Sivu 18/21
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 30 Elo 2022, 22:33
Kirjoittaja veeqs
Öljyn vaihto on jäänyt do-do listalle kun öljynpainemittari korjaantui painelinjan ilmaamisella
Tuli kokeeksi vaihdettua apukuskin oven ulommainen ikkunatiiviste, alkuperäinen meni melko palasiksi irti ottaessa. Myös peltiklipsut saivat siipeensä
- oventiiviste.jpg (110.32 KiB) Katsottu 4345 kertaa
Motomobiilista saa uusia kiinnikkeitä mutta pitää kokeilla onnistuuko muiden tiivisteiden vaihto yhtä hyvin
Vaikka pari klipsiä menettikiinnityskyntesä lopputulos oli ihan onnistunut
- oventiiviste2.jpg (46.13 KiB) Katsottu 4345 kertaa
Ja vaikutti ottavan tasaiseti kun aamu-usvan sai pois ikkunasta veivaamalla ikkunan ylös-alas.
Ja ainahan jotain pientä pitää olla, niin ihmetystä on herättänyt ratin muuttuva asento käännösten jälkeen
Tätä kun aikansa ihmetteli apukuskin käännellessä ohjauspyörää, tuomioksi tuli periksi antava rattiakselin kumimösselö. Kerkesihän se jo n 25v ollakkin paikoillaan. Leikkasin sen aikoinaan paksusta vahvistetusta kumimatosta tjsp. kun ei muualta saanut.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 26 Syys 2022, 22:54
Kirjoittaja veeqs
Taunus on toiminut daily driverinä hienosti vieden paikasta A --> B ja takaisin joka päivä. Kulutuskin on ihan kohtuullinen, jos vertaa moottorikelkkaan
Talliin piti raivata ensin tilaa toiselle harrasteautolle, takajarrujen säätö paisui "ota kone pois" tyyppiseksi härdelliksi.
- välityö.jpg (58.11 KiB) Katsottu 4117 kertaa
Kampiakselin stefa vuoti enemmän kuin normaalisti on sallittua.
Myös Taunukseen on keretty panostaa ja vaihtaa rättinivel. 10mm paksuinen versio kesti hyvin aikansa.
- rättinivel1.jpg (94.04 KiB) Katsottu 4117 kertaa
Tilalle tuli tehtyä 15mm paksuinen versio, katsotaan miten tämä kestää käyttöä ja vääntämistä asfaltilla
- rättinivel2.jpg (53.59 KiB) Katsottu 4117 kertaa
Samalla tuli vaihdettua moottoriöljyt 10w-40 versioon kerta oli keula ilmassa.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 26 Syys 2022, 23:23
Kirjoittaja Vermilion
Näihin taisi saada sumusaarilta, poly-uretaanistakin rättinivelen kumia joka oikeasti kestää jotain..
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 06 Loka 2022, 12:41
Kirjoittaja Mois
Vermilion kirjoitti: ↑26 Syys 2022, 23:23
Näihin taisi saada sumusaarilta, poly-uretaanistakin rättinivelen kumia joka oikeasti kestää jotain..
Joo, ja mul on uusia akseleita ja kumeja.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 10 Loka 2022, 22:33
Kirjoittaja veeqs
Operaatio rättinivel vaikutti onnistuneen, paitsi ettei se poistanut ongelmaa ohjauksessa
Ratti tykkää jäädä eri asentoihin välillä, tätä tuli ihmeteltyä jo ennen rattiakselin irroitusta merkkaamalla akseli ja ratti viivalla. Takaisin laitossa ei nyt ihan samaan kohtaan osunut kolmioputki
- rattiputki.jpg (55.16 KiB) Katsottu 3950 kertaa
Ei kuitenkaan ratti liiku suhteessa akseliin. Seuraavaksi epäilys siirtyi hammastankoon, onko siellä jotain mälsää. Tähän liittyen tuli kysyttyä myös paikallisesta, saako suomesta uutta hammastakoa ja vastaus oli että ei
Etupyörien laakerit tuli kirittyä, eikä auttanut. Pitänee tunkata keula ilmaan ja ihmetellä tukivarren puslia yms.
Myös lämppärin kenno on päättänyt vuotaa tietyissa olosuhteissa. Näitäkään ei löydy suomesta
Kennokorjaamot on kadonneet lähiympäristöstä ja oma osaaminen ei yllä koko kennon osan vaihtoon, päädyistä se ei vuoda.
Ja öljyn vaihto suututti osan nostajista ja ilmoittavat olemassaolostaan naputuksen kera.
Onneksi ei mitään isompaa
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 11 Loka 2022, 23:06
Kirjoittaja veeqs
Kuskinpuolen ylätukivarren puslat olivat heikoissa kantimissa, vekkarilla vääntely paljasti ylimääräisät liikettä.
Joskus tuli mietittyä että miten ylätukivarren pultin saa pois, ilman että kallistaa etuakselipalkkia tai ottaa pois. Sopivaan kohtaan pikku reikää ja dadaa
- ylätukivarrenpulttihole.jpg (57.17 KiB) Katsottu 3902 kertaa
itse puslat oli aika lepo.
- ylätukivarsi.jpg (85.41 KiB) Katsottu 3902 kertaa
Uudet tuli haettu motonetista ja nikkaroitua paikoilleen, Pari kertaa tuli lyötyä sormille moskalla operaatiossa
- ylätukivarsi2.jpg (47.27 KiB) Katsottu 3902 kertaa
Yläpalloa takaisin laittaessa vasta tuli huomattua että suojakumi oli rikki
Olisihan sen voinut tarkastaa ennen motonetissa käyntiä.....
- ylätukivarsi3.jpg (34.17 KiB) Katsottu 3902 kertaa
Tarkempi pyörittely paljasti rutinaa nivelessä mikä ei poistunut vaseliinin pumppaamisella, eli vaihtoon
Operaatio jatkuu ja myös apukuskin puoli pitää ihmetellä
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 12 Loka 2022, 23:18
Kirjoittaja veeqs
Töitten jälkeen motonetin kautta kämpille, kevyen atrian jälkeen talliin pajomaan. Nivelessä oli totuttuun tapaan säästetty vaseliinin annostelussa
- yläpallo.jpg (48.13 KiB) Katsottu 3855 kertaa
Tuli laitettua reilulla kädellä lisäystä ja kumi paikoilleen. Seuraavaksi vanhaa irti perinteisellä haarukka virityksellä ja jälleen kerran se hajosi. Muissa kestää mutta Taunuksien nivelet koitttelee, on hitsattu jo pariin kertaan kasaan. En nyt sano että on pykälää liian pieni mutta epäilys on
- yläpallovedin.jpg (41.08 KiB) Katsottu 3855 kertaa
Mietintämyssyä syvemmälle ja pulttilaatikoista löytyi tarvikkeet evoversio2.e kokeiluun. Reilusti tunnetta kehiin ja lenkeillä momenttia
- yläpallovedin2.jpg (62.97 KiB) Katsottu 3855 kertaa
Vähän lämpöä ja moskaa, niin nivel pomppasi pois. Tarkemmassa analyyssissä selvisi että kiinteäksi muuttunut suojakumi se vain rahisi ja itse nivel oli vielä timmi. Mutta laitetaan uusi kerta on
Nivelen pultit ylhäältä ja alhaalta kiinni, rallitunkilla tukivartta luonnolliseen asentoon ja ylätukivarren pitkä pulötti kiinni ja sokka paikoilleen.
- tunkkaus.jpg (61.38 KiB) Katsottu 3855 kertaa
Koe ajo paljasti parantuneen ajotuntumman mutta vain kääntäessä toiseen suuntaan
Eli toiselle puolen puslat ainakin vaihtoon.
Samalla tuli lisättyä perinteistä STP:n käärmeöljyä koneeseen ja lisättyä öljyn määrä n 5l koneessa.
Naputus väheni nostajissa
pitää vielä ajaa kunnolla kuumaksi.
Ollut havaittavissa jyrkässä pihassa keula alaspäin, että öljynpaineet on huonohkot. Tästä voinee päätellä että öljypohja vaatii lisää tilavuutta, eli levittää sivusuunnassa takapäästä.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 13 Loka 2022, 07:26
Kirjoittaja Vermilion
Aina löytyy parannettavaa
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 13 Loka 2022, 22:26
Kirjoittaja veeqs
Toinen puoli meni samalla kaavalla, paitsi että
Yläpallon suojakumi oli viittä vaille rikki, hätäensiapuna laitoin tiptoppia päälle
- pallopnivel.jpg (46.55 KiB) Katsottu 3790 kertaa
Koeajo kertoi muljuamisen poistuneen mutkissa ja epätasaisella tiellä, mutta ratti jää vinoon riippuen kumpaan suuntaan kääntää. Joutunee huoltoseisokin aikana aukasemaan hammastangon ja tutkimaan mikä mättää
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 23 Loka 2022, 23:06
Kirjoittaja veeqs
Taunusta tuli ulkoiletettua pitemmän kaavan kautta ennen talviteloille laittoa. Ohjauksen/alustan epämääräisyys hivenen haittasi ajoa mutta perille päästiin. Kulutus oli n 12-12,3 litraa satkulle
Se että onko se paljon vai vähän jää nähtäväksi
Varaosakasasta löytyi pikkuvikainen hammastanko joka tuli otettua pois joskus -90 luvulla väljän sisäpään takia. Tilalle tuli laitettua motonetin paperiversiosta tilattu tanko
- hammastanko.jpg (59.6 KiB) Katsottu 3697 kertaa
Muuten rassaamiset jäi seuraavaan kertaan
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 13 Marras 2022, 23:33
Kirjoittaja veeqs
Aikaa ei ole ollut mihinkään tarpeelliseen mutta jotain on ihmetelty. Tällä kertaa maalipinnan pikkuvikoja
Osa on tullut tunkin lahjakkaalla väärinkäytöllä
- maalivika1.jpg (56.1 KiB) Katsottu 3521 kertaa
Jossainkohti on havaittavissa ongelmia pohjissa kaarenvaihdon yhteydessä
- maalivika2.jpg (46.94 KiB) Katsottu 3521 kertaa
Lahjakkasti levitettyä ruiskukittiä on myös syytä epäillä muutamassa kohti tulleisiin maalivikoihin syypääksi
- maalivika3.jpg (28.09 KiB) Katsottu 3521 kertaa
Pitää hivenen katsoa missä järjestyksessä ruvetaan korjaamaan ongelmakohtia
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 05 Joulu 2022, 00:21
Kirjoittaja veeqs
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 07 Joulu 2022, 18:07
Kirjoittaja veeqs
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 01 Tammi 2023, 23:18
Kirjoittaja veeqs
Puslia on vaihdettu semiaktiivisesti muttei kaikkia vielä.
- alatukivarsi.jpg (58.34 KiB) Katsottu 2732 kertaa
Alkuperäiset lähti pois poraamalla kumiosat pois
- alatukivarsi2.jpg (46.92 KiB) Katsottu 2732 kertaa
Ei sattunut olemaan sopivia holkkeja että olisi prässäämällä saanut puslat vaihdettua.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 01 Tammi 2023, 23:56
Kirjoittaja Vermilion
Aika jännä, minulla ei ole koskaan atlaksen perä vuotannu ite peräkopasta... vetareiden välistä kylläkin. Moottori ja vaihdelaatikko sittenkin kyllä on vuotannu...