-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ilmauslinja on tullut lisättyä pumpulta paisariin. Mutkaan 1/8" kierre, siihen letkunippa, tästä letkunpätkällä alumiiniputkeen joka menee paisarille ja loppuun pätkä letkua :mrgreen:

kiertoilmaus.jpg
kiertoilmaus.jpg (95.07 KiB) Katsottu 4127 kertaa

Tämä paransi tilannetta senverran että vaikka lämpömittari menee melkein tappiin :shock: kone ei kuitenkaan keitä 8)
Tilannetta on seurailtu työmatkoilla ja muuten vain ajelemalla.

Ja kaasaria on ihmetelty ainakun on ollut joutilasta :P Roskia löytyi toisiopuolen kohokammiosta ihan reilusti, myös ensio puolella on jotain pientä ollut havaittavissa. Näitten ihmettelyjen seurauksena on ollut välistä tyhjäkäynti parin tuhannen rpm pintaan :kylse2: korjaantui ensiopuolen kohokammiota pois käyttämällä :soo: (näin luulin)

toisio.jpg
toisio.jpg (74.07 KiB) Katsottu 4127 kertaa

Samalla tuli löysättyä hivenen kaasuvaijeria, eikä se mitään vaikuttanut.....
Onnistuneen rassauksen tuloksena auto liikkui ja kiihtyi kuin 1.6 ohc :mrgreen:

Kunnes älysin ihmetellä kaasuvivuston aukeaamaa suhteessa painettuun kaasuun :evil: Kaasu aukesi käytännössä 1/4 liikeradasta :kylse:
Pikku säätämisen jälkeen saatiin jo 4/5 osaa liikeradasta käyttöön :D
No kojareilla parin pikku kiihdytyksen jälkeen katosi tehot ja auto melkein sammui/sammui koko ajan :cry:
Ajamalla kuitenkin kotiin ja rullaamalla viimeiset metrit pihaan :p

Eikun peltiä auki ja ihmettelemään. Jossain vaiheessa virtojen ollessa päällä kiinnityi apumekaanikon kanssa huomio ylimääräiseen lorinaan :roll:

Seurataan ja ihmetellään myös tätä tarpeen niin vaatiessa :)
Nooh, kaasarissa oli iloinen puro ensiopuolella imusarjaan, joka tykkäsi olla kuuma porinasta päätellen.

Syylliseksi paljastui neulaventtiilin o-renkaasta irronut palanen joka oli neulaventtiilissä poikittain :club:

pääsuutin.jpg
pääsuutin.jpg (42.17 KiB) Katsottu 4127 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Tärinä ja ylimääräiset äänet lisääntyivät senverran että piti ruveta Taunusta purkamaan 8)

DIY työvalo tulille ja lampun kanssa auton alle ihmettelemään.

lamppu.jpg
lamppu.jpg (57.78 KiB) Katsottu 3998 kertaa

Homma alkoi kardaaniin irroittamisella, jossa ei paljoa työkaluja tarvinnut pulttien löysäämisessä :shock:
Kuvassa taaempi oli jo pyörinyt kierroksen, kaksi auki ja muutkin kolme oli löysällä.

laippa.jpg
laippa.jpg (34.65 KiB) Katsottu 3998 kertaa

Kardaani oli ollut läheisessä kosketuksessa ja saanut naarmuja maalipintaan :x Kolina olisi ollut kova jos olisi oikeasti osunut johonkin.

kardaani.jpg
kardaani.jpg (77.76 KiB) Katsottu 3998 kertaa

Tukivarsien löysäämisen ja jousien pois ottamisen jälkeen tuli tunkattua akseli ilmaan ja ihmeteltyä renkaan läheisyyttä pyörän kaareen :o
Vanteiden ET on 25 ja 40-45 olisi parempi :roll:

kaaret.jpg
kaaret.jpg (84.5 KiB) Katsottu 3998 kertaa

Hivenen meinaa hipsiä heitoissa kun on pensan maksajia kyydissä takapenkillä :P
Tämä vaatii kyllä lisää ihmettelyä millä saa renkaat mahtumaan kaarien sisään.
Loppujen lopuksi perä irtosi kohtuudella alta ja tuli vahingossa tunkin matkassa auton alta pelkästään vetämällä tunkkia :peukku:
irti.jpg
irti.jpg (91.8 KiB) Katsottu 3998 kertaa
Seuraavaksi perä purkuun, öljyn valuminen vetarin läpi alkoi olla jo huomattavaa, myös toisella puolen näytti olevan jotain pientä vuotoa :cry:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kesällä kun pääsis ajelemaan ja isompia vikoja löytyy niin se kyllä harmittaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perästä tuli nypättyä vetari pois ja murikka lattialle ihmettelyä varten :) Sitä ihmettelyä sitten riittikin muutaman tiiman.

kuvio2.jpg
kuvio2.jpg (85.77 KiB) Katsottu 3855 kertaa

Lopputulema oli että kaikki on ok, eikä sitä enempää ihmetellä

kuvio.jpg
kuvio.jpg (75.65 KiB) Katsottu 3855 kertaa

Hammasvälyskin oli speksien välissä

hammasväli.jpg
hammasväli.jpg (87.7 KiB) Katsottu 3855 kertaa

Rojut takaisin koteloon ja pulti momenttiin sekä vasarointia päälle. Tiivisteeseen tuli laitettua vaseliinia kahtapuolen, jos se lähtisi seuraavalla kerralla ehjänä irti :mrgreen:
tiiviste.jpg
tiiviste.jpg (72.43 KiB) Katsottu 3855 kertaa

Laakerit vetareihin lähti kohtuudella irti ja uudet meni ilman lämmittämistä vetämällä paikoilleen. Krymppirenkaat kävi uunissa ja menivät melkein itsekseen paikoilleen :P Vetarin ulkopesiin tuli kirkasta moottorisilikoonia ohuelti, ihan vain varalta :peukku:

napa.jpg
napa.jpg (49.34 KiB) Katsottu 3855 kertaa
Myös pyörän kaaria tuli koulutettua sisäänpäin, kokeilu renkaalla vaikutti homman onnistuneen, paitsi että ei ollut jarrulevy välissä :club:
Kaaret tuli maalattua ja suojattua Tectyl:in kotelosuoja-aineella. Sitten vain perää auton alle ja öljyt muistin aikana perään, meni n. 1.2l :o
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perä meni paikoilleen ja vasta maalatut jarrusatulat löysi paikkansa ensin lattialta :x Mitäs tipahtivat :evil:
Jarrujen ilmauksen jälkeen vaikuttivat toimivan......

jarrut.jpg
jarrut.jpg (46.61 KiB) Katsottu 3801 kertaa
Myös vaihteistoöljyt tuli laskettua pois, tyhjennys proppu tuli laitettua tiivisteliimalla takaisin. Vanhat öljyt oli jännän väriset :P

öljy.jpg
öljy.jpg (76.96 KiB) Katsottu 3801 kertaa
Täyttöproppu oli lootan kyljessä sen verran vaikeassa paikassa että piti täyttää kepin kautta ohjaamosta 8)

lisäys.jpg
lisäys.jpg (53.97 KiB) Katsottu 3801 kertaa
Kardaaniin tuli suhkittua mattamustaa ja paikoilleen. 17mm kannalla varustetut pultit oli nihkeitä saada momenttiin, orkkis 15mm kantaiset on helpompi kiristää :roll:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Minulla oli samanlaista vuoto ongelmaa, vetarin laipan välistä. Tosin itsellä oli Quiafe vetarin stefan välistä se vuoto. Laitoin sinne itsekin tiivistemassaa varmuuden vuoksi. Jollain pumpulla olisi saanu öljyt sisään varmaan vaihdelaatikkoon, mutta hoituu se noinkin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Takajarruja tuli ilmailtua, kun poljintuntuma jäi vaisuksi. Kone sammuksissa poljintuntuma oli jees mutta koeajolla, koneen käydessä painui poljin aika syvälle :roll:

Samalla tuli ihmeteltyä takapönttöjä kun oli perä ilmassa. Miten voi vaimennin liikkua vaikka on kahdella kiinnikkeellä ja pannalla kiinnitettynä :shock:

putket.jpg
putket.jpg (141.68 KiB) Katsottu 3710 kertaa

Tätäkin pitää seurata kun tuli säädeltyä pönttöjen korkeuksia kohdalleen.

Myös vaihdelaatikko ihmetyttää, että onko T5 oikeasti nuin äänekäs loota alle 2000 kierroksen. Perä voi vollottaa vaikka kuinka eikä sitä etupenkille kuule :x

Mutta joo, ajellaan kun vehkeet siitä tykkää :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Tuli kokeiltua firman maalauskaappia 3D tulostettuun vaihdekepin nuppiin, toimi tällä kertaa ja veti käryt pois :)

nuppi.jpg
nuppi.jpg (45.32 KiB) Katsottu 3598 kertaa

Nuppihan on thingversestä löytynyt F-150 sopiva nuppi, m14 kierteellä (niinhän sitä luulin :x )
Nuppihan solahti keppiin ilman mitään viitteitä tarttumisesta kierteisiin. Asiaan perehtyminen selvitti että olisi tarvittu F-150 orkkinnupin kierre inserttimokkula, sitähän ei ollut, niin plään-b käyttöön :P

nupit2.jpg
nupit2.jpg (83.73 KiB) Katsottu 3598 kertaa
Koetulostetussa nupissa oli oikeat kierteen muttei vaihdekaaviota mutta mennään sillä parempaa odotellessa :mrgreen:
Yritin upottaa valkeata johdon kuorta korostamaan vaihdekaaviota, muuten meni hyvin mutta 4-vaihteen numeron keskiosa meni kotio :cry:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Itse yritin saada vanteen keskikuppeja 3D tulostettuna mutta osoittautui mahdottomaksi. Unohdin koko homman. Thingsversestä en löytänyt mitän sopivaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Taunusta on säännöllisesti ulkoilutettu pojan toimesta työmatkoilla. Ja jotain pientä on ilmennyt.
Tulostettu vaihdekepin nuppi oli antautunut jossain kiivaassa vaihdossa kiihdyttäessä :x
Hätäapuna irronnut alaosa pois ja kierretty jäljelle jäänyt osa takaisin.

Myös perästä on jotain rutinaa kuulunut, tämä ilmeisesti johtui laahaavasta käsijarrusta :shock: Tai oli jäänyt lukko jotenkin jumiin liukkaalla ajaessa :kylse2:

Myös kardaanin pultit pitää kiristää säännöllisesti :soo:

Tuli tilattua sivulaseihin uudet ulkopuolen tiivisteet.

ikkunantiivisteet.jpg
ikkunantiivisteet.jpg (53.85 KiB) Katsottu 3486 kertaa
Nyt vain pitäisi jossain välissä keretä vaihtamaan ne kaiken kesäloma kiireen keskellä :D
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ainahan jotain pientä ilmenee ja tällä kertaa syttyi latauksen valo :x
Mittausten jälkeen todettiin tarvittavien jännitteiden tulevan laturille. Eli laturi irti ja osiksi :)

laturi.jpg
laturi.jpg (60.03 KiB) Katsottu 3252 kertaa

Hiilet oli ok, tosin kollektorin kaulat oli mustia. Puhdistin ne 600 hiomapaperilla. Muuten kaikki näytti olevan kunnossa eli paketti kasaan. Eikä se sillä korjaantunut :oops:
No uutta laturia tilaukseen, pitää vanhasta vaihtaa hihnapyörä uuteen. Laturin koodilla elstock 28-1579 löytyi tällä kertaa vain moniura versiota.

Yksi monista pikkujutuista Taunuksessa on tasakaasulla laihalle meno alta 2000 rpm. Tähän vaivaan auttaa air Bleed suuttimien vaihto, tosin sarja suuttimia on neljänsadan pintaan, niin en ole tilaamassa :P
Plään 9 on kayttaa Dellorton suuttimia kun #10-32 UNF on sen verran 5mm kierrettä lähellä että sopii millinen tuumaselle kierteelle.

lisäilmasuuttimet.jpg
lisäilmasuuttimet.jpg (30.24 KiB) Katsottu 3252 kertaa
Kuvassa uloimmat on tyhjäkäynnin air bleedit ja sisemmät high speed air bleed suuttimet.

Onneksi kohta kesälomat on lusittu ja kiire loppuu :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Posti yllätti ja toimitti laturin paikalliseen ihan luvatussa ajassa :shock:

Vanhasta hihnapyörä irti ja uuteen kiinni.

laturit.jpg
laturit.jpg (66.88 KiB) Katsottu 3209 kertaa
Kiilahiihnapyörä vaikutti olevan kustom made osa. Ihankuin olisi poran terällä tehty reikä vs moniurapyörä joka oli sileä ja timmi akselille :soo:

Laturi paikoilleen, linjaus ja moottori käyntiin :wink:

Onnistuneen remontin lopputuloksen latausvalo syttyi ja sammui, niinkuin piti.

laturi_toimii.jpg
laturi_toimii.jpg (51.27 KiB) Katsottu 3209 kertaa
Koeajo ei paljastanut uusia ominaisuuksia, entisetkin olivat lieventyneet tyhjäkäynti suuttimien säädön jälkeen. Vielä vetää laihalle alta kahden tuhannen rpm alle.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Alkaa siis olla kohta valmis?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vermilion kirjoitti: 08 Elo 2022, 22:22 Alkaa siis olla kohta valmis?
Harvemmin harraste vermeet valmistuu 8)
Jos tekniikka alkaa pysyä kasassa (kop kop) :D niin maalipinta vastaavasti alkaa rakoilemaan.

Aikanaan pohjia tehdessä tuli käytettyä ruiskukittiä mikä oli virhe loppupelissä. Vaikka kätevää olikin käyttää. Annoin kyllä kitin kuivua tallissa muutaman viikon ennen hiontaa mutta alkaa kuitenkin elämään eri tahtiin vuosienkien kuluttua kuin maalipinta. Ja maalihan ei moista kestä vaan halkeilee. Väliin pääsee vettä ja soppahan on valmis :evil:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Laihalle menoa rupesin korjaamaan dellorton suuttimia muokkaamalla. Orkkis suuttimess oli n 1.75mm reikä (mutu) Porasin 1.5mm reiän suuttimeen ja sorvailin kantaa 1mm pienemmäksi.

suutin_mod.jpg
suutin_mod.jpg (133.56 KiB) Katsottu 2962 kertaa

Seuraavaksi tuli ongelmia uuden suuttimen saamisessa paikoilleen :x

suutin_kokeilua.jpg
suutin_kokeilua.jpg (49.2 KiB) Katsottu 2962 kertaa

Uusi suutin ei sinne reikään sitten millään suostunut menemään :x Selvisi että #10-32 UNF menee kyllä 5mm mutteriin mutta 5mm "pultti" ei mene #10-32 UNF reikään :cry:
suuttimet.jpg
suuttimet.jpg (38.49 KiB) Katsottu 2962 kertaa

Ensio ja toisio puolen bleed suuttimia ihmetellessä selvisi että toision suuttimet on n 1.5mm (mutu) kokoa #63. Ensio suuttimissa ei lue mitään :(
Vaihto päittäin ja koeajolle, ajossa ei ilmennyt mitään laihalle menoa joten suuttimet saivat jäädä toistaiseksi paikoilleen.

Lisäksi tuli ilmattua öljynpainemittarin painelinja. Jouduin ajelemaan erikoiskuljetuksen takana niin pitkään että lämmöt nousi tappiin ja öljynpaine mittari rupesi humpaamaan. Joko imuputki on irti tai mittari on paska tai öljyn ominaIsuudet on loppu.

Tätäkin ominaisuutta pitänee tutkia :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin