zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Auto otettu liikennekäyttöön ja reilu 30km testilenkkiä takana. Sama kuollut kohta vaivaa vieläkin, siinä 2000-3000 välillä kovalla rykäsyllä. Tutkitaan ja hutkitaan. Suuttimia on vähän sitä sun tätä kokoa kokeilussa..
Nätillä kaasunkäytöllä kyllä pärjäilee muun liikenteen mukana. Isommalla vedolla tarvii kierroksilla lähteä reilusti jotta ei kuole kesken vedon.
Auto kyllä liikkuu varsin mukavasti jo nyt isolla vedolla. Ja äänimaailma, ai että!

Siellä on nyt 65 tyhjäkäyntisuuttimet, parani kyllä huomattavasti jo näilläkin. 70 sarjan tilasin myös, mutta paketissa oli vain 3kpl 70 kokoa, yksi oli 50. Jäi sitten kokeilematta. Katsotaan koska saa sen viimisenkin 70 suuttimen niin pääsee testailemaan.
Kiihdytyspumpun suuttimet on 42, niitä vois kans tilailla isompaa - ku vaa tietäis sit et mikä ois fiksu koko lähteä kokeileen. Ne on vähän kalliimpia, ei viittis tilailla ihan "jokakokoa just for the fun of it" -meiningillä :lol:
En halua jaksaa uskoa, että nuo sisäkurkut on liian isot kun se muuten vetää jenkaa niin nätisti sieltä 3000rpm ylöspäin aina rajottajalle asti..

Yksi mikä on myös pyörinyt mielessä, että saako se tarpeeksi soppaa sillä vedonhetkellä :roll: Kohot olen säätänyt ohjearvoihin mitä internetissä isot pojat on kehunut toimiviksi. Ja toimiihan se niillä. Et en tiiä täytyykö kokeilla niitäkin vielä säätää sitten ottamaan vähän isompaa annosta kohokammioon tai jotain jos pienellä säädöllä onnistuisi, mene ja tiedä. Ei viittisi ainakaan sössiä takaisin huonompaan :lol:
-Pori Connection-
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Ei ole kokemusta 2x tuplista, mutta yhden tuplakaasarin asennuksista on jäänyt mieleen että kurkkujen pienentäminen 32 -->28 auttaa kummasti kuolleeseen kohtaan. Pienentäminen leikkaa tehoa yläpäästä, mutta elämä on :)
40mm dellotot on tullut laitettua v6 päälle ja 1.6 kuplaan, molemmissa piti kurkkuja pienentää että väliauleen kuolleen kohdan sai pois.

Free Technics on tullut soitettua jos sormi alkaa mennä kovin syvälle suuhun ;)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Mitkä sisäkurkut silla on siellä? Noihinhan löytyy ihan nopeasti kooklaamallakin laskuri, mikä kurkku on sopiva.
Sedan GT '73
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

veeqs kirjoitti:Free Technics on tullut soitettua jos sormi alkaa mennä kovin syvälle suuhun ;)
On tullut usea puhelu jo tässä soiteltua sillointällöin :lol:
Sumu kirjoitti:Mitkä sisäkurkut silla on siellä? Noihinhan löytyy ihan nopeasti kooklaamallakin laskuri, mikä kurkku on sopiva.
Kurkut on 34milliset. Onhan ne originelleja isommat, mutta "ihan ok" kokoiset vielä muutaman amatimiehen kanssa aiheesta juteltuna. Aika maksimit varmasti tämän kokoisen moottorin kanssa, varsinkin kun moottori on vielä muuten vakio sisukaluiltaan.

Eipä se iso vaiva olisi sinne kokeilla pienempiä, eihän se ole kuin rahaa vaan.. Sitä tämä harrastus vaatii :lol:
Isommat kiihdytyspumpun suuttimet on matkalla, kunhan posti saa ne kuljetettua perille niin pääsee kokeilemaan. Jos ei parane niin sitten täytyy tilata pienemmät kurkut.
-Pori Connection-
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Tuolla aika hyvä laskuri http://freetechnics.fi/info/kaasutinlaskin.html

Mun korvaan kuullostaa aika isoilta sisäkurkuilta. Aika paljon saa antaa jengaa koneelle.
Sedan GT '73
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

On ne vähän isot joo, mut esim Mika tuolta Freetekniksiltä meinasi puhelimessa että kunhan suuttimet ovat kartalla niin pitäisi kyllä toimia ihan fine. Ja kyllähän se toimiikin.
Odotan nyt ensin vielä postipaten tuovan loput suuttimet, ennenkuin tilailen kurkkuja.

Postipaten pitäisi tuoda myös vaahtomuovi-suodattimet noihin imutorviin, ettei nyt ihan kaikki linnut ja sammakot lennä sisälle sittenku autolla enempi lähtee ajeleen. Nähtäväksi jää sopiiko miten paikoilleen :lol:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Tilasin nyt sitten pienemmät kurkut, 28milliset. Ja samalla vähän pienempää pääsuutinta. Jos ei niillä rupea se alakierrosten rasituskesto löytymään, en tiedä mitä mä sit enää keksin :lol:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

34mm -> 28mm
Kuva

Toimii huomattavasti mukavammin kyllä ja alakierrosherkkyys on paljon parempi. Samalla tuli tiputettua pääsutinta pienempään, ehkä hiukan liiankin pieneen kokeiluun. Menee melko laihalle kiihdyttäessä ns. täyskaasulla siinä tyhjäkäynniltä vedolle siirryttäes, noin 3000rpm jälkeen. Tuntuu että bensa loppuu, kevyemmällä kiihdytyksellä moista pätkimistä ei esiinny. Pakko vaihtaa isompaa suutinta ja katsoa paraneeko.

Siellä on nyt 115 pääsuuttimet, noilla Freetekniksiltä suositeltiin aloittamaan näillä pienemmillä kurkuilla.
Seuraavaksi kokeiltava vähän isompia suuttimia mitä itsellä on kaapissa, jos ne tuntuu heti liian isoilta niin sitten on tilattava lisää pari välikokoa.

Hienosti kyllä vetää ja huutaa, hymy on herkässä :D

Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Nonniin, vehkeet rokkaa taas (tekis mieli sanoa 100% mut ei jinxata)! Torstaina auto toimi hienosti, tuli ajeltua useampi tovi sitten yhtäkkiä ajosta tippui yksi sylinteri pois pelistä. Kamala pauke kolmella pytyllä nilkuttaa kotio.
Eilen sitten jatkoin tutkimista ja hutkimista. Hain uudet boschilaiset tulpat, uudet tulpanjohdot, katkojan kärkiväliä vähä fiilasin, pyörijän vaihdoin, sytkää hieroin - ei mitään vaikutusta, nelospytty pimeänä. :shock:

Useampi tunti siinä tuli pällisteltyä sitä sun tätä ja mielessä pyöri jo kaikenmaailman viat, kunnes varsinainen vikakohde sitten löytyi. Toisen kaasuttimen 4pytyn tyhjäkäyntisuuttimen o-rengas oli räjähtänyt rikki ja yksi iso palanen tukki kanavan. Ei se ihme ettei pytty pauku jos ei sinne mene mitään. Sen verran sentään oli tuuria, ettei se hajonnut o-renkaan pala ollut mennyt sinne kanavaan sisälle asti.. pfff :lol: Siinä sit sit oltais oltu.

Kuva

En tosiaan keksi miksi se kesken normaalin ajon yhtäkkiä niin petti. Uusia o-renkaita kuitenkin kaikki mitä vaihdoin kaasuttimien korjaussarjan mukana.
No, uusi o-rengas ja johan lähti taas rokkaamaan! Ja rokkaakin nätisti! :peukku:

Samalla tuli ruuvattua suodattimet kiinni torviin, kun postipate ne viimein kuljetti perille asti.

Kuva
Kuva
Kuva

Jos ei nyt lentäisi ihan kaikki pikkulinnut ja sammakot kaasuttimiin sitten! Ja nämä on pestävät, nii kai ne tämmöses kesäautossa hetken pitäis kestää käyttöä :)

Siellä on nyt 130pääsuuttimet, 9-seosputket ja 175 ilmasuuttimet. Tyhjäkäyntisuuttimet on 65 ja kiihdytyspumppu 50. Toimii läpi kierrosalueen mainiosti. Namu-alue on siinä 2500->4500, vetää ja huutaa komiasti. 5000 korvilla tuntee jo kun veto alkaa hyytyä, ei tarvi rajottajalle asti vedellä kiihdytyksiä.
Seokset pysyy komiasti taulukolla koko kiihdytysalueen läpi. Joko tää koettelemusten kevät alkais taittumaan.. :lol:
Seuraavaksi vähän kilsaa alle lisää ja sit ensi viikolla tarvis käydä leimalla.
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Noniin, auto jälleen leimassa ja mieli saa taas levätä ja rauhoittua vuodeksi :lol: Aina yhtä stressaavaa, vaikka tietää ettei autossa mitään vikaa olisikaan.

Jarrut oli muutaman prosentin erolla pysyneet hyvässä iskussa, samoin iskarit. Kovaa ajoa vaan!

Auton puhallinkin heräsi taas eloon, tarvikemoottorista oli akseli pirun jäykkä ja ei meinannut pyöriä mitenkään käsipelillä se iso propelli-härpäke. Sieltä oli melkolailla sulanut tavaraa varmaan juuri sen vuoksi, kun väkisin koittanut virtaa puskea mutta akseli ei liikkunut.
No kaapista vanha boschilainen ja pienen rasvailun jälkeen siitä sai vielä kalun ja taas toimii. Ah! Ei ihan niin paljon ahdista istua sisällä kuumalla kelillä :D

Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kesäkuulumisia Porista; auto on toiminut varsin hienosti ei ole mitään kipuiluja ollut, ominaisuuksia korkeintaan. :D


Huomannut, että jos päästää tankin todella kuivaksi niin tyhjäkäynti on erittäin vaivalloista pitää elossa. Sammuilee. Haukkaa varmaan tyhjää tankinpuolelta senverran. Ominaisuus, ei vika. Reilusti bensaa tankkiin niin moista ongelmaa ei esiinny. Kovaa ajoa vaan.

Seuraava temppuillut kohde oli turvavyöt. Ne on kiukutellut jo useamman vuoden, nyt paloi käämit loppullisesti ja tilasin Burtonilta uudet vyöt. Ne tuli vaihdeltua tuossa alkuviikosta. Taas toimii hienosti :peukku:
ostin nopean värisetki, because of the reasons
8)

Reilu tuhannen kilometriä on tullut tälle kesälle ajeltua tähän mennessä. Mielellään ajelis enemmänkin, mut ei jokapaikkaan kykene lähtemään ku ei muija välitä istua kyydissä :seko:


Pari kesäistä kuvaa vielä perään koska kuvat on kivoi ja nää topicit on kuivia lukea ilman niitä :wink:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
-Pori Connection-
Jimikael
Viestit: 154
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 20:58
Paikkakunta: Jämijärvi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Jimikael »

Paljoko kustansi uudet vyöt? Itellä oli kans pieni jumppa että sai valkosen vyöt pelittämään :lol:
Taunus -82 2.0 Zetec TIC
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on uudet turvavyöt tallissa, jos joku tarvii...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Vyöt oli about 115 puntaa posteineen, jos en ihan väärin muista. Alle viikossa tilauksesta tuli paketti perille, oisi tullut kotiovelle asti DHL kuriirikuljetuksella mutta en ollut kotona niin ohjasin lähimmälle ärrälle josta sitten noudin kun tulin kotio.
Lyhyen käyttökokemuksen perusteella hyvältä kyllä tuntuvat ja ennenkaikkea toimivat.
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Blast from the past, löysin arkistoi siivoilles vanhan dynolapun! Laitetaan nyt kuvankera käyrät esille!
Tarvisi päästä kokeilemaan nyt uusiksi noiden dellorttojen kanssa, onko viritys ollut onnistunut suuntaan tai toiseen :lol:
Onko clubilla syksyllä penkkipäivät tänävuonna?

Kuva
-Pori Connection-
Vastaa Viestiin