-74 Taunus STW

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

-74 Taunus STW

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Kirjootellaas tänne jotain tämän projektin vaiheista. Voin sitten katella itsekin täältä mitä on tullut tehtyä. :lol: Galleriasta löytyy kuvia eri vaiheista...

Kohteena siis -74 farkku Taunus... Tarkoitus käydä lähes koko auto läpi enemmän ja vähemmän tarkasti. Homma aloitettiin viime viikolla (18.11.) pesulla niin päältä kuin konehuoneestakin. Konehuonetta pestessä halkesi jarrupääsylinterin korkkikin. :lol:

19.11.

Auto nosturille ja peltityöt alkoivat vasemman puolen helman hitsaamisella. Helman sisäpuolikin oli sen verran rapea, että jouduin sieltäkin paikkaamaan ennen uuden pintapellin hitsaamista.

20.11.

Helman hitsaus jatkui pyöränkotelon puolella. Pieni paikka piti laitella pyöränkotelon alareunaan mikä tulee helman kohdalle. Jatkoin siitä eteenpäin oikean pyöränkaaren hitsaamisella. Onneksi sisäpuoli oli vielä sen verran ehjä, että sain hitsattua sen kiinni ulkokaareen. Teen näin sen takia, ettei tule kaareen enää kaksinkertaista peltiä joka ruostuu kuitenkin jossain vaiheessa. Rakenne on kyllä yhtä kestävä kuin alkuperäinenkin mutta vähemmän ruostealtis.

22.-23.11.

Kaaren hitsaamisen jälkeen jatkoin oikeaan takanurkkaan. Tähän kohtaan oli jo aikaisemmin laitettu paikkaa mutta onneksi muoto oli vielä tallessa. Hankin korjauspeltejä niin Motomobilin kautta sekä paikalliseen varaosapuljuun. Takakulmat oli tarkoitettu sedaniin ja muutenkin kulmat oli jälkituotannon jälkituotantoa. Tästä johtuen kulmat oli mitä oli ja totesin, että meni ehkäpä rahat hukkaan, kun olisin voinut itsekin paukutella ne suorasta pellistä. Nooh, kyllä ne käytetään ja istuu ne, kunhan näkee vähän vaivaa. Sisäpuoli oli tietty myös jonkun verran mätä ja väsäsin sinnekin paikat päittäishitsauksella. Olis sinne pieni limisaumakin piisannu mutta tulipahan tehtyä. :lol: Kulman sain tänään valmiiksi lopputuloksen ollessa ihan kohtalainen.

Illan lopuksi vielä laikkasin takahiekkapellin auki löytääkseni vanhan pellin sieltä alta. Ei näin! Varmasti mätänee vielä nopsempaan, kun jättää vanhat mädät pellit uuden alle. Hiekkapellit löytyy korjauspaloina Motomobililta kohtuu hintaan.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

29.11.

Meni viikonloppu harakoille, kun oli muuta tekemistä eikä peltityöt edistynyt minnekään.

Tänään kuitenkin sain hitsattua takahiekkapellin sisäosan kiinni. Korjauspelti oli ihan passelin oloinen, mitä nyt päistä leikkasin pienet siivut pois. Tuo vasen alanurkka vaan tuottaa nyt vaivaa, kun se on joskus korjattu vaan sinne päin. Pellin paksuuskin oli luokkaa 3mm. Oli varmaan ajateltu, että tehdään ikuinen mutta sitten taas saumat oli vuorattu silikonilla. Sen tuotteen, kun vois huoletta jättää sinne minne se kuuluukin, eikä autoihin. Enivei, takahiekkapellin sisäosa on nyt hitsattu ja seuraavaksi pitäis varmaan taiteilla tuon alanurkan kanssa ja sen jälkeen vasta takahiekkapelti kiinni. Silleen se on tehtaalla kasattu ja tehdään samanlailla nytkin.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

30.11.

Jaksoin tänään töiden jälkeen hieman taiteilla vasemmalla puolella. Laikkasin takakaaren ja muotovalio takanurkan pois. En edennyt ihan järjestyksessä, koska vanhaa takanurkkaa ei ole olemassa vaan päätin hitsata kaaren ensin parilla pisteellä kiinni. Näin siksi, että saan edes jotain mallia takanurkkapalan kaarevuudelle. Taustat hitsaan sitten lopuksi, kun vasemmalla puolen ei ole tankkia tiellä ja pakoputkikin on poissa joten tilaa on takapuolellakin. Nurkan muotoilu pitääkin sitten tehdä ihan silmämääräisesti ja katsoa toiselta puolelta mallia. Hitaasti käy vasemman puolen korjaaminen mutta ei ole paha rasti, kunhan rauhassa naputtelee.

Niin, sitä moon aina ihimetelly, kun ruosteita korjatessa pitää heti alkuunsa laikata ruosteet pois, eikä ensin muotoilla paikkaa siihen. Meinaan se pitsipaska toimii silti hyvänä mallina tulevalle paikalle. Paljon helpommin tekee noin, kuin yrittää tyhjän päälle tehdä samanlaista... :wink:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

2.12.

Jatkettu oikean takanurkan kanssa ja sain sen istumaan yllätävän hyvin. Hitsasin sen vain muutamalla pisteellä kiinni ennen kuin ajattelin lähteä viikonlopun viettoon.

4.12.

Hitsailin kaaren ja takanurkan loppuun, siistin saumat, vasaraa ja vastinta perään. Takanurkan vaakasauma oli vähän korkealla, joten sitä pitikin naputella tovi ennen kuin olin tyytyväinen lopputulokseen. Seuraavaksi otin takahiekkapellin sovituksen työn alle. Pintapeltikin on jälkituonnon jälkituotantoa ja istuvuus on vähän niin ja näin. Korkeudessa on mun mielestäni jotain sentin verran liian vähän eikä se yllä kunnolla sisäpellin alareunaan. Hienosäätövasaralla = lekalla ja puupalikalla säätäen sisäpeltiä ja istuvuus on riittävän hyvällä tasolla. Siihen tulee vielä vetokoukku eteen joten ei sitä niin huomaa. :lol:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

5.12.

Töiden jälkeen sovitin takahiekkapellin lopullisesti ja hitsasin sen samoin tein kiinni. Molemmat kulmat näyttää suht samanlaisilta joten homma on bueno siltä osin. Huomenna tarvii hitsailla takanurkan sisäpuolet valmiiksi... jos jaksaa.

Piti eilen kipaista honkikonkista automaattihitsausmaski, kun sai halvalla. On ollut tarkoitus pitkän aikaa ostaa moinen itselle mutta on aina jääny. Nyt on oma ettei tarvi lainata työkavereiden maskeja.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

paljo muute makso kingkongissa se maski? mun pitäny kans jo pitkään hommata semmone..
hoppa69
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Syys 2006, 22:34
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja hoppa69 »

Maski oli 29,95€ tarjouksessa.
M voortit kiinnostaa kaikessa muodoissa.

www.fordmclub.fi
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Juu, tuon verran se maksoi. Tämän päivän hitsauksien perusteella ihan ok maski. Hieman nopsempaa sais ehkä tummua mutta halvaksi maskiksi on hyvä.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

6.12.

Nyt kun kerran vapaata oli niin kävin tekemässä vasemman takanurkan sisäpuolen valmiiksi. Ei tahdo oikein enää löytyä joutavia pellin palasia työpaikalta, joten joutuu ehkä hakemaan passelia peltiä kaupasta. Noh, onneksi löytyi vielä sopiva palanen peltiä ja tein sisänurkan yhdestä palasta. Kun tekee yhdestä palasta tuon ja muotoa on pariin kolmeen suuntaan, niin aikaa menee. Muutaman tunnin siinä taiteilin ja valmiiksi tuli. Kaaren sisäpuolelle pitää vielä tehdä vähän paikkaa. Sen jälkeen täytyy auto kääntää, että saan helman työn alle.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

10.12.

Käänsin auton toisin päin nosturilla, että pääsin tekemään vasenta helmaa. Olis sen varmaan tehnyt toisinkin päin mutta nosturin pilari tuppaa olemaan hieman tiellä joten peruutelin sen nosturille. Tää puoli tuntuis olevan paremmassa kunnossa, eikä ollut tarvetta vaihtaa edes puolta helmasta. Sisäpuolella oli toki jonkun verran ruostetta ja tein sinne pari pientä paikkaa ennen pintapellin hitsausta. Pyöränkoteloon jäi vielä reikä minkä paikkailen varmaankin huomenissa.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

11.12.

Hitsailin takapyöränkoteloon paikat ja purin keulalta puskurin, valot, vilkut ja maskin. Alumiiniset sisälokarit otin pois ja positiivisesti yllätyin, kun huomasin ettei tulipellin/a-pilarin osissa ole lainkaan ruostetta vaan paksu massa kiiltelee ihan niinku just olis vedetty. Vasemman lokasuojan alareunaan tarvii tehdä paikka muutoin etuloksut on ihan hyvässä hapessa. Muoviset MK3-mallin sisälokarit on taas hakusessa, saa kaupata jos löytyy jouten olevat!

Keulasta löytyy maskin alta sitten taas... ruostetta. :lol: Oikean ajovalonkehyksen joutuu ainakin hitsaamaan ehkä muutakin mutta en vielä kokeillut kovuutta piikkipäävasaralla. Tarkistin samalla hieman ovien kuntoa. Joutuu niitäkin paikkailemaan mutta katson niitä sitten yks kerrallaan. Vaikka tota ruostetta vielä on niin yli puolen välin on sentään menny eli voiton puolella siinä hommassa.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

12.12.

Nappasin etuloksut irti, koska ajovalopoterot on ruostunut puhki molemmin puolin eikä korjaaminen onnistu ilman loksujen irroitusta. Motomobililla olis korjauspalaa tohon kohtaan mutta taidan tehdä palat itse, kun alareunaan tarvii paikat. Tää on ihan normi kohta mistä Tane mätänee jos sikseen on. Kolminkertainen pelti ja sinne väliin, kun pääsee kosteus on lopputulos aika selviö. Oikaisin samalla etuhiekkapellin lommon ja sekin tarvis pientä paikkaa. Tällä viikolla pitää tehdä noin keulan pellit kuntoon...
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

13.12.

Töiden jälkeen aloin korjaamaan oikeaa ajovalopoteroa. Tein sen kahdesta palasta ja ei toi lopputulos nyt ihan paras ollut mutta kunhan saan umpion kiinni niin sehän riittää. Sovitin etuloksua ja tuntuis istuvan tosta ajovalon kohdasta ihan hyvin. Eli ei mennyt korjaus ihan käsille... :lol:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

14.12.

Hitsasin vasemman puolen ajovalopoteron. Tää puoli olikin paljon paremmassa kunnossa kuin oikea mutta lähes yhtä iso paikka piti tehdä tännekin.

15.12.

Päätin tehdä tässä vaiheessa maskin ja uusien ajovalojen sovituksen, niin on tehtynä valmiiksi ennen maalausta. Eli maski vaihtuu vanhempaan ja umpiot pohjineen tulevat Golf II:sta. Maskin kiinnityskoukuille piti tehdä reiät, koska niitä ei löydy ruostekorjauksien jälkeen eikä ne muutenkaan ole samassa kohtaa missä kanttilamppuisessa. Ajovalojen pohjia piti hieman muokata sekä ajovalopoteroita, että saa umpion istumaan hyvin. Maskin kera tässä jumpassa menikin kolmisen tuntia ennen kuin olin tyytyväinen lopputulokseen. Jotenkin tuntui ettei tuo maski istu ollenkaan tohon keulalle mutta nyt se on tehtynä. Nyt on ainakin mieluinen keulan ilme. 8)
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

17.12.

Ennen klo. 7.00 olin jo korjaamassa vasemman lokasuojan alareunaa joka on yllätäen ruostunut. Pintapelti sekä sisäpuoli oli ruostunut puhki joten molempiin sitten paikkoja väsäämään. Lokasuojan reuna oli turvonnut myös takapuolelta eli sauman välissä ruostetta ja tein niin isot paikat, että tuli reunakin samalla kuntoon.

Projektin aloituksesta on nyt kulunut noin kuukausi ja suurin osa peltitöistä on tehtynä. Hyvä näin... Nyt alkaa sitten joululoma ja homma jatkuu joulun jälkeen.
Vastaa Viestiin