-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Öljyn vaihto on jäänyt do-do listalle kun öljynpainemittari korjaantui painelinjan ilmaamisella :lol:

Tuli kokeeksi vaihdettua apukuskin oven ulommainen ikkunatiiviste, alkuperäinen meni melko palasiksi irti ottaessa. Myös peltiklipsut saivat siipeensä :x

oventiiviste.jpg
oventiiviste.jpg (110.32 KiB) Katsottu 4079 kertaa

Motomobiilista saa uusia kiinnikkeitä mutta pitää kokeilla onnistuuko muiden tiivisteiden vaihto yhtä hyvin :P

Vaikka pari klipsiä menettikiinnityskyntesä lopputulos oli ihan onnistunut :peukku:

oventiiviste2.jpg
oventiiviste2.jpg (46.13 KiB) Katsottu 4079 kertaa

Ja vaikutti ottavan tasaiseti kun aamu-usvan sai pois ikkunasta veivaamalla ikkunan ylös-alas.

Ja ainahan jotain pientä pitää olla, niin ihmetystä on herättänyt ratin muuttuva asento käännösten jälkeen :kylse2:
Tätä kun aikansa ihmetteli apukuskin käännellessä ohjauspyörää, tuomioksi tuli periksi antava rattiakselin kumimösselö. Kerkesihän se jo n 25v ollakkin paikoillaan. Leikkasin sen aikoinaan paksusta vahvistetusta kumimatosta tjsp. kun ei muualta saanut.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Taunus on toiminut daily driverinä hienosti vieden paikasta A --> B ja takaisin joka päivä. Kulutuskin on ihan kohtuullinen, jos vertaa moottorikelkkaan 8)

Talliin piti raivata ensin tilaa toiselle harrasteautolle, takajarrujen säätö paisui "ota kone pois" tyyppiseksi härdelliksi.

välityö.jpg
välityö.jpg (58.11 KiB) Katsottu 3851 kertaa

Kampiakselin stefa vuoti enemmän kuin normaalisti on sallittua.


Myös Taunukseen on keretty panostaa ja vaihtaa rättinivel. 10mm paksuinen versio kesti hyvin aikansa.

rättinivel1.jpg
rättinivel1.jpg (94.04 KiB) Katsottu 3851 kertaa

Tilalle tuli tehtyä 15mm paksuinen versio, katsotaan miten tämä kestää käyttöä ja vääntämistä asfaltilla :mrgreen:

rättinivel2.jpg
rättinivel2.jpg (53.59 KiB) Katsottu 3851 kertaa

Samalla tuli vaihdettua moottoriöljyt 10w-40 versioon kerta oli keula ilmassa. :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Näihin taisi saada sumusaarilta, poly-uretaanistakin rättinivelen kumia joka oikeasti kestää jotain..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Mois »

Vermilion kirjoitti: 26 Syys 2022, 23:23 Näihin taisi saada sumusaarilta, poly-uretaanistakin rättinivelen kumia joka oikeasti kestää jotain..
Joo, ja mul on uusia akseleita ja kumeja.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Operaatio rättinivel vaikutti onnistuneen, paitsi ettei se poistanut ongelmaa ohjauksessa :x
Ratti tykkää jäädä eri asentoihin välillä, tätä tuli ihmeteltyä jo ennen rattiakselin irroitusta merkkaamalla akseli ja ratti viivalla. Takaisin laitossa ei nyt ihan samaan kohtaan osunut kolmioputki :shock:
rattiputki.jpg
rattiputki.jpg (55.16 KiB) Katsottu 3684 kertaa
Ei kuitenkaan ratti liiku suhteessa akseliin. Seuraavaksi epäilys siirtyi hammastankoon, onko siellä jotain mälsää. Tähän liittyen tuli kysyttyä myös paikallisesta, saako suomesta uutta hammastakoa ja vastaus oli että ei :cry:

Etupyörien laakerit tuli kirittyä, eikä auttanut. Pitänee tunkata keula ilmaan ja ihmetellä tukivarren puslia yms.

Myös lämppärin kenno on päättänyt vuotaa tietyissa olosuhteissa. Näitäkään ei löydy suomesta :roll: Kennokorjaamot on kadonneet lähiympäristöstä ja oma osaaminen ei yllä koko kennon osan vaihtoon, päädyistä se ei vuoda.

Ja öljyn vaihto suututti osan nostajista ja ilmoittavat olemassaolostaan naputuksen kera.

Onneksi ei mitään isompaa :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kuskinpuolen ylätukivarren puslat olivat heikoissa kantimissa, vekkarilla vääntely paljasti ylimääräisät liikettä.
Joskus tuli mietittyä että miten ylätukivarren pultin saa pois, ilman että kallistaa etuakselipalkkia tai ottaa pois. Sopivaan kohtaan pikku reikää ja dadaa :D
ylätukivarrenpulttihole.jpg
ylätukivarrenpulttihole.jpg (57.17 KiB) Katsottu 3636 kertaa

itse puslat oli aika lepo.

ylätukivarsi.jpg
ylätukivarsi.jpg (85.41 KiB) Katsottu 3636 kertaa

Uudet tuli haettu motonetista ja nikkaroitua paikoilleen, Pari kertaa tuli lyötyä sormille moskalla operaatiossa :soo:

ylätukivarsi2.jpg
ylätukivarsi2.jpg (47.27 KiB) Katsottu 3636 kertaa
Yläpalloa takaisin laittaessa vasta tuli huomattua että suojakumi oli rikki :x Olisihan sen voinut tarkastaa ennen motonetissa käyntiä.....

ylätukivarsi3.jpg
ylätukivarsi3.jpg (34.17 KiB) Katsottu 3636 kertaa

Tarkempi pyörittely paljasti rutinaa nivelessä mikä ei poistunut vaseliinin pumppaamisella, eli vaihtoon :(

Operaatio jatkuu ja myös apukuskin puoli pitää ihmetellä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Töitten jälkeen motonetin kautta kämpille, kevyen atrian jälkeen talliin pajomaan. Nivelessä oli totuttuun tapaan säästetty vaseliinin annostelussa :o

yläpallo.jpg
yläpallo.jpg (48.13 KiB) Katsottu 3589 kertaa

Tuli laitettua reilulla kädellä lisäystä ja kumi paikoilleen. Seuraavaksi vanhaa irti perinteisellä haarukka virityksellä ja jälleen kerran se hajosi. Muissa kestää mutta Taunuksien nivelet koitttelee, on hitsattu jo pariin kertaan kasaan. En nyt sano että on pykälää liian pieni mutta epäilys on :heh:

yläpallovedin.jpg
yläpallovedin.jpg (41.08 KiB) Katsottu 3589 kertaa

Mietintämyssyä syvemmälle ja pulttilaatikoista löytyi tarvikkeet evoversio2.e kokeiluun. Reilusti tunnetta kehiin ja lenkeillä momenttia :wink:

yläpallovedin2.jpg
yläpallovedin2.jpg (62.97 KiB) Katsottu 3589 kertaa

Vähän lämpöä ja moskaa, niin nivel pomppasi pois. Tarkemmassa analyyssissä selvisi että kiinteäksi muuttunut suojakumi se vain rahisi ja itse nivel oli vielä timmi. Mutta laitetaan uusi kerta on :peukku:

Nivelen pultit ylhäältä ja alhaalta kiinni, rallitunkilla tukivartta luonnolliseen asentoon ja ylätukivarren pitkä pulötti kiinni ja sokka paikoilleen.

tunkkaus.jpg
tunkkaus.jpg (61.38 KiB) Katsottu 3589 kertaa

Koe ajo paljasti parantuneen ajotuntumman mutta vain kääntäessä toiseen suuntaan :x Eli toiselle puolen puslat ainakin vaihtoon.

Samalla tuli lisättyä perinteistä STP:n käärmeöljyä koneeseen ja lisättyä öljyn määrä n 5l koneessa.
Naputus väheni nostajissa :shock: pitää vielä ajaa kunnolla kuumaksi.
Ollut havaittavissa jyrkässä pihassa keula alaspäin, että öljynpaineet on huonohkot. Tästä voinee päätellä että öljypohja vaatii lisää tilavuutta, eli levittää sivusuunnassa takapäästä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Aina löytyy parannettavaa
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Toinen puoli meni samalla kaavalla, paitsi että :x
Yläpallon suojakumi oli viittä vaille rikki, hätäensiapuna laitoin tiptoppia päälle :mrgreen:
pallopnivel.jpg
pallopnivel.jpg (46.55 KiB) Katsottu 3524 kertaa
Koeajo kertoi muljuamisen poistuneen mutkissa ja epätasaisella tiellä, mutta ratti jää vinoon riippuen kumpaan suuntaan kääntää. Joutunee huoltoseisokin aikana aukasemaan hammastangon ja tutkimaan mikä mättää :roll:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Taunusta tuli ulkoiletettua pitemmän kaavan kautta ennen talviteloille laittoa. Ohjauksen/alustan epämääräisyys hivenen haittasi ajoa mutta perille päästiin. Kulutus oli n 12-12,3 litraa satkulle :shock: Se että onko se paljon vai vähän jää nähtäväksi 8)

Varaosakasasta löytyi pikkuvikainen hammastanko joka tuli otettua pois joskus -90 luvulla väljän sisäpään takia. Tilalle tuli laitettua motonetin paperiversiosta tilattu tanko :peukku:
hammastanko.jpg
hammastanko.jpg (59.6 KiB) Katsottu 3431 kertaa
Muuten rassaamiset jäi seuraavaan kertaan :kalja:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Aikaa ei ole ollut mihinkään tarpeelliseen mutta jotain on ihmetelty. Tällä kertaa maalipinnan pikkuvikoja :x
Osa on tullut tunkin lahjakkaalla väärinkäytöllä

maalivika1.jpg
maalivika1.jpg (56.1 KiB) Katsottu 3255 kertaa

Jossainkohti on havaittavissa ongelmia pohjissa kaarenvaihdon yhteydessä :oops:

maalivika2.jpg
maalivika2.jpg (46.94 KiB) Katsottu 3255 kertaa

Lahjakkasti levitettyä ruiskukittiä on myös syytä epäillä muutamassa kohti tulleisiin maalivikoihin syypääksi :soo:

maalivika3.jpg
maalivika3.jpg (28.09 KiB) Katsottu 3255 kertaa

Pitää hivenen katsoa missä järjestyksessä ruvetaan korjaamaan ongelmakohtia :shock:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Maalivikoja tuli analysoitua raasti aukomalla lastalla mitä helposti lähti :shock:

helma2.jpg
helma2.jpg (54.25 KiB) Katsottu 3135 kertaa
Vesi on tehnyt tuhojaan ja edennyt mukavasti vuosiensaatossa maalipinnan alla :o

Myös lasikuidun pysyminen pinnoissa on ollut ongelma.

nurkka.jpg
nurkka.jpg (74.52 KiB) Katsottu 3135 kertaa

Jostain on peltityöt tullut aloitettua ja kokeiltua miten pelti reagoi hitsaamalla yhdella saumalla pala kiinni :roll:

takanurkka.jpg
takanurkka.jpg (60.69 KiB) Katsottu 3135 kertaa
Takakaaret on tullut vaihdettua joskus ja saumat tinattua :lol:

kaari.jpg
kaari.jpg (41.14 KiB) Katsottu 3135 kertaa

Pohjuste sisältää happoa mikä pitäisi pyyhkiä lämmittämisen jälkeen pois. Jos ei pyyhi, niin käy samoin tässä. Kaarsta on tullut happo läpi ja sen perässä kosteus :evil:

kaari2.jpg
kaari2.jpg (90.98 KiB) Katsottu 3135 kertaa

Kaikkea muutakin tuli ihmeteltyä ja rälläköityä :P
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perämurikasta tuli nostettua autoa ja hetihan se rupesi vuotamaan tiivisteen välistä :x
perä.jpg
perä.jpg (57.41 KiB) Katsottu 3057 kertaa
tukivarsien heiluttelun jälkeen tuumasta toimeen ja perä irti :wink:

perä1.jpg
perä1.jpg (80.24 KiB) Katsottu 3057 kertaa
Hivenen oli vakaajan puslien pultti lujassa mutta pikku liottamisella crc:llä irtosi.

tukivarret.jpg
tukivarret.jpg (74.93 KiB) Katsottu 3057 kertaa
Puslissa oli tulleet vääntörajat vastaan ja sen takia ei aina tie meinannut loppuvaiheessa riittää :o

pusla.jpg
pusla.jpg (65.25 KiB) Katsottu 3057 kertaa
pusla2.jpg
pusla2.jpg (60.53 KiB) Katsottu 3057 kertaa
Rallyrace toimitti uudet puslat ja v6:n nokkalaakerit parissa päivässä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Puslia on vaihdettu semiaktiivisesti muttei kaikkia vielä.
alatukivarsi.jpg
alatukivarsi.jpg (58.34 KiB) Katsottu 2466 kertaa
Alkuperäiset lähti pois poraamalla kumiosat pois :P
alatukivarsi2.jpg
alatukivarsi2.jpg (46.92 KiB) Katsottu 2466 kertaa
Ei sattunut olemaan sopivia holkkeja että olisi prässäämällä saanut puslat vaihdettua.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Aika jännä, minulla ei ole koskaan atlaksen perä vuotannu ite peräkopasta... vetareiden välistä kylläkin. Moottori ja vaihdelaatikko sittenkin kyllä on vuotannu...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin