projektina -72, 2.8 jenkkikansilla ja fomocolla

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Farkku
Viestit: 577
Liittynyt: 28 Marras 2005, 14:24
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Onpa kyllä nätti vehe...!
Mondeo 1.8 TDi -97
Scorpio Ghia 2.0 -95
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

leimanmies pisti postia et kohta pitäis taas käydä leimalla ja aattelin sit taas tehäkki tanelle jotai. Hommasin ison atlaksen ja se kävi puhalluksessa ja maalasin sen, eilen tuli kaikki uudet jarruosat postissa ja nyt viikonlopun aikana tarvis saada ne kiinni. Vanteetki tuli hommattua et pääsee eroon noista mondeon vanteista ja tyyliin sopivammat GP tykkivanteet tilalle. Etenee vähän tämäki projekti :lol:
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

tammikuun 27, 2007 viimeks tehny jotai... mut vihdoin ja viimein olosuhteiden pakosta ja savoon siirtymisen johdosta taunus pääsee taas ajoon, yli vuoden seisoskelun jälkeen nyt on kiinni se iso atlas, uudet tukivarret, uudet 9" jarrut, nailonpuslat taakse, jouset, iskarit... kaikki alustan osat oikeestaan. Viel pari paikkaa helmaan ja koittamaan leimalle. :)
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

taas meni vuosi ja nyt jopa tapahtuuki jotain, äänieristystä paranneltu, vanha kone pois nokalta ja 2.8 tulossa tilalle. Konetilaaki tuli jonkun verran siistittyä, galleriassa pari kuvaa siitäkin. Kardaanin kannatinlaakerin samalla uusin ja kumit ympärille kun kerran irti piti ottaa.
Sisustaan avovaimon avustuksella sai uudet verhoilut tehtyä, musta/oranssit nahat oottaa viel asennusta.
2.8 koneen ekat osat hommattu melkein kolme vuotta sitten... äkkiä se aika menee mut jospa jo tänä keväänä sen alle sais :)
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

tänään kävin kysymäss verhoomosta ihan huvikseni mitä maksais takapenkin uudelleen verhous... no vastaus oli et sellaset 650 euroo.... taitaa jäädä kyl verhoilematta... :) verhoilu muuten edistyy, ovissa jo uudet verhoukset ja takaovipahvit menossa... jospa viel tälle kesää sais ajoon
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

no ei saatu tällekkää kesälle ajoon ku reissutyöt haittaa harrastuksia...ens kesälle sit :D no sisustaa kuitenki tuli taas jatkettua, lattiaverhoilu menee uusiks kun väri vaihtuu ja sähkölasit pitäis koittaa asentaa, tosin näytti ohjeet nii monimutkasilta et saa nähä mitä siit tulee... ;)
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

nyt pikkuhiljaa alkaa etenemään, sisusta rupee oleen taas kertaalleen tehty, väriltään mustaoranssi, ne sähkölasitki sinne sai laitettua. Kone hyvässä lykyssä ens viikon aikana kasassa, ei sitä ookkaan rakennettu ku vasta kolme vuotta, tilipäivänä aina vähä lisää osia... ;) jos jo tälle kesälle sen sais iha oikeesti liikkeelle.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

do dii, jospa taas päivitetään eli nyt on 2.8 pellin alla, jenkkikansilla ja fomocon nelireikäsellä kaasarilla, senverran korkea paketti tuli et joutu rälläkkään tarttumaan ja muotoilemaan matalan skuupin. tuplaputkisto tulee takarenkaitten edestä ulos molemmin puoli ja sitä ennen yhdet läpivirtausvaimentimen ja x-putki, saa nähdä joutuuko jollain ilveellä mahduttamaan toiset vaimentimet mut kattoo kunha saa savut pihalle jä kuulee soundit. Imuilma tulee tuplavalojen aukoista kahdella kartiosuodattimella joista putket ite väsättyyn rosteriseen koteloon.

Kyllä se vaan siitä valmistuu vaikka näytti jossain välissä ettei etene ikinä, ja siitä suuret kiitokset koneen kasaajalle :D

savuja odotellessa :D
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

nyt ois leimakin saatu ja ensimmäiset 1000 km kohta ajettu, vähä perinteistä lämpöongelmaa mutta muuten kyl pakko sanoa et aika mukava pakettihan tuo kone on, henki ja hönkä löytyy vasta melko korkeelta mutta se oli tiedossakin kun kireetä nokkaa sisään mietittiin. Sähkötöitä viel vähä edessä et saa lukot sun muut toimimaan ja koneen säädöt vielä vähän hakusessa mutta nyt kun koht sisäänajo ohi ni vois vaik käydä penkissä kokeilemassa mitä siitä irtoo.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

alakierroksia vaivaa vähän voimattomuus, tosin on melko kiree nokkakin paikallaan mutta kokeillaan korjata asiaa laittamalla vähän topakampi sähköinen bensapumppu, myös nopeen kiihdytyksen jälkeen meinaa aine loppua ja kone sammua. Tuotto oli 170 l tunnissa ni jospa se riittäis, tosin riittääkö tanen omissa bensalinjoissa paksuus... ?
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Onko sytytysennakko käyrää muutettu nokan vaihdon jälkeen?

Virinokan kanssa voi tulla tarvetta saada ennakkoa enemmän pienillä kierroksilla, mutta maksimiennakkoa pitää kuitenkin hieman rajoittaa. Vois tulla lisää voimaa alakierroksille.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

20m kirjoitti:Onko sytytysennakko käyrää muutettu nokan vaihdon jälkeen?

Virinokan kanssa voi tulla tarvetta saada ennakkoa enemmän pienillä kierroksilla, mutta maksimiennakkoa pitää kuitenkin hieman rajoittaa. Vois tulla lisää voimaa alakierroksille.
Totta, pitääki kokeilla josko sillä ois vaikutusta.
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Esge
Viestit: 123
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esge »

ennako säätö ei kyl oikein toiminu, sit alko heti paukkaan yläkierroksilla, katotaa viel auttaako toi bensapumppu,
nii ja galleriaan lisätty pari kuvaa mis näkyy minkälainen paketti siel on :D
EX... -72 2.8 jenkkikansilla ja 4-reikäkaasarilla.
-03 farkkumondeo tdci
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Niin tuosta ennakon säädöstä vielä, että sitä maksimiennakkoa yläkierroksilla tosiaan pitää rajoittaa.

Eli käytännössähän tämä menee niin (jos on perinteinen virranjakaja) että otetaan virranjakaja irti autosta ja avataan se. Eli se pohjalevy otetaan irti missä kärjet on kiinni . Sen alta paljastuu keskipakoennakon säätömekanismi. Siinä on yleensä 2 limppua ja niiden liikettä rajoittavat 2 jousta. Yleensä toinen jousi on paksumpi kuin toinen. Taivutetaan sitä paksumman jousen ulommaista pidikettä n. 1mm ulommas, jotta jousi alkaa rajoittaa ennakkoa aikaisemmin.
Ohuemman jousen jännitystä voi ehkä hivenen löysentää, jolloin se antaa nopeammin ennakkoa pienillä kierroksilla. Mutta kuitenkin jousen täytyy pystyä vetämään keskipakomekanismi takaisin alkuasentoon (moottorin sammuessa/tyhjäkäynnillä).
Sitten palikat takaisin kasaan, sytytyksen perusennakon tarkistus ja koeajolle. Ajoituslampulla toki hyvä tarkistaa keskipakosäädön määrä ennen ja jälkeen säädön.
Ja tämä säätötoimenpide sitten toistetaan niin monta kertaa että ollaan tyytyväisiä. Helppoa eikö vaan! :lol:

Joissain virranjakajissa se pohjalevyn irroitus ja takaisinlaitto on hieman hankalaa, kun se ei ole ruuveilla kiinni vaan se on sillain tyssätty metalliklönteillä paikoilleen. Kokemuksesta voin sanoa, että jos sitä levyä ei saa jämäkästi takaisin paikoilleen, niin siitäpä seuraa paljon mukavia uusia kepposia.

Nykyäänhän kaikilla taitaa olla tietokonesydeemit ja megasruitit, joilla sama homma tehdään läppärillä kahvimuki usb-lämmittimessä höyryten.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
Timppa
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 20:37
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa »

20m kirjoitti:




Nykyäänhän kaikilla taitaa olla tietokonesydeemit ja megasruitit, joilla sama homma tehdään läppärillä kahvimuki usb-lämmittimessä höyryten.
Aina on tullu ite omat jakajat ja kaaasuttimet/K-Jetronic sekoituksetkin tehtyä/säädettyä ohjauspaineita jne.myöten.

Tohon jakajan tekoon sen verran lisäystä että käyttämällä astelevyä apuna,niin saa keskipakoennakon määrän kerralla oikeanlaiseksi,kun taivuttelee niitä limpun rajoitin nastoja,15*/35* on hyväksi todettu ennakko miedossä rallimoottorissa,maksimiennakko saa tulla vähän 3000r jälkeen.

Ja toiseksi,läppärillä säätäminen ei muuta sitä tosiasiaa että moottorin toiminta periaate ja sielunelämä pitää ymmärtää,se oikeastaan tekee siitä vielä haastavampaa...
#2
Vastaa Viestiin