-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Sytkää oli ensin tarkoitus ihmetellä. Mutta1-sylinterin yläkuolokohtaa räikällä etsiessä, lattialla maaten, rupesi nesteen tippuminen korvaan ärsyttämään :x

Letkut vaikutti olevan tiukalla, niin pistin jäähdytysjärjestelmään vähän päälle 1 bar painetta ja etsimään käärmekameralla vuotokohtaa. Aikani ihmeteltyä ja kuvakulmia hakiessa rupesi jotain näkymään :shock:

vuoto.jpg
vuoto.jpg (55.56 KiB) Katsottu 4339 kertaa

Lisää kameran pyörittelyä niin rupesi vuotokohta selviämään

vuoto1.jpg
vuoto1.jpg (22.54 KiB) Katsottu 4339 kertaa

Pumppu piti löysätä alavesiletkusta että mahtui kokeilemaan tallin kaikki kuusiokolot, eikä mikään sopinut. Tuumaisia pultteja tuli myös kokeiltua koloon ja sieltähän se koko löytyi, 14mm. Eli kauppareissua tiesi :roll:

vuoto2.jpg
vuoto2.jpg (43.71 KiB) Katsottu 4339 kertaa

Seuraavana päivänä motonetin kautta kotio. Räikäkkään 14mm 6-kolo kiinni ja nippa irti, ei ollut edes lujassa :oops: Nesteen kestävää liimaa reilusti kierteisiin ja paketti kasaan.
vuoto3.jpg
vuoto3.jpg (61.03 KiB) Katsottu 4339 kertaa

Letkut paikoilleen ja yöksi reilu 1 bar painetta systeemiin, jos vielä häviää paine yön aikana, se vuotaa vielä jostain :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Tarkistin 75W-140 peräöljyn mitä se on moottoriöljynä niin vastine on noin 15W-80 moottori öljy.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Asensin kokeeksi Jaz:in tankin peräkonttiin, jos jostain vielä tekisi metallipannat kiinnitykseen 8)

vih_tankki.jpg
vih_tankki.jpg (87.4 KiB) Katsottu 4119 kertaa

Jollain aikataululla kontin alle siirtää, mutta kun joku visionääri on laittanut äänenvaimentimet samaan tilaan :seko:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Joudut 4kpl 90 asteen mutkia ostamaan että saat pakoputkiin kivan mutkan, jos meinaat tankin laittaa alas.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vermilion kirjoitti: 19 Huhti 2022, 00:32 Joudut 4kpl 90 asteen mutkia ostamaan että saat pakoputkiin kivan mutkan, jos meinaat tankin laittaa alas.
Mahdollista, helppoa ei :D
putkisto.jpg
putkisto.jpg (46.33 KiB) Katsottu 4068 kertaa
Putket ei tule suorassa linjassa akselin yli, niin vaatii muutaman sovituksen ja leikkauksen että saa siirrettyä sivummalle pöntöt.

Postissa tuli Rally racesta peräremppaan osia, pyöränlaakerit, varalta pikkuakselin lakru, krymppi, stefa ja tiiviste kanteen.

perä_hilut.jpg
perä_hilut.jpg (76.87 KiB) Katsottu 4068 kertaa
Jossain välissä tehdä tuokin alta pois, paremmalla menestyksellä, toivottavasti :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perä remontti odottaa vielä tekijää :)

Muutama mutka on tullut ajettua ja pientä ropleemaa on ilmennyt. Erään reippaan kiihdytyksen jälkeen tuli kuuluviin "sirisevä" ääni, kuului edestä päin. Loppui kun painoi kytkimen pohjaan :o ja tuli takaisin kun nosti kytkimen. Ääni loppui itsekseen parin kilsan ja muutaman käännöksen jälkeen.....
Internetsistä löytyi vastaavaa ropleemaa T5 käyttäjiltä. Liittyy jotenkin kytkimen säätöön ja painelaakerin vapaa liikkeeseen.

Toinen pikkujuttu, mikä on helppo hoitaa perärempan yhteydessä on antautuneet alatukivarsien kummit. Aika palasina ovat, vaikka ei ole paljoa ajettuja 8)

Myös pakoputki on löytänyt asennon missä kolisee akseliin/tukivarsiin/johonkin isomissa nopeustöyssyissä :kylse2:
Eikä startti jaksa pyörittää sopivan lämmintä konetta, vaikka vaihdoin päikseen 2-käyttiksestä Ford 62 Ah akun entisen tilalle. Lähtenyt herkuttelemalla startilla ja kaasu pohjassa käyntiin, herättää vain jossain kaupan pihalla huomiota koneen herätessä +3000 rpm "tyhjäkäynnille" :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Sytkää ja kaasutinta on tullut ihmeteltyä enempi ja vähempi. Sytkää tuli säädettyä muutamaan kertaan. Edelleenkään ei oikeata ajoitusmerkkiä nää mistään :x
sytkä.jpg
sytkä.jpg (47.54 KiB) Katsottu 3848 kertaa
Punainen nuoli osoittaa mihin on nyt arvuuteltu asteita ja vihreä nuoli osoittaa oikean ajoituskohdan. On saatu isoa ja pientä liekkiä kaasarista kun veti laihalle nopeasti kaasuttaessa.
Isompaa suutinta tuli vaihdettua ensiöpuolelle (66 --> 67). Suuttimia vaihtaessa kohokammiosta löytyi roskia :shock: Kaasarin putsaus paineilmalla paransi huomattavasti tilannetta laihalle menon suhteen.

Tosin nyt sitten lämmöt menee yli sadan asteen mittarin mukaan, onko totta vai tarua, niin sen selvittämiseen tarvii IR-mittaria lainaan :)

Talliin ei ole vielä mahtunut peräremonttia aloittamaan, nuorison mopo kalusto on vallannut tilan :soo:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kaasarin ja sytkän säätöä on tullut kokeiltua muutamaan kertaan :roll:
Lisää vikoja on löytynyt, moottoriin etuosaan menevä vesiletku vuoti kun lämmöt nousi mittarin mukaan 110 asteeseen. Tiputti dampperille joka levitti nesteen pitkin kone huonetta :evil:

Tämäkin paljastui kun antoi käydä paikoillaan riittävän kauon. Lentäviä pisaroita luulin hihnasta irronneeksi pölyksi :mrgreen:
Hihna kyllä paljasti vuodon myös, silloin tällöin on kuulunut ihme urinaa etupäästä. Sinnehän hihnalle nestettä pääsi ja rupesi luistamaan :x

Lemmareiden kiristys lopetti vuodot, kaiketi :) Ainkaan koeajo ei paljastanut liilallista lämpeämistä enää. Mittari näyttää 100-110 mutta ylävesiletkusta k-tyypin termoparilla mitattuna ollaan 86 asteessa.

Myös sytkää tuli säädettyä sinne tänne ja nyt vielä pitäisi siirtää asteet sinne 20 asteen pintaan ajoitinraudan kolosta katsottuna
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onneksi olet ahkera, kyllä se siitä, toisen ei käy autotallissa edes viikottain. Tekemällä ne asiat saa kuntoon!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Sytkää tuli säädettyä ja nyt nappaa mukavan nopeasti kierroksia koneeseen 8)
Eikä mene älyttömän laihalle kiihdyttäessä, seosmittarin asteikko riittää.

Tosin vastaavasti laturin remmi ei halua pysyä mukana leikeissä :roll:
Tuli vaihdettua uusi remmi ja säädeltyä laturi linjaa hihnapyörän kanssa. Jos ei rupea pysymään, niin täytyy tehdä luturin kiinnityslinkku uusiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Nyt pääsee sitten ajelemaan Taunuksella vähän enempi :)

Vein käyttis Mondeon (1.6 EB) Wetterille jakopään vaihtoon ja mikä voi mennä merkkiliikkessä pieleen :club:
Olivat saaneet operaatiossa venttiilit kieroon :evil:

Positiivisena puolena voi saada takaisin jo Juhannukseksi :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Taunusta on ajelettu jonkin verran ja jostain syystä se herättää huomiota :shock:
Hyviä vinkkejä on tullut jäähdytysjäjestelmän muokkaamiseen. Lisätä pari ilmausta ja muuttaa lämppärin paluu alavesiletkuun kiinni. Tilasin uuden PVC-venttiilin ja asensin paikoilleen, tämä ei parantanut laihalle menoa tasakaasulla :x Vaatinee kaasarin läpikäynnin, onko roskia sisällä. Jos ei auta, niin imusarjaa pitää epäillä että repii ilmaa jostain välistä tai jotain muuta :P
Postikuluja pienentämään samaan tilaukseen tarttui myös suojapeite.

peitto.jpg
peitto.jpg (50.98 KiB) Katsottu 3482 kertaa
Tätähän kyllä tarvittiin hetimiten :x
Laturin +-kaapeli päätti lämmetä töistä tullessa, haju oli voimaks mutta ei pitkään kestänyt, niin ei aiheuttanut toimenpiteitä ajaessa. Kotiin päästiin ihan ajamalla .

laturi.jpg
laturi.jpg (35.18 KiB) Katsottu 3482 kertaa


Johtojen päältä tuli irroitettua teipit ja alta löytyi ihan alkuperäinen johtoliitoshässäkkä :lol:

hässäkkä.jpg
hässäkkä.jpg (52.65 KiB) Katsottu 3482 kertaa
Tuli katkaistua 3-2 liitoksen etupuolelta, samalla huomasin että 1 kolmesta johdosta meni tyhjään liittimeen. Uutta piuhaa x2 laturilta kuvassa näkyvään jakoplokkiin. Samaan pistin 2 tarpeelista alkuperäistä + johtoa. Kuvia nyt ei tullut loppu tuloksesta otettua
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Päivällä oli tunti2 joutilasta, niin vaihdoin lämpötilamittauksen termostaattikoteloon ja siirsin siinä olleen alipaineanturin keskelle imusarjaa lämpötila-anturin reikään. Samalla vaivalla tuli tehtyä vesipumpun korkeimpaan kohtaan 1/8" kierrereikä ja siihen letkukara. Tästä letku sitten joskus paisariin, josko ilmaaminen helpottuisi.

letku.jpg
letku.jpg (77.25 KiB) Katsottu 3432 kertaa

Koeajo paljasti että ei anturin paikalla paljoa vaikutusta ole. Ehkä pitempään meni ennenkuin mittari kiipesi yli sadan asteen. Tosin ilmaa kuulosti olevan kierrossa. Ei se kuitenkaan keittänyt tai sylkenyt nesteitä pihalle.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Aika jänniä lämpö ongemia, itselläkin menossa laturin päivitys 90A => 120A.

Eihän nyt ole niin että kansissa vesi on korkammalla kuin syylärin korkein paikka? Silloin voi olla että on ilmaa siellä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Lähinnä pumpussa on ilmaa, liikaa mutkia mihin missä ei ole poistoa ilmalle. Lämmöistä muuten kiinnostaa tietää kuinka korkealle ne oikeasti nousevat.

Paisuntasäiliö on korkeimmalla kohtaa, syyläri ja kannet on sen alapuolella. Syyläristä vain puuttuu ilmausoptio korkeimmasta kohtaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin