-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

-76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Projektiosion piristämiseksi pientä tarinaa ja historiaa satunnaisessa järjestyksessä.

Aikanaan kun tuli ekan auton osto eteen, niin kulkuvälineeksi valikoitu Taunus muutaman mutkan kautta. Välikoppa eskortti ei suostunut käynnistymään jobbarin pihalla ja samalla tontilla ollut 2.6 Taunus vei muka liikaa bensaa :o
Luokkakaverilta tuli sitten ostettua 2.0 v6, oikea talous ihme :) Tehtaalta Taunus oli lähteny 1.6L versiona. Paperien mukaan 2.6, käytännössä 2.0. Tällä moottorilla tuli muutama vuosi ajeltua. Koneen koko kasvoi 2.3 joka porsi sitten konerempan jälkeen :o
Vuosia kului ja ulkomuoto ja koneen koko muuttui silloin tällöin, viimeisin versio tuli aloitettua 2005 :o
Etuspoilerin sovittelua
Etuspoilerin sovittelua
spoikka.jpg (121.42 KiB) Katsottu 13766 kertaa

Lisää kuvia ja turinaa kunhan kerkeää
Ideana on kasvattaa koneen koko 4.9 litraan.
Osia on haalittu senverran että konversio alkaa olla mahdollinen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Pari muutakin versiota ulkonäöstä on tullut kokeilua, mutta aikaa ennen digivermeitä ei ole tullut hirveästi taltioitua :o
uudet_Spaxit_alla.jpg
uudet_Spaxit_alla.jpg (37.5 KiB) Katsottu 13717 kertaa
Kuvassa uusilla Spax:in -40 laskusarjan jousilla haettu asentoa, eihän ne hirveästi laskeneet autoa.

Muitakin romuja on välitöinä tullut harrastettua :)
harrasteet.jpg
harrasteet.jpg (248.31 KiB) Katsottu 13717 kertaa
Kuvien välillä noin 15v :o
Mitäpä sitä kiireellä pilaamaan hyviä hommia ;)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja zmuli »

No onhan siinä ainakin korisarjaa :lol: Sopii muitten joukkoon silti, ei täällä liikaa aktiivisia topikkeja ole! Ilmanmuuta päivität tekemisiä lisää :peukku:
-Pori Connection-
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Jep, korisarjat oli joskus pop :)
Ja menee ne tietyissä tilanteissa nykyäänkin.
Kavereille tullu maalailtua osia vuosien saatossa kun ne kuvittelee että osaan maalata :)
pelti.jpg
pelti.jpg (110.4 KiB) Katsottu 13653 kertaa
Mopojen osat on helpoimmasta päästä, jos menee vituiksi, niin nopea hioa ja korjata pinta :p
normal_H_D_1.jpg
normal_H_D_1.jpg (52.33 KiB) Katsottu 13653 kertaa
normal_Tankki_maalissa_2.jpg
normal_Tankki_maalissa_2.jpg (29.3 KiB) Katsottu 13653 kertaa

Taka-akselin levyjarru konversiota suunnitelin ja totesin että -02 mk3 stw mondeon satulat ei toimi. Käsijarru lähtee vika suuntaan, kokeillaan -04 tai uudempia satuloita
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Romiksellä käynti tuotti tulokseksi -08 mondeon satulat.
08_satulat.jpg
08_satulat.jpg (223.5 KiB) Katsottu 13609 kertaa
Vertailussa -02 ja -05 satulojen ero, käsijarruvaijeri lähtee -02 kohti akselia :o
Tuohon uudemman mallin satulaan ei taas ole kiinnitysrautoja.
02_ja05_jarrusatula.jpg
02_ja05_jarrusatula.jpg (166.69 KiB) Katsottu 13609 kertaa
Lisäksi -02 satulan jarrupalat on pikkusen liian isot Sierran takajarrulevylle.

Osto ja myynti palstalla oleva kytkinpaketti ei passaa olemassa olevalle vauhtipyörälle :o
kytkin.jpg
kytkin.jpg (104.35 KiB) Katsottu 13609 kertaa
Vaikka tuo tuleekin pienitehoiseen v8 lossiin kiinni , niin pitää paineasetelma kuitenkin kolmea useamalla ruuvilla olla kiinni vauhtipyörässä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mondeossa ei vissiin oo takana jäähdytettyjä levyä? Vissiin aika korkea noi satulat, kun noissa on käsijarrumekanismi noin?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Jimikael
Viestit: 154
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 20:58
Paikkakunta: Jämijärvi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Jimikael »

Vermilion kirjoitti:Mondeossa ei vissiin oo takana jäähdytettyjä levyä? Vissiin aika korkea noi satulat, kun noissa on käsijarrumekanismi noin?
mk2 v6/td/4wd on ainaki 253mm tuuletetut levyt. mk3 ja uudemmis on 5pultti jako niin seki teettää vähä lisähommia

Mulla olis myydä tollaset oe laatuiset uudet levyt jos tulee tarvetta.

Hienoo että auto on säilyny noin kauan samoissa käsissä, seurantaan menee :peukku:
Taunus -82 2.0 Zetec TIC
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Amerikan-Joe "aka Rockauto" pisti parastaan ja su tilatut kytkin ja sytkä osat oli tänään kotona :)
Kannatti 2€ ekstraa maksaa että säästi 4-5 pv.
romut.jpg
romut.jpg (224.38 KiB) Katsottu 13536 kertaa
Ja asetelma jopa sopi vauhtipyörään tällä kertaa :D
asetelma.jpg
asetelma.jpg (158.09 KiB) Katsottu 13536 kertaa
Pikku yksityiskohtana pyörijä oli hävinnyt kuljetuksen aikana kykinpaketille 5-0 :club:
pyörijä.jpg
pyörijä.jpg (99.59 KiB) Katsottu 13536 kertaa
Pistin roplem raporttia Rokkiautolle ja uusi pitäisi tulla vajaassa viikossa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

4x4 Cossusta saa 273mm jäähdytetyt takalevyt..... 4x108 jaolla. Ei tarvi mitään kikkailla suht riittävät ehkä. taakse toki vois olla isommat mutta noi mahtuu kyl 15" vanteisiin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Jimikael
Viestit: 154
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 20:58
Paikkakunta: Jämijärvi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Jimikael »

Citroen xsarasta löytyy myös 283mm jäähdytettyä levyä 4x108 jaolla
Taunus -82 2.0 Zetec TIC
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Hyviä aihiota näkyy löytyvän läheltä ja kaukaa.
Hyvää tietoa myös muille jotka suunnitelevat upgradea takajarruille.

6mm levystä on tullut aloitettua kiinnikkeiden teko, lähinnä tussilla rantuja tehty eli ei mitään näkyvää.
Levyiksi on hommattu Sierran 253mm takalevy, mennään sillä näin aluksi.

Kokeiluissa selvisi, että Mondeon mk3 levy menee taka-akselille ja ainakin yksi pultti passaa jakoon :)
mk_3_levy.jpg
mk_3_levy.jpg (156.65 KiB) Katsottu 13426 kertaa

Farmari Sierrasta saisi leveät rumpujarrut :)
Muttei sen takia viitsi teurastaa liikkuu autoa :kylse2:
sierra_stw.jpg
sierra_stw.jpg (253.14 KiB) Katsottu 13426 kertaa

Osia on muuten tullut hamstrattua pitkin kevättä
Perään tulee Blackline lukko paketti ja 3,44 välitys
välitys.jpg
välitys.jpg (77.7 KiB) Katsottu 13426 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kumi palaa tuolla välityksellä kivasti kasin kanssa, jollet laita 26/9 R15" leveitä hoosierin sliksejä taakse tai järempiä. Toki riippuu vaihteiston välityksistä... Mutta kait tollasesta 5 litraisesta moottorista irtoaa yli 400nm vääntöä vaikka miten....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vermilion kirjoitti:Kumi palaa tuolla välityksellä kivasti kasin kanssa, jollet laita 26/9 R15" leveitä hoosierin sliksejä taakse tai järempiä. Toki riippuu vaihteiston välityksistä... Mutta kait tollasesta 5 litraisesta moottorista irtoaa yli 400nm vääntöä vaikka miten....
Välitys on kompromissi, omassa lootassa on ykkönen 3.36 eli perän välitykset alkujaan on alkaneet kakkosella. Vaihtoehtona olisi ollut 2.85 ykkösen välitys joka taas on 3.9 ja ylöspäin ruuvien kanssa hyvä.
Vääntö on vakiona kaasarista yms. n. 280-330 Nm vakiona
Enemmän lätinää laatikoista toisella kotimaisella tuolla --> https://www.moderndriveline.com/Technic ... istory.htm
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Eli T5 loota on tulossa tähän. Onhan siinä sitten ylivaihe vaikka välitys onkin karvan vakiota tihempi. Kaupungissa kivempi ajaa harvemmalla välityksellä mutta nostaa polttoaineenkulutusta.

Hmm aika jännä, että noin vähän vääntöä. Aika usein on niin että 1l = hieman alle 100nm vääntöä.
Noh ei näköjään tämän moottorin yhteydessä.

Ford 302 boss = 5l =440nm vääntöä.
Normaali 302 +"two-barrel carburetor, initially with 9.5:1 compression" = 407nm vääntöä.
Gm L59 moottori eli 5.3l V8 tuottaa 454nm vääntöä.
5.7l V8 tuottaa 470nm vääntöä
351 cleveland tuottaa 530nm
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin