Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Green"
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: Ford Taunus Coupe 2.0=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Green
koeajo suoritettu.
Tuntui ainakin, että kone väänsi paremmin alhaalta penkissähän se totuus sitten selviää.
Nyt taas ymmärtää paremmin tuon koneen käyttäytymistä, kun on toimiva lambda.
1700-2100 kierroksen välillä kone on käynyt aika vaikeasti seos menee siinä tosi rikkaalle.
Muutenkin tuossa kylä pyörityksessä seokset on liian rikkaalla. Matka-ajossa 80-100 km/h nopeudessa seos on aikalailla optimaalinen.
Oli aika outo ajaa, kun oli ohjaustehostin, mutta äkkiä ohjaukseen tottui. Tuntui mukavalle pyöritellä kylällä, kun ei tarvinnut rattia hampaat irvessä vääntää. Oli loppu pelissä aika helppo asentaa tuo Opelin pumppu.
Otin virran startin päästä ja siihen sulake. Herätteet laturilta ja sulakerasialta. Yksi kaapeli maahan. Letkut teetin paikallisessa putkiliikkeessä ja pumpulle hitsailin telineen lattaraudasta. KIITOS VIELÄ "Tanelle" NEUVOISTA
Toivottavasti säädössä pelaa ilman ongelmia niin saa viimein kartan kohdalleen ja pääsee kunnolla kokeilemaan koneen ominaisuuksia. Toivottavasti ollaan lukemissa +200 Hv ja +270 Nm.
Mieluumin otan vääntöä tehojen kustannuksella, silloin se on mukava ajaa..
Tuntui ainakin, että kone väänsi paremmin alhaalta penkissähän se totuus sitten selviää.
Nyt taas ymmärtää paremmin tuon koneen käyttäytymistä, kun on toimiva lambda.
1700-2100 kierroksen välillä kone on käynyt aika vaikeasti seos menee siinä tosi rikkaalle.
Muutenkin tuossa kylä pyörityksessä seokset on liian rikkaalla. Matka-ajossa 80-100 km/h nopeudessa seos on aikalailla optimaalinen.
Oli aika outo ajaa, kun oli ohjaustehostin, mutta äkkiä ohjaukseen tottui. Tuntui mukavalle pyöritellä kylällä, kun ei tarvinnut rattia hampaat irvessä vääntää. Oli loppu pelissä aika helppo asentaa tuo Opelin pumppu.
Otin virran startin päästä ja siihen sulake. Herätteet laturilta ja sulakerasialta. Yksi kaapeli maahan. Letkut teetin paikallisessa putkiliikkeessä ja pumpulle hitsailin telineen lattaraudasta. KIITOS VIELÄ "Tanelle" NEUVOISTA
Toivottavasti säädössä pelaa ilman ongelmia niin saa viimein kartan kohdalleen ja pääsee kunnolla kokeilemaan koneen ominaisuuksia. Toivottavasti ollaan lukemissa +200 Hv ja +270 Nm.
Mieluumin otan vääntöä tehojen kustannuksella, silloin se on mukava ajaa..
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Green
Joo kyllä se vääntö puhtaassa cruisailu autossa alhaalla on kiva juttu.
Itsellä varmaan 1kk sisällä tarkoitus ottaa omasta uudesta moottorista savut.... jännittää jo onko tossa 2.8:ssa enään yhtään alakierrosvääntöä noiden muutosten jälkeen. Niin ja onko tuo moottorimuutos edes onnistunut pystyykö tuolla ajamaan ollenkaan. Mistä sitä tietää mikä halkeama lohkossa on tai kannessa jotain sanomista tai joku öljypumppu tai nokkaratas ottaa johonkin kiinni.
Mitä tulee matalammilla kierroksilla ajamiseen niin kyllä se valitettavast 12.5-14.00 välissä olla matalammilla kierroksilla. Tasaisessa maantie ajossa pitää hakea sitä 14.00-15.0 välisiä seoksia. Tällöin on tasainen käynti tulpat pysyy puhtaana ja polttoaineenkulutu on niin pieni kun vanhalla moottorilla voi olla.
14.7 on se optimaalinen, mutta jos se hetkellisesti käy vaikka 14.9 se ei kaada mitään. Moottorijarrutuksessa seoksen olisi hyvä olla käytännössä 22.xxx tai laihempi kun kaasu on kokonaan pois.
Vapaasti hengittävässä täydellä kaasulla pitää olla joku 11.5-12.00 seos suhde.
Ahdetussa 10.9-11.5.
AFR Values & Characteristics in Four Stroke Engines
6.0 AFR - Rich Burn Limit (engine fully warm)
9.0 AFR - Black Smoke / Low Power
11.5 AFR - Best Rich Torque at Wide Open Throttle
12.2 AFR - Safe Best Power at Wide Open Throttle
13.3 AFR - Lean Best Torque
14.6 AFR - Stoichiometric AFR (Stoich)
15.5 AFR - Lean Cruise
16.5 AFR - Usual Best Economy
18.0 AFR - Carbureted Lean Burn Limit
22.0+ AFR - EEC / EFI Lean Burn Limit
E85:lla voi ajaa täydellä kaasulla vähän rikkaamallakin ei oo moottori siitä ikävissään bensalla ei kauheen järkevää. Itse en vanhassa moottorissa suosittele säätämään että maantieajossa mittarissa pyörii 15.xx lukuja ainakaan pitkiä aikoja. Pitää pyrkiä 14.xx lukuihin.
Itsellä varmaan 1kk sisällä tarkoitus ottaa omasta uudesta moottorista savut.... jännittää jo onko tossa 2.8:ssa enään yhtään alakierrosvääntöä noiden muutosten jälkeen. Niin ja onko tuo moottorimuutos edes onnistunut pystyykö tuolla ajamaan ollenkaan. Mistä sitä tietää mikä halkeama lohkossa on tai kannessa jotain sanomista tai joku öljypumppu tai nokkaratas ottaa johonkin kiinni.
Mitä tulee matalammilla kierroksilla ajamiseen niin kyllä se valitettavast 12.5-14.00 välissä olla matalammilla kierroksilla. Tasaisessa maantie ajossa pitää hakea sitä 14.00-15.0 välisiä seoksia. Tällöin on tasainen käynti tulpat pysyy puhtaana ja polttoaineenkulutu on niin pieni kun vanhalla moottorilla voi olla.
14.7 on se optimaalinen, mutta jos se hetkellisesti käy vaikka 14.9 se ei kaada mitään. Moottorijarrutuksessa seoksen olisi hyvä olla käytännössä 22.xxx tai laihempi kun kaasu on kokonaan pois.
Vapaasti hengittävässä täydellä kaasulla pitää olla joku 11.5-12.00 seos suhde.
Ahdetussa 10.9-11.5.
AFR Values & Characteristics in Four Stroke Engines
6.0 AFR - Rich Burn Limit (engine fully warm)
9.0 AFR - Black Smoke / Low Power
11.5 AFR - Best Rich Torque at Wide Open Throttle
12.2 AFR - Safe Best Power at Wide Open Throttle
13.3 AFR - Lean Best Torque
14.6 AFR - Stoichiometric AFR (Stoich)
15.5 AFR - Lean Cruise
16.5 AFR - Usual Best Economy
18.0 AFR - Carbureted Lean Burn Limit
22.0+ AFR - EEC / EFI Lean Burn Limit
E85:lla voi ajaa täydellä kaasulla vähän rikkaamallakin ei oo moottori siitä ikävissään bensalla ei kauheen järkevää. Itse en vanhassa moottorissa suosittele säätämään että maantieajossa mittarissa pyörii 15.xx lukuja ainakaan pitkiä aikoja. Pitää pyrkiä 14.xx lukuihin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
207:n kilometrin vappuajo takana.
Matka-ajossa pelasi hyvin.
Gruisinki letkasta piti hypätä sivuun, kun alkoi lämmöt nousemaan.
Normaali kaupunki nopeuksissa lämmöt pysyy kurissa mutta kahtakymppiä matelua ei ainakaan vielä kestä.
Torstaina auto säätöön.
Huomenna pitää vielä katella paikat läpi ettei vuoda öljyä eikä nestettä.
Matka-ajossa pelasi hyvin.
Gruisinki letkasta piti hypätä sivuun, kun alkoi lämmöt nousemaan.
Normaali kaupunki nopeuksissa lämmöt pysyy kurissa mutta kahtakymppiä matelua ei ainakaan vielä kestä.
Torstaina auto säätöön.
Huomenna pitää vielä katella paikat läpi ettei vuoda öljyä eikä nestettä.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Penkki reissu tehty.
4.5 tuntia hieroi säätäjä karttaa kohdilleen.
Nyt on makea ajaa, kun ei nyhdä ja kulkee tasaisesti.
Nyt meni säätö homma ilman isompia ongelmia. Ainut mikä oli niin pukkas öljyä huohottimesta 6000 rpm jälkeen. Pitää tutkia mikä siinä on.
Rajoitin jäi 6500 kierrokseen. Mitäpä tuota enempi huudattaa. Maksimi teho tuli rajoitinta vasten eli todennäköisesti tehoa olisi vieläkin enempi, jos vaan nostaisi rajoitinta.
Teho tavoite saavutettiin reilusti ja vääntökin meni vähän yli tavoitteen.
4.5 tuntia hieroi säätäjä karttaa kohdilleen.
Nyt on makea ajaa, kun ei nyhdä ja kulkee tasaisesti.
Nyt meni säätö homma ilman isompia ongelmia. Ainut mikä oli niin pukkas öljyä huohottimesta 6000 rpm jälkeen. Pitää tutkia mikä siinä on.
Rajoitin jäi 6500 kierrokseen. Mitäpä tuota enempi huudattaa. Maksimi teho tuli rajoitinta vasten eli todennäköisesti tehoa olisi vieläkin enempi, jos vaan nostaisi rajoitinta.
Teho tavoite saavutettiin reilusti ja vääntökin meni vähän yli tavoitteen.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Hokki_74 kirjoitti:Penkki reissu tehty.
4.5 tuntia hieroi säätäjä karttaa kohdilleen.
Nyt on makea ajaa, kun ei nyhdä ja kulkee tasaisesti.
Nyt meni säätö homma ilman isompia ongelmia. Ainut mikä oli niin pukkas öljyä huohottimesta 6000 rpm jälkeen. Pitää tutkia mikä siinä on.
Rajoitin jäi 6500 kierrokseen. Mitäpä tuota enempi huudattaa. Maksimi teho tuli rajoitinta vasten eli todennäköisesti tehoa olisi vieläkin enempi, jos vaan nostaisi rajoitinta.
Teho tavoite saavutettiin reilusti ja vääntökin meni vähän yli tavoitteen.
Onneksi olkoon, onko mahdollista että huohoitin on alimitoitettu?
Itsellä oli dynossa sama ongelma joka reijästä puski öljyä pihalle kunnes laajensin auton
huohotusta ja ongelmia ei ollut enään.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Alimitoitettua huohotinta ovat muutkin veikanneet.
Laatikosta oli kanssa tullut öljyä ulos. Laatikon päällä oleva peltikansi oli löystynyt ja sitä kautta tuli öljyä pihalle ja varmaan pakoputkellekkin. Pitää testailla miten alkaa kone käyttäytymään.
Toivottavasti nyt malttaa olla viilamatta lisää tuota konetta, kun sillä on vielä hyvä ajaa kylälläkin.
200Nm on käytössä noin 2500 rpm alkaen maksimi vääntö tuli 4800 rpm kohdalle.
Tehoa ja vääntöä tuli molempia 120 lisää vakio kaksi litraiseen verrattuna. Kaipa se vapari OHC:lle on ihan hyvä lukema
Jos tehoja lähtee nostamaan niin sitten menee BF63:nen ja läppärungot vaihtoon. Sen jälkeen voi ajettavuus olla vähän huonompaa...
Säätöjä meinasi, että imupuoli saisi olla huomattavasti pidempi kuin nyt mutta pelaajan tuo noinkin.
On vähän hankala toteuttaa imupuoli pidennys, jos ei tee jarrutehostimelle jotain radikaalia muutosta.
Laatikosta oli kanssa tullut öljyä ulos. Laatikon päällä oleva peltikansi oli löystynyt ja sitä kautta tuli öljyä pihalle ja varmaan pakoputkellekkin. Pitää testailla miten alkaa kone käyttäytymään.
Toivottavasti nyt malttaa olla viilamatta lisää tuota konetta, kun sillä on vielä hyvä ajaa kylälläkin.
200Nm on käytössä noin 2500 rpm alkaen maksimi vääntö tuli 4800 rpm kohdalle.
Tehoa ja vääntöä tuli molempia 120 lisää vakio kaksi litraiseen verrattuna. Kaipa se vapari OHC:lle on ihan hyvä lukema
Jos tehoja lähtee nostamaan niin sitten menee BF63:nen ja läppärungot vaihtoon. Sen jälkeen voi ajettavuus olla vähän huonompaa...
Säätöjä meinasi, että imupuoli saisi olla huomattavasti pidempi kuin nyt mutta pelaajan tuo noinkin.
On vähän hankala toteuttaa imupuoli pidennys, jos ei tee jarrutehostimelle jotain radikaalia muutosta.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Koitas rakentaa sellainen kansi joka virtaakin vasemmalta oikealle...eli pakosarja tulisikin jarrutehostajan puolelleHokki_74 kirjoitti: Säätöjä meinasi, että imupuoli saisi olla huomattavasti pidempi kuin nyt mutta pelaajan tuo noinkin.
On vähän hankala toteuttaa imupuoli pidennys, jos ei tee jarrutehostimelle jotain radikaalia muutosta.
Sedan GT '73
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Hienoa että tanari jälleen liikenteessä. Onnittelut komeista lukemista
Taivaspaikka ansaittu!
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Viimein sain sen verran aikaiseksi että kytkin peräkoukun sähköt.
Pitää käydä joku päivä testaamassa miten se vaunu tulee perässä.
Pitihän sitä kuitenkin jo viikonloppuna vaunua Taunuksen perään sovittaa. Galleriasta löytyy kuva...
Pitää käydä joku päivä testaamassa miten se vaunu tulee perässä.
Pitihän sitä kuitenkin jo viikonloppuna vaunua Taunuksen perään sovittaa. Galleriasta löytyy kuva...
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Hyvännäköinen pari kyllä Tulee varmaan suht. kivuttomasti perässä tommonen pieni kärry
-Pori Connection-
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Tänään kävin vetämässä 30 kilometriä vaunua ihan vaan testimielessä. Hyvin jaksoi mennä nelosella kahdeksaa kymppiä. Vitosella ei oikein jaksanut mennä. Kierrokset oli noin 3100. Koneen lämmöt pysyi ihan normaalina öljyt lämpesi 110 asteeseen. Normaalisti pysyvät sadassa asteessa.
Viikonloppuna vaihdoin kaksi pakosarjan pinnapulttia, kun kierteiden välistä tuli öljyä. Oli vähän liian lyhyet kierteet. Nyt on kakkos ja nelosen sylinterin alemmat pultit ihan tavalliset. Pitää jostakin etsiä paremmat pinnapulttia niihin.
Muuten on kyllä auto toiminut ihan hyvin.
Viikonloppuna vaihdoin kaksi pakosarjan pinnapulttia, kun kierteiden välistä tuli öljyä. Oli vähän liian lyhyet kierteet. Nyt on kakkos ja nelosen sylinterin alemmat pultit ihan tavalliset. Pitää jostakin etsiä paremmat pinnapulttia niihin.
Muuten on kyllä auto toiminut ihan hyvin.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Ite kävin ajamassa myös testilenkkiä ja sisäänajoa tuossa omalla autolla veden lämmöt pyörii siellä 69-72 alueella. Öljynlämpötilamittaria ei ole niin ei osaa sanoa sitä. Mutta itselläkin vuotelee jostain öljyhiukkasen mutta sen verta vähän nyt kun öljypohjan pultinreiät paikkasi silikonimassalla niin ei haittaa menoa.Hokki_74 kirjoitti:Tänään kävin vetämässä 30 kilometriä vaunua ihan vaan testimielessä. Hyvin jaksoi mennä nelosella kahdeksaa kymppiä. Vitosella ei oikein jaksanut mennä. Kierrokset oli noin 3100. Koneen lämmöt pysyi ihan normaalina öljyt lämpesi 110 asteeseen. Normaalisti pysyvät sadassa asteessa.
Viikonloppuna vaihdoin kaksi pakosarjan pinnapulttia, kun kierteiden välistä tuli öljyä. Oli vähän liian lyhyet kierteet. Nyt on kakkos ja nelosen sylinterin alemmat pultit ihan tavalliset. Pitää jostakin etsiä paremmat pinnapulttia niihin.
Muuten on kyllä auto toiminut ihan hyvin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Tänään heitin eka kerran pidemmän reissun matka-ajoa. Kulki pinta kaasulla kevyesti sataa. Matkanopeus oli kokoajan 90-100 km/h. Keskikulutus oli 250 kilometrin matkalla 9.7/100 km. Ihan siedettävä omasta mielestäni. Kylä ajossa vie tuplat saa nähdä miten sitten vie kun laittaa vaunun perään...
Tilasin varuilta nakutusanturin ja pitää se laittaa paikalleen ennen kuin alkaa vaunua kiskomaan. Pieni investointi, jos sillä kone rikon välttää.
Tilasin varuilta nakutusanturin ja pitää se laittaa paikalleen ennen kuin alkaa vaunua kiskomaan. Pieni investointi, jos sillä kone rikon välttää.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Asensin keulaan öljynlauhduttimen. Öljyn lämmöt tipahti nyt alle 90 asteen matka-ajossa. Useampi "asiantuntija" meinasi, että 110 astetta on liikaa öljyille ja kiertokangen laakerit joutuu lujille.
Edelleen nostaa tyhjäkäynnillä aika nopeasti veden lämmöt 100 asteeseen. Pitää laittaa flektille pakkosyöttö ja kokeilla vaihtaa termostaatti pienempään. Kävin hakemassa Diesel Transitin 74 asteisen termostaatin ja pienensin sen sopivaksi oharin koteloon. Eipä vaan ole saanut aikaiseksi vielä vaihtaa...
Edelleen nostaa tyhjäkäynnillä aika nopeasti veden lämmöt 100 asteeseen. Pitää laittaa flektille pakkosyöttö ja kokeilla vaihtaa termostaatti pienempään. Kävin hakemassa Diesel Transitin 74 asteisen termostaatin ja pienensin sen sopivaksi oharin koteloon. Eipä vaan ole saanut aikaiseksi vielä vaihtaa...
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: Ford Taunus Coupe 2.0XL=>2.2=>2.45 XLi "The Ultimate Gre
Monessa tapauksessa oikein kuumissa tilanteissa sähköpuhaltimissa ei oo tehoa riittästä jäähdyttämään.
Kunnon viskollinen puhallin, kuumana se voi viedä 10-15 heppaa mutta mitä sitten? Jos sähköpuheltimella moottorikeittää ja kannenpahvit ja laakerit kärsii so what. Itsellä on 72 termari ja visko. Tyhjäkäynnillä se vedenlämpötila pyörii siellä 78-82 ajossa voi olla että lämpötila 75.
Itsellä on öljynlauhdutin myös en tiedä vaan kuinka kuumaa öljy on ei oo mittaria tuskin on kovin kuumaa..
Kunnon viskollinen puhallin, kuumana se voi viedä 10-15 heppaa mutta mitä sitten? Jos sähköpuheltimella moottorikeittää ja kannenpahvit ja laakerit kärsii so what. Itsellä on 72 termari ja visko. Tyhjäkäynnillä se vedenlämpötila pyörii siellä 78-82 ajossa voi olla että lämpötila 75.
Itsellä on öljynlauhdutin myös en tiedä vaan kuinka kuumaa öljy on ei oo mittaria tuskin on kovin kuumaa..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!