'73 koupe

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

'73 koupe

Viesti Kirjoittaja esso »

Ensimmäinen foordi minulle ja todennäköisesti myös viimeinen.. uudet ovat veemäisiä korjata, tämä taas muuten vaan rasittava :D

no mut laitetaas ny jotain tarinaa et millasii toimenpiteisiin tämän raadon kanssa on täs lähipäivinä/viikkoina joutunut. Ellen ihan väärin muista niin edellisellä omistajalla auto oli vaan seissyt pari vuotta ja tilanpuutteen vuoksi ilmeisesti joutunut siitä sitten luopumaan? myynti-ilmoituksessa seisoi vaa et pelastakaa coupe!
ja on siinä ollut kyllä pelastamistakin.. kaikki aika menny tähän ämpäriin. leimalle ei pitänyt olla kuin vasen helmakotelo, sisäpuhallin ja pyyhkijänmoottori, nii ja jotain takitukivarsien puslia sekä etujarru makoili päällä.

totuus oli tietysti toinen.. lähinnä näitten ruostevaurioiden osalta. kaikista reiistä omistaja ei tosin ehkä tiennytkään mut kovasti niitä reikiä oli myös kittailtu umpeen. elieli.. vasen helmakotelo piti rakentaa kokonaan uusiksi sisäpystypeltejä myöten, kuljettajan puolen lattia täysin mätä.. jalkatila meni kokonaan uusiksi, samotein jakkaran alla sieltä täältä sekä lähes koko matkalta oli lattia ruostunu helmaskotelosta irti. takana jalkatilassa oli myös hitsattavaa. apparinpuolinen jalkatila sai uutta peltiä samoin sen puolen helma, etulokari, takalokari, takakaari ja sisäloksut takana. takapitkittäisitukivarsien kiinnityspisteet oli pelkkää reikää, oikealle tein kokonaan uudet palkit, vasemmat laputin. sitten ovet.. toinen on nyt jo hitsattu, piti duunata koko alakerta. toisen kanssa taitaa olla sama homma edessä. :? takahelma täytyy kans tehdä vielä.
ja siinä oliki sitten ruostevauriot.

pakoputki tuli tossa kotterossa sivulle, itserakennetun bensatankin takia, kai? pari pönttöä ja yhdysputki siitä sivulle saivat lähteä, hyvä kun eivät lähteneet matkalla kun kävin sen hakemassa, olivat jollain ihme kuminaruilla kiinni. noh, ensin oli tarkoitus vetää tuplaputket taakse koska tähän on kuutonen aikoinaan laitettu mutta sen tankin takia, putkien vetäminen taakse tuntui hankalalta, ahdasta. sitten lueskelin tätä foorumia ja olisiko ollut huli niminen kaveri joka rakenteli kylkiputkia omaan taunukseen. siitä innostuneena otin ja rakensin omaan kans. ei tarvittu ku pari citikan välipönttöä ja pirusti mutkapätkäputkia :)

sitten jotain pientä.. aluvanteet sai lähteä, samoin sivupeilit, takaspoikka, liekkikuviot(!) myös neliskanttiset umpiot olisi tarkoitus vaihtaa pyöreisiin tupliin kunhan nyt saa ensin leimattua. crx jakkara tekisi myös heittää hevonhelv.. mut kun ei oo mitään muuta laittaa tilalle. ainakin sitä joutuu madaltamaan koska siihen on jotain korokepaloja hitsattu alle. sisusta on muutenkin kehnossa kunnossa samotein ulkopuoli kun mitään listoja ei oo oikein kiinni ja värinä mattamusta :D sellainen rottataunus tämä nyt on.
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

Tämä oli lähtökohta..

Kuva
'73 Coupe 2.3
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Tervetuloa Suomen parhaiden (lue: mukavimpien) Ford harrastajien pariin :D Kyllä tosta Coupesta vielä hyvä tulee :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Ja kuvat on aina kivoja. Toi on kyllä retee noinkin.
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

heh.. kiitti! ilo on kokonaan minun puolellani :D en tiedä tuleeko hyvä mut toivotaan et edes vähän parempi ja kuvia pyrin laittamaan, pidän niistä itsekin :)
'73 Coupe 2.3
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

laitan vähän työn etenemisestä jotain pientä.. eniten aikaa on vieny ruostevauriot, joista ovi on ollut ehkä tähän asti se kinkkisin. ellei sit lasketa takahelmaa/kaarta, josta tuli vielä paskempi kuin mitä se oli ennen sitä :P se pitää tehdä vielä joskus "kunnolla".

tosissaan ovi oli ruostunut puhki molemmista alanurkista sekä sisä- että ulkopuolelta sekä sitten monin paikoin koko alareunasta alhaalta.

Kuva

Kuva

Kuva

hitsattuna ja maalattuna.. ei siitä kovin suoraa tullut :D eikä se taunossakaan enää oikein istu mut eipähän oo enää reikiä.

Kuva
'73 Coupe 2.3
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

toinen ovi on vielä tekemättä.. noissa ovissa on kyllä paljon muutakin, pahvit ovat tietysti aika kulahtaneet, sitten se sisäpuolinen "tiiviste".. siis joko se on kovettunut tai sitten sen vaa kuuluu olla sellainen mut se on ihan mutkalla ja aaltoilee siinä ovessa? oven ulkokahvat jäävät kiinni eli siis yläasentoon kun ovet aukasee ja toisesta taitaa olla lukko rikki, sitten ikkunahissit ei oikein pelaa.. alaspäin menee hyvin mut ylöspäin täytyy käsin ja jaloin avittaa :D en oo pahemmin veivaillu kun vettä pääsee sisäään muutenki nii prlkeesti.

toiset peilit sain laittetua oviin kuitenkin kiinni, siinähän oli sellaiset pyöreät "sportti" peilit, aluksit oli tarkoitus laittaa taunuksen omat jotku sedanin peilit jotka sain halvalla yhdeltä heebolta mut ne oli jotenki niin massiiviset et ne ei vaa istunu koupekoriin. sitten mahdottoman etsimisen jälkeen lopulta löytyi kuitenkin täydelliset.. ja vieläpä suomesta. kun ei edes ebaysta meinannu löytyä oikeanlaisia.

pieni tietovisa on aina paikallaan, mahtaako joku tunnista minkä auton peilit ovat kyseessä? :) oikein arvanneelle/tietäneelle, taunuksen omat palkinnoksi! :P

Kuva

Kuva
'73 Coupe 2.3
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

oikea vastaus: datsun! kiitos kaikille osallistuneille :)

haluaisiko joku ostaa muuten noi kromi mangelsit? kun takaa olis tarkoitus hivenen keskiötä siirtää nii turhaa alkaa noita sellaisilla turhuuksilla pilaamaan.
'73 Coupe 2.3
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Just kattelin tallis -79 Datsunin peilii ja oli saman näkönen :D On vaan maalattu peili alunperin eikä kromattu.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

:) ajattelin kans ensin maalata noi omat peilit mut koska niis oli sopivasti patinaa niin annoin olla. tuliterät olisivat saaneet santapaperista.

nyt kun on ollut noita vesisateita ja auto seisoo päivät pitkät pihalla niin kaikista teipeistä huolimatta vettä on aina joka paikassa. vknloppuna tiivistin koriliimalla takasivulaseja ja takalasin tiivistettä. ja että siitä tulikin sitten hieno. noh toi vesi nostaa vkäyrää sen verran et ei jaksa välittää ja eihän tästä mitään hienoa olla kuitenkaan tekemässä. sivulasit olisi pitänyt ottaa kokonaan irti ja liimata kunnolla ja takalasin tiiviste vaihtaa uuteen. kyllä.. heti.

tuulilasin tiiviste on täysin teipattu, eikä tunnu vuotavan. radion antenni päästi myös vettä sisään, ei jaksanu tutkia mistä. vedin sen päälle kumiletkunpätkän ja kiristin klemmarilla.
takasivulasien takaylänurkkien kohdalla pelleissä oli reikiä.. ? en tiedä onko joskus jotain kylkipaloja vaihdettu vai muuten vaan menny ruostumaan mut joka tapauksessa niistä tuli mukavasti vettä sisään. ne on nyt heftattu, takaluukun lukko on teipattu, koska se vaan roikkuu siinä luukussa, enkä keksiny miten sen olisi saanut pysymään luukussa. oon miettiny jos ruuvaisi sen luukun päälle sopivan kokoisen kumilätkän ja tiivistäisi sen koriliimalla. 8) olisi hiano.

saas nähdä miten tulee pitämään.
'73 Coupe 2.3
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

pakoputkesta sen verran et on ehkä vähän turhan hiljainen, kunnes antaa kenkää. ja tuo idea kylkiputkista tuli tosiaan hulin vehkeestä, kiitos vaan siitä. vaimentajiksi keksin laittaa citikan jotkut poikittaispöntöt joissa sisä- ja ulostulo on samalla puolella. (vähemmän putkea ja hommaa) lattipalkkien alitus jäi tavallaan alittamatta koska vedin putket sen verran eteen että ne ovat nyt periaatteessa samalla tasolla palkin kanssa kuitenkin nii ettei rengas ota kiinni :)

mietin myös palkin katkaisua mistä putki olisi sitten mennyt läpi jottei se olisi jäänyt liian alas mut se tuntui turhan työläältä. itse kylkiputki menee pitkin koko helmaa alusta loppuun, eli pituutta löytyy :lol: ja ulostulot käännetty tällä hetkellä ylöspäin. mistä menee vesi mukavasti sisään. täytyy laittaa niihin sellaiset läpät niin kuin traktoreissa. putket ja pöntöt ovan nyt suunnilleen samalla korkeudella perän tai moottorin alasuojan kanssa. eli ihan ok.

pari pönttöä ja mutkaputkea.. pitkät pätkät puuttuu kuvasta. pönttöihin hitsasin parit putket eteen ja taakse uudet kannakeraudat.
Kuva
'73 Coupe 2.3
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

vasen etumutka jäi hieman lyhyeksi joten sitä piti vähän jatkaa.. kuvasta näkee myös jotenkin noi lattiavauriot.

Kuva
'73 Coupe 2.3
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

päivitetääs..
nyt olisi etujakkara(crx) modattu enemmän itselleni sopivammaksi, rälläköin kolmen sentin korokepalat kiskojen ja penkin välistä irti, sen jälkeen siirsin etummaisia paloja hieman taakse ja takimmaiset jätin kokonaan pois. nyt istuu taempana ja alempana sekä syvempänä :)

taunuksen oma ratti sai myös rälläkkä, kun siitä joutui ottaa sen keskiön toista rattia varten kun omat boorit ei natsannu. hommasin muuten ratin kane recordista, vintage tuoteosastolta 8) oli ollut jossain chevrolet blazerissä 70 luvulla ja sittemmin lojunut 30 vuotta varastossa. hieno puuratti, maksoi reilu 40e
rälläköin siis keskiön irti, tein kesiölle sopivan laipan ja laippaan reiät ja kierteet, heftailin yhteen. laitoin varmuuden vuoksi vielä nylokit taakse kun ei laipan paksuus ollu ehkä kun joku 5mm. Ratin halkaisija 34 ja syvyys 13cm. toimii.

sitten.. ei kellään olis tietoa mistä sais muovisia klipsimuttereita jotka tulee tuplapyöreiden lyhtyjen kiinnityspelteihin kii, ja niihin sitten ne lyhtyjen kiinnitysruuvit. ? muutama meni rikki.. eikä huvittais alkaa jotain muuta siihen kehittelemään. myös takaluukun tiivisteelle olisi tarvetta..
'73 Coupe 2.3
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

vaikken itte noista kylkiputkista välitä pätkääkään niin on pakko sanoo että erikoinen ja asiallisesti tehty ratkasu :D
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

Taunus-Sälli kirjoitti:vaikken itte noista kylkiputkista välitä pätkääkään niin on pakko sanoo että erikoinen ja asiallisesti tehty ratkasu :D
saa nähdä mitä ne tykkää konttorilla.. :) nyt on muuten kylkiputkissa läpät kii.. kuuluu vaan *kolinkolin* kun läpät kolisee putkea ja koria vastaan. ehkä niissä läpissä saisi olla hitusen vähemmän painoa tai vastaavasti putki pitäisi saada paremmin pitämään (putkenpätkät muutamasta kohtaa vielä hitsaamatta..) niin pysyisivät tyhjäkäynnillä paremmin auki. ihan hauskat ja käytönölliset.. putkenpääthän sojotti viistosti kohti taivasta ja vettä lorisi sisälle, nyt ei lorise. ainakaan niin paljon.

läpät tein jostain napojen keskikupeista ja saranoilla laitoin kiinni, parilla pisteellä. ei ehkä hienoin viritys mut menköön.
'73 Coupe 2.3
Vastaa Viestiin