1967 P5 Taunus M17 Super

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Tällänen kruiseri tuli hommattua nyt joulun kunniaks! :D


Specs:
-1967 Ford taunus 17M Super
-1,7 Liter V4 with 70HP!
-Lattia vaihteet
-100% orkkis. Ei räpellyksiä missään.
-12V Sähköt

JA NYT KUVIA!

On se nätti keula!
Kuva
Kuva

Lyödäänkö V4 tulille?

Kuva
Kuva
Kuva

Ja siin on nätit penkit. Radion asennus jäi vielä vähän kesken.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Maali on melko karu mutta ei ruosteinen kuitenkaan.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Tää oli kuulemma seisonu tallissa 20 vuotta. Pienellä herkistelyllä ja jarruletkuilla tien päälle ja hurisee kyllä nätisti. Ei etes venttiilinakutusta mikä näissä on tyypillistä. Uskomaton löytö!
Koneessa on vaan !!::70 000 KM::!! Ei etes sisään ajettu vielä!

Ja nyt alkaa hauskanpito. Pitäs vaan katto rakentaa päänpäälle niin ei tartte lumisateessa seisoskella.
Eka rojekti ois nopeusmittarin vaijerin rasvaus. Seisomisen jälkeen melko tahmee kun öljy päässy hyytymään.
Ja voishan tolle orkkis radiolle piuhanni vettää anteenilta.


Mitäs on taneli klubi mieltä tästä ämmästä?
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Ja jos kellään ois tuota apparin puoleista tuuletus räppänää myynnissä niin pistäkää YV. Katkes se keskiakseli mihin tuo kiakko tulee kiinni. :x



EDIT:
http://www.fordopedia.org/parts-catalog ... 5-p7/A4.40
Tuo -32 osa.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
hamis
Viestit: 95
Liittynyt: 25 Syys 2014, 13:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja hamis »

Kuulun lähinnä granu klubiin mutta en dissaa muitakaan harrasteikäisiä pelejä.Siistihän se on. :mrgreen:
hoppa69
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Syys 2006, 22:34
Paikkakunta: Sastamala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja hoppa69 »

Tuolla on enemmäkin M voortti harrastajia:
http://z9.invisionfree.com/mkerho/index.php?act=idx

Lisäksi löytyy naamakirjasta oma ryhmä:
https://www.facebook.com/groups/387326621278758/
M voortit kiinnostaa kaikessa muodoissa.

www.fordmclub.fi
MoonChaser
Viestit: 87
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 15:43
Paikkakunta: Pöljä

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja MoonChaser »

Joko 67-mallissa lie ollut tuo vaihtovirtalaturi ja 12V järjestelmä alunperin? Meiltä löytyy samanmoinen vm. -65 ja siinä tasavirtavehkeet ja 6V.. Hieno pirssi, tuota kannattaa vaalia! :peukku:
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Mois »

Meil oli samanlainen lattiakepillä ja -67 malli. Isävainaa purki sen osiks ja teki perästä sirkkeliin kulmavaihteen :lol: Kone meni 96 Saabiin ja vaihdelootan annoin yhdelle kaverille. Takalamput on muistaakseni enää jäljellä ja ehkä jotain muutakin :) 12 Volttisia noi kai jo on, ainakin se meitin oli kans.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Tässä pitäis fiksata tuo töötti kun jousi löystyny niin jos johon pistää kiinni niin töötti huutaa jatkuvaan.
Toine mikä hajos on tuo tuuletus räppänä. Harmi mut onneks löytyy jostain varaossaa. Kellään mitään manuaalia mistä vois lukee että miten noi puretaan?

Pitäs muutenkin kesällä napata koelauta pois ja päällystää. Projektiahan tässäkin on vaikka tällä hetkellä ajokuntonen ja leimattu.

Maalikin ois hyvä vetästä uusiks. Tällä hetkellä sellainen siniharmaa matta pinta. Ihan mukava väri eikä kaltaisia tule paljoo vastaan. Todennäköisesti vedän saman värin tuohon päälle.


Jos pitää joku muu väri valita niin toinen vaihtoehto ois sitten tumman ruskee.

Minkähänlainen ois vetää katto kerman valkoiseks?
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Onko kellään linkkiä miten tuosta tyyppikilvestä otetaan tiedot esiin?
Ford - Werke AG Köln



Huomasin että syylärin korkki on entinen ja paisuntasäiliön letku on reikää täynnä.. Ainiin joo paisuntasäiliötä ei etes ole.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja p3 »

Jotenki muistelisin että siihen ratin ja töötin kehän väliin kuuluu semmonen kumitutti eikä mitään jousia.
Tarkoitatko sitä malli kilpeä vai varustekilpeä?
Jos se ilmasuutin on muuten ehyt niin teet siihen uuden akselin vaikka hitsauspuikosta.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

p3 kirjoitti:Jotenki muistelisin että siihen ratin ja töötin kehän väliin kuuluu semmonen kumitutti eikä mitään jousia.
Tarkoitatko sitä malli kilpeä vai varustekilpeä?
Jos se ilmasuutin on muuten ehyt niin teet siihen uuden akselin vaikka hitsauspuikosta.
Hmm.. Pitää sitten kehitellä siihen se kumitutti varmaan jostain isosta O renkaasta.

Joo se ilmasuutin on aika hutera ja meinaa hajota jos sitä käyttää. Ite väänsin sen kiinni asentoon ja antaa olla sillee. Kahtoo jos joskus jaksaa sen korjata.


Tässäpäs lisää kuvia:
Kuva
Kuva

Pissapojalla oli ujopissi niin pistettiin katetri.


Joo elikkä moottori putsattu ja hiottu ja hiilet takas paikoilleen niin se lähti 12V pyörimään sutjakkaan.
Pumppaa ihan nätisti. Nyt vaan pitäs johot vetää siitä nännistä lattialla että suapi suhhuuttaa tuulilasille. Onneks letkut ja jetti on vielä paikoillaan.


Tällä eväällä sitten työ sujuu:
Kuva
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Siitä se alkaa se noituminen ja auton räplääminen.

Hommasin alipaine letkua jonka pistäsin syylärin huohotus letkuks ja kappas vain kun on reikä liijan pieni ja letku liijan paksu.. Noh ei ku vaan osaläjään sekin.

Ostin filtterin, ölppää koneeseen ja laatikkoon.
Lyijylitkua bensatankkiin ja lukkosulapönikänkin. Jännä että lukkoihin on pistetty jotain hiilipulveria aikoinaan ja eipä oo lukot jäässä. Aukee kun ois tallissa ollu vaikka ulkona seisookin. Ainut on vaa että takakonttia en saa auki ja lukkosulalla sain vaan avaimen sisään mutta ei pyöri. Ei kehtaa voimalla vääntää ku avain muutenkin jo vähän lohennu.

Carburettor cleanerillä sain putsattua nopeusmittarin vaijerin ja aseöljyllä liukastin sen ja tökkäsin sisään.
noh tökkäsin sen sitten mittarin taakse kiinni ja ei mene kierteisiin kanta vaikka kuinka änkäis.. Ei vaan mene se vaijeri laatikkoon sisään. Koitin pyöritellä ja tökkiä sitä mutta ei vaan mene lootaan kiinni. Pitää laittaa se vaijeri eka mittaristoon ja sitten vasta laatikkoon. Eli vasta kesällä kun saa auton pukkien päälle.

Mankan johot on miten sattuu ja maajohto roikkuu. En kehtaa tökätä maihin ettei syty palamaan. En etes tiijä missä kunnossa kaijutin on. (Kaikki on siis factory original)

Saapi laittelu jatkua sitten kun kelit lämpiää. Harmi, kiva on näitä vanhoja romuja rassailla. Oispa lämmin talli....



EDIT:

Tällästä öljyä pistin:
Kuva
http://www.fixusnet.fi/fin/oljy_moottor ... 940-52619/
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jsp kirjoitti:Siitä se alkaa se noituminen ja auton räplääminen.

Hommasin alipaine letkua jonka pistäsin syylärin huohotus letkuks ja kappas vain kun on reikä liijan pieni ja letku liijan paksu.. Noh ei ku vaan osaläjään sekin.

Ostin filtterin, ölppää koneeseen ja laatikkoon.
Lyijylitkua bensatankkiin ja lukkosulapönikänkin. Jännä että lukkoihin on pistetty jotain hiilipulveria aikoinaan ja eipä oo lukot jäässä. Aukee kun ois tallissa ollu vaikka ulkona seisookin. Ainut on vaa että takakonttia en saa auki ja lukkosulalla sain vaan avaimen sisään mutta ei pyöri. Ei kehtaa voimalla vääntää ku avain muutenkin jo vähän lohennu.

Carburettor cleanerillä sain putsattua nopeusmittarin vaijerin ja aseöljyllä liukastin sen ja tökkäsin sisään.
noh tökkäsin sen sitten mittarin taakse kiinni ja ei mene kierteisiin kanta vaikka kuinka änkäis.. Ei vaan mene se vaijeri laatikkoon sisään. Koitin pyöritellä ja tökkiä sitä mutta ei vaan mene lootaan kiinni. Pitää laittaa se vaijeri eka mittaristoon ja sitten vasta laatikkoon. Eli vasta kesällä kun saa auton pukkien päälle.

Mankan johot on miten sattuu ja maajohto roikkuu. En kehtaa tökätä maihin ettei syty palamaan. En etes tiijä missä kunnossa kaijutin on. (Kaikki on siis factory original)

Saapi laittelu jatkua sitten kun kelit lämpiää. Harmi, kiva on näitä vanhoja romuja rassailla. Oispa lämmin talli....



EDIT:

Tällästä öljyä pistin:
Kuva
http://www.fixusnet.fi/fin/oljy_moottor ... 940-52619/
Kannattaa ostaa melkein silikoni letkua ebaysta palvelu pelaa tuovat melkein kotiovelle asti ja halvempaa ja
kestää pidempään kuin mikään muu letku.


http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw= ... m&_sacat=0

Kyllä toi öljy varmaan asian ajaa....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Tuli ostettua boschin tulpat jossa lukee made in russia kylessä.. Vittu..

Samalla boschin katjokan kärki ja sit pyöriä.

Puuttuu virranjakajan kansi ja tulpan johot. Eivät löytäneet varastosta niin ne vielä puuttuu.
Varmaan ilmanputsari vielä ostaa ja sit rueta lyömään osia kiinni.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Avatar
Jsp
Viestit: 170
Liittynyt: 14 Joulu 2015, 19:57
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Jsp »

Millanen akku kannattais hommata tanariin?

Tällä hetkellä joku bilteman akku joka lyö nollille kun yrittää autoa käynnistää.. Purkautuu itestään hyllyllä.

Saisin edullisesti EXIDE akun.. Mutta millasen sellasen sit löis tuohon kiinni?
12volttinen peli tämä kuitenni on.
-67 Ford 20M P5 Taunus 2d Sedan
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 1967 P5 Taunus M17 Super

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jsp kirjoitti:Millanen akku kannattais hommata tanariin?

Tällä hetkellä joku bilteman akku joka lyö nollille kun yrittää autoa käynnistää.. Purkautuu itestään hyllyllä.

Saisin edullisesti EXIDE akun.. Mutta millasen sellasen sit löis tuohon kiinni?
12volttinen peli tämä kuitenni on.
Ei se ole oikein merkistä kiinni...

Itsellä ollu Varta, Bosch akkuja nyt ostin 4 vuoden takuulla oleva Bilteman AGM akun...
Exide on hyvä merkki myös. Jos haluat panostaa akkuun niin sun tapauksessa oisko se 60ah AGM akku?

http://suomenakut.fi/akut/auton_akut/ex ... a_en_ek600
Tuskin yhtään huonompi vaihtoehto kuin bosch/varta agm akut..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin