'73 koupe

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

minuakaan ei uhkailtu millään laittomuuksilla.. luetteli vain niiden haittapuolia. putkien ulostuloista voi tulla ehkä jotain sanomista.. eivät saisi esim ihmisiä kohti sojottaa, jos sattuu vaikka koneen palikoita lentämään putkista pihalle. omassanihan on läpät, nii estää aika hyvin männät sun muut :)

mut nytpä olisi foordissa leima.. voi keskittyä vähemmän tärkeisiin asioihin. kilvet pitäisi selvittää, vaihta nykyiset etulyhdyt pyöreisiin, ehkä tehdä jotain maalipinalle. onkohan coupe taunuksia tehty yksillä pyöreillä valoilla? ajattelin ensin tuplapyöreitä mut yhdet alkoi vaikuttaa paremmalta ajatukselta.
'73 Coupe 2.3
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

radion asentelin myös.. radioreikä oli joskus sahattu/moukaroitu nykysoittimelle sopivaksi, niin piti viritellä sellainen asennusrauta sinne ensin. hieno 60-70 luvun itt schaub lorenz soittaa nyt iskelmää kun ei se muuta oikein löydä :) kilvistä leikkasin nyt ensihätään ne eurolätkät pois, tuli paljon parempi ja voi olla et tottuu ihan noihin valkoisinkiin.
ovi on mun mielestä turhan kaukana kuljettajasta.. ts on liian avaraa. en oo tottunu sellaseen, ehkä johtuu siitä crx penkistä. täytyy tehdä ovesta paksumpi ja keksiä mukava kyynärnoja siihen päälle :) ja mukiiteline.

onkohan siinä kojelaudan keskellä ja ihan alimmaisena tarkoitus olla tuhkakuppi ? nyt siinä on pelkkä reikä.. mut se näyttää sellaiselta et siinä voisi olla joku vedettävä loota.
'73 Coupe 2.3
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Tuhkakupin paikkahan se
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

nonnii.. taunus seisoo taas mutta tällä kertaa öljynkierto ongelmana. lueskelin täältä et ihan yleinen juttu näissä vehkeissä.. itsellä ei käynyt edes mielessä et öljynkierto ei pelaisi. duunikaveri sit kuunteli sitä nakutusta hetken aikaa ja sanoi et taitaa käydä kuivana :roll: :lol: kuskin puoli oli kuiva.

nyt otin kannet pois ja vilkaisin kanaviin, molemmat "tukossa" vaikka apparinpuolen kansi oli öljyinen? mut ei kai niitä kanavia oo ku yks per puoli ja keskellä?
oottekko viritelleet jotain öljyputkia/letkuja keinuvivuille vai laittanu suosiolla laakerit oikein päin? itselläni kone edelleen nokalla.. ei taida laakereiden vaihto ihan onnistua? :)
'73 Coupe 2.3
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Jostain syystä tuntuu aina olevan kuskinpuolella se kipu.
Ite otin just etummaisen laakerin pois ja löin sopivalla hylsyllä sitä seuraavaa laakeria 5mm koneen perää päin niin osu öljyreijät kohdalleen ja sitten etulaakeri takasin.
Latasta ja kierretangosta tein ulosvetäjän sille etulaakerille.
Tuon pystyy tekemään kone paikallaan jos saa seuraajat pysymään ylhäällä esim magneeteilla tms.
Jos toiseenkaan kanteen ei tuu öljyä niin sitten menee jo vaikeeksi.
Kuskin kanteen tulee siis toiseks etummaisen laakerin kautta ja toiseen seuraavasta eli toiseks takimmaisesta.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunus 78 kirjoitti:Jostain syystä tuntuu aina olevan kuskinpuolella se kipu.
Ite otin just etummaisen laakerin pois ja löin sopivalla hylsyllä sitä seuraavaa laakeria 5mm koneen perää päin niin osu öljyreijät kohdalleen ja sitten etulaakeri takasin.
Latasta ja kierretangosta tein ulosvetäjän sille etulaakerille.
Tuon pystyy tekemään kone paikallaan jos saa seuraajat pysymään ylhäällä esim magneeteilla tms.
Jos toiseenkaan kanteen ei tuu öljyä niin sitten menee jo vaikeeksi.
Kuskin kanteen tulee siis toiseks etummaisen laakerin kautta ja toiseen seuraavasta eli toiseks takimmaisesta.
Poraa uuden öljyreiän yläkautta laakeriin, siis jos ei osu se nokan öljyreikä kohdilleen? Porausraatiahan siinä mahdollisesti tulee siihen laakeripintaan... Kattelin kerran et ihan suora reikä menee lohkon yläpinnoista nokalle.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Niin menee suora kanava kannelle mutta sitten tarvis vielä se alempi kanava saada auki...
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

okei, omassa noi nostajat jämähtää kunnolla kiinni niihin reikiin kun yritti nostaa pois.. ei tartte magneetteja, vasaran ainoastaan et saa menemään takaisin alas :)
mut joo.. se mun ensivilkaisu oli ehkä vähän hätäinen ja saattoi osoittautua vääräksi.. koska tänään kun katoin tarkemmin kanaviin, (kanavat on tosiaan ihan suoria) niin ihanko siinä näkyisi ura tai sitten se on puolireikä? mutta oli kumpi tahansa nii näin on molemmissa kanavissa.. eli siis todennäköisemmin se on akseli mikä siitä reiästä näkyy läpi, koska mullakin apparin puoli oli ihan öljyinen ja jos siin kerran on vaan toi ainoa kanava niin ei kai tukosta voi sitten olla. ?
keinuvipuakseli taitaa olla vaan tukossa.. :) öljyä ei kyllä tullut kun konetta pyöritti startilla ilman vipuakselia. täytyy kokeilla nyt vielä samaa ilman kansia.
'73 Coupe 2.3
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Siis molemmille puolille on oma kanava, tulevat eri laakerilta.
Jos oikeaan puoleen tulee öljy niin vaan toiseks etummaista laakeria täytyy siirtää että saa kuskinpuolelle tulemaan.
Kansia ei tartte irrottaa.
Jossain oli joskus kuva tosta öljykierrosta mutta en löydä mistään :?
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

siis joo tarkoitin kyl et kanava per puoli mut ei se mitään. mites tää poraushomma.. se on siis turhaa? koska toinen reikä on myös pielessä vai mitä alempaa kanavaa tarkoitit? meneekse nyt niin et akseli imee öljyä siihen uraan toisen reiän kautta ja työntää sen ulos kanteen toisesta reiästä?
ja onko alempi kanava sit yhtä "iso" kuin tämä ylempiki? :)
'73 Coupe 2.3
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

On yhtä iso :) ja juuri noin menee.
Alempi kanava menee siihen nokan alla kulkevaan putkimaiseen kanavaan.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

taunus 78 kirjoitti:On yhtä iso :) ja juuri noin menee.
Alempi kanava menee siihen nokan alla kulkevaan putkimaiseen kanavaan.
okei.. tämä selvä. :) mut nyt on tutkittu ja pyöritelty ja ihmetelty lisää.. ongelmana eivät ole kanavat eivätkä laakerit vaan itse nokka-akseli. se taitaa olla liian syvällä ? eli.. kuljettajan puolen kanavasta, akselin öljyurasta näkyy vain puolet! apparin puolella ura näkyy kokonaan mutta siinäkään se ei oo keskellä vaan lähellä kanavan reunaa. ja kaikki mitä niistä kanavista näkyy, myös pyörii kun konetta pyörittää, eli laakerit ei oo pyörähtänyt tai siirtyny. nostajan kun nosti pois paikaltaan niin ei nokkakaan ollut keskellä vaan lähempänä reunaa. mikäs tässä nyt mättää?
mitä enemmän tätä tonkii sitä pahemmalta se alkaa vaikuttaa. :lol:
'73 Coupe 2.3
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Nokka sorviin ja leveemmät öljyurat siihen :D
Sitä nokan kohtaa säädetään sen jakorattaan takana olevalla prikalla. Ei kylläkään kovin radikaalisti jakajan takia.
Ohkasempi prikka sitten jos nokka liian pitkällä on.
Ei mullakaan seuraajat ihan keskelle nokkia osu, tiiä sitten miksi.
Tossa näkyy miten mulla on.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

ei sen nokan saakkaan osua keskelle nostajaa kun sen nostajan pitää päästä pyörähtämään,jos ei pääse pyörimään niin syö nokan ja nostajan äkkiä pilalle
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
esso
Viestit: 90
Liittynyt: 12 Syys 2012, 23:45
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja esso »

taunus 78 kirjoitti:Nokka sorviin ja leveemmät öljyurat siihen :D
Sitä nokan kohtaa säädetään sen jakorattaan takana olevalla prikalla. Ei kylläkään kovin radikaalisti jakajan takia.
Ohkasempi prikka sitten jos nokka liian pitkällä on.
Ei mullakaan seuraajat ihan keskelle nokkia osu, tiiä sitten miksi.
Tossa näkyy miten mulla on.
sorvausta on pidettävä varmaan yhtenä vaihtoehtona :D ja nokkahan mulla on suunnilleen samassa kohtaa kun tossa sun kuvassa. mut jos sen kerran kuuluukin olla siinä niin kuin taunusstyle osasi kertoa niin sitten se on ihan ok. mut minkä takia ne urat sitten on missä on? Taunus 78 miten sulla osuu ne urat niihin kanaviin?

Kaivettava varmaan se nokka-akseli ulos sieltä ja tutkittava sitä lähempää. mitäs mieltä tosta öljypumpusta? tod.näk tehtaan oma on siellä kiinni. Kannattaako noita mennä vaihtamaan(mitään hyötyä)? jostai muistin lukevinaani et olisivat turhan heikkoja ja tilalle on laiteltu suurteho pumppuja.mutmut.. jos putsais siitä vaa sen sihdin? :)
'73 Coupe 2.3
Vastaa Viestiin