-73 Ford Taunus GXL Coupe 1600 OHC

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Brenda kirjoitti:Laaditko tuota miehen ja rakastajattaren ensitapaamisesta dramatisoitua novellia koko yön, vai oletko luonnostaan moinen sanaseppo :D

Joka tapauksessa hieno paketti ford historiaa. Pakko tulla taas seuraavalla etelänreissulla kyläileen.
Vedetään kolmen kimppaa (sandwich) puuman kans
Very off-topic:

Joo, yöllä alkoi tunteeni palon laannuttua tulla sanoja uudesta rakkaasta hempeän vaaleanpunaisten ajatusten siivittäminä. Purin ne herättyäni syvien tunteideni tulkiksi kilpailemaan Citymarkettien ja Prisma-helvettien kirjaosastojen bestsellereiden eli jo aikuisen naisen ikään (puuma :!: ) ehtineen vanhan kunnon Harlekiini-kirjasarjan haastavaksi, miehiseksi vastineeksi, missä metroseksuaalisuuden ja oman feminiinisyyden häilyvillä rajoilla itseään etsiskelevä mies kuvaa herkimpiä tuntojaan autoaan kohtaan julkisesti. Sen paljaampana mies ei toiselle miehelle voi olla. :D

Voidaan pistäytyä Kampissakin, jos tahdot... Mä varaan käsipaperit valmiiksi... :mrgreen:
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

No niin, palataanpa asialinjalle. Hiljaisuudesta huolimatta toimettomina ei olla oltu. Viikonloppuna pesin kotteron päältä ja samalla konehuoneesta liuottimella. Maalipinnassa ei ollut huolta vahan häviämisestä... Konehuone siistiytyi kummasti, vaikkei huono ollut ennen pesuakaan. Kuvia myöhemmin, kunhan kamera, liitosjohto ja tietokone osuu samaan paikkaan samaan aikaan...

Vinyylikattoproggis on ollut yllättävän työläs. Lähes päivittäin on levitelty kattoon AutoGlymin Vinyl & Rubber care ainetta. Harmaan matan alue on kerta kerralta pienentynyt, mutta voi pojat, on ollut kuiva vinyyli, sillä imee tosi tehokkaasti aina yön tai päivän aikana aineen sisuksiinsa. No, hiljaa hyvä tulee.

Ennen pesua heitin pienen lenkin yksityistiellämme ja kokeilin vähän tuntumaa autoon. Kytkin ottaa kiinni erittäin ylhäällä ja jarrujen tehostus on vähintäänkin kateissa. Poljin painuu käytännössä pohjaan. Täytyy jatkaa tutkimuksia jarrujen osalta ja tutustua kytkimen säätöön. Lämpömittari on myös kuollut, mutta syyksi paljastui mykkä anturi. Kone kävi kyllä hyvin ja tasaisesti, mutta perussäädöt on varmaan paikallaan vielä tarkastaa. Kierrosherkän oloinen laitos kuitenkin ja perussetup ei voi nyt ihan päälaellaan olla. Käsijarru ottaa napakasti kiinni. Ryyppy jäi mietityttämään oliko sitä lainkaan, siihenkin täytyy tutustua paremmin.

Keväällä pääsee sitten kuulemaan perän ulinat ja muut Ford-ominaiset mekaaniset äänet. Huomenna Autodentin kaveri katsastaa painaumien tilanteen ja antaa arvion siloittelusta. Palataan niihinkin myöhemmin.

Viikonloppu, vieraat ja muut pyhät menoinensa vaatineet osansa, kaikki pois GXL:n kimpussa olemisesta... :cry:
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Kuvia:

Kone edestä
Kone vasemmalta
Oikea sisälokasuoja
Vasen sisälokasuoja
Vinyylikatto käsiteltynä, viimeistely vielä kesken.

Kuka tunnistaa, mistä on kysymys? En ole aiemmin huomannut tuollaista "viritystä" missään. Liittyykö mahdollisesti johonkin radion häiriösuojaukseen tai vastaavaan? Virranjakajan kyljessä on perinteisesti kondensaattori, mutta puolan kyljessä omansa?
Puola ja punainen johto
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Huomasin saman outouden isommassa kuvassa. Varmaan laitettu radion häiriöpoistoon toi konkka! Ei ainakaan moottorin kannalta ole tarpeellinen :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Täytyy tutkia Brendalta ostamaani varaosakirjaa Z-välilehden takaa, jos se vaikka kertoisi lisää aiheesta. Olisikohan muita tuntomerkkejä, millä tuon voisi varmistaa? Perskule, korjaamokäsikirjassa olisi varmaan sähkökaaviot, siitä voisi vilkuilla kanssa.

Brendalla kiitos uudesta varaosakirjasta. That's the way hey hey I like it... Mahtava opus, vaikka päivitykset loppuu 02/73. Moni mieltä askarruttava kysymys saa tuon kirjan kautta vastauksen. Korjaamokäsikirjaa täytyy metsästää vielä, sitten on jo kohtuullisesti asiat mallillaan. Esite, hinnasto ja värikartta tuli huudettua eBaystä, samoin laaja artikkeli sakslaisesta autolehdestä v. 1971 Taunus mallistosta, missä oli vissiin 6 eri versiota testattu.
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

Tosi hienon tanarin olet kyllä ostanut! Konehuone on tosi siistin näköinen nyt! 8)
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

hieno on 8) ...niin tuota,yleensä jostain syystä tän joutuu mainitseen vain v6 taunuksen omistajille mut sulla on lämppärinletkut väärin päin :wink:
Janne
Viestit: 143
Liittynyt: 11 Loka 2004, 16:48
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

hdemk1 kirjoitti:Täytyy tutkia Brendalta ostamaani varaosakirjaa Z-välilehden takaa, jos se vaikka kertoisi lisää aiheesta.
"Radio Interference Suppression Kits" => I -välilehdellä J6.22. Päivityksestä riippuen n. sivu 1058.
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Korjaamokäsikirjaa joku kauppaa tuolla Ostaa/Myy osastolla
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Janne kirjoitti:"Radio Interference Suppression Kits" => I -välilehdellä J6.22. Päivityksestä riippuen n. sivu 1058.
Huomasin itsekin virheeni, muistelin näiden sähkövimpaimien olleen ihan viimeisessä kappaleessa, mutta väärin meni... Kuvasivulla oli useampia eri versioita eri taajuuksille ja eri kohteisiin auton sähkölaitteita.

Edit: Mun manuaalissa vastaava kohta on myös I-välilehdellä, J6.20, s. 554-555 ja osa #3, 147 7630, 71HM 12A09 AA 7/70-> Minulla vain yksi kirja, mikä käsittelee vain Taunusta, Ausgabe 1970 Bestell Nr. 10170. 24. päivitys / 9.2.1973 on viimeisin. Olen nähnyt myytävän 2-osaista varaosakirjaa, mutta se lie käsittelee Taunus/Cortina mallit molemmat?
JeeSe kirjoitti:Korjaamokäsikirjaa joku kauppaa tuolla Ostaa/Myy osastolla.
Huomasin saman jo aiemmin, mutta eräs tuttu lupasi lainata vastaavan opuksen, jotta ajan sen kopiokoneen läpi töissä. Ei maksa mitään. Pidän 125€ hintaan ko. opusta liian arvokkaana, olkoonkin että on suomenkielinen. Kopioitavaksi luvattu on niinikään suomenkielinen painos. Jatkan silti eBayn seuraamista, jotta alkuperäisten Ford-kansioiden kaunis rivistö tallin kaappien suojissa kasvaisi... :D
Taunus-Sälli kirjoitti:Yleensä jostain syystä tän joutuu mainitseen vain v6 taunuksen omistajille mut sulla on lämppärinletkut väärin päin.
Kiitos tiedosta. Täytyy tutustua aiheeseen, kun on se korjaamokäsikirja kopioituna, niin saa referenssin oikeille letkujen reiteille sitä kautta.

Tänään posti toi Englannista näytteen uustuotantokankaasta. Täytyy mennä leikkelemään tuosta joissain kuvissakin vilahtaneen Mk1 Escortin istuimesta pala alkuperäistä kangasta ja verrata sitä siihen ihan rinnatusten. Ihan ei minusta näin ulkomuistista natsaa kohdilleen. Palataan myöhemmin kuvien kera aiheeseen. Nyt talliin tekemään tutkimuksia.

Hiisi, kun saisi tuon tallin valmiiksi, niin voisi sieltä näitä päivityksiä kirjoitella ja liittää kuvia jne. RJ-45 rasiat on jo kytketty, mutta muutama muu juttu uupuu vielä.
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Janne
Viestit: 143
Liittynyt: 11 Loka 2004, 16:48
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

hdemk1 kirjoitti:Minulla vain yksi kirja, mikä käsittelee vain Taunusta, Ausgabe 1970 Bestell Nr. 10170. 24. päivitys / 9.2.1973 on viimeisin. Olen nähnyt myytävän 2-osaista varaosakirjaa, mutta se lie käsittelee Taunus/Cortina mallit molemmat?
OK, mä en ole itse törmännyt tuohon "pelkkään" Taunus-kirjaan. Mulla on Taunus/Cortina opuksia, jotka tosiaan on kahdessa kansiossa. Näissä Bestell nr 10170, Ausgabe 1973 => eli perusversio siis vuodelta 1973, jonka päälle on sitten tullut erillisiä sivupäivityksiä. Muutamia näitä kirjoja tuli hommattua ennekuin natsasi sellainen jossa oikeesti oli päivitykset TC1 tuotannon loppuun asti...myyjät kun usein ilmoitteli, että kattaa vuodet 1970-75, mutta todellisuudessa päivitykset loppuivatkin jonnekin '74:ään (esim. Motomobil).
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Viikonloppu hurahti taas nopsaan. Kankaita vertailtiin useaan otteeseen. Tässä lopputuloksia:

Kuva
Yllä olevaa kangasta pitäisi löytää. N. 10 metriä riittäisi minun tarpeisiini Escortiin ja Taunukseen. Pala on leikattu Mk1 Escortin RS-istuimesta, mutta kangas on käytännössä samaa kuin Taunuksen GXL-malleissa käytetty ja joissan paremman väen Granadoissa.

Kuva
Kuvassa Aldridge Trimmingin uustuotantoversio aiheesta black beta cloth. Muisti ei tällä kertaa pätkinyt. Kaksi vaihtoehtoa:
1. Ylemmän kuvan kangas ei ole mustaa beta clothia?
2. Alemman kuvan kangas on huonolaatuinen uustuotantoversio aiheesta ja vielä väärän värinen?

Kuva
Kuvasta näkee hyvin, miten originaalin kankaan kuvio on paljon enemmän kohollaan, kuin uustuotantokankaan vastaava. Erottelu on parempi tässä vanhassa kankaassa, vaikka vaahtokumi on sisuksista jo murentunut pois. Uustuotantokankaan pinta on jotenkin "suttuinen", siitä ei kunnolla erota kudonnassa tehtyjä kuvioita, vaikka niitä on yritetty.

Jos jollakulla on tiedossa ko. kangasta tai lähelle vastaavaa, niin olen kiitollinen tiedoista, jotka johtavat jäljille. En ole nyt tältä istumalta oitis tilaamassa tuota uustuotantokangasta. Aiheesta on kyselyt päällä Englantiin pariin tunnettuun Fordeihin laadukkaita sisustuksia ja materiaaleja tarjoavaan verhoomoon. Ongelma taitaa olla siinä, että kangasta on laitettu Saksassa tehtyihin autoihin ja Englannissa AVOlla oli todennäköisesti omat kangastoimittajansa. Istuimetkin olivat eri malliset Englantilaisissa RS-Escorteissa.

Palataanpa Taunukseen. Oli pakko vähän kokeilla kiillotuskonetta takaluukkuun ja oikeaan takalokasuojaan. Ohessa muutama räpsy:

Esimakua 1
Esimakua 2
Esimakua 3

Kaikissa kuvissa sama alue koekiillotettuna: vain takaluukku ja oikean takalokasuojan kylkilistan ja vinyylikaton/lasin välinen alue. Kiillotuksessa käytetty ei hiovaa vahaa, pehmeää kiillotuslaikkaa ja hyvin hidasta nopeutta. Tarkoitus ei ollut saada naarmuja niinkään häviämään, vaan kokeilla, miten kiiltoaste muuttuu. Muuttuihan se. Kokeilen seuraavaksi Medium-karkeuksista laikkaa, mutta samaa vahaa. Katsotaan miten se vaikuuttaa, jos lainkaan. Pinnassa on jonkin verran puista pudonnutta ja kovaksi kuivunutta mahlaa, hyvin vähän tosin, mutta sen verran, että tuo pehmein laikka ei niitä irroittanut. Ehkä tuo vähän karkeampi puree niihin paremmin. Ei oikein viitsisi kynsiä koko autoa läpi.

Mutta nyt pää tyynyyn, silmä luppaa jo...
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Päivitetäänpä tilannetta. Aamulla vierailtu Kaasisen verhoomossa Espoossa. Löydetty jo varsin lähelle hyväksymisrajaa oleva kangas. Väri, tunto, kuosi ja struktuuri alkoi olla jo tosi lähellä, mutta orastavan kliimaksin romahdutti tieto, että kankaan valmistus lopetettu... :(

Lauritzon's Bumpy 33 Onyx on luonnossa tosi lähellä jo tuota orkkismallia, vaikka ruudukkokuvio onkin. Poistunut valikoimista 2009. Sikäli ihmetyttää, että se on edelleen nettisivujen valikoimissa, vaikka varasto ammottanut tyhjyyttään jo pitkään.

Plyyshit ja vastaavat ei ole lähelläkään oikeaa, mitä haetaan. Kotimaisille kangastukkureille lähetin tänään monelle mailia kuvien kera.

Svensson Markspellen valikoimista löytyi joitakin potentiaalisia vaihtoehtoja, mutta ilman paikan päällä käymistä mahdoton sanoa onko lähelläkään mitä haetaan. Kyllähän jonkun nyt täytyy tehdä mustaa kapea raitaista kangasta... :o Häh?
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Brenda
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Marras 2009, 20:00

Viesti Kirjoittaja Brenda »

Janne kirjoitti:
hdemk1 kirjoitti:Minulla vain yksi kirja, mikä käsittelee vain Taunusta, Ausgabe 1970 Bestell Nr. 10170. 24. päivitys / 9.2.1973 on viimeisin. Olen nähnyt myytävän 2-osaista varaosakirjaa, mutta se lie käsittelee Taunus/Cortina mallit molemmat?
OK, mä en ole itse törmännyt tuohon "pelkkään" Taunus-kirjaan. Mulla on Taunus/Cortina opuksia, jotka tosiaan on kahdessa kansiossa. Näissä Bestell nr 10170, Ausgabe 1973 => eli perusversio siis vuodelta 1973, jonka päälle on sitten tullut erillisiä sivupäivityksiä. Muutamia näitä kirjoja tuli hommattua ennekuin natsasi sellainen jossa oikeesti oli päivitykset TC1 tuotannon loppuun asti...myyjät kun usein ilmoitteli, että kattaa vuodet 1970-75, mutta todellisuudessa päivitykset loppuivatkin jonnekin '74:ään (esim. Motomobil).
Escortin varaosakirjojakin on 1 ja 2-kansioisena. Viimeisin hankkimani Escort mk1 parts catalog on mahdutettu yhteen kansioon (täynnä) ja siinä oli info-sivut vain saksankielisenä. Toinen setti sitten on 2-kansioisena jossa molemmissa kansioissa info-sivut neljällä kielellä, ja toinen kansio noin puolilleen täytetty...mutta kaikki samat osa-alueet kummassakin setissä on listattuna
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Viikonloppuna oli muutama hetki aikaa uhrata Taunuksen hyvinvoinnille. Saldona saatu perjantaina vahaus suoritettua loppuun. Vaikka koneen kanssa huhki, niin pikkutunneille meni. Lopputulos tyydyttävä. Tarkoitus oli näin alkuun vaan vahata auto ja tunnustella, miten maalipinta reagoi koneelliseen käsittelyyn ja AutoGlymin tuotteisiin. Hämmästyttävän vähän lähti väriä laikkaan, hyvä asia sinänsä. Naarmuja on vuosien saatossa maaliin tietenkin tullut, mutta osa lähti aika kivasti pois. Myllyttämällä saisi varmaan aika hyvän, mutta taidot oikeiden kemikaalien, laikkojen ja koneen kierrosnopeuden suhteen vielä hakusessa, joten se saa jäädä myöhemmälle tai ammattilaisten käsiin.

Sisustan purkaminen verhoilua ja Autodentin käyntiä varten on myös aloitettu. Takapenkki ja takasivuverhoilut sekä etupenkit purettu. Takana on ainakin istunut lapsia, tyttöjä ja poikia. Penkkien alta ja väleistä löytyi karamellipaperia, hiuspinnejä, silmälasit, Mustanaamio taskupokkari, värikyniä jne. eli kaikkea mitä itseään vähänkään kunnioittava lapsi voi vahingossa tai tahallaan tunkea piiloon, jotta voi aloittaa infernaalisen huomionkeruuitkun hampaitaan kiristeleville vanhemmilleen...

Sieltä löytyi myös RUOSTETTA...! Tarkemmin sanottuna kuljettajan puoleisen takamatkustajan jaloista. Äänieristehuopa oli molemmin puolin autoa läpimärät, valuivat suorastaan vettä, kun käänsin ne pystyasentoon. Kaikki näyttää olevan pohjassa kunnossa. Turvavoiden vastinkappaleiden kiinnitykset kardaanitunnelissa olivat hyvin siistit ja eristettu jollain massalla. Missään ei ole näkyvää jälkeä siitä, että vesi pääsisi jostain sisään. Kuvan mukainen tuho ei synny lyhytaikaisesta veden seisomisesta. Onko tunnettuja reittejä, mitä pitkin vesi pääsisi sisään? Itselle tuli mieleen aukeavien takasivuikkunoiden etupään kumisaranat. Voisi sieltä päästä B-pilaria pitkin vettä valumaan palkkiin ja kostuttamaan paikat sitä kautta. Kuljettajan puolelle oli pientä rusehtumista havaittavissa myös kynnyskotelon puoleisen penkin kiskon kohtaa etupään penkin kiinnikepalkin takana.

Ei ole vanhaa Fordia, mille ei tarvitsisi hitsaushommia tehdä... :cry: No, ehkä tuosta selvitään.

Siirrytään peileihin. Autossa kiinni olleet peilit eivät oikein vakuuta ja saavat häädön. Ovat jo irroitettu ja tilalle on kaavailtu näitä Texin klassisia malleja. Näissä on riittävän iso jalusta peittämään vanhan peilinjalan reijät.

Tunteeko kukaan alla olevien peilimallien valmistajaa? Alemmassa olisi riittävän iso jalka peittämään aiemmat reijät, mutta olen tuon yksittäiskappaleen ostanut muutama vuosi sitten eBaystä eikä niitä tunnu olevan enää missään. Pelkät jalatkin kiinnostaisi, sillä mulla on uusia tuollaisia ylemman kuvan mukaisia peilejä 2 paria. Toisista voisi uhrata tuon peiliosan Taunukseen, jos vaan jalat, LH ja RH, löytäisi jostain. Käytetytkin kelpaa, kromauttaminen on vaihtoehto huonokuntoisille.
Kuva
Kuva
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Vastaa Viestiin