zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Koettelemusten kevät jatkuu :lol:

Nyt hajosi vesipumppu ja alkoi syöstä vettä ulos. Tää vehje ei ihan tosiaankaan halua toimia :oops:
Hetken ajoin silti vettä vuotaen synkkausta kaasuttimille ja sytkääkin sai taas heilutella. Hain uudet kärjet jakajaan, parani huomattavasti käynti.
Suihkein jarrukliineriä imusarjan ja kaasuttimien väliin, ei vaikutusta. Ja silmämääräisesti ne näyttävät todella hyvältä. En jaksaisi uskoa että siellä vuotoa olisi, kyllä sen olisi pitänyt reagoida siihen määrään kliineriä jotenkin.. :roll:

En tiiä sit mitä seuraavaks kokeilis. Mittarien mukaan kaasuttimet käy yhdessä, hetken se käy hienosti, sit yhtäkkiä nostaa kierroksia rajusti ja melkein kuolee pystyyn. Voi huokaus sentään.
Enkä jaksaisi uskoa että sieltä nyt tyyliin kansi olisi halki, tai kansipahvi rikki. Öljy on tikussa puhdasta eikä haise oudolle. Perkele :seko:
-Pori Connection-
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Mitä lambda näyttää siinä vaiheessa, kun käynti sekoaa?
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Hokki_74 kirjoitti:Mitä lambda näyttää siinä vaiheessa, kun käynti sekoaa?
Ei kokoajan kerkeä kyttäileen ku koittaa turata konehuoneen puolella samaan aikaan, mut helvetin laihalla se tuntuu käyvän tyhjäkäyntiä lähes kokoajan. Kierroksia antaessa käynti paranee huomattavasti ja seokset käy helvetin nätisti vihreällä. Mahtaisko tyhjäkäyntisuutin olla liian pieni/suuri :shock:
Jos se ei vaan kykene pitämään sitä tasan ja karkaa isommalle puolelle?

Täytyy kokeilla vielä virranjakajan alipaineletkua parantaa, se on pirun likellä se letkun lähtö toista kaasutinta. Joku mutkapätkä siihen lähtöön niin saa enemmän tilaa elää rauhassa se letku.

Vesipumpun ja termarin sain uuden suoraan Motonetin tiskiltä käteen, jes :lol:
-Pori Connection-
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Ihan vaan villi heitto. Sähköinen pa pumppu ei saa tarpeeksi virtaa, kun käy tyhjäkäyntiä ja menee laihalle seos.
Tuleeko virta pumpulle releen kautta?
Voihan se vika olla suuttimissakim.
Laita vielä kärjetönsytytys niin paranee taas tilanne vähän.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

En ole mittarilla mitannut mitä virtaa pumppu saa, mutta paineet se ainakin pitää asetetussa. Virrat tulevat releen kautta. Voisi sitä tsekata, mulla on semmonen clamp-testeri, näkee mitä menee virtaa johdoissa.

Lueskelin internetistä, oli jätetty tuo virranjakajan alipaine liittämättä - koska se toimii tuplilla erilailla mitä alkuperäisessä imusarjassa. Jotain siinä oli pulsseista juttua, että ottaisi erilailla kun se kuitenkin ottaa nyt sen vain yhden kurkun lähdöstä. Mene ja tiedä, saa sen toki helpolla kokeiltua jos se tekee muutosta tyhjäkäyntiin.

Nuo tyhjäkäynnin suuttimet on 55, melko mediaanit mitä kattelee minkäkokoisia niitä on tarjolla näihin nelikymppisiin. En sitten tiedä, tarvii jostain tilailla joku könttä vähä sitä sun tätä suutinta.
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Ei tule varmaan kelleen yllätyksenä, että löysin taas lisää vastoinkäymisiä :roll:

Löytyi se vika huonoon käyntiin todennäköisin syin bensapuolelta, Facetin bensapumppu. Se ilmeisesti otti ja lähti paremmille laituumaille pumppaamaan bensaa. Pumppu kyllä käy ja pitää meteliä, mutta nestettä se ei liikuta mihinkään. Ei tankista, eikä kanisterista aivan pumpun vierestä samalta korkeudelta. Huokaus..

Letkut, liitännät, sulakkeet yms kaikki ok ja asennettu suoraan ohjekirjan mukaan paikoilleen. Eipä ole ensimmäinen Facetin pumppu mikä on pettymys. Liian usein on tullut foorumeilla vastaan viallisia juurikin Facetin valmistamia pumppuja.
Noh, laitoin firmalle mailia mistä olen ostanut että onko tämä vielä takuupiirissä. Ja miksei olisi, syksyllä ostettu. Toivotaan ny ettei omasta pussista heti tarvi uutta ostaa.

Ehkäpä se siitä sitten taas ens kerralla ku saa uutta pumppua. Perkele. On tää kyl melkone kevät ollut tämän kanssa :lol:

Kuva
Annoin vähän happea ja aurinkoa tänään, oli varsin mukava keli ulkona roplailla pitkästä aikaa.
Vaihdoin pääsuuttimet ja seosputket vähän rauhallisempiin mitä suositeltiin. Katsotaan millai käy niiden kanssa sit jos tämän joskus saa taas käymään..
-Pori Connection-
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Miten olisi ruiskun pumppu, siitä ei lopu tuotto pienilläkään kierroksilla :)
itsellä oli kaasari-turbossa moinen säädettävän ja kertovan paineensäätimen kaverina. Normi ajossa pensa kiersi melkosittain suoraan paluulinjaan. Halvin Boch mitä 2000-luvun alussa tarvikeliikkeestä löytyi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Niissä taitaa paineet karata äkkiä liian korkealle, en tiedä kuinkapaljon toi Malpassi kestää pienentää.
0.20 paineilla oon noita käyttänyt ja ihan hyvin se jo muutaman kerran lauloi, ei viitti liian suurilla paineilla alkaa kalvoja ja neulaventtiilei taas rikkoon.
Erikoinen kyl et se tollai yhtäkkiä lakkaa pumppaamast, vaikka pitää kuitenki melko meteliä :shock:
-Pori Connection-
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Juu, ei suoraan kaasariin kiinni 3 bar on neulaventtiilille liikaa :)
Kaasari turbossa oli peruspaine säädetty DGV:lle 0,2 bar ja ahtopaineen noustessa pensan paine kerrottiin 1.5:llä.

Mutta joo, osa noista sähköpumpuista on tosi ranttuja epäpuhtauksille? Miten suodatus ennen pumppua?
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Ei ollut suodatinta ennen pumppua, kai sieltä on voinut jotain kyönääkin lähteä tankilta mene ja tiedä. Tarvinnee seuraavaksi laittaa kyllä vielä varmuuden vuoksi joku fiksu suodatin siihen. Ei sinne ainakaan kaasuttimiin asti mitään könyä ollut mennyt kun tarkistuskurkkauksen jälkeen kaasuttimien sisäänmenojen suodattimet olivat ainakin puhtaat.
-Pori Connection-
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Nuo facetit on melkoista lantin heittoa. Jos ei äänekäs pumppu haittaa niin tuota voin suositella: http://freetechnics.fi/images/pa-pumput/CarterP4070.jpg
On toiminut lukuisia vuosia ja tutulla rallikamppeissa vastaava pumppu. Ja päivität sytkän kärettömäksi.
Taivaspaikka ansaittu!
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Mulla on kilpurissa tuo Carter. Hyvin on toiminut.
Lautamäeltä saa huomattavasti edullisemmin.
Ennen oli Facetin pumppu ei siinäkään vikaa ollut
vaihdettiin vaan sen takia pois, että varmasti bensa riittää eikä mee laihalle.
Facet joutaisi myydä ollut yli 10 vuotta Tallin hyllyllä
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Noniin, vihdoin vehkeet läjäs ja ekat koeajo-pätkät otettu! 8) Eikä mikään hajonnut, saavutus jo sinänsä!

Avasin nyt vielä kerran kannet ja tarkistin sisäänmeno-suodattimet ja kohot laitoin taas mahd. tarkasti kohdilleen. Uusi pumppu löysi paikkansa edellistä alempaa, jotta se nyt toimisi niin hyvin kun tuollainen nyt vain voi toimia. Ennen pumppua laitoin nyt läpinäkyvän paperisuodattimen, niin näkee vähän seurailla mitä siellä liikkuu ja tapahtuu.

Sitten pienen pumppailun jälkeen linjat täyteen ja vaivalloisesti se hörähti jälleen eloon. Ilmasuuttimia auki ja taas uus yritys. Useamman kuolemisen jälkeen ku vaan reilusti avasi, se alkoi sieltä löytyä. Nyt se käy tyhjäkäyntiä paremmin kuin koskaan ennen mun omistuksessani. Seos on vihreällä koko tyhjäkäynnin ja kaasuttimet synkassa, kone ei heilu tai tutise ylimääräisiä. Tyhjäkäynnin jätin noin 1100rpm, tuntui käyvän niin nätiisti siinä mitä sitä turhaan laskemaan. Sytkä on nyt vielä originel, se täytyy päivittää tulevaisuudessa kärjettömään.

Kuva

Öljynpaineet ja öljylämmöt ihan normaaleilla tasoilla lämpimäksi käytön jälkeen. Vedenlämmötkin ok. Hyvältä näyttää! Kaikki nippuun ja ulos tallista!

Kuva

Tyhjäkäynniltä lähdettäessä moottori puutuu 1500-3000 väliä aika pahasti, todella hankala lähteä liikkeelle. Sitten +3000rpm jälkeen meininki muuttuu ja menohaluja on! Voi juku mutta hymyilytti melkoisesti kun 2.vaihteella losotti kevyen kiihdytyksen :lol: :lol:

Kiihdytyspumpun suuttimia tarvii isontaa, jotta soppaa riittää juurikin noilla vaiheilla tyhjäkäynniltä vedolle hypätessä. Mutta kaikenkaikkiaan helvetin onnistunut päivä muuten :D

Se lähtee avaimesta käyntiin ja käy todella nätisti. Jossain vaiheessa en uskonut tämän päivän koittavan tänä-keväänä.. :peukku:
Yeii!
-Pori Connection-
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Rockautosta saa sen Carterin noin 80 eurolla, hinnassa mukana Suomen ALV:
https://www.rockauto.com/en/parts/carte ... +pump,6256
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Taas vähän ponnisteltu lähemmäs liikenteeseen lähtöä. Auto lähtee kyllä helvetin hienosti kylmänäkin käymään. Ja ennenkaikkea varsin helposti. Ryyppy on kaasuttimista kytkemättä, enkä ajatellut sitä laittaakaan.

Tuli vaihdeltua kiihdytyspumppuun napsun isommat suuttimet. Tyhjäkäyntisuuttimet vaihdoin samalla napsun isompiin. Parani huomattavasti, mutta tilasin nyt silti vielä sitten pari seuraavaa kokoa vitosen nousuilla tyhjäkäyntiin. Pieni kuollut kohta siinä vedolle lähdössä on vieläkin 2000rpm jälkeen.
Hankala lyhkäsellä tiepätkällä koittaa kytätä seoksia, kierroksia ja vähän sitä tietäkin :lol:

kuvat on kivoi..
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Hiukan ennen 3000rpm kun alkaa isompi syöttö seokset laskee laihalle, mutta sitten vedon lähtiessä -> nousee äkkiä seokset takaisin vihreälle. Eli kaikinpuolin toimii kyllä varsin mukavasti, tälläi pers-dynol säädeltynä. Tyhjäkäynnin ilmasuuttimia koitin kattoa että kaikki olisi mahdollisimman liki toisiaan yms.
Kai se ensi viikolla tarvii ottaa liikennekäyttöön, niin pääsee vähän paremmin testiajolle paukuttelemaan.

Talven pölyt tuli myös huuhtaistua pois. Maalipinta kaipaa jossainvaiheessa TLC:tä, mutta ei ole nyt tässävaiheessa niin tärkeää :D

Kuva
Kuva
Kuva
-Pori Connection-
Vastaa Viestiin