Taunus '73 modernisointi
Lähetetty: 06 Heinä 2017, 21:04
Tulipa tuossa tämän viikon maanantaina 3.7.2017 haettua Mäntsälästä tälläinen malmikasa projektiksi:
Kulkine on seissyt yli kymmenen vuotta ja kaipaa melkoisen määrän rakkautta harrastukseen että tämän saa iskuunsa. Tarkoitus on modernisoida, ei entisöidä, eli nyt tässä kohtaa kaikki pussihousumobilistit lopettakoon lukemisen sillä tämä ei ole teille.
Projektissa on tarkoitus Taunusta säilyttää vain kopan ja etuakselin verran, käytännössä kaikki muu tulee "uutta". Taka-akselin kanssa nyt vähän niin ja näin että jos jostain löytää käypäsen ison-Atlaksen niin sitten senkin voi sanoa olevan Taunuksen osa, mutta muuten laitellaan Volvon taka-akselia sitten. Tekniikan, sisustuksen, sähköt, ilmastoinnin, jne. luovuttaa 2002 vuosimallin kolmeovinen Focus parin litran Zetecillä. Vaihteisto tulee mulkkari (hyi-yäk) Scorppiosta. Jarrut nyt sitten pitää tutkia että mitkä laittaa, kun mk1 Focuksessa on ne olka-akseliin integroidut satulat joita ei mihinkään muuhun autoon pysty siirtämään.
Aikataulu on "sitten kun hyvä tulee". Eli varmasti menee yli 2 vuotta ennen kuin tarvitsee edes kuvitellakaan tämän olevan valmis. Luultavasti vielä kesän 2018 ajelen Focuksella kesä-autona ja syksyllä toivottavasti Tane on jo siinä kunnossa että tarttee alkaa Focusta purkamaan. Paljon riippuu myös mitä kaikkea tarvitsee hankkia, koska budjetti olisi tarkoitus pitää maltillisena.
Ainakin tällä hetkellä erikoinen mielenlaatuni suunnittelee väriksi mattavihreää intin tyyliin aidolla Inerta 70 AN11 maalilla ja kaiken kromin häivyttämistä ja korvaamista mustalla värillä. Kaikki valot muutettaneen led tekniikalle tai sitten ajovalot xenoneiksi, mutta tuplavalot kummiskin olisi ihan jees. Sivupeilit tulenee mulkkarista jotta saa sähkösäätöiseksi ja ne nyt ehkä suunnilleen voisi istua auton muotokieleen. Etumaskin teen varmaankin itse alusta asti uusiksi, vaikka nykyinen maski onkin todella hyvässä kunnossa. Varmaa on se että modifiointia tulee paljon, mutta tarkoitus on koittaa saada ne tehtyä niin ettei mikään pistä silmään ja kaikki näyttää kuuluvan siihen lähes alkuperäisen veroisesti.
Eli tälläistä alkaa Imatralaisessa pajassa tapahtua ja tulevaisuus näyttää mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Paljon joutuu tutkimaan että mistä saa osia ja miten minkäkin paikan toteuttaa kun ei ole Taunuksesta aikaisempaa kokemusta. Ressiä en ota ja tosiaan aikataulun kanssa ei ole mitään kiirettä.
Kuvia pajalta voi seurata kotisivujeni Instagram feedistä:
https://www.sipponen.com/instagram-feed
Tai sitten ihan Instagramista itsestään:
https://www.instagram.com/sipposa/
Noissa kuvissa kerronnan kieli on englanti, koska minulla on paljon ulkomaalaisia työkavereita yms. tuttuja joita tykkään piinata päivityksilläni.
Parempilaatuisena ja myös enemmän kuvia pyrin keräämään Googlen Photos palveluun:
https://goo.gl/photos/EV44iD8w5Kcs4hSRA
Kulkine on seissyt yli kymmenen vuotta ja kaipaa melkoisen määrän rakkautta harrastukseen että tämän saa iskuunsa. Tarkoitus on modernisoida, ei entisöidä, eli nyt tässä kohtaa kaikki pussihousumobilistit lopettakoon lukemisen sillä tämä ei ole teille.
Projektissa on tarkoitus Taunusta säilyttää vain kopan ja etuakselin verran, käytännössä kaikki muu tulee "uutta". Taka-akselin kanssa nyt vähän niin ja näin että jos jostain löytää käypäsen ison-Atlaksen niin sitten senkin voi sanoa olevan Taunuksen osa, mutta muuten laitellaan Volvon taka-akselia sitten. Tekniikan, sisustuksen, sähköt, ilmastoinnin, jne. luovuttaa 2002 vuosimallin kolmeovinen Focus parin litran Zetecillä. Vaihteisto tulee mulkkari (hyi-yäk) Scorppiosta. Jarrut nyt sitten pitää tutkia että mitkä laittaa, kun mk1 Focuksessa on ne olka-akseliin integroidut satulat joita ei mihinkään muuhun autoon pysty siirtämään.
Aikataulu on "sitten kun hyvä tulee". Eli varmasti menee yli 2 vuotta ennen kuin tarvitsee edes kuvitellakaan tämän olevan valmis. Luultavasti vielä kesän 2018 ajelen Focuksella kesä-autona ja syksyllä toivottavasti Tane on jo siinä kunnossa että tarttee alkaa Focusta purkamaan. Paljon riippuu myös mitä kaikkea tarvitsee hankkia, koska budjetti olisi tarkoitus pitää maltillisena.
Ainakin tällä hetkellä erikoinen mielenlaatuni suunnittelee väriksi mattavihreää intin tyyliin aidolla Inerta 70 AN11 maalilla ja kaiken kromin häivyttämistä ja korvaamista mustalla värillä. Kaikki valot muutettaneen led tekniikalle tai sitten ajovalot xenoneiksi, mutta tuplavalot kummiskin olisi ihan jees. Sivupeilit tulenee mulkkarista jotta saa sähkösäätöiseksi ja ne nyt ehkä suunnilleen voisi istua auton muotokieleen. Etumaskin teen varmaankin itse alusta asti uusiksi, vaikka nykyinen maski onkin todella hyvässä kunnossa. Varmaa on se että modifiointia tulee paljon, mutta tarkoitus on koittaa saada ne tehtyä niin ettei mikään pistä silmään ja kaikki näyttää kuuluvan siihen lähes alkuperäisen veroisesti.
Eli tälläistä alkaa Imatralaisessa pajassa tapahtua ja tulevaisuus näyttää mitä tästä tulee vai tuleeko mitään. Paljon joutuu tutkimaan että mistä saa osia ja miten minkäkin paikan toteuttaa kun ei ole Taunuksesta aikaisempaa kokemusta. Ressiä en ota ja tosiaan aikataulun kanssa ei ole mitään kiirettä.
Kuvia pajalta voi seurata kotisivujeni Instagram feedistä:
https://www.sipponen.com/instagram-feed
Tai sitten ihan Instagramista itsestään:
https://www.instagram.com/sipposa/
Noissa kuvissa kerronnan kieli on englanti, koska minulla on paljon ulkomaalaisia työkavereita yms. tuttuja joita tykkään piinata päivityksilläni.
Parempilaatuisena ja myös enemmän kuvia pyrin keräämään Googlen Photos palveluun:
https://goo.gl/photos/EV44iD8w5Kcs4hSRA