Taunus 1.6GX 1982

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Hei,

Kirjauduin äsken foorumille. Löysin äsken vanhan tunnuksenikin, jolla ei ollut viestejä.
En ole vielä liittynyt kerhoon. Nyt olis keväällä 2017 alkamassa Taunus-projekti. Auto oli minulla ajossa 2006-2011. Tällä välin (2011-2016) autoon on laiskasti tehty puolet peltitöistä. Nyt olis tarkoitus parsia vielä auki olevat helmakotelot kasaan ja tekniikka purkaen ja kasaten. Projektin on tarkoitus käynnistyä nyt keväällä 2017, kun saan autotallin edelliset projektit pois ja järjestyksen sellaiseksi että pääsee hitsaamaan.

Laitetaas parit kysymykset jos on tietoa:
-Kannattaisiko ja voisiko vaihtaa joku Sierran viisilovinen vaihteiston? Autossa on nyt
kiinni BOS-merkkinen vaihteisto, jossa on vahvistettu kakkosvaihde. Karvan verran kömpsö kakkonen,
vaan ei hajoa kuten vakioaskissa. Kaupunkiajossa joutuu ajamaan kolmosella, jolla kone huutaa, nelonen on iso. Onko Sierran laatikoissa viitonen vai nelonen suora vaihde, eli muuttuuko suurimman vaihteen välityssuhde?
Jostain olen kuullut, että kardaanin joutuisi myös tehtailemaan ja joissain autoissa kepin paikkaa siirtää ja toisissa ei jostain syystä.

-Mitkäs oli laatikon ja taka-akselin mallit? Eli normaali 1.6 koneisen voimansiirto (Tosin loota vahvistettu BOS-merkkinen, ilmeisesti muutoin Fordin osista tehty muutoin alkuperäisen kaltainen). Eli laatikossa hajoaa kakkonen vakiona, kardaanissa rätti ja taka-akselisto pienillä rummuilla. Oliko molemmat Salisburyn tekeleitä?

-Mitkä sytytystulpat käy? Tiedossa on Bosch D6BC ja Motorcraft BF22. Mikä on esim. AC:n tulppanumero?
1.6GX -82
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jouni_1986 kirjoitti:Hei,

Kirjauduin äsken foorumille. Löysin äsken vanhan tunnuksenikin, jolla ei ollut viestejä.
En ole vielä liittynyt kerhoon. Nyt olis keväällä 2017 alkamassa Taunus-projekti. Auto oli minulla ajossa 2006-2011. Tällä välin (2011-2016) autoon on laiskasti tehty puolet peltitöistä. Nyt olis tarkoitus parsia vielä auki olevat helmakotelot kasaan ja tekniikka purkaen ja kasaten. Projektin on tarkoitus käynnistyä nyt keväällä 2017, kun saan autotallin edelliset projektit pois ja järjestyksen sellaiseksi että pääsee hitsaamaan.

Laitetaas parit kysymykset jos on tietoa:
-Kannattaisiko ja voisiko vaihtaa joku Sierran viisilovinen vaihteiston? Autossa on nyt
kiinni BOS-merkkinen vaihteisto, jossa on vahvistettu kakkosvaihde. Karvan verran kömpsö kakkonen,
vaan ei hajoa kuten vakioaskissa. Kaupunkiajossa joutuu ajamaan kolmosella, jolla kone huutaa, nelonen on iso. Onko Sierran laatikoissa viitonen vai nelonen suora vaihde, eli muuttuuko suurimman vaihteen välityssuhde?
Jostain olen kuullut, että kardaanin joutuisi myös tehtailemaan ja joissain autoissa kepin paikkaa siirtää ja toisissa ei jostain syystä.

-Mitkäs oli laatikon ja taka-akselin mallit? Eli normaali 1.6 koneisen voimansiirto (Tosin loota vahvistettu BOS-merkkinen, ilmeisesti muutoin Fordin osista tehty muutoin alkuperäisen kaltainen). Eli laatikossa hajoaa nelonen vakiona, kardaanissa rätti ja taka-akselisto pienillä rummuilla. Oliko molemmat Salisburyn tekeleitä?

-Mitkä sytytystulpat käy? Tiedossa on Bosch D6BC ja Motorcraft BF22. Mikä on esim. AC:n tulppanumero?

.... Jos kunnostat type 9 vaihdelaatikon, et saa sitä kyllä tolla 1.6 moottorilla rikottua ikinä ainakaan vapaasti hengittävänä vaikka kuinka virittäisit. Kuluminen onkin sitten eri asia.

Googleta Denso Spark Plug reference manual saat sellaisen useampi sata sivuisen manuaalin, missä esitetty mitkäkin denson tulpat käy mihinkin. Tohon pitäis kyllä vakio tulppia saada helposti, tarviiko olla fordin tai bochnin tulppa? Onhan noita Nipdenso ja NKG:kin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Mitäs muutoksia Type 9:n laatikko tarvii? Ainakin kakslitrasen kytkinlevyn ja asetelman vai?
Entäs kardaani? Osuuko kiinnikkeet ja keppi?

NGK:n tulppia en enää käytä missään moottorissa, koska kerran kastuttuaan niitä ei saa enää elvytettyä takaisin henkiin. Boschilaista saa ainakin Green Sparkplugilta Englannista jopa vastuksettomana naurettavaan hintaan: http://www.gsparkplug.com/1x-bosch-spar ... l?___SID=U
On mulla noita pieni kokoelma, osa tuolta ja osa vanhaa varastoa Suomesta, sekä yhdet Motorcraftit. Kunhan kerään huoltomanuaaleita kuntoon. AC:n 83TS ehkä voisi käydä, tosin niitä ei taida Suomesta saada.

Onko muuten tähän autoon saatavilla hyvää alkuperäistä korjaamokirjaa? Mulla on vain tämmöinen Suomenkielinen Haynes, eli vähän sinne päin-opas. Löytyhän siitä silti, että:
-Aski Type C
-Taka-akselisto Salisbury Type A
1.6GX -82
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ite en osta Boschilaisia tulppia, ne meni aina heti pimeeksi mun OHC koneessa, NGK:n tulpilla ei oo ikinä ollu mitään ongelmia :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

^Yhdessä välissä liikkeellä oli Boschin tulppien piraattikopioita sekä jossain Intiassa käytetyistä alkuperäisistä tulpista kunnostettuja tulppia. Lämpöarvot vaihtelee aika paljon jos katselee vertailuluetteloita, tarkka tulppamerkkikohtainen oikea lämpöarvo on monesti selvinnyt vain kokeilemalla.
1.6GX -82
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

http://www.globaldenso.com/en/products/ ... otive.html

Taunus 1.6 => MA20PR-U
http://www.motonet.fi/fi/tuote/111708/Denso-MA20PR-U

Osa auton valmistajista käyttää densoa alkuperäis tulppana, ainakin yhtä hyvä
kuin NGK, tosin ite oon pimentanny useampaa erilaista systystulppaa, syy tuskin
on kyllä tulpissa, 83lbs/3 bar suuttimien sopan anto, on sellainen, että ahtojen
kanssakin osa tulpista ei tykkää (11,9AFR suhde täydellä kuormalla)

Jos tulpat kastuu ei niitä kannata elvyttää, mä heitän ainakin suoraan roskiin
sitä mukaa kun pimenee. Usein eriste on rikki jostain tässä vaiheessa ja lyö
kipinää väärästä paikasta.

Type 9 muutoksista taunukseen osaa varmaan joku muu kertoa täällä.
Suosittelen kuitenkin siihen type 9 lootaan hankkimaan teräslyhennysvaihdekepin, muuten
se on kuin ajaisi transitilla, se vaihdekepin liike on hiton pitkä.

Mulla on itellä type 9 kasauksessa tosta voit katella valokuvia about millainen se on lootana.
https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVty47eTdWPQ5e52Gi

En saanu rikki Type 9 HD V6 lootaa rikki 500nm väännöllä niin jos on kunnostettu niin aivan
varmasti kestää 1.6 moottorin jatkona...
Tossa ohjeistus mitä pitää tehdä.
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=5524
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Kiitos paljon vinkeistä erityisesti laatikon osalta. :)
Vermilion kirjoitti: Osa auton valmistajista käyttää densoa alkuperäis tulppana, ainakin yhtä hyvä
kuin NGK, tosin ite oon pimentanny useampaa erilaista systystulppaa, syy tuskin
on kyllä tulpissa, 83lbs/3 bar suuttimien sopan anto, on sellainen, että ahtojen
kanssakin osa tulpista ei tykkää (11,9AFR suhde täydellä kuormalla)
Rikas AFR pudottaa palolämpötilaa, joten tulpan keskielektrodien puhdistuminen saattaa loppua
jossain välissä. Jos tuo antaa kuitenkin suurimman tehon, niin sittenhän AFR on kuitenkin oikea.
Keskielektrodien lämpötila pitäisi pysyä suurimman osan ajasta tietyssä ikkunassa, eli alimman
ja ylimmän lämpötilan välissä, jotta itsepuhdistus tapahtuisi. Omana havaintona usein Boschin
tulpissa tämä toimintakelpoinen alue on kenties ollut ainakin monista testaamistani tulpista kaikkein laajin. Mulla suurimmassa osassa vanhoja moottoreita Boschin perinteinen kuparielektrodinen tulppa on toiminut kaikkein parhaiten. Oikea lämpöarvo ei ole aina löytynyt vertailutaulukoista, vaan tulpanmerkkikohtaisesti kokeilemalla tulpan väriä tarkastellen, aloittaen tietysti kylmän puoleisesta tulpasta ja tarvittaessa vaihtamalla pykälää kuumempaan. Eri tulppavalmistajilla lämpöarvot menevät usein limittäin, eli jonkun toisen valmistajan lämpöarvo on vaikka puolestavälistä toisen valmistajan lämpöarvoja.
Vermilion kirjoitti: Jos tulpat kastuu ei niitä kannata elvyttää, mä heitän ainakin suoraan roskiin
sitä mukaa kun pimenee. Usein eriste on rikki jostain tässä vaiheessa ja lyö
kipinää väärästä paikasta.
Erilaisissa moottoreissa olen kaikki muun merkkiset tulpat paitsi NGK:n viime vuosina valmistetut tulpat saanut putsaamalla toimimaan, jos ne ovat startissa kastuneet. Jotkut 15v tai vanhemmat NGK:t olen myös saanut putsaamalla toimimaan. Varmaankin eri asia jos kuorman kanssa saa ne kastumaan. Olen päätellyt tästä, että nykyisissä NGK:ssa saattaa olla sisäänrakennettu jälkimarkkinointiominaisuus. Se olisi helppo rakentaa esim. vastustulpan vastuksen yhteyteen.
1.6GX -82
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mois kirjoitti:Ite en osta Boschilaisia tulppia, ne meni aina heti pimeeksi mun OHC koneessa, NGK:n tulpilla ei oo ikinä ollu mitään ongelmia :)
Mulla oli samaa ongelmaa v6 bosch normi tulppien kanssa.
Boschin 4 kärkisten kanssa ei ole ollut ongelmia, niitä tullu käytettyä joka vehkeessä mihin sellaset on saatavilla
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Mielenkiintoista. Toi on niin konekohtainen ja säädöistä kiinni oleva asia. Itse ehdin ajaa silloin 2006-2011 monet sarjat nimenomaan Bosch D6BC-tulpilla, eikä koskaan mitään ongelmaa. Joskus jouduin kuivamaan niitä, kun oli vettä bensassa ja järjestelmässä ei ollut kunnollista veden erotusta edellisten sananmukaisesti viritysten tekijöiden jäljiltä.

Mulla taas Bensa Hilux ei toimi kunnolla Boschin nelikärjillä. Siinä on normi tulppa W8DC ja nelikärki WR78. Alkuperäisen puolan potku ei riitä nelikärjille, lisäksi ne on aivan loppu 15000km jälkeen vaikka on kärjetön järjestelmä. Valmistajan mukaan niiden pitäisi kestää 50 000km. Mielestäni pitäisi olla riittävän järeät sytkät että voi laittaa nelikärjet, ne vaatii usein paljon korkeamman jännitteen isomman kärkivälin takia, normaali puola voi siis periaatteessa jopa palaa niillä. On ihan sytkälaitteista, viritysasteesta, kilkkeistä ja säädöistäkin kiinni oikea tulppa.
1.6GX -82
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Ite vaihdan tulpat yleensä viimistään 10.000km kohdalla (yleensä noin 6-7tkm). Ihan sen takia, että tulppien
kärkivälin kasvaessa, sytyspuola joutuu aina vaan kovemmalle.

Eikä noi maksan kuin 4€ kappale...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Mulla on tulpat joka autossa auki 7000-8000km välein. Putsaan, viilaan pinnat sopiviksi kärkiviilalla ja säädän kärkivälin. Kärkivehkeissä yleensä kestää kaks kierrosta, eli 15000km, kärjettömissä saattaa kestää semmonen kolme-neljä kierrostakin eli 22000-30000km riippuen todella monesta asiasta. Kierteet on priimakunnossa ja voideltu joko grafiittiöljyllä tai keraamisella pastalla.

Lisäksi olen huomannut, että lankamitta on ainut oikea väline kärkivälin säätämiseen. Toinen seikka on, että tulppia valmistaa tehtaat erikseen eri suuruisia kärkivälejä varten. Useasti uudemmissa vehkeissä on suuremmat kärkivälit kuin vanhoissa, joten usein törmää tulppiin joiden sivuelektrodia joutuu taivuttamaan liian paljon että saa vanhoihin vehkeisiin oikean suuruisen kärkivälin. Tämä aiheuttaa sivuelektrodille semmoisen kulman, että kärkiväli alkaa suureta hyvin nopeasti kärkien kuluessa.
1.6GX -82
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mulla on hukkakipinä puola tuossa 40kv Accelin ja käytän kärkiväliä 0.4-0.65
Kun on ajettu se nboin 10tkm sitte roskiin ja uudet tilalle, paitsi jos joku tulppa on ennen sitä pitänny vaihtaa...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Jos tulppa ei kastumisesta elvy, niin se varmaan kastui sen takia, kun se meni rikki.. :roll:
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Jouni_1986
Viestit: 38
Liittynyt: 24 Marras 2016, 22:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Jouni_1986 »

Mistäs sais hyvälaatuisia kansitiivisteitä 1.6 OHC koneeseen? Saako esim. Victor-Reinziä vielä jostain?
1.6GX -82
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus 1.6GX 1982

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jouni_1986 kirjoitti:Mistäs sais hyvälaatuisia kansitiivisteitä 1.6 OHC koneeseen? Saako esim. Victor-Reinziä vielä jostain?
Burton, Fixus, Ebay?

Ebay tarjoaa ainakin paynia, tuskin huonoin?

http://www.ebay.co.uk/itm/PAYEN-HEAD-GA ... SwYIxX3Dae

http://www.burtonpower.com/cometic-head ... 0-036.html

http://www.burtonpower.com/head-gasket- ... ft773.html
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin