-73 Ford Taunus GXL Coupe 1600 OHC

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

-73 Ford Taunus GXL Coupe 1600 OHC

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Aloitetaanpa täällä nyt oma aiheensa otsikon autosta, niin ei tukkeudu tuo osto/myyntipalsta.

Vastaan aluksi muutamaan kysymykseen ja heittoon mitä Ostaa/Myy palstalla on kirjoitettu.

V6:
-ajatuksia siihen suuntaan oli, mutta siten, että jo tehtaalta lähtöisin
-ennen paalausta V6-koneen asennus on minusta tarpeetonta ajan ja rahan hukkaa... :D
-houkutteleva vaihtoehto, mutta pidetään nyt näin toistaiseksi OHC keulilla ja varmistetaan sen toimivuus

Hinta:
-halvimpien paalattavien yksilöiden hinnat on tosiaan siellä "hinnat alkaen" n. 6k€ kantturoissa
-tämä saatiin järkirahaan pelastettua Suomeen, kuljetus ovelta ovelle 550€, mitä en pidä pahana

Auto todistettavasti maassa ja tänään klo 16 toimitus kotitalliin. Vaimo ja anoppi näkee sen ensimmäiseksi, olen työmatkalla tänään ja huomenna, joten täytyy vielä yksi uneton yö viettää Scandicin lakanoiden välissä, jotta uuden rakastajattaren pääsee näkemään. Kiusallista tämmöinen vaimon ja rakastajattaren kohtaaminen ilman minua... :?

Autolla on kiinnostava historia. Se on myyty uutena Ranskassa, kuten tarkkaavaiset kuvien tutkijat ovat huomanneet. Auton osti uutena portugalilaissyntyinen Pariisilainen taksinkuljettaja omaksi henkilökohtaiseksi autokseen. Hän piti autoa muutaman vuoden Pariisissa, kunnes siirsi sen Portugaliin kotipaikkaansa. Hän piti autoa Portugalissa n. 30 vuotta ja käytti sitä vain siellä käydessään. Joskus n. 2005 hän toi auton takaisin Pariisiin, missä seisoi lähinnä tallissa. Siis auto, ei taksari. Vuodet Portugalin auringon alla ovat harmaannuttaneet vinyylikaton ja verhoilun kangasosat. Vinyyli vaikutti kuitenkin kuvissa aika ehjältä. Kemikaalit tekevät varmasti aika paljon asiaa. Verhoilun osalta on tiedossa ainakin kangasosien uusinta, sillä etupenkeissä on pari repeämää molemmissa istuimissa. UV on hapertanut vuosien yhteisvakutuksella kankaan. Takapenkin selkänojan yläosan vinyyli on myös takaikkunan kautta saanut annoksen UV-säteilyä ja siellä vinyyli menee myös uusintaan.

1. omistaja myi auton kuluvan vuoden aikana myyjälle, keltä auton nyt sitten ostimme. Hänelle tuli kuitenkin yllättävää takapakkia terveyden kanssa ja tallisuunnitelmat kariutuivat joten hän teki oikean päätöksen laittaa auton kiertoon. Olemme siis auton kolmansia omistajia, toivottavasti paljon pitkäaikaisempia kuin 2. omistaja. Kilometrejä pitäisi olla kertynyt n. 54 tkm. Aukotonta dokumentaatiota siitä ei ole, mutta pystyn aika hyvin arvioimaan todenperäisyyden, kun auton livenä nään.

Tarkoituksena on talven aikana sada verhoilutyö teetettyä. Turvavyöt on asennettava myös taakse, jotta perheen saa turvallisesti kyytiin. Turvavyö Oy saa auttaa tähänkin pulmaan. Firma teki hyvää työtä 26m ht:n vöiden kanssa. Tekee tilauksesta erilaisia vöitä asiakkaan toiveita kuunnellen. Keväällä edessä perushuolto nesteiden vaihtoineen. Kärjetön sytytysmoduli jakajan kopan sisään oli hyvä hankinta 26m ht:n moottoriin, samoja ajatuksia tämänkin auton kohdalla.

Penkkien irroituksen yhteydessä on tarkoitus ottaa myös lattiamatto irti ja pestä se. Muuten toiveissa on päästä paikkojen putsaamisella, maalipinnan myllytyksellä ja muulla kiillotuksella. Lähinnä siis kosmetiikkaa ja autoon tutustumista. Tämänhetken ajankäytön ja perhetilanteen vallitessa on soveliasta olettaa, että em. tehtävät ovat vielä mahdolliset kunnialla hoitaa. Verhoilun uusinnan jälkeen voisi kutsua musetarkastajan paikalle ja suorittaa tarkastuksen käyttökulujen järkevöittämiseksi. Rekisteröintikatsastus sitten huhtikuussa. Sitten alkaakin kaikki olla valmista kesän ajeluita varten.

Tässä taustat ja lähtökohdat tämän Taunuksen osalta. Ympyrä sulkeutuu taas alitehoisen Taunuksen kyydissä. Lapsuudessa meillä oli -75 1600L 2d, mikä tarjosi unohtumattomia vaaratilanteita ohituksissa... :D

Edit. 1: Lisätty ajokilometrit.
Edit. 2: Typo-virheitä korjailtu.
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja gepardi »

Täytyy kyllä sanoa, että teit loistokaupat!
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

ei tämmönen helmi mitään kutosta kaipaa,piä orkkiksena vaan :D jos kutosta meinaat vaihtaa ni sit kunnolla "pilalle" ja puhaltimet kylkiin jne. :wink:
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Paaliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
klasu
Viestit: 141
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 11:24
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja klasu »

No joo, eihän tuo välttämättä kuutosta tartte, eihän silläkään vakiona kuuhun lennetä. Ja eikös tuollaisella ajella arvokkaasti, kun se kerran muutenkin pidetään orkkiksena.

Ei ollu kallis auton rahtaus, aika järkihinta etten sanoisi.

Mun tarttis kans suunnitella turvavöitä ainakin yhteen granadaan, pitää laittaa firma mieleen. Onkos se kallis paikka??
Brenda
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Marras 2009, 20:00

Viesti Kirjoittaja Brenda »

vaihdatko -89 corollaan, saat uuden kuskin helmapellin mukaan(tarvikeosa) :D
Silloin mun ei tarttis lähettää sitä Taunuksen varaosakatalogiakaan sulle....
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Komia on vaunu,onnea vaan!

Turvavöille on takana valmiit paikat.
Ei ole ku ruuvata paikalleen.

Nimim.Coupeen tuli laitettua. :)
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

gepardi kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että teit loistokaupat!
Huominen kertoo totuuden, millaiset kaupat on tehty. Pitääköhän mennä kossupullon ja shamppanjan kanssa talliin? Jos vituttaa, narautetaan auki 013. Jos hymyilyttää, niin poksautetaan Keltainen Leski. Ja kun se on juotu, niin sitten narautetaan silti tuo 013...
Taunus-Sälli kirjoitti:ei tämmönen helmi mitään kutosta kaipaa,piä orkkiksena vaan
Tietämättä ja tuntematta nyt tarkemmin osien eroavaisuuksiaOHC/V6 välillä, niin aika paljon on listalla vaihdettavia osia, jotta saa asialliseen orkkiskuosiin naamioitua. Kuten sanottu, mennään tuolla OHC:lla nyt vaan.
klasu kirjoitti:No joo, eihän tuo välttämättä kuutosta tartte, eihän silläkään vakiona kuuhun lennetä. Ja eikös tuollaisella ajella arvokkaasti, kun se kerran muutenkin pidetään orkkiksena.

Ei ollu kallis auton rahtaus, aika järkihinta etten sanoisi.

Mun tarttis kans suunnitella turvavöitä ainakin yhteen granadaan, pitää laittaa firma mieleen. Onkos se kallis paikka??
Arvokkaasta ajelusta en tiedä, 26m ht on saanut sivistynyttä monoa kesän aikana. Ajoon ne on tehty! Kyllä auton kaasu pohjassa ajamista täytyy kestää. Räppäys asia erikseen. Rahtaaminen oli erittäin asiallisen hintaista. Ovelta ovelle palvelu ja homma pelasi ilman erikoisjärjestelyjä. PM:llä saa yhteystietoja rahtifirmaan, jos jotakuta kiinnostaa. 26m:n vyöt eteen ja taakse hiluineen kaikkineen 220€. Taunuksen kanssa saattaa päästä halvemmalla vaikka puhutaan 4xrullavyöt.
Brenda kirjoitti:vaihdatko -89 corollaan, saat uuden kuskin helmapellin mukaan(tarvikeosa)
Silloin mun ei tarttis lähettää sitä Taunuksen varaosakatalogiakaan sulle....
Jaahas, Capri-harrastaja eksynyt Taunus-foorumille. Tervetuloa vaan! Miksei pakettikorttia vielä näy, johan asiasta sovittiin sunnuntaina :?: :D Ja en muuten vaihda, pidä per%#!e Toyotas :!:
Herkko kirjoitti:Turvavöille on takana valmiit paikat. Ei ole ku ruuvata paikalleen.
Hyvä tietää, arvelinkin näin olevan. 26m pohjalevyssä oli kardaanitunnelin molemmin puolin paikat orkkisvöiden kiinnikkeille. Muualta ei sitten löytynytkään mitään paikkaa. Aikakauden tyyliin siihen tuli vain lantiovyöt lentokonesoljin.

Vaimo laittoi pari räpsyä MMS viestinä, niistä on jäänyt sielukkuus bittiavaruuteen. Täytyy huomenna ottaa omat otokset. Saattaa mennä myöhään illalla, kun ei malta käydä nukkumaan. Innostus on kuin pikkupojalla. Uusi lelu talossa ja siihen pitää päästä heti tutustumaan.

Tulevaa autoverotusprosessia varten olisin kiinnostunut kuulemaan 1,6 OHC Coupen omamassoja ja kokonaiskantavuuksia, mitä otteessa lukee sekä rekisterinumeron. Laittakaa vaikka privalla, niin ei tule kaiken kansan tietoon. Aion liittää tiedot hakemukseeni referenssiksi, muuten edellyttävät rekisteröinkatsastuksen aloittamista. Sitähän en tietenkään suolakeleillä tee, vaan menen leimalle verot maksettuna, kun kelit sallii. Siten saan kilvet samalla reissulla autoon.
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Tunnelma tiivistyi eilen, mitä lähemmäs kotia pääsin. 150km, 100km, 50km, 25km, 5km, 2km, vihdoin perillä... Kun sain auton parkkiin pihalle, niin välittömästi tallin ovi auki, valot päälle (selin autoon tässä kohtaa vielä tietenkin) ja varovainen kääntyminen kohti rakastajatarta. Puuman ikämääritelmää lähestyvä sulavalinjainen ja muodoiltaan vielä varsin feminiininen yksilö odotti isäntäänsä kaikessa rauhassa. Meikit oli jätetty kiireessä kotiin ja oli sitä vähän matkalla rähjäännyttykin. Suihkua rassukka kaipailee myös. Plastiikkakirurgilla ei ole kuitenkaan käyty, tatuoinnit on jätetty nuoremman pissis-sukupolven iloksi ja reppu on oikein ryhdikäs ja kiinteä. Vinyylitukka on tiukasti päässä kiinni ja lasit ovat värittömät 1-tehot.

Tena-Ladyt eivät vielä kuulu beautyboxin vakiovarusteisiin, alapäästään kuiva, niin edestä kuin takaa. Varovaisen, pari tuntia kestäneen esileikin jälkeen uskalsin tarjota avainta pesään. Minut palkittiin pienellä kehräämisellä ja jalostetun raaköljyn vienolla katkulla. Kaikki siis kunnossa. Jatkoin kaikkien mahdollisten reikien tutkimista ja työnsin sormeni varmuuden vuoksi paikkoihin, missä ne eivät ikinä olleet vielä käyneet.

Puuman ikä näkyy, mutta se on arvokasta vanhememista. Matkan varrella suurkaupunkien vilskeessä ja tiimellyksessä on muutama mustelma saatu, ne ovat kovin huonosti itsekseen parantuneet. TLC pitäisi niihin kuitenkin auttaa. Kaikki alkuperäiset osat ja varusteet tallella, mutta joitakin niistä on syytä uusia yleisilmeen kohotuksen nimissä.

Satuilut sikseen. Koko lailla odotusten mukainen autohan siellä tallissa odotti. Maali on alkuperäinen, pieniä maalikynäpaikkauksia tehty sinne tänne. Listat varsin asialliset, kylkistat virheettömät. VT lokasuojan kaarilistassa painauma, mutta saa oiottua vielä siistiksi. Yleisilme vähän kauhtunut, mutta kemikaalit ja verhoilutyöt penkeille muuttavat sen varmasti parempaan suuntaan ja kovasti. Nopea kiillotustesti 3 minuutin käsityöllä antoi lupaavia tuloksia. Tarkoitus on käydä koko auto koneen kanssa rauhassa läpi. Vinyylikatto on erittäin tiukkaan kiinni aikä ole kutistunut listojen altakaan pois. Ihme sinänsä tuolla UV-kertoimella. Syväpinttynyt se toki on ja vaatii perusteellisen puhdistuksen ja hoitokemikaalit niskaan. Raportoidaan niistä, kun on jotain kerrottavaa. Vaikka polkimien kumit (pitää hommata uudet) oli kuluneet, niin auton muu olemus kuitenkin tukee kilometrien paikkaansapitävyyttä. Se jäänee todentamatta varmaksi totuudeksi, mutta se ei muuta autoa mihinkään.

Perusimurointi muutti ilmettä sisällä positiiviseen suuntaan. Penkkien kankaat täytyy laittaa tilaukseen Englannista, jotta saa uuden auton tuoksun sisään. :D Samalla on tarkoitus irrottaa lattiamatto pesua varten. Sisustan osalta auto on kyllä tosi hyvä, mikään ei oikeastaan ole rikki. Jotain toki ostoslistalle sieltäkin tuli, vai mitä sanotte näistä airbageistä... Eli hyväkuntoiset aurinkolipat menee ostoon, kun sellaiset löytyy. Saa tarjota. Ehjä sisävalo on myös hankintalistalla, toisen pään klipsi murtunut ja ei pysy napakasti paikallaan. Peili murenee käsiin, on ollut melkoisessa paahteessa. Motomobil noita on minusta myynyt ainakin joskus Escortiin, täytyy tarkistaa mikä on tarjonta.

Talvi menee hienosti auton kanssa kaikkea pientä puuhaillen. Lähinnä näyttää siltä, että muutamia osia menee ostoon ja niitä vaihdetaan sekä putsataan ja hinkataan paikkoja puhtaaksi. Ne tehtävät tayttävä asetetut kriteerit työn määrälle. Kesäksi ajoon ja nautiskeluun. Ohessa vielä muutama otos viime yöltä.

Etuyläviisto
Takayläviisto
Oikea kylkilinja
Kojelautaa
Pyöränkotelo OE
Pyöränkotelo OT
Takaturvavyön aluslevy Tämmöistä toista kappaletta olen vailla. Jos jollakulla on, niin olen kiinnostunut ostamaan.

Seuraaville osille siis tarvetta:
-takapuskuri, joko täydellinen kumilistan kanssa tai ilman. Omasta kromit alkaa lohkeilla
-pystykäpy eteen, kromi halkeille irti
-aurinkolipat, repsikan puoli peilillä
-sisävalo
-peruutuspeili
-keskikonsolin kyynärnojan kansi
+ aiemmin tekstissä mainitut romppeet.

Kaiken kaikkiaan internetin naimakauppa tuotti tontille kehityskelpoisen yksilön, mistä vaivalla ja kohtuullisella investoinnilla tulee saamaan näyttävän kesäkäyttiksen.
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

On kyllä komea laitos kaikinpuolin!
-Pori Connection-
Janne
Viestit: 143
Liittynyt: 11 Loka 2004, 16:48
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

Onnittelut hienosta hankinnasta – näyttää hyvin alkuperäiseltä.
Tämä onkin melko harvinainen malli Suomessa...lienee ainut GXL 1600-koneella. Ylipäätänsäkään noita 1600 GT –koneisia ei taida löytyä montaakaan.
Pisti myös silmään tuo sisustus...näenkö oikein kuvasta...onko penkkien väri harmaa (Felsgrau)? Elikä Trim –koodi = C4? Tämä väri on ilmeisesti tullut tuotantoon ihan vuosimallin ’73 lopussa.
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Janne kirjoitti:Onnittelut hienosta hankinnasta – näyttää hyvin alkuperäiseltä.
Tämä onkin melko harvinainen malli Suomessa...lienee ainut GXL 1600-koneella. Ylipäätänsäkään noita 1600 GT –koneisia ei taida löytyä montaakaan.
Pisti myös silmään tuo sisustus...näenkö oikein kuvasta...onko penkkien väri harmaa (Felsgrau)? Elikä Trim –koodi = C4? Tämä väri on ilmeisesti tullut tuotantoon ihan vuosimallin ’73 lopussa.
Kiitos. Alkuperäisyyttä lähdettiin hakemaan ja sitä mielestäni saatiin. Autoa ei ole missään kohtaa entisöity, vaan vain ylläpidetty.

Hmm, toivottavasti tämä harvinaisuus ei kostaudu rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. Toivotaan, että on aikanaan tyypitetty Suomeenkin tämä moottorivaihtoehto Taunuksen mallisarjaan kuuluvaksi. Itse olen järkeillyt niin, että GXL:n ostajien lompakossa on ollut sen verran painetta, että vähintään nyt se 2.0 V6/OHC on ruksattu ja siksi näitä ei ole oikein maahan saapunut.

Värikoodi on A4. UV on harmaannuttanut kankaan. Minulla on Mk1 Escortin RS2000:n Scheelit, missä on alunperin musta beta cloth kangas ja lähes saman väriset istuimet nekin on. Huonosti kestänyt kulutusta ja UV:ta. Tarkoitus on tuollaisella beta cloth uustuotantokankaalla verhoilla etu- ja takaistuimet uudestaan, jotta sisustan saisi tip top kuntoon. Penkkien vinyyliosien kunto on vaihteleva, täytyy miettiä, miten niitä oikein uusisi.

Valmistusaika on NP = 04/73.
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Janne
Viestit: 143
Liittynyt: 11 Loka 2004, 16:48
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Janne »

hdemk1 kirjoitti:Hmm, toivottavasti tämä harvinaisuus ei kostaudu rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. Toivotaan, että on aikanaan tyypitetty Suomeenkin tämä moottorivaihtoehto Taunuksen mallisarjaan kuuluvaksi. Itse olen järkeillyt niin, että GXL:n ostajien lompakossa on ollut sen verran painetta, että vähintään nyt se 2.0 V6/OHC on ruksattu ja siksi näitä ei ole oikein maahan saapunut.
Suomen myyntiesitteet kertovat GXL:n oletusmoottoriksi 2000 V6:n, mutta myös tuo 1600 GT vaihtoehto löytyy valinnaisena. Lieko sitten kukaan ostaja ”päivittänyt alaspäin” moottoria. Esim. Saksassa taas tuo 1600 GT oli oletus.

Mutta ainakin GT –malleja löytyy rekisteristä tällä koneella.
hdemk1 kirjoitti:Värikoodi on A4. UV on harmaannuttanut kankaan.
OK, eli musta siis.
hdemk1
Viestit: 48
Liittynyt: 27 Loka 2011, 13:50

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Janne kirjoitti:Suomen myyntiesitteet kertovat GXL:n oletusmoottoriksi 2000 V6:n, mutta myös tuo 1600 GT vaihtoehto löytyy valinnaisena. Lieko sitten kukaan ostaja ”päivittänyt alaspäin” moottoria. Esim. Saksassa taas tuo 1600 GT oli oletus. Mutta ainakin GT –malleja löytyy rekisteristä tällä koneella.
Mielenkiintoista. Taas oppi lisää. Oma Taunustietous on vielä ihan lapsenkengissä. Esitemaailma vähän vielä vajaa, täytyy laajentaa nyt 2 esitteen "kokoelmaa" sopivin lisäyksin. Muu kirjallisuus kylmää kanssa. Brenda myi varaosakirjan, kiitos siitä, ja eilen eBayssä meni Werkstatt Handbuch vahingossa ohi, kun oli muuta kiirettä. Faktat rulettaa ja Fordin oma dokumentaatio on kuitenkin se paras tiedon lähde. Auton mukana tullut ranskankielinen käyttöohjekirja (VII/72) on erittäin hyvässä kunnossa, mutta ranska vaan taipuu niin kovin huonosti eli ei lainkaan. Saksankielinen vastaavakin helpottaisi, suomenkielisestä puhumattakaan. Saa tarjota, jos on ylimäärin jonkun kaapissa lojumassa.

Verhoilijalta varattu aika tammikuulle, siihen mennessä hommattava kankaat ja mahdolliset vinyylit. Viikon päästä tulee AutoDentin kaveri paikanpäälle tekemään veloituksetta arvion painaumien oikomiseksi. Katsotaan, mitä hän tuumaa niiden vakavuudesta ja mahdollisesta lopputuloksesta.

Sormet syyhyää päästä auton kimppuun... Tiedättehän te sen ensi tunteen naisen kanssa, kun mikään ei riitä ja elämä on yhtä onnea ja auvoa. Kunnes nainen sanoo: "Tahdon...". Sen jälkeen omalla tahdolla ei olekaan enää mitään väliä... :evil:
-69 17m HT race replica projekti
-73 Taunus GXL Coupe MR
-74 Escort Mk1 Sport projekti
-81 Buick Electra Limited 2dr coupe MR
Brenda
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Marras 2009, 20:00

Viesti Kirjoittaja Brenda »

Laaditko tuota miehen ja rakastajattaren ensitapaamisesta dramatisoitua novellia koko yön, vai oletko luonnostaan moinen sanaseppo :D

Joka tapauksessa hieno paketti ford historiaa. Pakko tulla taas seuraavalla etelänreissulla kyläileen.
Vedetään kolmen kimppaa (sandwich) puuman kans
Vastaa Viestiin