zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Tuli tiputettua bensapumppua taas kerran alemmas, en vielä kerennyt käydä kokeilemassa "muuttuiko käytös" mutta perjantaina cruisaillessa tuli huomattua, että reilummin hapetettaessa jossainvaiheessa vetoa bensa yksinkertaisesti loppuu koneelta. Ja alkaa sen sortin yskiminen, mikä ei ole mukavaa esim ohitustilanteessa :lol:
Asennusohjeen mukaan 12" pitäisi voida pumpun vielä olla korkeammalla kuin mitä tankki on. Se ei ole paljon, mutta eipä se tuolla konehuoneessa nyt kovin ylhäällä ole ollut. Nyt laskin sen reilusti alemmas. Raportoidaan sittenkun kerkeen käydä antaas kunnolla happea jossain :lol:
Toinen mitä mietein niin voisihan sitä myös vetää painemittarin kabiiniin asti, niin saisi liveseurantaa että riittääkö se löpö vai ei. Niitä silti kun ei leimalla saa olla, en sen vuoksi viittinyt keväällä jo tehdä.

Tulevaisuudessa tarvii isontaa bensalinja ja mahdollisesti siirtää pumppu auton alle, miksei sitten vaikkapa sinne tankin liki heti. Eipä kuuluis korviinkaan sit se jumalaton surina mitä nuo facetit monesti pitää :D
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

zmuli kirjoitti:Tuli tiputettua bensapumppua taas kerran alemmas, en vielä kerennyt käydä kokeilemassa "muuttuiko käytös" mutta perjantaina cruisaillessa tuli huomattua, että reilummin hapetettaessa jossainvaiheessa vetoa bensa yksinkertaisesti loppuu koneelta. Ja alkaa sen sortin yskiminen, mikä ei ole mukavaa esim ohitustilanteessa :lol:
Asennusohjeen mukaan 12" pitäisi voida pumpun vielä olla korkeammalla kuin mitä tankki on. Se ei ole paljon, mutta eipä se tuolla konehuoneessa nyt kovin ylhäällä ole ollut. Nyt laskin sen reilusti alemmas. Raportoidaan sittenkun kerkeen käydä antaas kunnolla happea jossain :lol:
Toinen mitä mietein niin voisihan sitä myös vetää painemittarin kabiiniin asti, niin saisi liveseurantaa että riittääkö se löpö vai ei. Niitä silti kun ei leimalla saa olla, en sen vuoksi viittinyt keväällä jo tehdä.

Tulevaisuudessa tarvii isontaa bensalinja ja mahdollisesti siirtää pumppu auton alle, miksei sitten vaikkapa sinne tankin liki heti. Eipä kuuluis korviinkaan sit se jumalaton surina mitä nuo facetit monesti pitää :D

AN-10 PTFE linja tankilta moottorilla, laitat Bosch 044 pumpun, tuplakumivaimennuksella ja äänieristetty kotelo niin loppuu tollasen ongelmat. (jos pumppu on auton alla niin sekin kyl hiljentää vrt. peräkonttia) Jos vaan kesäkäytössä, miksi et muuttais E85:lle?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

En edelleenkään tarvi noin rajua pumppua, kyllä tuo facettikin tuuppaa jo ihan liikaa noiden dellortojen kalvoille, en kokeilis ilman paineentasaajaa. Kai sen boschinkin paineen tiputettua varmaan sais, mut en näe järkeä lähteä moiseen pelleilyyn.

RE85 muutosta varten tarvis kysellä hiukan isoilta pojilta vinkkejä mitä kannattaa kokeilla, ettei nyt mene vaan harakoille kaikki hyöty menovedestä. En usko että nytkään nuo kaasuttimet on lainkaan niin kartalla, että maksimitehot saisi irti - eikä se haittaa, koska ei tällä vakio 1600cc mihinkään kuuhun mentäisi muutenkaan. Pääasia että vehkeet laulaa ja toimii.
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

zmuli kirjoitti:En edelleenkään tarvi noin rajua pumppua, kyllä tuo facettikin tuuppaa jo ihan liikaa noiden dellortojen kalvoille, en kokeilis ilman paineentasaajaa. Kai sen boschinkin paineen tiputettua varmaan sais, mut en näe järkeä lähteä moiseen pelleilyyn.

RE85 muutosta varten tarvis kysellä hiukan isoilta pojilta vinkkejä mitä kannattaa kokeilla, ettei nyt mene vaan harakoille kaikki hyöty menovedestä. En usko että nytkään nuo kaasuttimet on lainkaan niin kartalla, että maksimitehot saisi irti - eikä se haittaa, koska ei tällä vakio 1600cc mihinkään kuuhun mentäisi muutenkaan. Pääasia että vehkeet laulaa ja toimii.
Aeromotive Pro X1 EFI
https://aeromotiveinc.com/product/x1-se ... ro-bypass/
Tuollainen otat vaan tuosta kaasari version. Polttoaineen painetta vähän nostat ja laitat pykälän isommat suuttimet niin E85 alkaa olemaan lähellä.

Vaikka ois vaan 1.6 miksi ei voi tehdä vimpan päälle :lol:

Tollasella saat suodattimenkin
https://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-044-Fu ... xyAs9SOv-y
Tohon vielä alle tärinän vaimennin kumit kuten mulla on!

E85 ei teho nouse, mutta lämpöongelmat häviää kyllä, pakolämmöt noin 80 astetta matalammat kuin bensalla.
Tai jous nousee niin se on seos säädöistä sitten ehkä 2 heppaa tai sellasta. Puristuksia ja kovempaa nokkaa sietäis sit kyllä. 106 oktaanista kun on.... ja jos ne kohtelee tasavertoisesti (vverotus) noita niin E85 on noin 10-20snt litra halvempaa kuin bensa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Joo siis en mä sitä tarkottanu, etteikö 1.6 vois hipostella - tätä kyseistä alkuperäistä moottoria mä en vaan ajatellut ottaa työnalle, sikäli mikäli se nyt vaan kestää tota hapetusta :lol:
Hienosti on kestänyt jo vajaan 10vuotta, sitkeä vehje täytyy myöntää.

Näillä mun ajomäärillä ja bensanhinnalla aika se ja sama maksaako se litra 1.70 vai 1.50 et sinänsä turhaa temppuilua ois lähteä tolla 85:lla tempoilemaan. Hienosti toimii 98:llakin.
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Auto on toiminut moitteettomasti, varsin huolettomia ajokilometrejä eikä nyt mitenkään kovin janoinen kokoonpano tullut. En ole tarkemmin laskenut, mutta melko samoissa mitä vanhalla vv-kaasuttimella.

Öljylämpömittari vetäisi viimevk yksi aamu kun töihin ajelin niin pikkuhiljaa maksimiin 150asteeseen. Hetken siinä joutui hieraisemaan silmiään ennen aamuviittä, et mitä helevettiä ja auto sivuun äkkiä :lol:
En ole sen vertaa enempää siihen kerennyt perehtymään, mutta epäilisin mittarin olevan tiensä päässä. Kaikki tuntuu normaalilta moottorissa, jos ne lämmöt oikeesti karkaisivat noin ylös niin eiköhän se olisi siinä melko äkkiä :lol: Tarvii uus mittari siihen tilata tässä ko sais aikaseks, nyt ei oo vaa kerenny ku ollu vähä muita juttui.

Mutta vielä on kesää jäljellä, katotaan ny kui kauas syksyyn hennoo ajella tänä vuonna!

Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Tämä viikko helli vielä kelien puolesta ja tulikin cruisailtua melkein yks tuhat lisää mittariin 8)

Käytiin viikolla vähän harrastevehkeitä kattelemas Nakkilas Verstas Moottorikahvilalla Jimin kanssa. Ja lauantaina Fomoco-päivät Ahveniston moottoriradalla. Siellä puskettiin jopa muutama kierros hitaan ajon vuorolla, mutta täysiä vedettiin! :lol:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Lassi Suntio nappas radanvarrelta kivan kuvan
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Tällä viikolla tuli 10vuotta siitä kun kävin taunuksen hakemassa. Paljon on ehditty kokea ja onhan se vähän muuttunut tässä matkan varrellakin sieltä sun täältä. Ainoa mille en ole oikeastaan pahemmin tehnyt mitään, on ulkokuori. Pesujen, vahailujen ja myllyttelyjen lisäksi siis. Hanaa vaan!

2010
Kuva
Kuva

2020
Kuva

Auto on vielä ajossa, nättejä kelejä pidellyt niin miksipäs ei. Lähes jokapäivä tulee päräyteltyä. Hetikun löydetään talouteen toinen käyttis, niin sujautan tämän talviunille. Sitäennen, vetoja!
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

hyvä että kaikki autot ei ole kiertopalkintoja. Niin kauan kun ei ajeta suolaa tiellä, voi vielä ajella...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Vermilion kirjoitti:hyvä että kaikki autot ei ole kiertopalkintoja. Niin kauan kun ei ajeta suolaa tiellä, voi vielä ajella...
Joo kyllä se yhteinen pitkä parisuhde oli selvää hetikun autoon ensi kertaa istuin 2010, ei ole ikinä tullut edes mieleen että möisin. Mielummin seisotan vaikka keskellä pihaa ja katselen ikkunasta kuinka se sulautuu takaisin luontoon :lol:

Tänään oli senverra aikaa käsillä, niin pelailtiin juniorin kanssa tetristä parituntia ja haudattiin taunus talviteloille kotitalliin. Työntämällä taas sisälle, kyl piukka hyvä on!

Kuva
Kuva

Noin 3tkm tuli päästeltyä tälle ajokaudelle, ihan jees! Jatketaan sitten taas keväällä uusien jekkujen kera. Sitä sun tätä ois tarkotus päivittää, niistä lisää sitten keväällä.
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kevättä puskee, auto on vielä tallissa mutta akun siihen jo latasin - ei tarvisi kun kaivaa se enää ulos :D

Hiukan on osia tullut haalittua tulevaa ajokautta varten. FAST:n XR700 kärjetön sytytyspaketti ja sille kaveriksi tehopuola löytyi, isommalle vaihdelootalle uusi LUK:n kytkinpaketti, vaihdelootaan tuli parit tiivisteet vaihdeltua ja tarkasteltua muutenkin se valmiiksi sisäänheittoon, löysin myös kannatinpalkin sille niin ei tarvi itse alkaa tekemään. Ja vauhtipyörä kävi laihdutuskuurilla, 6.1kg~ jäi painoa vielä hammaskehän kanssa.

Kuva
Kuva

Ei tarvi ku enää kaivaa auto tallin uumenista ja alkaa purku- ja asennustöihin :lol:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Ajopoltteet voitti taas terveen järjen äänet ja auto tuli otettua ajoon vielä muutamaksi viikoksi vanhalla kokoonpanolla ennen katsastusta. Vollottaa kyl niin makeesti toi loota et huh huh :lol:

Vaihtelin tuoreet öljyt ja suodattimen ja kiillottelin ja vahasin auton toki ennen ajoja! Konepelti ja takaluukku kaipaavat kyllä vielä jotain tehokkaampaa raudanpoisto-käsittelyä yms. Kaveri lupasi sen hoidella jossainkohtaa, kun aikataulut saadaan vaan sopimaan. Ja kiillotetaan samalla koko auto sitten vielä ympäri lisäksi. Tää mun pikakiillotus oli lähinnä läpiajo vaan puhdistusvahalla ja isolla lampaanvilla-laipalla.
Nyt vähän kilsoja alle ja hymy suussa kohti auringonlaskuja!

Kuva
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Ai vaihdeloota hajomassa?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Juu, vollottaa aika rankasti. Varsinkin kolmosvaihde on melkoinen ulisija, pahaa tekee ku joutuu ajamaan alhasilla kierroksilla (alle 3000rpm kun kopissa vielä kuulee jotain muutaki) :D
Eiköhän se vielä kestä, vollotti se jo viimekesänäkin vähän. Ääni on toki siitä vähän jo taas kasvanut :mrgreen:
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

zmuli kirjoitti: 26 Touko 2021, 19:40 Juu, vollottaa aika rankasti. Varsinkin kolmosvaihde on melkoinen ulisija, pahaa tekee ku joutuu ajamaan alhasilla kierroksilla (alle 3000rpm kun kopissa vielä kuulee jotain muutaki) :D
Eiköhän se vielä kestä, vollotti se jo viimekesänäkin vähän. Ääni on toki siitä vähän jo taas kasvanut :mrgreen:
Mulla ulisee MT75 myös tosin ykkösellä ja pienillä kierroksilla kaasua löysätessä. Remontoin laatikon kun sain sen käytettynä, uudet laakerit ja syncrot yms stefat. Ajoin sisään ajoa sen 300km oikein varovaisesti, sitten yksi kovempi veto ja alkoi ulisemaan. Purin lootan mitään silmämääräistä en löytänny nyt ajettu sen ehkä 10tkm ääni pysynyt samana.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin