Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Lähetetty: 25 Syys 2016, 14:32
Tällainen projekti olisi nyt käynnissä.
Sain taunukseni joululahjaksi vuonna 2007, ja tämä oli myös minun ensimmäinen auto.
Pitkään olen omistanut mutta ei ole oikein ikinä ollut käytössä, itse ajanut varmaan alle 10k kilometriä yhteensä, aina on ollut jotain ruuvattavaa. Alkuperäinen moottori oli 1.6l ohc ja vaihdoin aikanaan 2 litraseen ohc:hen. Vaihdelaatikkona on pysynyt alkuperäinen BW tomaatti.
Nyt kun elämä on asettunut rauhalliseen kouvolaan ajattelin vihdoin alkaa virittämään ja muokkaamaan taunuksesta ihan toimivan auton
Tavoitteeksi kesään 2017 olis saada 150hp (virittämätön) taunuksen liikenteeseen, sitten kesä 2018 katsotaan jos siihen olisi saatu yli 200hp. Pitänee vähän katsoa mitä mieltä TRAFI on asiasta ja miten pääsen niitten ohi
Ajatuksissa oli vaihtaa tekniikka johonkin uudempaan, ja etsin monta vaihtoehtoa, mutta päädyin lopulta
Näihin:
Moottori:
-97 Scorpionin 2.3 litrasen (RS2000:sen isoveli), kun suht halvalla sai.
Vaikuttaa olevan aika hyvä viritysaihio, paljon osia käy suoraan RS2000 koneesta ja myös 2.0l 16v (vaikka sierrasta) osia käy.
Vaihdelaatikko:
Fordin A4LD automaatti jota olen jo ehtinyt sovittaa 2 litraseen ja korin kiinnitys muutettu taaksepäin, mutta en ikinä ehtinyt saada valmiiksi kun tuli nopea muutto kouvolaan.
Muu:
Perää pitäisi vaihtaa koska mun pikkuatlas ei vissiin oikein halua kestää paljon voimia eikä näytä löytyvän lukkoa. Ajattelin jostain etsiä Iso Atlaksen joka käy suoraan minun taunukseen ja sitten myöhemmin lukkoa siihen (olen huomannut että lukot maksaa maltaita...)
Jarrut pitää vaihtaa isoimmiksi, ja ajattelin laittaa levyjarrut taakse ja ehkä isontaa etulevyt..
Kardaania pitää lyhentää, en tiedä teetänkö yksiosaisen vai lyhennänkö nykyistä kaksiosaista.
Alustaa jäykentää, olen jo asentanut uretaanipuslia joka kulmaan ja vielä pitäisi jotkut säädettävät iskunvaimentimet saada, en ajatellut hirveästi madaltaa mutta vähän jäykistää.
Sisustaan ei tule mitään, yritän pitää mahdollisimman alkuperäisenä, ajattelin kyllä asentaa äänieristeitä.
Ulkonäköä en muuta, maalattu (vähän huonosti) alkuperäisellä oranssisävyllä joskus 6 vuotta sitten.
Minun mielestä ulkonäköä ei tarvitse mitenkään muuttaa, miksi täydellisyyttä muuttaisi?
Näin pitkälle olen jo päässyt projektissa (aloitettu 01.09.2016):
Tästä se lähtee:
vanha kone pois (uusi vahdelaatikko)
Puhdasta tulee
Uus kone haettu Lempäälästä:
sovittamista:
Hyvin mahtuu Taunuksen moottoritilaan, korkeus vaan huolettaa..
Mahtuu just ja just etukelkan taakse..
Konepelti menee kiinni mutta en ole vielä teettänyt koneenkiinnityskorvia joten voi olla että ahdasta tulee...
Moottorin korkaus tulee noista tasapainopusakseleista, joten voi olla että ne joutuu poistaa ja sovittaa öljypohja 2l dohc:ista
Sain taunukseni joululahjaksi vuonna 2007, ja tämä oli myös minun ensimmäinen auto.
Pitkään olen omistanut mutta ei ole oikein ikinä ollut käytössä, itse ajanut varmaan alle 10k kilometriä yhteensä, aina on ollut jotain ruuvattavaa. Alkuperäinen moottori oli 1.6l ohc ja vaihdoin aikanaan 2 litraseen ohc:hen. Vaihdelaatikkona on pysynyt alkuperäinen BW tomaatti.
Nyt kun elämä on asettunut rauhalliseen kouvolaan ajattelin vihdoin alkaa virittämään ja muokkaamaan taunuksesta ihan toimivan auton
Tavoitteeksi kesään 2017 olis saada 150hp (virittämätön) taunuksen liikenteeseen, sitten kesä 2018 katsotaan jos siihen olisi saatu yli 200hp. Pitänee vähän katsoa mitä mieltä TRAFI on asiasta ja miten pääsen niitten ohi
Ajatuksissa oli vaihtaa tekniikka johonkin uudempaan, ja etsin monta vaihtoehtoa, mutta päädyin lopulta
Näihin:
Moottori:
-97 Scorpionin 2.3 litrasen (RS2000:sen isoveli), kun suht halvalla sai.
Vaikuttaa olevan aika hyvä viritysaihio, paljon osia käy suoraan RS2000 koneesta ja myös 2.0l 16v (vaikka sierrasta) osia käy.
Vaihdelaatikko:
Fordin A4LD automaatti jota olen jo ehtinyt sovittaa 2 litraseen ja korin kiinnitys muutettu taaksepäin, mutta en ikinä ehtinyt saada valmiiksi kun tuli nopea muutto kouvolaan.
Muu:
Perää pitäisi vaihtaa koska mun pikkuatlas ei vissiin oikein halua kestää paljon voimia eikä näytä löytyvän lukkoa. Ajattelin jostain etsiä Iso Atlaksen joka käy suoraan minun taunukseen ja sitten myöhemmin lukkoa siihen (olen huomannut että lukot maksaa maltaita...)
Jarrut pitää vaihtaa isoimmiksi, ja ajattelin laittaa levyjarrut taakse ja ehkä isontaa etulevyt..
Kardaania pitää lyhentää, en tiedä teetänkö yksiosaisen vai lyhennänkö nykyistä kaksiosaista.
Alustaa jäykentää, olen jo asentanut uretaanipuslia joka kulmaan ja vielä pitäisi jotkut säädettävät iskunvaimentimet saada, en ajatellut hirveästi madaltaa mutta vähän jäykistää.
Sisustaan ei tule mitään, yritän pitää mahdollisimman alkuperäisenä, ajattelin kyllä asentaa äänieristeitä.
Ulkonäköä en muuta, maalattu (vähän huonosti) alkuperäisellä oranssisävyllä joskus 6 vuotta sitten.
Minun mielestä ulkonäköä ei tarvitse mitenkään muuttaa, miksi täydellisyyttä muuttaisi?
Näin pitkälle olen jo päässyt projektissa (aloitettu 01.09.2016):
Tästä se lähtee:
vanha kone pois (uusi vahdelaatikko)
Puhdasta tulee
Uus kone haettu Lempäälästä:
sovittamista:
Hyvin mahtuu Taunuksen moottoritilaan, korkeus vaan huolettaa..
Mahtuu just ja just etukelkan taakse..
Konepelti menee kiinni mutta en ole vielä teettänyt koneenkiinnityskorvia joten voi olla että ahdasta tulee...
Moottorin korkaus tulee noista tasapainopusakseleista, joten voi olla että ne joutuu poistaa ja sovittaa öljypohja 2l dohc:ista