Sivu 1/14
Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 11:25
Kirjoittaja Jimikael
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 12:05
Kirjoittaja Jimikael
Tammikuu 2016
Taunuksesta sisusta purkuun yllätysten varalta, jalkotiloihin ja sisähelmoihin vähän tuoreempaa peltiä
Ohc lähdössä kierrätykseen
Samalla etuakseli pois remppaa varten ja pyöräkoteloihin vähän uutta peltiä
Sovitus
Keulaan tilaa coolerille
bensapuolta ajatellen välisäiliö. Ekan kokoonpanon takakontista ei olekkaan kuvaa, mutta sieltä löytyi is sierran vakio bosch painepumppu sekä joku kiinalainen siirtopumppu.
Olen näemmä kadottanut ison osan tuon ajan kuvia. Tähän kuvaan mennessä autoon oli tehty äärimmäisen hieno
cummins- tyylinen pakosarja ja ahtoputket. Ahdin on 2jz twinturbo supran ahtimista toinen. Ei sen tarkempaa tietoa kuin että pieni oli
Syyläri säilyi tällöin vakiona ja suuttimiksi tuli sr20det- koneeseen tarkoitetut 370cc sidefeedit jotka siis sopivat zetecin kiskoon.
Etupenkeiksi hain escort rs2000 recarot
Tästä kuvasta hypätäänkin reilusti ajassa eteenpäin. Kevät meni kaikenlaista näprätessä, pakoputkea, bensalinjoja,alustaa, yms.
Kesäkuun alussa 2016 auto siirrettiin mikkeeen verstaalle jossa aloitettiin sähkötyöt. Ohjaimena ATEcu v3. Sisälle muutama lisämittari, plx-laajakaista yms
Jatkuu
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 12:31
Kirjoittaja Jimikael
Viikon ajan iltahommina tehtiin sähköjä ym rästiinjääneitä pikkujuttuja. Samana perjantaina jolloin apian kokoontuminen alkoi 2016 tahittiin taunuksen käyntiongelmien kanssa. Saman viikonlopun sunnuntaina auto saatiin käymään kaikilla neljällä pytyllä ja päästiin ensimmäisille testeille tienpäälle.
Tästä hetkestä eteenpäin naputeltiin karttoja tienpäällä ja paranneltiin ilmenneitä lastentauteja
Penkissäkin käytiin karttoja hieromassa kesäkuun aikana.
https://www.youtube.com/watch?v=BLGxPa1TRnk
Ja sieltä tuloksena rengastehoa 217hv ja 295nm @0.8bar. Auto oli tuollakin tehomäärällä hauska ajettava koska pieni ahdin tuli heti alhaalta mukaan. Särkyi siinä pari pikkuperääkin ja yksi type9
Tässäkohtaa voisi kerrata tuon kokoonpanon speksejä:
-Avaamaton 1.8l silvertop
-huono omavalmistepakosarja sekä toitsun puhallin
-370cc suuttimet ja 98
-2,5" putkisto alusta loppuun
-300x300x75 kiinacooleri
-ATEcu v3+vag hukkakipinä
-type9 & 3.78 pikkuperä
Kokoonpanohan oli kokolailla täysin kolikoilla tehty, sekä omista ja kavereiden nurkista löytyneillä romuilla toteutettu
Muutoskatsastin auton 19.7.2016
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 12:54
Kirjoittaja Jimikael
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 13:12
Kirjoittaja Vermilion
Mielenkiintoista että sait 9 typekin rikki..... mulla se kesti niin kauan kun se oli autossa kiinni.
Vaikkakin sulla oli noin puolet siitä mitä itellä irtos vanhasta moottorista.
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 13:27
Kirjoittaja Jimikael
Samoihin aikoihin moottoririkon kanssa ostin purettavaksi yhden 2.0 mk2 monnin. Tulevat suunnitelmat oli jo tuolloin selvillä. Cnc Motorsportilta tuli JE takomännät sekä eaglen veivit. Uusi lohko Vammalan moottorikoneistamolle poraukseen ja kanteen vain perushuollot. Nokat ja venttiilit pysyivät vakioina. Uusi ja edelleen pieni kkk-k24 ahdin oli hommattuna. Sille kaveriksi 50mm kiinamallin hukkaportti. Myös uudet sr20det tarkoitetut 760cc suuttimet tuli ostettua.
Särkyneen koneen kylkeen mallailin uutta pakosarjaa
Ps. kuvat on edelleen ihan suolesta
uusi lohko porattuna 0.2mm ylikoossa
Särkynyt vanha tekniikka pois keulilta
Kertaalleen coolerille tehty syvennys tuli tehtyä uudestaan ja isommin
Uusi välijäähy sekä setrabin öljynjäädytin keulilla
Konehuoneeseen tuli tehtyä tarpeelliset muokkaukset, akun siirsin konttiin. Etuhiekkapelti oli kolaroitu aika pahasti jos ostettaessa. se tuli vaihdettua uuteen. Kun uusien kennojen kiinnikkeet oli tehty sai huone väriä päälleen. Syyläriksi tuli perus griffin tuote, niin iso kuin palkkien väliin mahtui.
Loppuvuodesta 2016 ostettiin velipojan kanssa tallille viimein kauan puhuttu 2-pilarinostin. Lisää ruuvausintoa kummasti kun ei tarvitse montussa möyriä
Jatkuu
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 13:31
Kirjoittaja Jimikael
Vermilion kirjoitti:Mielenkiintoista että sait 9 typekin rikki..... mulla se kesti niin kauan kun se oli autossa kiinni.
Vaikkakin sulla oli noin puolet siitä mitä itellä irtos vanhasta moottorista.
Reisille mennyt vaihteenvaihto sen rikkoi. Toki perä meni siinä samalla. Kyseinen loota oli kylläkin ihan helvetin holo, yhdestä vanhasta mk1 peltoauto sierrasta tuli mulle.
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 14:16
Kirjoittaja Jimikael
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 15:00
Kirjoittaja Jimikael
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 15:28
Kirjoittaja Jimikael
Tänä talvena ostin viimein kauan himoitsemani revolutionit koossa 7/8x15"
etupään rengastus vielä auki, jarrut täytyy päivittää että etuvanne sopii kaareen. ja kai sitä vähän madaltaa täytyisi
Tulevaisuutta varten BMW gs6-37dz johon nappaan kopan pätkän yhdestä c3 automaatista. Tähän palataan ehkä kesän 2018 jälkeen. Samaten mikkeen ranchilta täytyisi käydä pakkolunastamassa yhden tosimies-volvon alta 1031 akseli. Siihen sopivat mondeo stw v6 jarrut on jo jemmassa. Samalla taakse sitten pystykotelot ja coilit.
Hevosvoima.comin alennusmyynneistä tuli tilattua Master Power r545-2 #9 pakopesällä
Amw painekoteloaihio täytyisi myös laittaa tilaukseen.
Eli kesän 2018 jälkeen olisi tarkoitus uudelleenrakentaa käytännössä koko auto. Uusi pakosarja,imusarja,kansi, korityöt ja ylimaalaus, ehkä turvakaaret.. aika näyttää..
Nyky speksit siis:
-2.0 silvertop 0.2mm ylikoossa
-je männät/eagle veivit
-kkk-k24+50mm hukkaportti
-4-1 tuubisarja
-760cc suuttimet
-300x450x76 kiinacooleri
-3"dp+2,5 putkisto yhdellä vaimentimella
-ATEcu v3
-type9
-3.44 isoatlas
Tarinaa ja kuvia tuossa tuli aikavälillä 2015-2018 huonolla laadulla ja sekavassa järjestyksessä. Näinkin huonon selostuksen tekoon meni aikaa yhtäjaksoisesti yli viisi tuntia ja noin 15 kuppia kahvia
Voisin alkaa tapahtumia päivittelemään tänne nyt kun auton alkuperä on jotenkin selvillä. Ja jos tämmöisen pönttöauton rakentelu nyt ketään kiinnostaa
Kommentoida saa ja pitää!
Ps. Taunus-Sälli, nyt oon antanu kaiken annettavani tälle foorumille kun sitä toivoit
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 16:07
Kirjoittaja Vermilion
voorti82 kirjoitti:Vermilion kirjoitti:Mielenkiintoista että sait 9 typekin rikki..... mulla se kesti niin kauan kun se oli autossa kiinni.
Vaikkakin sulla oli noin puolet siitä mitä itellä irtos vanhasta moottorista.
Reisille mennyt vaihteenvaihto sen rikkoi. Toki perä meni siinä samalla. Kyseinen loota oli kylläkin ihan helvetin holo, yhdestä vanhasta mk1 peltoauto sierrasta tuli mulle.
Olisi ehkä kannattaa ostaa uudet laakerit ja korjaus sarja, mahdollisesti parin ekan vaihteen syncrot niin olis ollu laatikko vielä pitkäksi aikaa... alkaa olla 9-typet hyvät kiven alla.
Meinaat siis vaihtaa 9-typen nyt tohon dieselin loottaa noh se kyllä kestää... tosin välitykset kamalat ja ei mahdu normaali vaihteisto tunneliin joudut laajentamaa ja heittämään orginaali sisustaa pois.
Iso-atlas perä kestää kyllä tollaset tehot quifen lukon kanssa. Liekö järkeä vaihtaa volvon perään...
Saat kuitenkin Atlaksen perään hyviä välityksiä tollasen bmw dieselin laatikon kanssa tarvisin melkein 3.09 perän tai harvemman joku 2.9x ehkä se tekis dieselin lootan ykkös vaiheesta sopivan.
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 16:10
Kirjoittaja pynski-89
Tässä on asenne kohdillaan
Komia muutenkin, vaikka en näistä uudemmista korimalleista yleensä perusta. Seurantaan menee, mitä kustansi vanteet? Hankitko suoraan Englannista?
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 16:24
Kirjoittaja Jimikael
pynski-89 kirjoitti:Tässä on asenne kohdillaan
Komia muutenkin, vaikka en näistä uudemmista korimalleista yleensä perusta. Seurantaan menee, mitä kustansi vanteet? Hankitko suoraan Englannista?
On tämän vehkeen kanssa opittu paljon, osa kantapään kautta
itse tykkään näistä uusikorisista
vanteet otin täältä:
http://www.lhp-racing.com/nettikauppa.php
ei ollut käytännössä vaikuttavaa hinnaneroa englannista tilattuihin+tykkään asioida suomalaisen firman kanssa. Kierros jäi maksamaan karvan auki 700e+kotimaan rahti
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 16:32
Kirjoittaja Jimikael
Vermilion kirjoitti:voorti82 kirjoitti:Vermilion kirjoitti:Mielenkiintoista että sait 9 typekin rikki..... mulla se kesti niin kauan kun se oli autossa kiinni.
Vaikkakin sulla oli noin puolet siitä mitä itellä irtos vanhasta moottorista.
Reisille mennyt vaihteenvaihto sen rikkoi. Toki perä meni siinä samalla. Kyseinen loota oli kylläkin ihan helvetin holo, yhdestä vanhasta mk1 peltoauto sierrasta tuli mulle.
Olisi ehkä kannattaa ostaa uudet laakerit ja korjaus sarja, mahdollisesti parin ekan vaihteen syncrot niin olis ollu laatikko vielä pitkäksi aikaa... alkaa olla 9-typet hyvät kiven alla.
Meinaat siis vaihtaa 9-typen nyt tohon dieselin loottaa noh se kyllä kestää... tosin välitykset kamalat ja ei mahdu normaali vaihteisto tunneliin joudut laajentamaa ja heittämään orginaali sisustaa pois.
Iso-atlas perä kestää kyllä tollaset tehot quifen lukon kanssa. Liekö järkeä vaihtaa volvon perään...
Saat kuitenkin Atlaksen perään hyviä välityksiä tollasen bmw dieselin laatikon kanssa tarvisin melkein 3.09 perän tai harvemman joku 2.9x ehkä se tekis dieselin lootan ykkös vaiheesta sopivan.
On se laatikko edelleen tallessa. Kiire oli kova ja ysejä oli varastossa niin ei tullut hajonneeseen lootaan syvennyttyä. Toi pikku 6v on siron kokoinen verrattuna siihen 53 laatikkoon mikä oli esim. sultzin cortinassa. En usko että tarvii tunnelia nostaa muutakuin takapäästä. Atlaksen kanssa täytyisi sitten teettää esim. karpiolalla vetarit, niitä ei ole markkinoilla niin kuin noita volvon vetareita. Eiköhan tuosta laatikosta ihan käytettävä saada sopivan perävälkän kanssa. Tehoista, tulevaisuudessa uudella ahtimella, uusilla sarjoilla ja kannella yms. tavoitteet on on siellä 300-400hv
Ostin mä tätävarten yhden b&w t5 lootankin. Voisin myydä pois jos joku tarvitsee..
Re: Taunus mk3 zetec tic
Lähetetty: 03 Maalis 2018, 17:00
Kirjoittaja Vermilion
Burtonilta saa paremmat vetarit ite oon katellu just burtonin noita 18 boorisia jos luopuisin 16 boorisista karpiolanvetareista. Tiedä sitten... ei noi hajonnu nytkään. Ei varmaan ees hajoa alle 225 leveillä takarenkailla.... kun lyö tyhjää.
Jos nyt pitäis toi MT-75 loota vaihtaa niin tähtäisin supran R153 tai V160 tai V161 loottaa niin on ihanteelliset välitykset ja kestää aika lailla ei mitään ogelmaa vaikka mitä renkaita ja välityksiä käyttis jos on alle 700 heppaa. Kuulemma jossain 700+ tehoilla noilla tollasilla 300+++ leveillä korkeilla kiihdytys slikseillä ja liimaradalla alkaa tulla sitteen kestävyys vastaan.