Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Green"

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tuli vaihdettua iltapuhteena perä Taunukseen. Alkoi ulina ottamaan sen verran hermoon, että perä menee remonttiin. Onneksi on tuo toinen ehjä perä valmiina niin ei jää auto rempan takia talliin.
Tosin nyt paikallaan oleva perä on rumpujarruilla mutta eiköhän tuo niilläkin seisahdu.

Remonttiin menevään perään pitää vaihtaa välitys oli sen verran huono tuo, että ääntää.

Seosmittarin mukaan kone käy matka-ajossa tosi laihalla. Tulpatkin on kyllä sen näköiset, että mittari pitänee paikkansa. Tyhjä käyntiä taas käy rikkaalla.

Pitää ensiavuksi kokeilla vaihtaa vakio ilmansuodatin paikalleen ja katsoa onko vaikutusta matka-ajossa.
Jos ei muu auta niin sitten on alettava suuttimien vaihtoon.
Penkkiin ei viitti viedä, ei varmaan jaksas pyörittää rullia :D
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Ennen Apian reissua vaihdettiin tyhjäkäyntisuuttimet isommiksi.
Paikallaan oli 45:set molemmissa kurkuissa.
Nyt on ensiökurkussa 60:nen ja toisiokurkussa 55:nen.
Kulutus reissulla oli noin 8.3 litraa/100 km matkavauhti pyöri 80 Km/h paikkeilla.
Pitää vielä kokeeksi vaihtaa nuo suuttimet toisin päin ja tunnustella muuttuuko koneen käyttäytyminen mihinkään suuntaa.
Jarkon kanssa säädeltiin kärkiä ja syttyä kohillen jakaja oli ennen perusennakolla, nyt ennakkoa on jonkun verran enempi. Jakajassa on väljää ja kärkien väli meinaa vähän seilata... Jospa tuo tämän kesän menisi.

Apian reissu meni ilman ongelmia mitä nyt viimeiset kilometrin tultiin 3 pytyllä, kun 2 pytyn tulpanjohto irtosi virranjakajan kannesta.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Mittaillin puristuspaineet olivat siinä 9.5 kieppeillä 2 sylinterissä oli vähän yli 10.
Joku tuota konetta riivaa, kun ei jaksa vetää oikein 3700 kierroksen jälkeen.
Kansi on rempattu, jako on kohdillaan, sytytys ja kaasutin aikalailla oikeissa arvoissa vaan ei kone vedä.
Yksi vaihtoehto on, ettei tuo mekaaninen bensapumppu jaksa syöttää ainetta.
Toinen vaihtoehto on sytytys, jos vaihtais sen kärettömäksi ja uuden puolan.
Mitenkähän on ullut noiden Motonetin nokka-akselien laatu? Onkohan niissä nostot ja asteet edes sinne päinkään?
Alkaa epäilyttämään, että sieltä tuli 1600:sen nokka...

Parempaa tietoa saisi tuosta alakerran kunnosta, kun mittaisi ohivuodot.
Eipä se kyllä kovin kuluneelta vaikuttanut, kun se oli levällään hoonausjäljet oli vielä näkyvissä.

Pitää jatkaa testailuja, jospa tuo joskus selviää mistä tuo voiman puute johtuu.
Eipähän pala kortti :lol:
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
t-83
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Touko 2014, 15:06
Paikkakunta: keltakangas

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja t-83 »

Ainaki motonetin keinut on ihan susia...mulla OLI huippu kuntonen orkkis nokka,no motonetin vipat kiinni ja 15min tyhjäkäynnin jälkee nokka sen näkönen kun olus viilalla vedelty...kaverilta sain sit kohtuu kuntoset orkkis vipat ni eipä ole kärsä enää kulunnu..
t-83
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Touko 2014, 15:06
Paikkakunta: keltakangas

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja t-83 »

Asiasta kukkaruukkuun...mitkä pääsuuttimet siellä on?
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

t-83 kirjoitti:Asiasta kukkaruukkuun...mitkä pääsuuttimet siellä on?
Pääsuuttimet on 135 ja 127.
Bensan pintakin on säädetty kohilleen.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
t-83
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Touko 2014, 15:06
Paikkakunta: keltakangas

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja t-83 »

Mulla muistaakseni 142/135..mutta mulla puristuksia nostettu ja kanavat muotoiltu...nii pakosarja..
Avatar
Kossi
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Syys 2010, 20:39
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Kossi »

Hokki_74 kirjoitti:Mittaillin puristuspaineet olivat siinä 9.5 kieppeillä 2 sylinterissä oli vähän yli 10.
Joku tuota konetta riivaa, kun ei jaksa vetää oikein 3700 kierroksen jälkeen.
3700RPM onko sama ongelma täyskaasulla ja vajaakaasulla?
Pihassa Taunus ja alla Firestonet.
Ei ole rievulla autoa eikä renkaita...
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Mun omassa oli Weberin toisessa kurkussa oleva seosputki, vai mikä onkaan se messinkinen torvi siinä keskellä kurkkua mistä bensa tulee, irronnut ja kääntynyt sillai että reikä osoitti ylöspäin.

Silloin jännästi veto hävisi, kun toinen kurkku alkoi avautua.

Niin ja toimiiko jakajan keskipakosäätö kunnolla, jos se vedon puute kierroksista on kiinni?
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Kaasarissa on kaikki hilut paikallaan ja oikein.
Oikeastaan voiman puute tulee esiin, kun kiihdytetään 0-100 km/h.
0-80 km/h menee noin 10 sekuntia 0-100 km/h onkin sitten jo luokkaa 17-18 sekuntia.
Kunnossa olevalla 2 litran OHC:llä ja 3.75 välityksellä pitäis mennä huomattavasti reippaamin.

Jos ajaa 5 vaihteella 100 Km/h ja polkaisee kaasun pohjaan kulku toppaa 4000 kierroksen kohdalla.
Jos vedättää 4 ensin nelosella jonnekkin 5000 kiekkaan asti ja sitten lykkää vitosen niin saattaa jaksaa vetää nippa nappa 5000 kierrokseen myötätuulella :lol:
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Kossi
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Syys 2010, 20:39
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Kossi »

Saatko lainaan ehyttä jakajaa mistään? Vois sulkea sen pois.. nelosella tiheempi välitys kiertää paremmin, vitosella ei niin tihee, ei kierrä ja väljä jakaja rupee kenkkuilemaan??? Menikö fiduiks :seko: pähkäily?
Tai ennakon säätö kenkkuaa?

Käretön ollu mulla tanikassa koko ajan ja sen puoleen kyllä tyytyväinen.
Pihassa Taunus ja alla Firestonet.
Ei ole rievulla autoa eikä renkaita...
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Purin tänään sytytyspuolelta pois Ducktel merkkisen "kipinänvahvistimen" Siinä kytkentöjä ihmetellessä ja Taunuksen sähkökaaviota tutkiessa huomasin, että puolalle oli kytketty - ja + johdot väärinpäin :oops:
En tiedä kuinka kauan lie tuokin viritys ollut noin :roll:
Melkein väittäisin, että oli noin jo minulle tullessa, tai sitten itellä menny väärin jossakin vaiheessa.
Johtosarjalta tuli 2 kpl punaisia johtoja, jotka piti kytkeä puolan -:een ja musta-keltainen johto+:aan.
Nyt pelaa yläkierroksilla jo paljon paremmin.
Huomenna jos kokeilisi säädellä sytytystä ja viikonloppuna pitäis saada toinen jakaja jota voisi kanssa testailla.
Tiedä vaikka alkais kohta kunnolla pelaamaan :D
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kattelin just vanhoja sähköpostejani, oon käynny ostelemassa Helsingin suunnilla tota samaa Coupe 4.9.2008. Hinta oli 2500€ ja oli aika rapsakannäkösessä kunnossa :lol: Niklas Kaukonen niminen heppu sitä sillon myi. 2005 vuonna oli Nettiautossa myynnissä, kuolinpesä myi :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Tänään asentelin kärjettömänsytytyksen virranjakajaan.
Oli aika simppeli asentaa tuo Pertronix Ignitor. Samalla vaihdoin puolaksi Boschin sinisen kun tuo sytytys tarvitsee 3 Ohmin puolan.
Huomenna pitää käydä ajamassa vähän pitempi lenkki ja saadellä sytytys kohilleen.
Sittempähän näkee oliko sytyssä vikaa vai jatkuuko kadonneitten tehojen metsästys...
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ford Taunus Coupe 2.0 XL "The Ultimate Green"

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Otin vielä tuon alkuperäisen puolan esivastuksen pois.
Vastus paikallaan ja sytytysvirta päällä puolalle tuli 7.4 volttia, moottorin käydessä puolalle tuli 11.6 volttia.
Ilman vastusta tulee kokoajan 13.2 volttia.
Ei vaan passaa jättää sytytysvirtoja kovin pitkäksi aikaa päälle muuten sulaa tuo kärjetönsytytys.

Nyt moottori vetää paljon paremmin. Jaksaa mennä nykimättä pienillä kierroksilla ja kone käy paljon nätimmin. Moottorin ääni sisälle putosi matka ajossa huomattavasti. Onnistunut muutos olis vaan pitänyt älytä tehdä jo ajat sitten...

Peräkin tuli taas vaihdettua levyjarrulliseen, nyt on todella hiljainen ei ujella eikä vihellä.
Löytyi parempi kuntoinen välitys ja siitä sai shimmattua välykset kohdilleen. Laitoin vielä Redlinen öljyt sisään.

Nyt voi sitten alkaa kojelaudan kitinöitä hiljentämään :)
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Vastaa Viestiin