78 ja 77sedanit, 76 farkku & 75 coupe

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

hyvältä näyttää homma 8) tulevaisuudessa jouvun omaanki tekemään uusiksi kaarien asennukset,kun tuli muinoin nuoruuden innolla ja vimmalla noin suurinpiirtein lätkästyä kaaret paikalleen.ja paksusti kittiä päälle :lol:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Tinaushommia ei ole koskaan tullu harrastettua ja Tinasta ei ruoste puske läpi. Itse hitsailen aina päittäin ja kaikki välit kiinni ettei jää taskuja,mihin ruoste jää muhimaan ja on takapuoleltakin helppo ruostesuojata.Nämäkin on niitä ikuisia väittelyn aiheita, että kumpi on oikein ja kumpi väärin ;)
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

taunus 78 kirjoitti:Migillä hitsaan ja kuumailmapuhallinta käyttäny tinauksessa.
Käytitkös Vermilion pohjustetta? ilman sitä hylkii varmasti.
Tuossa näkyy pokkaus, eli on päällekkäin hitsattu.
http://www.atpturbo.com/mm5/graphics/00 ... 46_450.jpg
Tuollaisen "vastaavan" tein tuossa viikonloppuna ja jäi parista kohtaa vähän huokoisen tuntuiseksi. Vedin polttimella siitä kohtaa niin kuumaksi kuin sain... laitoin tinaa mutta se pakeni ja tippui lattialle :lol: . Nooh tein tuossa paineilmalla testin ei se vuotannu. Eli ei tarvetta sille tinalle. Ei ollut mitään pohjustetta.

Päittäin hitsatut on pellit on kyllä parhaat mutta aika paljon vaikeammat sovittaa ja hitsata.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Päittäin hitsaus alkaa myös herkästi vetelemään. Niinku mulla teki. Onhan taunuksen peräpäässäkin jo kohtia joissa orkkiksena 3 peltiä päällekkäin ja pistehitseillä kasassa..
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No sehän taas riippuu hitsaajasta,jos vetelee :wink: :lol: . Ei vetele kun rauhassa täppäilee ja malttaa jäähdytellä.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Vermilion kirjoitti: Päittäin hitsatut on pellit on kyllä parhaat mutta aika paljon vaikeammat sovittaa ja hitsata.
Eihän sovittamisessa mitään vaikeeta ole. Esim.pyöränkaaren korjauspalasta leikkaa ylimääräset laikalla pois.Sitten passaa sen vanhan kaaren päälle ja terävällä piikillä (ei paksulla tussilla :) ) korjauspalan reunoja myöten viivat kupeeseen ja sitä myöten leikkaa,niin pala käy reikään justiinsa ja jos nyt sattuu laikka jonkun millin lipsahtamaan niin sen saa kyllä täytettyä. eikä jää kitattavaa paljon paskaakaan.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Ilman pohjustetta ei tartu, ja pohjuste tarvii vielä pyyhiä kiehauttamisen jälkeen pois muuten ruostuu varmasti.
Sauman taustapuoli on tuon näkönen , se on naputeltu tiiviisti kiinni ja siihen tulee vielä lasikuitukitit maalit ym.
Päittäissaumaa voi olla hankalampi tinata, jää kuitenkin joku reikä josta tina karkaa.
Ja varmasti tukevampi tuo päällekkäissauma.
Ne vanhan ruosteisen pellin päälle tehtävät päällekkäissaumat on asia erikseen...
Jokainen tekee kuten itse haluaa, minä tykkään tehdä näin.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Eihän tuo missään tapauksessa väärin ole tehty. Tulee helposti siistiä jälkeä. Opettaja aikoinaan (15v sitten) sano että näin kuuluu opettaa, mutta jos itselle tekee, niin aina päittäin. Nykyään kuulemma ei enää edes monesti hitsata ollenkaan,vaan pokataan pelti,liima väliin ja ruuveilla kiinni. Sitten vaan hiotaan kannat pois.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

ardhu kirjoitti:Päittäin hitsaus alkaa myös herkästi vetelemään. Niinku mulla teki. Onhan taunuksen peräpäässäkin jo kohtia joissa orkkiksena 3 peltiä päällekkäin ja pistehitseillä kasassa..
Noita kolmen pellin saumoja on ihan ympäriinsä koria, b-pilarin kohdalla on 4 peltiä päällekkäin.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Tomi kirjoitti:Eihän tuo missään tapauksessa väärin ole tehty. Tulee helposti siistiä jälkeä. Opettaja aikoinaan (15v sitten) sano että näin kuuluu opettaa, mutta jos itselle tekee, niin aina päittäin. Nykyään kuulemma ei enää edes monesti hitsata ollenkaan,vaan pokataan pelti,liima väliin ja ruuveilla kiinni. Sitten vaan hiotaan kannat pois.
Mulle ei näitä ole kukaan ollu opettamassa.
Olin varmaan 12 vanha kun oli joku juttu missä tarvi hitsata, kysyin isää apuun ja se vaan kerto että hitsauskone on siellä verstaassa :lol:
Joskus kattelin telkkarista ohjelmaa american hotrod, siinä viimeisteltiin saumat tinalla.
Pakkohan sitä oli lähteä tinaostoksille...
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Niinhän niitä on. Itseä kiinostas just tuo liimaushomma. Olis nopeeta ja sauma tiivis, mutta miten kestää pitemmänpäälle..alkaako halkeilemaan ajanmyötä..
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Tomi kirjoitti:Niinhän niitä on. Itseä kiinostas just tuo liimaushomma. Olis nopeeta ja sauma tiivis, mutta miten kestää pitemmänpäälle..alkaako halkeilemaan ajanmyötä..
Mä en ainakaan menis kokeilemaan, Taunuksen ulompi ja sisempi kaari on toisissaan kiinni vaan parilla pisteellä ja joku liima siellä välissä. Siitä liiman kohdalta ne lähtee ruostumaan.
Kaarien välissä mulla hitsausväri ja tiuhaan pisteillä kiinni, maalauksen jälkeen vielä reilusti kotelosuojaa.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

No se kiinnostus loppu,kun näin liiman hinnan...joku tökötti oli 104€ tuubi :) Itsekkin oon tottunut tekemään kaiken hitsaamalla joko migillä tai tigillä.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

taunus 78 kirjoitti:Ilman pohjustetta ei tartu, ja pohjuste tarvii vielä pyyhiä kiehauttamisen jälkeen pois muuten ruostuu varmasti.
Sauman taustapuoli on tuon näkönen , se on naputeltu tiiviisti kiinni ja siihen tulee vielä lasikuitukitit maalit ym.
Päittäissaumaa voi olla hankalampi tinata, jää kuitenkin joku reikä josta tina karkaa.
Ja varmasti tukevampi tuo päällekkäissauma.
Ne vanhan ruosteisen pellin päälle tehtävät päällekkäissaumat on asia erikseen...
Jokainen tekee kuten itse haluaa, minä tykkään tehdä näin.
Minun tapauksessa ei tuohon paljaalle raudalle voi kittiä tai maalia laittaa kun ne ei tykkää lämmöstä.
Ja muutenkin tuohon kuvassa olleen töttörön päälle tulee silikoninen öljyäkestävä letku. Öljy takaa sen
että ei ruostu koskaan tärkeintä oli että ei vuotais... Mietin että pysyyköhän edes toi tina sen lämmön
takia. No nyt ei ole sitä pelkoa.


Mitä tulee liimaan, ei koskaan! Fordilla itsellä pari mondeota on ruosteessa samoin mazda ja tais olla joku mersu kun väärälaiset kitit/liimat siellä listoissa... saati sitten joku tavallinen tallaaja liimailemaan :o ruostetta ja rumuutta siitä vaan seuraa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Tomi
Viestit: 636
Liittynyt: 06 Syys 2007, 17:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Vermilion kirjoitti:
Mitä tulee liimaan, ei koskaan! Fordilla itsellä pari mondeota on ruosteessa samoin mazda ja tais olla joku mersu kun väärälaiset kitit/liimat siellä listoissa... saati sitten joku tavallinen tallaaja liimailemaan :o ruostetta ja rumuutta siitä vaan seuraa.
Paino sanalle VÄÄRÄNLAISET. Eihän sanomalehtikään oikein sovi perseen pyyhkimiseen vaikka sitä on siihenkin käytetty.
Mikä ei tapa se sattuu aivan saatanasti!

Taunus 2.0i -72
Vastaa Viestiin