyä
Jemmassa ollut pösön flekti oli ottanut lomamoodin säilytyksen aikana, käytännössä pyöri lattialla muttei enää paikoillaan tai sen jälkeen
Ensimmäinen täyttö yritys nesteellä paljasti vuotavan vesipumpun tiivisteen
- vuoto.jpg (76.32 KiB) Katsottu 2628 kertaa
Eikun pumppu irti ja vähän erilaista tiivisteliimaa ohjeen mukaan tiivisteeseen ja pinnoille. Täyttö paljasti tiivistyksen onnistuneen. Tämän jälkeen venetankki lattialle auton vierestä pensapumppuun kiinni. Ekat starttaukset paljasti että startti jää päälle
Tämä tuli fiksattua sillä että koneen käynnistyessa startin herätejohto irti
Kone pärähti tulille ja parin minuutin päästä tuli kiinnitettyä huomiota nestevuotoon kuskin puolella. Vuoto paikallistui pensapumppuun
Aikansa letkuja tuli kirittyä eikä vuoto lopppunut. Tämä aiheutti sen että pensapumppua irti ja tutkimaan, viaksi paljastui vuotava laippa mikä yhditää ylä- ja alapuolen
Pensapumppu ohitettiin ja venetankki nostettiin auton katolle. Nyt saatiin konetta käytettyä 6-7 min ennen seuraavaa ropleemaa.
- vuoto2.jpg (75.25 KiB) Katsottu 2628 kertaa
Syylärin korkista oli pongo mennyt kotio ja se aukesi jo alta 80 asteen. Romukasojen penkominen ei tuottanut tulosta ja korkin vaihto jäi haaveeksi. Lisäjäähdytysta käytiin hakemassa pihalta lapiolla
- vuoto3.jpg (73.13 KiB) Katsottu 2628 kertaa
Lumen lapioiminen auttoi sen verran että saatiin nokka ajettua sisään.
Konetta piti jäähdytellä, niin siinä oli aikaa tehdä jotain pientä, esim. jarruletkun vaihtaminen taakse.
- jarruletku.jpg (45.78 KiB) Katsottu 2628 kertaa
Eikä nestekierto yltänyt lämppärin kennoon, taisi olla tukossa. Pois ottaessa kennosta tuli senverran paksua lientä ulos. Tämä lähtee ouluun kennokorjaamolle toisen kennon kanssa.
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 10 Huhti 2023, 22:26
Kirjoittaja veeqs
Molempien Taunuksen lämppärikennot kävi oulussa Korhosella, altaviikon kesti reissu.
- kennot.jpg (73.46 KiB) Katsottu 2531 kertaa
Ylempää oli tinattu uusiksi ja alempi oli putsattu.
Koneesta tuli kirittyä kannet ja säädettyä venttiilit
- ventsäätö.jpg (109.01 KiB) Katsottu 2531 kertaa
Biltemasta tuli 10" ja 12" flektit, paikoilleen meni 12" pienellä suostuttelulla
Piuhat kytkettiin suoraan akkuun, sähkö hilppeitä odotellessa.
- puhallin.jpg (81.55 KiB) Katsottu 2531 kertaa
Kenno paikoilleen ja uusi syylärin korkki. Koekäyttö paljasti edelleenki puutteita vedenkierrossa ja öljyvuodon.
Kasatessa tuli venttiilikopan tiiviste huonosti, niin vuosi
- ventsäätö2.jpg (73.76 KiB) Katsottu 2531 kertaa
Tämän jälkeen vanhaa termostaattia pois, kotelon takaosaan uusi tiiviste leikattiin arkista. Termopstaatiksi tuli 82 versio ilmausreiällä. Matkassa tullut tiivistekumi ei kyllä sopinut termarin kanssa koteloon mitenkään. Pistettiin sitten termostaatti ekana ja tiiviste perään.
Tämän jälkeen meni koneeseen enempi nestettä kuin aikaisemmin
Vanha termari oli 92 ja ilman ilmausreikää. Ilmaus oli hoidettu erillisellä letkulla paisariin.
Koneen jäähtyessä oli aikaa ihmetellä muitakin osia ja tankki tuli tipautettua apumekaanikon toimesta pois paikoiltaan
- tankki.jpg (60.58 KiB) Katsottu 2531 kertaa
Eihän tankki ihan ehjä ollut
- tankki2.jpg (72.23 KiB) Katsottu 2531 kertaa
Pientä ruostereikää oli päässyt tulemaan, muuten tankki oli sisältä kirkkaalla pelillä. Vajaa litra oli jotain nestettä myös sisällä vissiin pensaa viimeiseltä ajoreissulta
Kone kävi nätisti, varsinki sen jälkeen huomasi tukkia jarrutehostimen lähdön imusarjasta
Josko seuraavalla kerralla pääsisi peltitöitä aloittelmaan.
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 14 Kesä 2023, 23:11
Kirjoittaja veeqs
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 09 Heinä 2023, 18:04
Kirjoittaja veeqs
Puhallin moottori meni paikoilleen ja totteli säätimiä ohjaamosta
Ihmetystä herätti poisottaessa puhaltimen alta löytyneet "shimmilevyt", mahtui pyörimään ilman niitä joten jäivät pois välistä.
- puhallin.jpg (46.45 KiB) Katsottu 1938 kertaa
Tankkia tuli pestyä useampaan otteeseen, bensan haju vain säilyi. Tästä hajusta pääsi eroon kun lämmitti tankin kuumailmapuhaltimella.
- tankki.jpg (66.03 KiB) Katsottu 1938 kertaa
Paikan hitsaus tankkiin vaati useamman yrityksen. Olisi kerralla pitänyt laittaa riittävän iso paikka, nyt tuli yritettyä pienellä. Reikää paloi reän viereen ja alue vain laajeni. Loppujen lopuksi päälle meni koritinaa, korjauksen onnistuminen toteaminen jätettiin seuraavaan kertaan
- tankki2.jpg (71.69 KiB) Katsottu 1938 kertaa
Takakaaren korjaus eteni sovittelulla ja sisäosan hitsaamisella paikoilleen. Samalla tuli hitsattua paikka yläosaan.
- loksu.jpg (43 KiB) Katsottu 1938 kertaa
Pintapellin laitto jäi suunnitteluasteelle, vaikka sitä kuinka aluksi mallattiin, niin eihän se istu ollenkaan
Pokkauksen kohdat eivät satu kohdalleen kun sisäkanttaukset ovat vastakkain
- loksu2.jpg (36.78 KiB) Katsottu 1938 kertaa
Korjaus onnistuu joko irroittamalla sisäosa tai leikkomalla ulko-osa siivuiksi ja leikkaa limaa takaisin kasaan.
Tätä pitää ihmetellä lisää, varsinki kun toisen puolen osat eivät sopineet sen kummemmin yhteen
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 13 Elo 2023, 21:46
Kirjoittaja veeqs
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 21 Syys 2023, 22:31
Kirjoittaja veeqs
Tarkoitus oli hitsata urakalla peltiä paikoilleen mutta niin vain suunnitelma muuttui nuorison toimesta
Tallipaikan pihalla on seisonut minun farkku sierra satunnaisella käytöllä vuosia. Tarkoitus on nopeasti saada sierra takaisin liikenteeseen
- kone.jpg (49.39 KiB) Katsottu 1699 kertaa
Orkkis 1.6 ohc lähti käyntiin parilla präkkäri suihkauksella. Toimi aluksi kaikilla sylintereillä mutta sitten ysi pytty tippui satunnaisesti pois
Ei se ajamista haitannut
- kone2.jpg (70.86 KiB) Katsottu 1699 kertaa
Muutaman tunnin nysväämisen jälkeen kone oli vaihdettu.
- kone3.jpg (68.99 KiB) Katsottu 1699 kertaa
Eihän se turbo ohari käyntiin lähtenyt
Kaasari turbo oli seisonut sen 15+ vuotta niin kaasari tykkäsi pukata pensaa joka reiästä pihalle
Sierrasta nypättiin kaasari pois. Tämän jälkeen jatkettiin sujuvasti Taunuksen kimpussa. Tuulilasin yläreuna sai uutta peltiä. Kipinä suojaukseen pitää vielä panostaa lisää, meinasi lehdet kärytä ritelikön alla. Eivät oikein paineilmalla puhaltamalla kaikki lähteneet.
- kone4.jpg (32.64 KiB) Katsottu 1699 kertaa
Voimakkaat magneetit on yllättävän käteviä pitämään pellin palasia paikoillaan. Ennen hitsasin vain peltisoiron palaan kiinni ja yritin pitää sillä paikkapeltiä paikoillaan
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 16 Marras 2023, 22:00
Kirjoittaja veeqs
Eihän tämä sierra projekti niin helposti mennyt kuin suunniteltiin. Kaasarin putsauksen jälkeen sierra lähti nätisti käymään mutta heti kun lämpesi normaaliin lämpötilaan ( mittarin mukaan) rupesi vuotamaan imusarjan puolelta jotain lohkon ja kannen välistä. No tähän vaivaan uutta pahvia rallyracesta ja kone auki
- vuoto2.jpg (196.33 KiB) Katsottu 1230 kertaa
jokaisesta öljykanavasta oli vuotanut ulospäin
Pahvissa nyt ei niin ihmeellistä näkynyt.
- vuoto3.jpg (46.41 KiB) Katsottu 1230 kertaa
Pintojen puhdistus ja uudella pahvilla kasaan.
Ja sehän vuoti kuin seula öljyä kun kone laitettiin käyntiin lämmitysmielessä ennen vikaa kiristystä
- vuoto.jpg (123.26 KiB) Katsottu 1230 kertaa
Vika kiristyksen ja jälkikiristyksen jälkeen vuoti enään tuon verran
Eli reisille meni ja uutta pahvia tilaukseen. Seuraavalla kertaa pitää tutkia syvällisemmin, uudet kovat pultit yms. Jos ei auta, niin pukata takaisin metsän reunaan ja ruveta v8 konversion suunnitteluun
Tietenkin Taunukset ensin liikenteeseen
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 16 Marras 2023, 23:36
Kirjoittaja Vermilion
Oisko tiiviste pintakiero, ylikuumentunnu joskus saatais tarvita pinnan tasauksen koneistamolla.
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 16 Marras 2023, 23:53
Kirjoittaja veeqs
Moottori piti öljyt sisällä sen n. 20 tuhatta km, ennenkuin nostin pois konehuoneesta. Nyt sitten vuotaa
Uusi pahvi oli kyllä kaareva mutta ohjaripultit piti pahvin kohdallaan.
Pinnat on aikoinaan ajettu koneistamossa suoraksi mutta katsotaan miltä nyt näyttää
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 10 Tammi 2024, 00:09
Kirjoittaja veeqs
Taunus odottaa vuoroaan ja Sierra työn alle. Kaikkea sitä päivässä kerkeää tekemään
Pari kertaa kannen poisotto ja siihen liittyvät säädöt.
- sierra_kansi.jpg (67.41 KiB) Katsottu 953 kertaa
Kantta ihmeteltiin ja mittailtiin suoruutta, eikä siitä mitään ihmeempää löydetty
- sierra_kansi2.jpg (31.88 KiB) Katsottu 953 kertaa
Sierraan pistettiin uus pahvi ja kiristettiin huolella uusilla pulteilla.
Ja harmitus oli suuri koekäytön jäljeen ku öljyä vain tursusi välistä
- sierra_kansi3.jpg (51.06 KiB) Katsottu 953 kertaa
Kannenpultteja kiristeltiin pariin kertaan ja vuoto väheni muttei loppunut.
No ei muutakuin kantta pois ja irtohilut pois kannesta.
- sierra_kansi4.jpg (52.06 KiB) Katsottu 953 kertaa
Seuraava pysäkki kannelle on koneistamo, tarkistetaan suoruus yms. ihmettelyt. Nokka-akselista löytyi yhdestä nokasta jälki
Tämäkin vaatii ihmettelyä miten fiksataan. Jotain asennussoraa tai muuta kovaa.
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 01 Helmi 2024, 00:10
Kirjoittaja veeqs
Kansi kävi koneistamolla ja siitä otettiin 0.2mm pois. Kantta kasatessa tuli mieleen aikanaan ostetut CVH ohjuri kumit, eikun kokeileen
Hyvin pian selvisi että kumit ei mene paikoilleen ilman koneistamista
- kansi.jpg (49.79 KiB) Katsottu 505 kertaa
Eikun motonetista normikumit hakuun ja paikoilleen. tämän jalkeen olikin hyvä odotella asennusaikaa
- kansi2.jpg (60.26 KiB) Katsottu 505 kertaa
Payen tiiviste tuli tällä kertaa, ohjuritapit ja kantta paikoilleen.
- kansi3.jpg (49.7 KiB) Katsottu 505 kertaa
Vaikka tuli lohkon kierteet putsattua präkkärilla ja paineilmalla oli yhdessä nurkassa kierteen kanssa ongelmaa.
- kansi4.jpg (53.26 KiB) Katsottu 505 kertaa
Tuli kokeiltua uudella pultilla ja se meni käsin pohjaan
Hivenen piti viilalla korjailla kierteen alkua ennenkuin pultti sujahti toiseen reikään käsin paikoilleen.
Kiristelyjen ja odottelujen jälkeen meinasi kasvaa tatti otsaan kun vastustaneesta nurkasta konetta lämmittäessä valui vettä solkenaan. Kone käytettiin lämpimäksi ja kiristettiin kansipultit lopulliseen momenttiin. Ja heti kohta konetta uudelleen käyntiin ja tällä kertaa pysyi kannen seutu kuivana kaikesta
- kansi5.jpg (56.01 KiB) Katsottu 505 kertaa
Moottori hässäkän lisäksi tuli aloitettua perintöruostepaikan korjaus peräkontin alla olevesta palkista.
- kansi6.jpg (63.22 KiB) Katsottu 505 kertaa
Kotelon sisältä löytyi u-palkin pätkä mikä ilmeisesti liittyy vetokoukun kiinnittämiseen jotenkin
Aikansa kun rälläkkää näytti ja selvitti takapuskurin poisoton myseteerin sai näkyvää aikaan
- kansi7.jpg (60.45 KiB) Katsottu 505 kertaa
Tästä on hyvä jatkaa seuraavalla kertaa. En löytänyt saksasta äkikseltään korjausplaa tuohon niin pitänee suorasta pellista leipoa.....
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 02 Helmi 2024, 23:34
Kirjoittaja viiman
Noita taka runko palkkeja tullu tässä ittekki juur korjailtua samoista paikoista lähiaikoina kun tuota -86 is kunnostellu ja hitsaillu
Re: -76 2d Oranssi
Lähetetty: 03 Helmi 2024, 15:29
Kirjoittaja Vermilion
Ilmeisesti siis kansi oli kiero, vuoto johtui siitä. Varmaan kannentiiviste joskus menny ylikuumenemisen takia tms. ja kansi kieroutunnu.