Ardhun Ford Capri 1970

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Kiitoksia kommenteista! Katsotaan mitä sille zetecille keksitään 8)

Eilen illalla sain inspiksen kaivaa caprin kyhmypellin esiin ja alkaa ihmettelemään sitä broidin kanssa.

Kuva

Lähtökohtana remmiahtimelle reijitetty, elämää nähnyt konepelti. Vaihtoehtoina siis asentaa capriin remmiahdin tai paikata pellin reikä.

Kuva

Onneksi reijän joku oli melko suoraan tehnyt, niin paikan teko onnistui melko helposti hyvin istuvaksi.

Kuva

Kuva

heppailtuna.

Kuva

Lisää täppejä.

Kuva

Ja lisää täppejä, kunnes sauma näytti tältä. Broidin kanssa tehtiin ja jokaisen täpin jälkeen paineilmaa vetelyn välttämiseksi. Hidasta hommaa ja kompuraa sai olla jatkuvasti täyttämässä kun tallilla vain yksi voimavirtapistoke (kemppi ja kompura samassa).

Kuva

Eikä vedellyt! Tähän lopetin tänään hommat..

Tossa konepellissä on kyllä melko runsaasti kittiä ja maalikerroksia :lol: Kova homma hioa tuo pellille maalausta varten..

Ainiin, kävi rälläkkä hipasemassa etusormeakin, onneksi ei käynyt pientä nirhaumaa kummemmin. Malttia kun turaatte!
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Kuva

Tänään pääsin tähän. 2 teräsharjalaikkaa meni kokonaan.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Capri katsastettu huomautuksitta 8)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja jeddah »

ardhu kirjoitti:Capri katsastettu huomautuksitta 8)
Onneks olkoo 8)

Mulla ei odotetusti käyny niin hyvin... Jäi kiinni käsijarrusta, inssi kun repi kahvan irti lattiasta :lol:
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

:lol: :lol: :lol:
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

jeddah kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Capri katsastettu huomautuksitta 8)
Onneks olkoo 8)

Mulla ei odotetusti käyny niin hyvin... Jäi kiinni käsijarrusta, inssi kun repi kahvan irti lattiasta :lol:

:roll: miten voi irrota? Pultit unohtunnu?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Vermilion kirjoitti:
jeddah kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Capri katsastettu huomautuksitta 8)
Onneks olkoo 8)
Mulla ei odotetusti käyny niin hyvin... Jäi kiinni käsijarrusta, inssi kun repi kahvan irti lattiasta :lol:
:roll: miten voi irrota? Pultit unohtunnu?
Jäi mainitsematta, että kyseessä oli metsälöytö-LT Volkkari eikä mikään harrastevehje... Oltiin vain Artun kanssa samaan aikaan katsastamassa autoja eri kaupungeissa :)
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Oiskohan jollakulla tarvetta paljon rempatulle ja suht hyvä koriselle ruiskutanelle?

- Meikäläisen ensimmäinen oma auto, ollut kesästä 2011 omistuksessani.
- 205 lohkolla ja rempatulla orggis IS kannella varustettu efi OHC. kunnossa on, penkitetty 112hp (tehdas ilmoittaa 115hp)
- Etu apurunko polyuretaani puslilla rungossa ja samalla vaihdettu uudet kumipuslat ala- ja ylätukivarsiin sekä reaktiotankoihin.
- 4 vaihteinen pikkuloota ja pikkuperä
- Ei muutoskatsastettu ja leima vanha, auto kuitenkin "leimakunnossa" ja takana vaihdettu rempatut 9" jarrut.
- Takahelma (myös sisäpuoli korjattu), takakylkeä ja kuskinpuolen helmasta vaihdettu metri helmaa.

Mukaan voisi saada sovittua isoatlas perää ja type9 laatikkoa.

Kyselen nyt täällä kun itsellä ei tunnu aika, raha ja mielenkiinto riittävän kahteen harrasteeseen tällä hetkellä. Saatan myös järkiintyä taunuksen myynnin suhteen, leimata sen ja ajella kesät-talvet hymyssä suin arkiajot.

Eli joojotellaan ja jaajatellaan jos joku haluaa tarjouksen tehdä. Ei mene nettiautoon, eli alustavaa kyselyä vasta.

Kuva
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Kaivelin taunuksen tallista, pesin sen, käyttelin lämpöseksi ja ajelin vähän pihalla. Mukava peli :)

Caprin enkkuperään asentelin kaverin kanssa kitkalukon, joka tuli taannoin ostettua käytettynä.

Pieni huolto lukolle ja välityksen säätö. Hiljanen se ainakin on ja suttaa molemmilla renkailla.

Eli 2.8 + type 9 + 3.89 enkkuperä lukolla.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Caprin kyhmypelti värjätty broidin toimesta ja ruuvailtu paikalleen:

Kuva

Clubin penkkipäiviltä tuli tälläinen tulos:

Kuva

Eli hyvän moottorin on "Taunusmies-jussi" rakentanut taannoin, keneltä tekniikka on siis hankittu. :)

- 2.8 köln
- 38/38
- peltisarjat
- V6T2 nokka

Ja kiitos puuhamiehille penkkipäivän järkkäilystä, oli mukava nähdä tuttuja.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Käytin vielä capria talvea vasten leimalla, jotta voisi ottaa keväällä "suoraan ajoon".

Katsastusmies oli sitä mieltä että raidetangon sisäpää ja alapallonivelessä on välystä ja ne täytyy laittaa kuntoon. Entrasin kokonaan toisen hammastangon kiristämällä sisäpäitä, uusimalla suojakumit ja raidetangonpäät, sekä vaihdoin alatukivarren.
Vielä pitäisi vaihtaa entrattu hammastanko paikalleen ja säätää auraus, mutta talvi taisi yllättää capriharrastajan sen verran pahasti tänä vuonna, että keväällä uusi katsastus..

Kuva

Ensi kesäksi hommasin melko härskit 7x13", et5 fondametalit kaverilta. 8)

Näihin varmaan kannattaisi suihkia lakka päälle, jotta pysyy yhtä nätteinä jatkossakin.
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Jahas, facebookissa kävi ankara käsky että pitää aktivoitua foorumeilla :club: . Pidetään porukalla internetin paras foorumi hengissä :peukku:

Päivitystä:

Aiemman päivityksen upeat 7x13" palautuivat sattuneesta syystä edelliselle omistajalle. Matalan taunuksen alla olisi varmaan olleet sivistyneen näköiset.

Taunusta taas herättelin henkiin ja ajattelin säätää venttiilit, kun kone oli alkanut raksuttamaan runsaasti.

Kuva

Kuva

Ja sieltähän sitten löytyi raksutuksen syy:

Kuva

Veikkaan että auto seissyt pitkään ja yläkerta jäänyt ilman öljyä, syystä tai toisesta. Hepe tradingin loppuunmyynnistä löytyikin 1.6 nokka-sarja, josta sain keinuvivut, mutta meinasin samalla uuden nokankin laittaa. Syssymmällä.

Aikakauteen sopivat aluvanteet löytyivät capriin nettivaraosasta, näihinkin pitäisi jotkin holkkimutterit etsiä jostain.

Kuva

Tallin nurkassa on jo vuosia lojunut ruosteinen ja huono maalinen mangels-sarja ja ajattelin että voisin niitä vähän entrata iltapuhteena. Tässä rostyle -henkinen tarjoiluehdotus:

Kuva
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Erikoisen näköiset nuo alut, en ole koskaan ennen tuollaisiin törmännytkään.

Tepolta löytyy mutterit ja prikat joka lähtöön> http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=248

Vai olikos sulla jo vaihdettu milliset?> http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=251

Prikat> http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=211
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Joo, en oo minäkään tätä ennen. Täytyi ostaa kun vaikutti sen verran ajan henkeen sopivilta ja ulkonäkö toi mieleen 70-luvun cosmic vanteet ja rs2600 caprin lisävarustevanteet:

http://freetechnics.fi/images/vanteet-k ... RS2600.jpg

4.1Kg painaa kappaleelta, eli on aika köykäset. Myyjä kertoi että ollut "aikanaan isäukon escorteissa".

5,5/13 et17, keskireikäkin on 64mm, joten vaikuttaa ihan "fordiin tehdyiltä"

http://i57.servimg.com/u/f57/16/54/67/66/gknadv10.jpg

Tuommoisen mainoksen aikani googleteltua löysin, eli vanteen tyyppi on GKN Silverstone FTD.

Täytyy laittaa ennen kevättä nippelitepolle tilausta :peukku:
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Ardhun Ford Taunus 1982 & Ford Capri 1970

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Kuva

Kuva

Kuva

Taunuksen kansi entrattu, niputettu ja ajeltu. Jokohan tän sais leimattua. Kolme vuotta edellisestä..

Capriin vaihdettu takajouset.

Kuva
Vastaa Viestiin