zmulin '81 Mk3
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: zmulin '81 Mk3
Tuli tiputettua bensapumppua taas kerran alemmas, en vielä kerennyt käydä kokeilemassa "muuttuiko käytös" mutta perjantaina cruisaillessa tuli huomattua, että reilummin hapetettaessa jossainvaiheessa vetoa bensa yksinkertaisesti loppuu koneelta. Ja alkaa sen sortin yskiminen, mikä ei ole mukavaa esim ohitustilanteessa
Asennusohjeen mukaan 12" pitäisi voida pumpun vielä olla korkeammalla kuin mitä tankki on. Se ei ole paljon, mutta eipä se tuolla konehuoneessa nyt kovin ylhäällä ole ollut. Nyt laskin sen reilusti alemmas. Raportoidaan sittenkun kerkeen käydä antaas kunnolla happea jossain
Toinen mitä mietein niin voisihan sitä myös vetää painemittarin kabiiniin asti, niin saisi liveseurantaa että riittääkö se löpö vai ei. Niitä silti kun ei leimalla saa olla, en sen vuoksi viittinyt keväällä jo tehdä.
Tulevaisuudessa tarvii isontaa bensalinja ja mahdollisesti siirtää pumppu auton alle, miksei sitten vaikkapa sinne tankin liki heti. Eipä kuuluis korviinkaan sit se jumalaton surina mitä nuo facetit monesti pitää
Asennusohjeen mukaan 12" pitäisi voida pumpun vielä olla korkeammalla kuin mitä tankki on. Se ei ole paljon, mutta eipä se tuolla konehuoneessa nyt kovin ylhäällä ole ollut. Nyt laskin sen reilusti alemmas. Raportoidaan sittenkun kerkeen käydä antaas kunnolla happea jossain
Toinen mitä mietein niin voisihan sitä myös vetää painemittarin kabiiniin asti, niin saisi liveseurantaa että riittääkö se löpö vai ei. Niitä silti kun ei leimalla saa olla, en sen vuoksi viittinyt keväällä jo tehdä.
Tulevaisuudessa tarvii isontaa bensalinja ja mahdollisesti siirtää pumppu auton alle, miksei sitten vaikkapa sinne tankin liki heti. Eipä kuuluis korviinkaan sit se jumalaton surina mitä nuo facetit monesti pitää
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
zmuli kirjoitti:Tuli tiputettua bensapumppua taas kerran alemmas, en vielä kerennyt käydä kokeilemassa "muuttuiko käytös" mutta perjantaina cruisaillessa tuli huomattua, että reilummin hapetettaessa jossainvaiheessa vetoa bensa yksinkertaisesti loppuu koneelta. Ja alkaa sen sortin yskiminen, mikä ei ole mukavaa esim ohitustilanteessa
Asennusohjeen mukaan 12" pitäisi voida pumpun vielä olla korkeammalla kuin mitä tankki on. Se ei ole paljon, mutta eipä se tuolla konehuoneessa nyt kovin ylhäällä ole ollut. Nyt laskin sen reilusti alemmas. Raportoidaan sittenkun kerkeen käydä antaas kunnolla happea jossain
Toinen mitä mietein niin voisihan sitä myös vetää painemittarin kabiiniin asti, niin saisi liveseurantaa että riittääkö se löpö vai ei. Niitä silti kun ei leimalla saa olla, en sen vuoksi viittinyt keväällä jo tehdä.
Tulevaisuudessa tarvii isontaa bensalinja ja mahdollisesti siirtää pumppu auton alle, miksei sitten vaikkapa sinne tankin liki heti. Eipä kuuluis korviinkaan sit se jumalaton surina mitä nuo facetit monesti pitää
AN-10 PTFE linja tankilta moottorilla, laitat Bosch 044 pumpun, tuplakumivaimennuksella ja äänieristetty kotelo niin loppuu tollasen ongelmat. (jos pumppu on auton alla niin sekin kyl hiljentää vrt. peräkonttia) Jos vaan kesäkäytössä, miksi et muuttais E85:lle?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: zmulin '81 Mk3
En edelleenkään tarvi noin rajua pumppua, kyllä tuo facettikin tuuppaa jo ihan liikaa noiden dellortojen kalvoille, en kokeilis ilman paineentasaajaa. Kai sen boschinkin paineen tiputettua varmaan sais, mut en näe järkeä lähteä moiseen pelleilyyn.
RE85 muutosta varten tarvis kysellä hiukan isoilta pojilta vinkkejä mitä kannattaa kokeilla, ettei nyt mene vaan harakoille kaikki hyöty menovedestä. En usko että nytkään nuo kaasuttimet on lainkaan niin kartalla, että maksimitehot saisi irti - eikä se haittaa, koska ei tällä vakio 1600cc mihinkään kuuhun mentäisi muutenkaan. Pääasia että vehkeet laulaa ja toimii.
RE85 muutosta varten tarvis kysellä hiukan isoilta pojilta vinkkejä mitä kannattaa kokeilla, ettei nyt mene vaan harakoille kaikki hyöty menovedestä. En usko että nytkään nuo kaasuttimet on lainkaan niin kartalla, että maksimitehot saisi irti - eikä se haittaa, koska ei tällä vakio 1600cc mihinkään kuuhun mentäisi muutenkaan. Pääasia että vehkeet laulaa ja toimii.
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Aeromotive Pro X1 EFIzmuli kirjoitti:En edelleenkään tarvi noin rajua pumppua, kyllä tuo facettikin tuuppaa jo ihan liikaa noiden dellortojen kalvoille, en kokeilis ilman paineentasaajaa. Kai sen boschinkin paineen tiputettua varmaan sais, mut en näe järkeä lähteä moiseen pelleilyyn.
RE85 muutosta varten tarvis kysellä hiukan isoilta pojilta vinkkejä mitä kannattaa kokeilla, ettei nyt mene vaan harakoille kaikki hyöty menovedestä. En usko että nytkään nuo kaasuttimet on lainkaan niin kartalla, että maksimitehot saisi irti - eikä se haittaa, koska ei tällä vakio 1600cc mihinkään kuuhun mentäisi muutenkaan. Pääasia että vehkeet laulaa ja toimii.
https://aeromotiveinc.com/product/x1-se ... ro-bypass/
Tuollainen otat vaan tuosta kaasari version. Polttoaineen painetta vähän nostat ja laitat pykälän isommat suuttimet niin E85 alkaa olemaan lähellä.
Vaikka ois vaan 1.6 miksi ei voi tehdä vimpan päälle
Tollasella saat suodattimenkin
https://www.ebay.co.uk/itm/Bosch-044-Fu ... xyAs9SOv-y
Tohon vielä alle tärinän vaimennin kumit kuten mulla on!
E85 ei teho nouse, mutta lämpöongelmat häviää kyllä, pakolämmöt noin 80 astetta matalammat kuin bensalla.
Tai jous nousee niin se on seos säädöistä sitten ehkä 2 heppaa tai sellasta. Puristuksia ja kovempaa nokkaa sietäis sit kyllä. 106 oktaanista kun on.... ja jos ne kohtelee tasavertoisesti (vverotus) noita niin E85 on noin 10-20snt litra halvempaa kuin bensa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: zmulin '81 Mk3
Joo siis en mä sitä tarkottanu, etteikö 1.6 vois hipostella - tätä kyseistä alkuperäistä moottoria mä en vaan ajatellut ottaa työnalle, sikäli mikäli se nyt vaan kestää tota hapetusta
Hienosti on kestänyt jo vajaan 10vuotta, sitkeä vehje täytyy myöntää.
Näillä mun ajomäärillä ja bensanhinnalla aika se ja sama maksaako se litra 1.70 vai 1.50 et sinänsä turhaa temppuilua ois lähteä tolla 85:lla tempoilemaan. Hienosti toimii 98:llakin.
Hienosti on kestänyt jo vajaan 10vuotta, sitkeä vehje täytyy myöntää.
Näillä mun ajomäärillä ja bensanhinnalla aika se ja sama maksaako se litra 1.70 vai 1.50 et sinänsä turhaa temppuilua ois lähteä tolla 85:lla tempoilemaan. Hienosti toimii 98:llakin.
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Auto on toiminut moitteettomasti, varsin huolettomia ajokilometrejä eikä nyt mitenkään kovin janoinen kokoonpano tullut. En ole tarkemmin laskenut, mutta melko samoissa mitä vanhalla vv-kaasuttimella.
Öljylämpömittari vetäisi viimevk yksi aamu kun töihin ajelin niin pikkuhiljaa maksimiin 150asteeseen. Hetken siinä joutui hieraisemaan silmiään ennen aamuviittä, et mitä helevettiä ja auto sivuun äkkiä
En ole sen vertaa enempää siihen kerennyt perehtymään, mutta epäilisin mittarin olevan tiensä päässä. Kaikki tuntuu normaalilta moottorissa, jos ne lämmöt oikeesti karkaisivat noin ylös niin eiköhän se olisi siinä melko äkkiä Tarvii uus mittari siihen tilata tässä ko sais aikaseks, nyt ei oo vaa kerenny ku ollu vähä muita juttui.
Mutta vielä on kesää jäljellä, katotaan ny kui kauas syksyyn hennoo ajella tänä vuonna!
Öljylämpömittari vetäisi viimevk yksi aamu kun töihin ajelin niin pikkuhiljaa maksimiin 150asteeseen. Hetken siinä joutui hieraisemaan silmiään ennen aamuviittä, et mitä helevettiä ja auto sivuun äkkiä
En ole sen vertaa enempää siihen kerennyt perehtymään, mutta epäilisin mittarin olevan tiensä päässä. Kaikki tuntuu normaalilta moottorissa, jos ne lämmöt oikeesti karkaisivat noin ylös niin eiköhän se olisi siinä melko äkkiä Tarvii uus mittari siihen tilata tässä ko sais aikaseks, nyt ei oo vaa kerenny ku ollu vähä muita juttui.
Mutta vielä on kesää jäljellä, katotaan ny kui kauas syksyyn hennoo ajella tänä vuonna!
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Tämä viikko helli vielä kelien puolesta ja tulikin cruisailtua melkein yks tuhat lisää mittariin
Käytiin viikolla vähän harrastevehkeitä kattelemas Nakkilas Verstas Moottorikahvilalla Jimin kanssa. Ja lauantaina Fomoco-päivät Ahveniston moottoriradalla. Siellä puskettiin jopa muutama kierros hitaan ajon vuorolla, mutta täysiä vedettiin!
Lassi Suntio nappas radanvarrelta kivan kuvan
Käytiin viikolla vähän harrastevehkeitä kattelemas Nakkilas Verstas Moottorikahvilalla Jimin kanssa. Ja lauantaina Fomoco-päivät Ahveniston moottoriradalla. Siellä puskettiin jopa muutama kierros hitaan ajon vuorolla, mutta täysiä vedettiin!
Lassi Suntio nappas radanvarrelta kivan kuvan
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Tällä viikolla tuli 10vuotta siitä kun kävin taunuksen hakemassa. Paljon on ehditty kokea ja onhan se vähän muuttunut tässä matkan varrellakin sieltä sun täältä. Ainoa mille en ole oikeastaan pahemmin tehnyt mitään, on ulkokuori. Pesujen, vahailujen ja myllyttelyjen lisäksi siis. Hanaa vaan!
2010
2020
Auto on vielä ajossa, nättejä kelejä pidellyt niin miksipäs ei. Lähes jokapäivä tulee päräyteltyä. Hetikun löydetään talouteen toinen käyttis, niin sujautan tämän talviunille. Sitäennen, vetoja!
2010
2020
Auto on vielä ajossa, nättejä kelejä pidellyt niin miksipäs ei. Lähes jokapäivä tulee päräyteltyä. Hetikun löydetään talouteen toinen käyttis, niin sujautan tämän talviunille. Sitäennen, vetoja!
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
hyvä että kaikki autot ei ole kiertopalkintoja. Niin kauan kun ei ajeta suolaa tiellä, voi vielä ajella...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: zmulin '81 Mk3
Joo kyllä se yhteinen pitkä parisuhde oli selvää hetikun autoon ensi kertaa istuin 2010, ei ole ikinä tullut edes mieleen että möisin. Mielummin seisotan vaikka keskellä pihaa ja katselen ikkunasta kuinka se sulautuu takaisin luontoonVermilion kirjoitti:hyvä että kaikki autot ei ole kiertopalkintoja. Niin kauan kun ei ajeta suolaa tiellä, voi vielä ajella...
Tänään oli senverra aikaa käsillä, niin pelailtiin juniorin kanssa tetristä parituntia ja haudattiin taunus talviteloille kotitalliin. Työntämällä taas sisälle, kyl piukka hyvä on!
Noin 3tkm tuli päästeltyä tälle ajokaudelle, ihan jees! Jatketaan sitten taas keväällä uusien jekkujen kera. Sitä sun tätä ois tarkotus päivittää, niistä lisää sitten keväällä.
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Kevättä puskee, auto on vielä tallissa mutta akun siihen jo latasin - ei tarvisi kun kaivaa se enää ulos
Hiukan on osia tullut haalittua tulevaa ajokautta varten. FAST:n XR700 kärjetön sytytyspaketti ja sille kaveriksi tehopuola löytyi, isommalle vaihdelootalle uusi LUK:n kytkinpaketti, vaihdelootaan tuli parit tiivisteet vaihdeltua ja tarkasteltua muutenkin se valmiiksi sisäänheittoon, löysin myös kannatinpalkin sille niin ei tarvi itse alkaa tekemään. Ja vauhtipyörä kävi laihdutuskuurilla, 6.1kg~ jäi painoa vielä hammaskehän kanssa.
Ei tarvi ku enää kaivaa auto tallin uumenista ja alkaa purku- ja asennustöihin
Hiukan on osia tullut haalittua tulevaa ajokautta varten. FAST:n XR700 kärjetön sytytyspaketti ja sille kaveriksi tehopuola löytyi, isommalle vaihdelootalle uusi LUK:n kytkinpaketti, vaihdelootaan tuli parit tiivisteet vaihdeltua ja tarkasteltua muutenkin se valmiiksi sisäänheittoon, löysin myös kannatinpalkin sille niin ei tarvi itse alkaa tekemään. Ja vauhtipyörä kävi laihdutuskuurilla, 6.1kg~ jäi painoa vielä hammaskehän kanssa.
Ei tarvi ku enää kaivaa auto tallin uumenista ja alkaa purku- ja asennustöihin
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Ajopoltteet voitti taas terveen järjen äänet ja auto tuli otettua ajoon vielä muutamaksi viikoksi vanhalla kokoonpanolla ennen katsastusta. Vollottaa kyl niin makeesti toi loota et huh huh
Vaihtelin tuoreet öljyt ja suodattimen ja kiillottelin ja vahasin auton toki ennen ajoja! Konepelti ja takaluukku kaipaavat kyllä vielä jotain tehokkaampaa raudanpoisto-käsittelyä yms. Kaveri lupasi sen hoidella jossainkohtaa, kun aikataulut saadaan vaan sopimaan. Ja kiillotetaan samalla koko auto sitten vielä ympäri lisäksi. Tää mun pikakiillotus oli lähinnä läpiajo vaan puhdistusvahalla ja isolla lampaanvilla-laipalla.
Nyt vähän kilsoja alle ja hymy suussa kohti auringonlaskuja!
Vaihtelin tuoreet öljyt ja suodattimen ja kiillottelin ja vahasin auton toki ennen ajoja! Konepelti ja takaluukku kaipaavat kyllä vielä jotain tehokkaampaa raudanpoisto-käsittelyä yms. Kaveri lupasi sen hoidella jossainkohtaa, kun aikataulut saadaan vaan sopimaan. Ja kiillotetaan samalla koko auto sitten vielä ympäri lisäksi. Tää mun pikakiillotus oli lähinnä läpiajo vaan puhdistusvahalla ja isolla lampaanvilla-laipalla.
Nyt vähän kilsoja alle ja hymy suussa kohti auringonlaskuja!
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Juu, vollottaa aika rankasti. Varsinkin kolmosvaihde on melkoinen ulisija, pahaa tekee ku joutuu ajamaan alhasilla kierroksilla (alle 3000rpm kun kopissa vielä kuulee jotain muutaki)
Eiköhän se vielä kestä, vollotti se jo viimekesänäkin vähän. Ääni on toki siitä vähän jo taas kasvanut
Eiköhän se vielä kestä, vollotti se jo viimekesänäkin vähän. Ääni on toki siitä vähän jo taas kasvanut
-Pori Connection-
Re: zmulin '81 Mk3
Mulla ulisee MT75 myös tosin ykkösellä ja pienillä kierroksilla kaasua löysätessä. Remontoin laatikon kun sain sen käytettynä, uudet laakerit ja syncrot yms stefat. Ajoin sisään ajoa sen 300km oikein varovaisesti, sitten yksi kovempi veto ja alkoi ulisemaan. Purin lootan mitään silmämääräistä en löytänny nyt ajettu sen ehkä 10tkm ääni pysynyt samana.zmuli kirjoitti: ↑26 Touko 2021, 19:40 Juu, vollottaa aika rankasti. Varsinkin kolmosvaihde on melkoinen ulisija, pahaa tekee ku joutuu ajamaan alhasilla kierroksilla (alle 3000rpm kun kopissa vielä kuulee jotain muutaki)
Eiköhän se vielä kestä, vollotti se jo viimekesänäkin vähän. Ääni on toki siitä vähän jo taas kasvanut
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!