Sivu 2/6

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 24 Helmi 2017, 11:28
Kirjoittaja Mois
Se jarrupinta kun lähtee vauhdissa irti, menee pyörä lukkoon ja saattaa kuski muuttuu matkustajaks :lol:
Ite liimasin vuonna 1992 teollisuusepoksilla Mustangin takajarrukengät ja ne on kyllä kestänny. Sillä kun ei oo paljoo ajettu. Se oli tosiaan teollisuuskäyttöön tarkotettua semmosta väriltään mustaa epoxia.

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 24 Helmi 2017, 13:22
Kirjoittaja MoonChaser
Juu näin minähhiin sen oon oivaltanu, mutta mitäpä tämä elämä oes iliman jännittämisen aihetta. Ei nuo aina pysy näissä pakasta otetuissakaan..

Mitä oon tuolla samalla ainneella liimanna (simson-merkkinen 2-k ököntööni etralta) niin vuosien päästäkkään ei lähe liimattu kappale kun murusina irti.

Eehän se aina välttämättä irrotessaan kiilaa pyörree kiinni , joku männy joskus ihan tuhannen palasiks ja hirmu möykkää vuan pitäny..

Eihän noita varmmaan sais ies liimailla mutta minkäs tiet, mikkään kun ei mittään sua makssoo..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 24 Helmi 2017, 13:34
Kirjoittaja MoonChaser
Mutta kyllä nämä on mukavan halapoja harrastella.

Mätänetistä kaikki sytkän osat (bosch), perä- ja vaihteistoöljyt, pa-, öljyn- ja ilmansuodatin, tulpat, jakopiän osat+vespumppu, pakosarjan tiivistteet, pakoputken kannatinkumit, venakopan tiiviste ja jarrusylintetit yms. jarruosia kaikki n. 170€.

Tuohon olevinnaan ykkösauttoon vaihoin syksyllä pyöränlaakerin ja se jo makso itessään pelekkä osa tuon verran.. :roll:

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 01 Maalis 2017, 16:06
Kirjoittaja MoonChaser
Toisen satulan herkistelin eestä, tiukassa ol männät mutta lähtipä aaki.

Taakse jootuu sylinterin vaihtammaan toiselle puolelle, ei auenna millään. Eipä nuihin kanssa toinna paljo tuhrata kun uutta vuan tilalle.. ☺

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 06 Maalis 2017, 11:53
Kirjoittaja MoonChaser
Jarrunesteet tul vaihettua ja auto pestyä sisältä ja ulukkoo. Nokan nakutus ei hävinnä mihinkään vaikka ajelin konneen lämpimäks, vetoja on ja tuo kaasutinniin tuntu herräilevän, jopa potkas ryypynniin pois ihan oma-alotteisesti..

Kantta aloin purkammaan irti, jiähytinnestteet oli huonon näköset, ei silti oo ilimmeisesti päässy jäätymmään..

Vilikkurelleen koputtelin toimivaks ja tuluppien väriä vähän tulkkasin ja varttikierroksen pyöräytin ruuvia laihemmalle. Vaikka pahastihan pittää kaiken olla perssiillään jos päästöistä pomppaa..

Pakosarja ol halaki, lainasin väliaikasesti tuosta toisesta.. Taijan kokkeilla huvin vuoks ja urheilun kannalta korjata. Jäis saumakkiin hyvin piilloon sen peltikannen alle..

Ai niin ja rekisterkilivet on tilattu.

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 09:36
Kirjoittaja MoonChaser
2017-03-06 22.03.31.jpg
2017-03-06 22.03.31.jpg (235.67 KiB) Katsottu 5905 kertaa
2017-03-06 22.11.41.jpg
2017-03-06 22.11.41.jpg (149.87 KiB) Katsottu 5905 kertaa
Nyppäsin koneen kuitenniin kokonaisena, mukavampi laitella kaikki kunttoon. Öljyä ol aika paljon eksynnä kytkinkoppaan.. Levy ja asetelma hyväkuntoset Motorcraftit, eppäilykset todellisista kilometreistä eikun vahvisttuu..

Peräaksel tähän on ihan tiion mukkaan vaihettu, välitys on 3,78 ja normi pikkuperä. Mistähän lie peräsin kun ei kai tuhnuksessa tuommosia välejä oo? Katoin netistä niin mk1 caprissa vasttoova mutta enpä mää vannommaan..

Takakaaret on kerran ilimmeisesti hiottu ja mualattu, taiten on kyllä tehty. Pienillä kunnostustöillä selevittään..

Kone pyöri ehkä tunteroisen kaiken kaikkiaan nuilla öljyillä ja nyt kun laskin niin ihan pikivellit tul pois. Huuhtelu taes olla paikallaan..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 07 Maalis 2017, 16:33
Kirjoittaja taunus 78
3.78 välitystä on käytetty 79-82. Jos tunnistekilven axle kohdassa on G niin perä saattaa olla alkuperäinenkin.

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 11:26
Kirjoittaja MoonChaser
3.78 välitystä on käytetty 79-82. Jos tunnistekilven axle kohdassa on G niin perä saattaa olla alkuperäinenkin.
G on juu, mutta vaihettu on perä, alakuperänen 3.89 tul matkkaan kun oli aiemmalla omistajalla särkeytynnä.

Niinjuu, alfamerin kirjassa ei tuosta välityksestä lukenna mittään mutta eipä se mikkään pyhä kirja ookkaan..

Eipä tuosta vähä harvemmasta mittään haittaa oo mutta varmaan arkiajossa ees mittään erroo tuota. Ehkä 0,5dl vähemmän syö muantiellä..

VV:n alle tuli vaihettua muutama alipaineletku, onneks niitä ei siellä paljo ookkaan..

Huomasinppaan tuosta automaatistakin murtuman laatikolle menevästä alipaineletkusta, mulkero paikassa vielä.. Selvispä varmmaan pikku ongelma joka lootaa vaivannu, ei välttämättä tarvii Siekkiselle kiikuttaa..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 08 Maalis 2017, 22:23
Kirjoittaja taunus 78
Tuo G nimenomaan tarkoittaa että on ollu 3.78 välityksellä uutena...

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 09 Maalis 2017, 12:36
Kirjoittaja MoonChaser
Aina sitä vuan sivisttyy. Taitaa olla joku ihan syytön perä tuo irrallaan olova ja oisko korjattu tämä paikallaan oleva en tiiä, taittaa jiähä mystteeriks.

Osia kävin tuas tuolta mualimalta haalimassa, kone oottaa hatun irrottamista pukissa. Jos ilmenee koneistuksen tarvetta niin se pittää varmmaan rosmota pata tuosta toisesta ja kunnostella tämä ihan aijan kanssa.. On kuitenniin kori vielä niin kesken..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 13 Maalis 2017, 13:36
Kirjoittaja MoonChaser
Kanshommia koettanna saaha pois alta.. Pakoset oli vähän sillä ja rajalla mutta tässä vaihheessa mennään vielä iliman lainereita.. Samoin nuo seetipinnat jäi aika paksuks mutta olokkaat.. Ei ollu painunna yhtään kans, ihan suora oli. Jos ite aukasen seuraavan kerran niin sittä ne terässeetit ja lainerit taikka kuplan ohjurit.. Pari venttiiliä pittää uusia kun ei läppeemällä männy mutta nepä suapi tuosta kyliltä.

Tuosta sarjasta lööty nokka ja noita keinuja on pari ämpäriä pittää sieltä kaivella parraat ja vaikka vähä tahkolla pyöräyttää jos tarvis.

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 14 Maalis 2017, 15:59
Kirjoittaja MoonChaser
Hiomakivellä alotin ja tonnisella paperilla veen kansa hioin keinuja kun en oikein tarvikkeissiin luota. Viimeistely karhunkielellä ja rätillä ja fareclalla, hyvä niistä tulloo.

Toteutin kliinisen kokkeen ja hioin, otin mittoja ja poraten tunnustelin kovvuutta, taas mittoja ja äyttäs siltä että tuo vastinpinnan pintakarkasu ylttää semmosseen 0.8-1mm syvyyteen ja sittä pehmennöö.. Voi toki vaihella rajustikin mutta pienet kolot kesttää hyvin hioa ja kiillotella pois poikkeen..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 17 Maalis 2017, 14:26
Kirjoittaja Mois
MoonChaser kirjoitti:Hiomakivellä alotin ja tonnisella paperilla veen kansa hioin keinuja kun en oikein tarvikkeissiin luota. Viimeistely karhunkielellä ja rätillä ja fareclalla, hyvä niistä tulloo.

Toteutin kliinisen kokkeen ja hioin, otin mittoja ja poraten tunnustelin kovvuutta, taas mittoja ja äyttäs siltä että tuo vastinpinnan pintakarkasu ylttää semmosseen 0.8-1mm syvyyteen ja sittä pehmennöö.. Voi toki vaihella rajustikin mutta pienet kolot kesttää hyvin hioa ja kiillotella pois poikkeen..
Muista käyttää ainakin nokan sisäänajossa semmosta mineraaliöljyä missä on paljon sinkkiä. Sinkin pitäs auttaa ettei nokka lähe kulumaan ennenaikaisesti. Tai pelkkää lisaäainetta: http://www.konekorjaamo.fi/oljyn-lisaaine-sinkki.html

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 17 Maalis 2017, 15:43
Kirjoittaja MoonChaser
Tätä minä oon justtiisa arponu päissäni että mitä öljyä sinne nyt remontin jäläkkeen laittas.. M-kaupassa on tuo British Classic Motor Oil 20W-50 mineraaliöljy josta sinkkiäkkii löötys. Oottako tuon litkun kanssa tuhrannu oisko kelpo soosia ohc-pannuun?

Noista lisäaineista ja niihen sekottuvuuesta ei oo suanu kukkaan minua vielä tarppeeks hyvin vakkuutettua..

Re: Taunus 1.6 GX -82

Lähetetty: 17 Maalis 2017, 16:14
Kirjoittaja MoonChaser
Niin ja nimenommaan sisäänajoöljyks rempan jäläkkeen... Eiköhän sitä joillain mineraalimotoxeilla sittä myöhemmin ihan normmaalisti..