Sivu 3/6

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 17 Maalis 2017, 16:57
Kirjoittaja Mois
MoonChaser kirjoitti:Niin ja nimenommaan sisäänajoöljyks rempan jäläkkeen... Eiköhän sitä joillain mineraalimotoxeilla sittä myöhemmin ihan normmaalisti..
Käyttäisin kyl ite sitä sinkkiä reilusti sisältävää öljyä muutenkin, siis sisään ajon jälkeenkin, eihän se nyt niin kallista oo.

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 18 Maalis 2017, 01:40
Kirjoittaja MoonChaser
Pittää tuolla sinkkivoitteella rasvata keinut ennen ens käynnistystä.. Samalla mitä laitettaan vauvan perssiisseen..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 18 Maalis 2017, 10:33
Kirjoittaja pynski-89
Jos haluaa hyvän öljyn sisäänajoon, niin tuo ainakin toimii. Vähän hinnakasta, http://www.uspartsperformance.fi/comp-c ... aanajooljy#

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 18 Maalis 2017, 11:21
Kirjoittaja MoonChaser
Joo, jottain tuommosta vois ihan kokkeilla.

Venttiilit asentelin kantteen paikalleen ja nokan.. Nuo keinut kun suap valammiiks niin pääsis niputtammaan..

Ei ollunna laakereissa kulumisen merkkejä niin jätin vanahat, öljyputki totta kait uus..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 18 Maalis 2017, 13:27
Kirjoittaja Vermilion
Jos haluaa sinkkiä niin lukekaa mun mobililta saama viesti.

<techdeskeurope@exxonmobil.com>
Pitoisuuksia ei ole merkattuna mihinkään tuoteselosteisiin tai pakkauksiin. Eli varsinaista listausta ei ole saatavilla.

Mobil 1 Peak Life 5W-50 osalta voidaan määräksi sanoa n. 1200ppm. Muissa synteettisissä tuotteissa määrät ovat pienempiä. Super 2000 10W-40 pitoisuus n. 1900 ppm

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 18 Maalis 2017, 14:46
Kirjoittaja MoonChaser
Minullakkiin ollu semmonen käsitys että kaikista mineraaliöljyistä eli näistä vähempi jalostetuista sitä sinkkiä löyttyy aina ja just nuista osasynteettisistä kans mutta sitä eriksseen harvoin missään mainittaan..

Tärkeintä liennee että nämä moottorit suapi mahollisimman lähelle "aikalaistaan" voiteluainetta joka tuottaa riittävän paksun ja vahvan öljykalavon.. Laaharinokka vs. nyky rullanokat mekaaninen kontakti ihan toista luokkoo..

Synteettisiä siis näissä välttäsin just tuon sinkin. Yms tarveaineden puutteen vuoksi..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 18 Maalis 2017, 23:36
Kirjoittaja Vermilion
Sinkkiä ei sen takia laiteta nykyä öljyihin sitä on yritetty korvat muilla aineilla, koska se lyhentää huomattavasti katalaysaattoreiden elinikää. Monessa nykyäisessa huippuölöjyssä on sinkkiä vain 300-800ppm.
Itse lasken sen että kun on yli 1000ppm niin se riittää.

Mineraali öljyn pahin ominaisuus on että se ei ole pesevää öljyä ja se palaa karstaksi todella helposti. Synteettiset putsaavat paremmin ja kestävät lämpöä jopa 2 paremmin kuin mineraali öljyt. Nykyikaisissa kisauautoissa käytettään aina täys-synteettisiä öljyjä. Turbo autoissa mineraali öljyt on myrkkyä.
Mutta jos ajaa sillä max 5000rpm kiertävällä 1.6 ohcllä matalilla kierroksilla ja muistaa vaihtaa öljyt sen 5.000km&/2 vuotta välein niin mineraali öljy pelaa myös aivan mainiosti.

Amerikan manteraalta löytyy kyllä isoja sinkkipitoisuuksia omaavia täys-synteettisiä öljyjäkin muistaasekseni parhaassa oli 2000-2200ppm sinkkiä. Tosin hintalappu oli kallis sille öljylle sai tyyliin 3-4x niin paljon tavallista täys-synteettistä öljyä.

http://www.motorweek.org/features/goss_ ... n_your_oil
http://www.enginebuildermag.com/2010/05 ... continues/

Kun noi lukee tulee siihen tulokseen että jos öljyssä on noin 1200ppm niin sen pitäis kyllä riittää...
Toisaalta jos ei ole katalysaattoria toi Mobil 2000 Super on hyvä vaihtoehto jos ei ole valmis paljon laittamaan rahaa öljyyn. Taitaa maksaa 20€/4litraa.

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 19 Maalis 2017, 12:49
Kirjoittaja MoonChaser
Täyttä asiaa.. Varma keino tukkia pannu on ajjoo vuojesta toisseen samoilla mineraaliöljyillä. Kun aukassee mineraaleilla ajetun moottorin vaikka ois tuon 5000km vällein öljyt vaihettukkiin niin kyllähän se huomattavasti sottasempi on kun joku uudempi jossa aina käytetty syntteettistä. Kanavissa ja joka paikassa paljo ihan kulumistuotetta ja öljyjäämiä..

Tuon automaatin nokan vaan tuossa takavuosina tuhos kauan jatkunu synteettisillä öljyillä ajo niin sillä tämä asia nyt nous niin vahvasti esille. Mineraaleilla sillon kokkeilin vuan jäi kokkeiluks kun oli niin kova pakkastalavi..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 19 Maalis 2017, 13:59
Kirjoittaja Hokki_74
Omassa attelin kokeilla öljynä Kendall Gt-1 high performance with lique titanium 20w-50.
Ei mikään kylmän kelin öljy. Toivotaan lämmintä kesää.

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 19 Maalis 2017, 15:19
Kirjoittaja MoonChaser
Joskus taes escossa tuota mulla olla tai ainahhiin kendallin joku kisaöljy.. Ihan hyvvee tavarroo..

Annoin moottorille painepesun ja otin öljypohjan pois poekkeen, avvailin pistotarkastusmielessä yhen runkolaakerin ja kk-laakerin.. Hyvältä näätti. Samoin tuon öljypumpun käätin aaki eipä sielläkkään ihmmeitä.

Seisonnankin jäläkkeen sillon sammu öljynpainevalo aika äkkiä tartatessa ja alakerta ol hiljanen niin taijanpa uskkoo ja alottoo kassoommaan..

Kun näitä vakiopatoja purkkaa niin hirmu hinku ois kiillotella nuita kankia ja kampuroita ja vinguttoo kanavia yms yms.. Aika paljo pystys suht. pikku vaivalla tekemmään.. Pakko kai se on seuraavaks joku virirojekti hommata..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 20 Maalis 2017, 12:19
Kirjoittaja MoonChaser
Mätänettiin tullu uus tuommonen TB:n mineraaliöljy joka ainahhiin paperilla näyttäs sopivalta, taijan kopata huomenna tuommosen matkkaan ja kokkeilla..

http://m.motonet.fi/fi/tuote/590133/Teb ... T-S-20W-50

Liimasin öljypohjan tiivistteen pohjjaan kiinni jollaen permatexin moottorisilikonimönjällä ja katoen nuo venttiilit tiivviiks.. Kun suap nuo keinut laiteltua niin eikun konetta paikalleen..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 22 Maalis 2017, 00:26
Kirjoittaja MoonChaser
Eilen sain kasattua kannen ja jakopiänniin sittemmin paikalleen, uus vesipumppu tul ja termarin testasin kattilassa.. Näky olevan mallia 92° pittää tarkkailla vähän lämpöjä tuossa kevväämmällä ja kattoo vaihanko kasiseiskan tilalle..

Lämpömittarin viisari ei heilahtannakkaan aikasemmin, lie anturi männy vai mittaristossa vika.. tutkittaan sano liäkäri..

Tännään puotin sittä pannun paikalleen jotta eiköhän siitä huomenna illalla savut tuas oteta.

Ostin nokan sissäänajuainneeks STP:n oil treatmentia, sinkkiä siinähhiin ja yhen redlinen break in additive pullon hinnalla suapi noita kolome. En niä syytä miks ei toimis. Tuo Trustivapaan Bensiinin voiteluainetonkka tarttu myös matkkaan..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 23 Maalis 2017, 11:12
Kirjoittaja MoonChaser
Öljyt ja huuhtelunestteet konneesseen niin pääsis pyörittämmään.

Seuraavaks sittä tuon sisustan ja korin kimppuun.. Katsastus senkun lähenee..

Eilen tuli naapurin kanssa puhetta että tuossa ihan lähellä ois ladossa kuulemma tallessa hyväkorinen taunus.. :lol:

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 24 Maalis 2017, 11:23
Kirjoittaja MoonChaser
Sepä lähti aika näpäkästi heti kun puolan johon kytki kiinni..

Sopivan tuhtia löllöä tuo teboilin öljy, kylymäviskositeetti on ratakiskon kanssa samoja.. :)

Huuhtelin syylärin ja laitoin sittä motox pesuaineet veden sekkaan, käyttelin lämpimäks ja löin ästeepeet konneeseen. Hetken piti nokka melua mutta aika äkkiä hiljeni..

Sittenpä vaihoin nestteet lykoleihin ja siäjin ryypyn.

Illalla kartottammaan tuota etulattian tilannetta paljoko sinne männöö peltiä..

Ajoin hallista pihalle ja piha ihan kiärällä jiällä ja vähän sato vielä lunta piälle.. Jäin juukeli keskelle pihhoo kiinni.
Piti melekein tyhjenttee takarenkaat ja hiekottoo ennenkun mihinkkään.. :oops:

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 24 Maalis 2017, 13:03
Kirjoittaja MoonChaser
Korvakuulolta siätelin seosruuvia parempi käynti toiveissa ja löytyhän sieltä helepotusta. Piru kun ei sua analysaattoriin kiinni.. Oishan tuossa toisessa kilivet tietysti.. :roll:

Eikös siihen VV:n seoksseen ollu joku sinnepäin säätö kun tyhjäkäynnillä kiristää ja kierrokset laskee niin siitä joku puol kierrosta auki vai mitenkä se oli? En haulla löötännä..

Katastusta varten vuan että nyt ei ainakkaan siitä CO:sta pomppois..