-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Satulathan oli -08 mondeosta eikä-04.

Kardaani tuli vietyä tasapainotukseen paikalliseen, toimitus ehkä tämän viikon loppuun mennessä.....

Akseliin menevä jarruletku antautui muutaman päivän irrotusöljy kuurin jälkeen kohtuudella ja uusi meni paikoilleen näppärästi :lol:
jarruletku.jpg
jarruletku.jpg (62.2 KiB) Katsottu 3614 kertaa
Jarrunesteet rupesivat pysymään putkien sisällä kun kiristi löysälle jääneet liitokset :oops:
Jarrut jäi päälle kun löysäsi polkimen eli jossain on "takaisku" mikä rumpujarruihin monesti liittyy. Pitää pienen paineen jotta kengät pysyvät lähemäpänä rumpua, levyjarruissa moista ei tarvi.

Vanteet tuli sovitettua ja samalla tuli mitattua vanteiden pinnapulttien pituuksia eikä hyvältä vaikuttanut. Kovin olivat lyhyet, mutteri meni 4 kierrosta :soo:

Ilmeni myös pikku ropleema rengasventtiilin ja satulan varaamassa tilassa :x
jarru_ong.jpg
jarru_ong.jpg (39.52 KiB) Katsottu 3614 kertaa
TSW ihmevanteissa on venttiilit keskellä vannetta ja nythän ne ei mahdu pyöriin :kylse2:

Tutkitaan ja ihmetellään asiaa lisää...............
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kaverilta hain pari erilaista 15" vannetta lainaan ja molemmat mahtui pyörimään kun venttiili oli reunassa :wink:

vanne.jpg
vanne.jpg (73.26 KiB) Katsottu 3544 kertaa

Eli jostain erilaiset vanteet alle :x


Pinnapulttien kanssa ei oikein onnistunut, Motonetin halvat tilaus tuli bumerangina takaisin ja rengasliikkeestä käskivät olla yhteydessä Fordin liikkeeseen :shock:
Soitto Wetterille paljasti että 4x löytyy hyllystä. Tilasin toiset neljä ja kävin hakemassa mk3 Mondeon pinnapultit. Menivät nätisti vetämällä paikoilleen mutterimopolla.

pinnapultit.jpg
pinnapultit.jpg (66.78 KiB) Katsottu 3544 kertaa

Olihan ne yli tuplat kalliimpia kuin Motonetin versiot mutta vastaavasti saman verran parempia :mrgreen:
Ja ennenkaikkea alkuperäisiä pitempiä mikä oli homman idea.

pinnapultit2.jpg
pinnapultit2.jpg (64.85 KiB) Katsottu 3544 kertaa

Tuli myös tilattua levyjarrullisen Sierran vaijeri, jos se sopisi paremmin levyjarrukonversioon.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Jos nykyisistä vanteista tykkäät niin meniskö piiloventtiileillä
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

taunus 78 kirjoitti: 26 Elo 2021, 17:09 Jos nykyisistä vanteista tykkäät niin meniskö piiloventtiileillä
Nerokas idea :peukku:

Paikallisesta piiloventtiilit.

piiloventtiili.jpg
piiloventtiili.jpg (33.19 KiB) Katsottu 3400 kertaa
Nämä paikoilleen jossain välissä :mrgreen:

Muuten aika on mennyt jarruja ihmetellessä. Ensin tuli tutkittua putkien menoreitti huonosti ja ensin tuli venttiili asennettua etujarruun kuskin puolelle :x

Toinen versio oli onnistuneempi, mitä nyt jarrunesteet valui maahan huonosti kiristetyn jakotukin ansiosta. Tosin putki oli tiukasti kiinni muttei pohjassa. Kiinnitys tuli pääsylinteriin pannoilla.

jarruventtiili.jpg
jarruventtiili.jpg (53.44 KiB) Katsottu 3400 kertaa
Jarruvalot löytyivät kun rupesi muistelmaan nerokkaita kytkentöjä mitä oli aikoinaan tullut tehtyä valokatkaisijaan :oops:
Jostain syystä piti 18v ikäisenä saada jarruvalot toimimaan ilman virtoja. Elikkä virtalukon pohjasta erillinen piuha katkaisijaan. Nyt kun pohja on vaihdettu jäi lisäpiuhat lattialle :shock:

Alkuperäinen johto kiinni jarruvalo katkaisijaan ja virtojen päälle laiton jälkeen jarruvalot syttyivät 8)

Käsijarruvaijeri odottelee asentajaa paketissa, joten homma etenee...........
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Piiloventtiili poisti sen ongelma että olisi venttiili osunut jarrusatulaan Tosin paljastui uusi, nyt vanne osuu satulaan :evil:

jarru_ong12.jpg
jarru_ong12.jpg (7.61 KiB) Katsottu 3313 kertaa

Tämä jäi hautumaan miten edetä......

Kardaani tuli painotuksesta ja pari lootua siihen oli liimattu :shock:

kardaani.jpg
kardaani.jpg (50.86 KiB) Katsottu 3313 kertaa

Vähän amerikan reisinki koloria pintaan suojaksi.

kardaani_b.jpg
kardaani_b.jpg (31.81 KiB) Katsottu 3313 kertaa
Kardaanin kuivumista odotellessa tuli aloitettua käsijarruvaijerin vaihto. Hommat alkoi irroittamalla vanhasta vaijerista kaari kiinnitys linkkuineen ja uuteen vaijeriin kiinni.Paketin kasassa pysyminen varmistettiin läpireiällä ja 10.9 pultilla :)

jarruvaijeri.jpg
jarruvaijeri.jpg (29.27 KiB) Katsottu 3313 kertaa
Samalla tuli vaihdettua myös toiselle puolen pitemmät pinnapultit. Olisivat olleet jo nopeamminki paikoillaan, jos vain liike olisi muistanut ilmoittaa niiden saapumisesta :x
Kardaanin laipan pultit tuli tilattua. Toki tutkin mahdollisuutta käyttää normi M10x1.0 pultteja mutta kannan korkeus ja koko aiheutti pieniä haasteita paikoilleen mahtumisessa ja kardaaninin pyörimisessä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kardaanin pultit tuli ja olivat normimallia :o Paikoilleen ne meni kohtuudella sopivalla lenkillä.

Perä tuli rävittyä mustaksi vaikka oli paikoillaana. Enimmät pohjamaalit tuli peitettyä edesta ja takaa :lol:

mustaperä.jpg
mustaperä.jpg (45.3 KiB) Katsottu 3167 kertaa

Satulat odottaa vielä maalia päälle :x


Jarruvaijeri meni paikoilleen pikku säätämisellä, tosin toisen puolen kuori on lyhyempi kuin toinen puoli :shock:


jarruvaijeri.jpg
jarruvaijeri.jpg (46.37 KiB) Katsottu 3167 kertaa

Flekti ei edelleenkään lähten yt päälle ilman koputtelua joten jouti vaihtaa.
Tilalle tuli yleiserikoismallinen flekti, ohjaus joko jäähdyttimen anturista tai napilla hytistä.

flekti.jpg
flekti.jpg (68.47 KiB) Katsottu 3167 kertaa
Renkaat ja vanteet pitänee tilata :oops:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vanteet ja renkaat tuli tilattua. Renkaat tulikin jo (nankang ns-20) mutta vanteita odotellaan :x

Odotellessa on tullut nysvättyä vaikka ja mitä pientä :D
Kaasuttimen kylkeen tuplajouset vaijerin palautukseen. Vaihdettu öljyt ja suodatin Motox 10W-40 ja Wix öljysuodatin. Yritetty saada nesteet pysymään koneessa jäähdyttimen irroituksen jälkeen. Jäähdyttimen alapään tukikumi meinasi olla hukassa mutta niin vain löytyi nesteen säilytysämpäristä mihin oli vanhat nesteet kaadettu :shock:

Startin piuhan kiinnitysta tuli paranneltua ku orkkis kiinnikkeet etupalkissa antautuivat jo nyt :mrgreen:
startinpiuha.jpg
startinpiuha.jpg (38.32 KiB) Katsottu 3091 kertaa
Vakaaja menee vieläkin läheltä dampperia :o
lähellä.jpg
lähellä.jpg (75.12 KiB) Katsottu 3091 kertaa
Vastaavasti vakaajan uretaanikumit eivät ole painuneet mihinkään näillä ajoilla, eivätkä taida painuakkaan :)
Pitänee vaihtaa alatukivarren ja vakaajan välissä oleva putkenpätkä/holkki sentin puolitoista pitemmäksi. Tämän pitäisi parantaa istuvuutta :mrgreen:

Kytkinvaijerin väliaikainen nippuside patentti vaihdettiin amislankaan. Tämä viritys pitää vaijerin kaukana pakosarjasta ja ohjauksen rättinivelestä, hope so :D

Renkaat ja vanteet kun saa paikoilleen voisi kokeilla käydä konttorilla :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Pikku nysväyksia tullut tehtyä. Lämppörin kotelon nurkka palan liimaus/niittaaminen takaisin.

lämppäri.jpg
lämppäri.jpg (62.9 KiB) Katsottu 2996 kertaa
Onnistuneen niitauksen jälkeen kenno vain ei mahtunut takaisin :club:
Niitin kantojen hiomisen jälkeen kenno sujahti paikoilleen. Samalla tuli katsottua miksi tulee lämmintä koko ajan. Syylliseksi paljastui sulkuläpän säätö, vaikka vipu hytässä oli minimillä. oli pelti auki 1 cm verran :shock:
Tämän säätö jätettiin vielä tekemättä, odottamaan kun mittaristo seuraavan kerran aukaistaan.

Samalla kun paisari oli pois, tuli korjattua väliaikainen (20+v) paikoillaan ollut mutteri jatko putkiholkilla. :)
putki.jpg
putki.jpg (30.86 KiB) Katsottu 2996 kertaa
Molemmat kyllä toimii, mutta mutteri rivistö ob joskus herättänyt kysymyksiä :peukku:

Alavesiletkun lemmaria piti kiristää oikein räikällä. Lemmari avaimella ei saanut taerpeeksi ponggoa että olisi pitänyt nesteet oikealla puolen. Lisäksi tuli varalta kirittyä jarrupaineen säätimestä jarruputkien muttereita.

Ohjaus oli vaihteeksi yllättävän raskan paikoillaan pyörittäessä. Raskaus saattoi osaksi johtua siitä, että öljypohja oli osaksi hammastangossa kiinni :soo:
Välissä oli jo 3mm levy mutta tilalle laitoin romukasasta löydetyn apaut 5mm kiekon.
säätölevyt.jpg
säätölevyt.jpg (45.11 KiB) Katsottu 2996 kertaa
'

Näillä säädöillä ölypohja ei enään vastannut hammastankoon.

Autoa siirrellessä moottori lämpesi senverran että flekti heräsi. Aluksi siitä kuuluu resoininti ääni mikä häviää hiljalleen muutamassa sekunnissa. Tähänki pitää perehtyä että mikä mättää. Luultavasti pitää kiinnityspultit korvata kulma alumiinilla tjsp.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Neste vuoto jatkui ja jatkui. Jossain välissä loppui usko ja käytin nesteet veke. Parista klemmarista oli kierteet rikki, saa niitä kiristää :x

vuoto2.jpg
vuoto2.jpg (24.51 KiB) Katsottu 2853 kertaa

Uusilla klemmareilla vuoto näytti korjaantuneen. Moottori tuli käytettä lämpimäksi ja eikä vuotanut.....

Viikonlopun jälkeen oli taas lätäkkö auton alla :evil: Pitänee ostaa reilusti lisää silikoniletkua ja kokeilla saako sitä vuotoa loppumaan. Oli aikaisemmin myös työn takana saada pitäväksi.

Positiivista on se, että vanteet löysivät perille. Enää vain renkaat paikoilleen liikkeessä ja alle :)

vanteet.jpg
vanteet.jpg (41.82 KiB) Katsottu 2853 kertaa

Jos nesteet saa pysymään sisällä voinee kokeilla varta katsastukseen aikaa :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vanteet tuli lopulta ja paikallinen firma pyöräytti ne paikoilleen :)

taunus_v.jpg
taunus_v.jpg (58.54 KiB) Katsottu 2703 kertaa

Keulan alla oleva lätäkkö on jäähdytin nestettä :oops:
Siihen liittyen ostin 35mm letkulle sopivat hipo-lemmarit. Ja reisille meni :mrgreen:

lemmarit.jpg
lemmarit.jpg (73.95 KiB) Katsottu 2703 kertaa

35 putken päälle vedettynä 35mm letku turpoaa senverran ettei 40mm lemmari siihen mene.

Kokeilin pienemmilla lemmareilla ja paketti rupesi pitämään nesteet sisällä.

Tämänjälkeen tuli ihmeteltyä kallistuksen vakaajia, pari 10mm prikkaa alemman kummipaketin päälle paransi kummasti vakaajan kulmaa :P
vakaaja.jpg
vakaaja.jpg (58.7 KiB) Katsottu 2703 kertaa
Kaasarin säätöjä on tullut ihmeteltyä myös, polttoaineen paine oli speksien mukainen.
b-paine.jpg
b-paine.jpg (10.18 KiB) Katsottu 2703 kertaa
Alipaine on myös säädetty pariin kertaan maksimiin ja kiihdytyspumppua ihmetelty. Ja aina menee laihalle nopeasti kaasuttaessa :evil:
Sytkän säädössä on ollut haasteita ja nyt selvisi että ajoitusmerkkiä on tullut katsottua väärin :shock:
Paikoillaan on klo 11 malli, jossa ajoitusmerkki on klo 11 kohdalla luettavissa. Nyt lukemisen estää laturi...... :club:

Konttorille on tullut soitettua ja kyseltyä tyhmiä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Niihän sitä tuli aktivoitua ja kävin näyttämässä lippulappuja alkuviikosta konttorilla. Parin lisäyksen olisivat kuulema kelvot, joten varasin ajan muutoskatsastukselle täksi päivää 8)
Toisessa firmasta parinpäivän tarralaput että pääsee vähän ajamaan vikoja pihalle :shock:
Niitähän löytyi, rekkarin valot oli lomalla, sytkä ja kaasarin säädöt metsässä, nopeusmittari näytti 20 km/h liian vähän ja takarenkaat vastasi kaariin sekä lämppärin säätöpaneelin valot oli hukassa. :x

Pikkusen tuli kiireen tynkää korjata jutut keskiviikko iltana. Rekkarin valot löytyi vetämällä uus johto. Varalta tuli ilmattua jarrut kun takarenkaat oli veke kaarien muokkaamista varten. Kaasari ja sytkä jäi, kerta käy. Nopeusmittarin säätö meni reisille, nyt on näytössä n 3x todellinen nopeus :oops:
Lämmityslaitteesen löytyi valot kun kytki irti jääneen valojohdon oikeaan paikkaan. Ja pitihän paperit vielä päivittää.

Niin vain päästiin muutoskatsastukseta ja normikatsastuksesta läpi :peukku: :mrgreen: :heh:
Eli moottorin kooksi tuli 4.9l ja teho on 99 kW, näillä mennään :kalja:

Ja paluu arkeen alkoikin kun menin tankille, startti ei pyöritä lämpimänä :evil: (21l/100km) :seko:
Apinan raivolla, kanin tahtiin suoritettu virtalukon renkkaaminen sai startin heräämään. Tämä aiheutti pientä pään raapimista, eka epäilys kohdistui starttiin. Mutta jäähdyttyään pyörii kuin singgeri :P
Eli kokeeksi lämpösuojaa startin päälle tai eteen..

Jatkuu seuraavassa jaksossa :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

No niin, hyvä juttu. Paljon oli punnittu uusi auton omamassa?
Taivaspaikka ansaittu!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

1130 kg oli trafin sivuilla, sitä en tiedä onko punnittu kun ei halliin päässyt.
Vaikutti että mentiin Foordin vastaavuus lapun arvoilla kun ei ollut muutettu moottori.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Paluu arkeen alkoi, jo katsastuspäivänä ihmettelin sateenkaari lammikoita konttorin ja työpaikan pihalla :evil:
Niihän se uusi pensapumppu valutti soppaa maahan asti :x
pumppu.jpg
pumppu.jpg (34.85 KiB) Katsottu 2513 kertaa
Hätäapuna tuli haettu motonetista halppis sähköpumppu jotrta saa auton liikkeelle, jos sillä pystyisi ajamaanki olisi plussaa :)
Samalla tuli huomioitua toisen puolen ajovalojen olevan hukassa :cry:

Voihan se olla että pensapumpussa ei ole tuotto riittänyt vaikka painetta on ollutkin
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vanha pumppu tuli mielenkiinosta aukaistua :)
Sisältä löyty perinteiset venttiili systeemit ja kalvo missä oli reikä :shock:
pumppu1.jpg
pumppu1.jpg (29.19 KiB) Katsottu 2457 kertaa

Virityksessä on onneksi juorureikä mistä väärällepuolen päässyt polttoaine poistuu. Myös käyttöakselin varrenpuolella on tiiviste muttei sekään näyttänyt kestävän bensaa :club:
pumppu2.jpg
pumppu2.jpg (38.89 KiB) Katsottu 2457 kertaa

Samalla tuli ihmeteltyä polttoainepintoja ja säätäähän niitä piti. Ensiopuolen ihmetiiviste muuttui muruiksi kun koski :soo:

tiiviste.jpg
tiiviste.jpg (11.27 KiB) Katsottu 2457 kertaa

Korjasin tekemällä paperista uuden, luultavasti kestää pitempään kuin orkkis :P

kaasari_p.jpg
kaasari_p.jpg (66.42 KiB) Katsottu 2457 kertaa

Valot oli hukassa kuskin puolelta, niitä etsiessä purin piuhat ja releet näkösille :mrgreen: Sitten tajusin kokeilla pitkiä, eli molemmat lyhyet oli hukassa. En enää osta Philipsin Preminiun lamppuja, kestävät alle 20+v :heh:
Tilalle motonetin MTX:ää

philips.jpg
philips.jpg (22.04 KiB) Katsottu 2457 kertaa

Valot tuli säädettyä työpaikalta lainassa olleella Testolla, kätevä vehje :D

testo.jpg
testo.jpg (41.36 KiB) Katsottu 2457 kertaa

Koeajolla vaikutti toimivan normaalisti mitä nyt sytkä paukutti 2000-2500 tjsp. tutkitaan....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin