-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ilmauslinja on tullut lisättyä pumpulta paisariin. Mutkaan 1/8" kierre, siihen letkunippa, tästä letkunpätkällä alumiiniputkeen joka menee paisarille ja loppuun pätkä letkua
Tämä paransi tilannetta senverran että vaikka lämpömittari menee melkein tappiin kone ei kuitenkaan keitä
Tilannetta on seurailtu työmatkoilla ja muuten vain ajelemalla.
Ja kaasaria on ihmetelty ainakun on ollut joutilasta Roskia löytyi toisiopuolen kohokammiosta ihan reilusti, myös ensio puolella on jotain pientä ollut havaittavissa. Näitten ihmettelyjen seurauksena on ollut välistä tyhjäkäynti parin tuhannen rpm pintaan korjaantui ensiopuolen kohokammiota pois käyttämällä (näin luulin)
Samalla tuli löysättyä hivenen kaasuvaijeria, eikä se mitään vaikuttanut.....
Onnistuneen rassauksen tuloksena auto liikkui ja kiihtyi kuin 1.6 ohc
Kunnes älysin ihmetellä kaasuvivuston aukeaamaa suhteessa painettuun kaasuun Kaasu aukesi käytännössä 1/4 liikeradasta
Pikku säätämisen jälkeen saatiin jo 4/5 osaa liikeradasta käyttöön
No kojareilla parin pikku kiihdytyksen jälkeen katosi tehot ja auto melkein sammui/sammui koko ajan
Ajamalla kuitenkin kotiin ja rullaamalla viimeiset metrit pihaan :p
Eikun peltiä auki ja ihmettelemään. Jossain vaiheessa virtojen ollessa päällä kiinnityi apumekaanikon kanssa huomio ylimääräiseen lorinaan
Seurataan ja ihmetellään myös tätä tarpeen niin vaatiessa
Nooh, kaasarissa oli iloinen puro ensiopuolella imusarjaan, joka tykkäsi olla kuuma porinasta päätellen.
Syylliseksi paljastui neulaventtiilin o-renkaasta irronut palanen joka oli neulaventtiilissä poikittain
Tämä paransi tilannetta senverran että vaikka lämpömittari menee melkein tappiin kone ei kuitenkaan keitä
Tilannetta on seurailtu työmatkoilla ja muuten vain ajelemalla.
Ja kaasaria on ihmetelty ainakun on ollut joutilasta Roskia löytyi toisiopuolen kohokammiosta ihan reilusti, myös ensio puolella on jotain pientä ollut havaittavissa. Näitten ihmettelyjen seurauksena on ollut välistä tyhjäkäynti parin tuhannen rpm pintaan korjaantui ensiopuolen kohokammiota pois käyttämällä (näin luulin)
Samalla tuli löysättyä hivenen kaasuvaijeria, eikä se mitään vaikuttanut.....
Onnistuneen rassauksen tuloksena auto liikkui ja kiihtyi kuin 1.6 ohc
Kunnes älysin ihmetellä kaasuvivuston aukeaamaa suhteessa painettuun kaasuun Kaasu aukesi käytännössä 1/4 liikeradasta
Pikku säätämisen jälkeen saatiin jo 4/5 osaa liikeradasta käyttöön
No kojareilla parin pikku kiihdytyksen jälkeen katosi tehot ja auto melkein sammui/sammui koko ajan
Ajamalla kuitenkin kotiin ja rullaamalla viimeiset metrit pihaan :p
Eikun peltiä auki ja ihmettelemään. Jossain vaiheessa virtojen ollessa päällä kiinnityi apumekaanikon kanssa huomio ylimääräiseen lorinaan
Seurataan ja ihmetellään myös tätä tarpeen niin vaatiessa
Nooh, kaasarissa oli iloinen puro ensiopuolella imusarjaan, joka tykkäsi olla kuuma porinasta päätellen.
Syylliseksi paljastui neulaventtiilin o-renkaasta irronut palanen joka oli neulaventtiilissä poikittain
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tärinä ja ylimääräiset äänet lisääntyivät senverran että piti ruveta Taunusta purkamaan
DIY työvalo tulille ja lampun kanssa auton alle ihmettelemään.
Homma alkoi kardaaniin irroittamisella, jossa ei paljoa työkaluja tarvinnut pulttien löysäämisessä
Kuvassa taaempi oli jo pyörinyt kierroksen, kaksi auki ja muutkin kolme oli löysällä.
Kardaani oli ollut läheisessä kosketuksessa ja saanut naarmuja maalipintaan Kolina olisi ollut kova jos olisi oikeasti osunut johonkin.
Tukivarsien löysäämisen ja jousien pois ottamisen jälkeen tuli tunkattua akseli ilmaan ja ihmeteltyä renkaan läheisyyttä pyörän kaareen
Vanteiden ET on 25 ja 40-45 olisi parempi
Hivenen meinaa hipsiä heitoissa kun on pensan maksajia kyydissä takapenkillä
Tämä vaatii kyllä lisää ihmettelyä millä saa renkaat mahtumaan kaarien sisään.
Loppujen lopuksi perä irtosi kohtuudella alta ja tuli vahingossa tunkin matkassa auton alta pelkästään vetämällä tunkkia
Seuraavaksi perä purkuun, öljyn valuminen vetarin läpi alkoi olla jo huomattavaa, myös toisella puolen näytti olevan jotain pientä vuotoa
DIY työvalo tulille ja lampun kanssa auton alle ihmettelemään.
Homma alkoi kardaaniin irroittamisella, jossa ei paljoa työkaluja tarvinnut pulttien löysäämisessä
Kuvassa taaempi oli jo pyörinyt kierroksen, kaksi auki ja muutkin kolme oli löysällä.
Kardaani oli ollut läheisessä kosketuksessa ja saanut naarmuja maalipintaan Kolina olisi ollut kova jos olisi oikeasti osunut johonkin.
Tukivarsien löysäämisen ja jousien pois ottamisen jälkeen tuli tunkattua akseli ilmaan ja ihmeteltyä renkaan läheisyyttä pyörän kaareen
Vanteiden ET on 25 ja 40-45 olisi parempi
Hivenen meinaa hipsiä heitoissa kun on pensan maksajia kyydissä takapenkillä
Tämä vaatii kyllä lisää ihmettelyä millä saa renkaat mahtumaan kaarien sisään.
Loppujen lopuksi perä irtosi kohtuudella alta ja tuli vahingossa tunkin matkassa auton alta pelkästään vetämällä tunkkia
Seuraavaksi perä purkuun, öljyn valuminen vetarin läpi alkoi olla jo huomattavaa, myös toisella puolen näytti olevan jotain pientä vuotoa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kesällä kun pääsis ajelemaan ja isompia vikoja löytyy niin se kyllä harmittaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perästä tuli nypättyä vetari pois ja murikka lattialle ihmettelyä varten Sitä ihmettelyä sitten riittikin muutaman tiiman.
Lopputulema oli että kaikki on ok, eikä sitä enempää ihmetellä
Hammasvälyskin oli speksien välissä
Rojut takaisin koteloon ja pulti momenttiin sekä vasarointia päälle. Tiivisteeseen tuli laitettua vaseliinia kahtapuolen, jos se lähtisi seuraavalla kerralla ehjänä irti
Laakerit vetareihin lähti kohtuudella irti ja uudet meni ilman lämmittämistä vetämällä paikoilleen. Krymppirenkaat kävi uunissa ja menivät melkein itsekseen paikoilleen Vetarin ulkopesiin tuli kirkasta moottorisilikoonia ohuelti, ihan vain varalta
Myös pyörän kaaria tuli koulutettua sisäänpäin, kokeilu renkaalla vaikutti homman onnistuneen, paitsi että ei ollut jarrulevy välissä
Kaaret tuli maalattua ja suojattua Tectyl:in kotelosuoja-aineella. Sitten vain perää auton alle ja öljyt muistin aikana perään, meni n. 1.2l
Lopputulema oli että kaikki on ok, eikä sitä enempää ihmetellä
Hammasvälyskin oli speksien välissä
Rojut takaisin koteloon ja pulti momenttiin sekä vasarointia päälle. Tiivisteeseen tuli laitettua vaseliinia kahtapuolen, jos se lähtisi seuraavalla kerralla ehjänä irti
Laakerit vetareihin lähti kohtuudella irti ja uudet meni ilman lämmittämistä vetämällä paikoilleen. Krymppirenkaat kävi uunissa ja menivät melkein itsekseen paikoilleen Vetarin ulkopesiin tuli kirkasta moottorisilikoonia ohuelti, ihan vain varalta
Myös pyörän kaaria tuli koulutettua sisäänpäin, kokeilu renkaalla vaikutti homman onnistuneen, paitsi että ei ollut jarrulevy välissä
Kaaret tuli maalattua ja suojattua Tectyl:in kotelosuoja-aineella. Sitten vain perää auton alle ja öljyt muistin aikana perään, meni n. 1.2l
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perä meni paikoilleen ja vasta maalatut jarrusatulat löysi paikkansa ensin lattialta Mitäs tipahtivat
Jarrujen ilmauksen jälkeen vaikuttivat toimivan......
Myös vaihteistoöljyt tuli laskettua pois, tyhjennys proppu tuli laitettua tiivisteliimalla takaisin. Vanhat öljyt oli jännän väriset
Täyttöproppu oli lootan kyljessä sen verran vaikeassa paikassa että piti täyttää kepin kautta ohjaamosta
Kardaaniin tuli suhkittua mattamustaa ja paikoilleen. 17mm kannalla varustetut pultit oli nihkeitä saada momenttiin, orkkis 15mm kantaiset on helpompi kiristää
Jarrujen ilmauksen jälkeen vaikuttivat toimivan......
Myös vaihteistoöljyt tuli laskettua pois, tyhjennys proppu tuli laitettua tiivisteliimalla takaisin. Vanhat öljyt oli jännän väriset
Täyttöproppu oli lootan kyljessä sen verran vaikeassa paikassa että piti täyttää kepin kautta ohjaamosta
Kardaaniin tuli suhkittua mattamustaa ja paikoilleen. 17mm kannalla varustetut pultit oli nihkeitä saada momenttiin, orkkis 15mm kantaiset on helpompi kiristää
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Minulla oli samanlaista vuoto ongelmaa, vetarin laipan välistä. Tosin itsellä oli Quiafe vetarin stefan välistä se vuoto. Laitoin sinne itsekin tiivistemassaa varmuuden vuoksi. Jollain pumpulla olisi saanu öljyt sisään varmaan vaihdelaatikkoon, mutta hoituu se noinkin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Takajarruja tuli ilmailtua, kun poljintuntuma jäi vaisuksi. Kone sammuksissa poljintuntuma oli jees mutta koeajolla, koneen käydessä painui poljin aika syvälle
Samalla tuli ihmeteltyä takapönttöjä kun oli perä ilmassa. Miten voi vaimennin liikkua vaikka on kahdella kiinnikkeellä ja pannalla kiinnitettynä
Tätäkin pitää seurata kun tuli säädeltyä pönttöjen korkeuksia kohdalleen.
Myös vaihdelaatikko ihmetyttää, että onko T5 oikeasti nuin äänekäs loota alle 2000 kierroksen. Perä voi vollottaa vaikka kuinka eikä sitä etupenkille kuule
Mutta joo, ajellaan kun vehkeet siitä tykkää
Samalla tuli ihmeteltyä takapönttöjä kun oli perä ilmassa. Miten voi vaimennin liikkua vaikka on kahdella kiinnikkeellä ja pannalla kiinnitettynä
Tätäkin pitää seurata kun tuli säädeltyä pönttöjen korkeuksia kohdalleen.
Myös vaihdelaatikko ihmetyttää, että onko T5 oikeasti nuin äänekäs loota alle 2000 kierroksen. Perä voi vollottaa vaikka kuinka eikä sitä etupenkille kuule
Mutta joo, ajellaan kun vehkeet siitä tykkää
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tuli kokeiltua firman maalauskaappia 3D tulostettuun vaihdekepin nuppiin, toimi tällä kertaa ja veti käryt pois
Nuppihan on thingversestä löytynyt F-150 sopiva nuppi, m14 kierteellä (niinhän sitä luulin )
Nuppihan solahti keppiin ilman mitään viitteitä tarttumisesta kierteisiin. Asiaan perehtyminen selvitti että olisi tarvittu F-150 orkkinnupin kierre inserttimokkula, sitähän ei ollut, niin plään-b käyttöön
Koetulostetussa nupissa oli oikeat kierteen muttei vaihdekaaviota mutta mennään sillä parempaa odotellessa
Yritin upottaa valkeata johdon kuorta korostamaan vaihdekaaviota, muuten meni hyvin mutta 4-vaihteen numeron keskiosa meni kotio
Nuppihan on thingversestä löytynyt F-150 sopiva nuppi, m14 kierteellä (niinhän sitä luulin )
Nuppihan solahti keppiin ilman mitään viitteitä tarttumisesta kierteisiin. Asiaan perehtyminen selvitti että olisi tarvittu F-150 orkkinnupin kierre inserttimokkula, sitähän ei ollut, niin plään-b käyttöön
Koetulostetussa nupissa oli oikeat kierteen muttei vaihdekaaviota mutta mennään sillä parempaa odotellessa
Yritin upottaa valkeata johdon kuorta korostamaan vaihdekaaviota, muuten meni hyvin mutta 4-vaihteen numeron keskiosa meni kotio
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Itse yritin saada vanteen keskikuppeja 3D tulostettuna mutta osoittautui mahdottomaksi. Unohdin koko homman. Thingsversestä en löytänyt mitän sopivaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Taunusta on säännöllisesti ulkoilutettu pojan toimesta työmatkoilla. Ja jotain pientä on ilmennyt.
Tulostettu vaihdekepin nuppi oli antautunut jossain kiivaassa vaihdossa kiihdyttäessä
Hätäapuna irronnut alaosa pois ja kierretty jäljelle jäänyt osa takaisin.
Myös perästä on jotain rutinaa kuulunut, tämä ilmeisesti johtui laahaavasta käsijarrusta Tai oli jäänyt lukko jotenkin jumiin liukkaalla ajaessa
Myös kardaanin pultit pitää kiristää säännöllisesti
Tuli tilattua sivulaseihin uudet ulkopuolen tiivisteet.
Nyt vain pitäisi jossain välissä keretä vaihtamaan ne kaiken kesäloma kiireen keskellä
Tulostettu vaihdekepin nuppi oli antautunut jossain kiivaassa vaihdossa kiihdyttäessä
Hätäapuna irronnut alaosa pois ja kierretty jäljelle jäänyt osa takaisin.
Myös perästä on jotain rutinaa kuulunut, tämä ilmeisesti johtui laahaavasta käsijarrusta Tai oli jäänyt lukko jotenkin jumiin liukkaalla ajaessa
Myös kardaanin pultit pitää kiristää säännöllisesti
Tuli tilattua sivulaseihin uudet ulkopuolen tiivisteet.
Nyt vain pitäisi jossain välissä keretä vaihtamaan ne kaiken kesäloma kiireen keskellä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ainahan jotain pientä ilmenee ja tällä kertaa syttyi latauksen valo
Mittausten jälkeen todettiin tarvittavien jännitteiden tulevan laturille. Eli laturi irti ja osiksi
Hiilet oli ok, tosin kollektorin kaulat oli mustia. Puhdistin ne 600 hiomapaperilla. Muuten kaikki näytti olevan kunnossa eli paketti kasaan. Eikä se sillä korjaantunut
No uutta laturia tilaukseen, pitää vanhasta vaihtaa hihnapyörä uuteen. Laturin koodilla elstock 28-1579 löytyi tällä kertaa vain moniura versiota.
Yksi monista pikkujutuista Taunuksessa on tasakaasulla laihalle meno alta 2000 rpm. Tähän vaivaan auttaa air Bleed suuttimien vaihto, tosin sarja suuttimia on neljänsadan pintaan, niin en ole tilaamassa
Plään 9 on kayttaa Dellorton suuttimia kun #10-32 UNF on sen verran 5mm kierrettä lähellä että sopii millinen tuumaselle kierteelle.
Kuvassa uloimmat on tyhjäkäynnin air bleedit ja sisemmät high speed air bleed suuttimet.
Onneksi kohta kesälomat on lusittu ja kiire loppuu
Mittausten jälkeen todettiin tarvittavien jännitteiden tulevan laturille. Eli laturi irti ja osiksi
Hiilet oli ok, tosin kollektorin kaulat oli mustia. Puhdistin ne 600 hiomapaperilla. Muuten kaikki näytti olevan kunnossa eli paketti kasaan. Eikä se sillä korjaantunut
No uutta laturia tilaukseen, pitää vanhasta vaihtaa hihnapyörä uuteen. Laturin koodilla elstock 28-1579 löytyi tällä kertaa vain moniura versiota.
Yksi monista pikkujutuista Taunuksessa on tasakaasulla laihalle meno alta 2000 rpm. Tähän vaivaan auttaa air Bleed suuttimien vaihto, tosin sarja suuttimia on neljänsadan pintaan, niin en ole tilaamassa
Plään 9 on kayttaa Dellorton suuttimia kun #10-32 UNF on sen verran 5mm kierrettä lähellä että sopii millinen tuumaselle kierteelle.
Kuvassa uloimmat on tyhjäkäynnin air bleedit ja sisemmät high speed air bleed suuttimet.
Onneksi kohta kesälomat on lusittu ja kiire loppuu
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Posti yllätti ja toimitti laturin paikalliseen ihan luvatussa ajassa
Vanhasta hihnapyörä irti ja uuteen kiinni.
Kiilahiihnapyörä vaikutti olevan kustom made osa. Ihankuin olisi poran terällä tehty reikä vs moniurapyörä joka oli sileä ja timmi akselille
Laturi paikoilleen, linjaus ja moottori käyntiin
Onnistuneen remontin lopputuloksen latausvalo syttyi ja sammui, niinkuin piti.
Koeajo ei paljastanut uusia ominaisuuksia, entisetkin olivat lieventyneet tyhjäkäynti suuttimien säädön jälkeen. Vielä vetää laihalle alta kahden tuhannen rpm alle.
Vanhasta hihnapyörä irti ja uuteen kiinni.
Kiilahiihnapyörä vaikutti olevan kustom made osa. Ihankuin olisi poran terällä tehty reikä vs moniurapyörä joka oli sileä ja timmi akselille
Laturi paikoilleen, linjaus ja moottori käyntiin
Onnistuneen remontin lopputuloksen latausvalo syttyi ja sammui, niinkuin piti.
Koeajo ei paljastanut uusia ominaisuuksia, entisetkin olivat lieventyneet tyhjäkäynti suuttimien säädön jälkeen. Vielä vetää laihalle alta kahden tuhannen rpm alle.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Harvemmin harraste vermeet valmistuu
Jos tekniikka alkaa pysyä kasassa (kop kop) niin maalipinta vastaavasti alkaa rakoilemaan.
Aikanaan pohjia tehdessä tuli käytettyä ruiskukittiä mikä oli virhe loppupelissä. Vaikka kätevää olikin käyttää. Annoin kyllä kitin kuivua tallissa muutaman viikon ennen hiontaa mutta alkaa kuitenkin elämään eri tahtiin vuosienkien kuluttua kuin maalipinta. Ja maalihan ei moista kestä vaan halkeilee. Väliin pääsee vettä ja soppahan on valmis
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Laihalle menoa rupesin korjaamaan dellorton suuttimia muokkaamalla. Orkkis suuttimess oli n 1.75mm reikä (mutu) Porasin 1.5mm reiän suuttimeen ja sorvailin kantaa 1mm pienemmäksi.
Seuraavaksi tuli ongelmia uuden suuttimen saamisessa paikoilleen
Uusi suutin ei sinne reikään sitten millään suostunut menemään Selvisi että #10-32 UNF menee kyllä 5mm mutteriin mutta 5mm "pultti" ei mene #10-32 UNF reikään
Ensio ja toisio puolen bleed suuttimia ihmetellessä selvisi että toision suuttimet on n 1.5mm (mutu) kokoa #63. Ensio suuttimissa ei lue mitään
Vaihto päittäin ja koeajolle, ajossa ei ilmennyt mitään laihalle menoa joten suuttimet saivat jäädä toistaiseksi paikoilleen.
Lisäksi tuli ilmattua öljynpainemittarin painelinja. Jouduin ajelemaan erikoiskuljetuksen takana niin pitkään että lämmöt nousi tappiin ja öljynpaine mittari rupesi humpaamaan. Joko imuputki on irti tai mittari on paska tai öljyn ominaIsuudet on loppu.
Tätäkin ominaisuutta pitänee tutkia
Seuraavaksi tuli ongelmia uuden suuttimen saamisessa paikoilleen
Uusi suutin ei sinne reikään sitten millään suostunut menemään Selvisi että #10-32 UNF menee kyllä 5mm mutteriin mutta 5mm "pultti" ei mene #10-32 UNF reikään
Ensio ja toisio puolen bleed suuttimia ihmetellessä selvisi että toision suuttimet on n 1.5mm (mutu) kokoa #63. Ensio suuttimissa ei lue mitään
Vaihto päittäin ja koeajolle, ajossa ei ilmennyt mitään laihalle menoa joten suuttimet saivat jäädä toistaiseksi paikoilleen.
Lisäksi tuli ilmattua öljynpainemittarin painelinja. Jouduin ajelemaan erikoiskuljetuksen takana niin pitkään että lämmöt nousi tappiin ja öljynpaine mittari rupesi humpaamaan. Joko imuputki on irti tai mittari on paska tai öljyn ominaIsuudet on loppu.
Tätäkin ominaisuutta pitänee tutkia
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on