Taunus '73 modernisointi

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Zipi
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2017, 16:06

Taunus '73 modernisointi

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Tulipa tuossa tämän viikon maanantaina 3.7.2017 haettua Mäntsälästä tälläinen malmikasa projektiksi:

Kuva

Kulkine on seissyt yli kymmenen vuotta ja kaipaa melkoisen määrän rakkautta harrastukseen että tämän saa iskuunsa. Tarkoitus on modernisoida, ei entisöidä, eli nyt tässä kohtaa kaikki pussihousumobilistit lopettakoon lukemisen sillä tämä ei ole teille. ;-)

Projektissa on tarkoitus Taunusta säilyttää vain kopan ja etuakselin verran, käytännössä kaikki muu tulee "uutta". Taka-akselin kanssa nyt vähän niin ja näin että jos jostain löytää käypäsen ison-Atlaksen niin sitten senkin voi sanoa olevan Taunuksen osa, mutta muuten laitellaan Volvon taka-akselia sitten. Tekniikan, sisustuksen, sähköt, ilmastoinnin, jne. luovuttaa 2002 vuosimallin kolmeovinen Focus parin litran Zetecillä. Vaihteisto tulee mulkkari (hyi-yäk) Scorppiosta. Jarrut nyt sitten pitää tutkia että mitkä laittaa, kun mk1 Focuksessa on ne olka-akseliin integroidut satulat joita ei mihinkään muuhun autoon pysty siirtämään.

Aikataulu on "sitten kun hyvä tulee". Eli varmasti menee yli 2 vuotta ennen kuin tarvitsee edes kuvitellakaan tämän olevan valmis. Luultavasti vielä kesän 2018 ajelen Focuksella kesä-autona ja syksyllä toivottavasti Tane on jo siinä kunnossa että tarttee alkaa Focusta purkamaan. Paljon riippuu myös mitä kaikkea tarvitsee hankkia, koska budjetti olisi tarkoitus pitää maltillisena.

Ainakin tällä hetkellä erikoinen mielenlaatuni suunnittelee väriksi mattavihreää intin tyyliin aidolla Inerta 70 AN11 maalilla ja kaiken kromin häivyttämistä ja korvaamista mustalla värillä. Kaikki valot muutettaneen led tekniikalle tai sitten ajovalot xenoneiksi, mutta tuplavalot kummiskin olisi ihan jees. Sivupeilit tulenee mulkkarista jotta saa sähkösäätöiseksi ja ne nyt ehkä suunnilleen voisi istua auton muotokieleen. Etumaskin teen varmaankin itse alusta asti uusiksi, vaikka nykyinen maski onkin todella hyvässä kunnossa. Varmaa on se että modifiointia tulee paljon, mutta tarkoitus on koittaa saada ne tehtyä niin ettei mikään pistä silmään ja kaikki näyttää kuuluvan siihen lähes alkuperäisen veroisesti.

Eli tälläistä alkaa Imatralaisessa pajassa tapahtua ja tulevaisuus näyttää mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Paljon joutuu tutkimaan että mistä saa osia ja miten minkäkin paikan toteuttaa kun ei ole Taunuksesta aikaisempaa kokemusta. Ressiä en ota ja tosiaan aikataulun kanssa ei ole mitään kiirettä.

Kuvia pajalta voi seurata kotisivujeni Instagram feedistä:

https://www.sipponen.com/instagram-feed

Tai sitten ihan Instagramista itsestään:

https://www.instagram.com/sipposa/

Noissa kuvissa kerronnan kieli on englanti, koska minulla on paljon ulkomaalaisia työkavereita yms. tuttuja joita tykkään piinata päivityksilläni. :P

Parempilaatuisena ja myös enemmän kuvia pyrin keräämään Googlen Photos palveluun:

https://goo.gl/photos/EV44iD8w5Kcs4hSRA
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus '73 modernisointi

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kuulostaa hyvälle!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Taunus '73 modernisointi

Viesti Kirjoittaja raimo »

Muistan tämän auton kyydissä matkanneeni naapuripitäjän ravinteliin ~15 vuotta sitten olutta kumoten. Silloin oli kohtuu siistin näkönen, kiiltävällä maalilla varustettu, tosin kukkaa siellä täällä. Sama tarra oli takalasissa ja tuo erikoinen antennin sijoittelu. Lienee viimeisiä hetkiä, kun tämä auto on ollut liikenteessä?

Mielenkiintoiset suunnitelmat, kuullostaa asialliselle. Mulkkarin peilit ei näytä hyvälle mun sielun silmin katsottuna, mutta mielenkiinnolla jään odottamaan toteutusta.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus '73 modernisointi

Viesti Kirjoittaja musche »

Siinähän sinulla olisi jo ollut hyvä kone 2.3 l ja takajarrut Scorpparista.
Pakosarja ja etummainen pakoputken käyrä galaxysta, sellasen minä olen tekemässä:D

Minulta puuttuu kaikki paitsi moottori ja pakosarja.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Zipi
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Huhti 2017, 16:06

Re: Taunus '73 modernisointi

Viesti Kirjoittaja Zipi »

Peilien suhteen pitää vielä mallailla ennen kuin alkaa tekemään, mutta varastosta löytyy myös Sierran peilit jotka olisi vähän kantikkaammat. Ei nyt kuitenkaan ihan niitä ensimmäisiä juttuja joita tarttee alkaa miettimään tosissaan. ;-)

Mietin kyllä tuota Scorpparin tekniikkaakin, mutta purkamassani Scorpissa ei ollut ilmastointia ja muutenkin vaikutti ihan jonnin verran sikaa saaneen viime vuosina. Scorpin vakio imusarja/termarikotelopulma on kanssa sellainen mikä ei hirveästi houkuta... Tuossakin Scorpissa lämppärin letkun metalliholkki heilui ja kun alkoi letkua irroittaa, niin holkki tuli mukana vaikkei juurikaan voimaa käyttänyt. Jäähdytysnesteet oli pelkkää vettä, eli ilmeisesti ampunut tuon veks jo ainakin kertaalleen joskus lähiaikoina. Jonnin verran nettiä lukiessa on tullut vastaan kansivikoja 2.3 litraisella koneella sen jälkeen kun toi lämppärin letku on termarikotelosta irronnut, eli tiedä sitten kuinka hyvässä kunnossa toi olisi ollut. Sinällään tuo 2.3 litrainen 16v DOHC on vahva ja hyvä kone kyllä, mutta Scorpion kone päätyy varaosakäyttöön kun Galaxystä purkamani päätyy joku päivä nelikko Sierran voimanlähteeksi. Kun tuo Galaxyn kone päätyy Sierraan, niin säilytän siinä jäähdytysnesteen kierron ennallaan, eli koneen peräpäästä nesteet ulos (termari letkuun) jottei tarttee odotella sen muovisen imusarjan/termarikotelon ongelmien ilmaantumista.

Ylipäätään halusin jonkun uudemman koneen seuraavaan projektiin kuin DOHC ja tuosta Focuksesta saa suhteellisen kätevästi kaiken tarpeellisen Taunukseen, paitsi vaihteiston. Ja kun Taunus painaa alle tonnin, niin vakio 131 heppaa riittänee mainiosti, tai jos ei riitä niin tarinan mukaan ilman koneen avaamista parin litran black topista saa lähemmäs 180 heppaa irti vaparina. Focuksen valintaa puoltaa myös parempi sähköjärjestelmä, sillä Scorpissa se on vähän mitä on vaikkei nyt ehkä erityisen huono olekaan.
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus '73 modernisointi

Viesti Kirjoittaja musche »

Okei, aivan. Kyllähän se zetec on vissiin fiksumpi valinta, muutenkin löytyy helpommin ja halvemmalla sitten viriosia.

Onko nuo takajarrut ja tuo galaxyn putken etukulma myynnissä?
JA jos et tarvitse tuota scorpparin sähkösarjaa niin milläköhän hinnalla sen myisit?

Asun itse Kouvolassa joten voisin ne tuolta Imatralta hakea
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Vastaa Viestiin