-74 Taunus STW

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

12.2.

Ettei mene pelkäksi Taunusteluksi, niin piti tehdä tässä välissä yks AVK-auto kuntoon. Noo, se oli parin päivän jumppa ja takaisin Taunuksen kimppuun. Oikeaa takaloksua tuli nyplätyä aina ehtoolla mutta muuten meni aika harakoille koko viikko. Eilen olin aamusta pajalla mutta piti odotella sitä, että tulis valoisaa nottei tarvii pimiässä puhallella. Siinä välissä ehdin paikata käyttiksen helman katsurin tökkimisen takia tai ei se sitä tökkiny vaan painoi rengasraudan hellävaroen helmasta läpi. :lol:

Sitten olikin hyvä siirtyä ulkosalle hiekkapuhalluspöntön kera. Puhalsin helmoista pari kohtaa sekä takahiekkapellin yläosasta parit kohdat puhtaaksi. Auto takas sisälle lämpenemään ja nosturille ettei tarvi maassa makoilla. Ehdin hieman kittailla, mutta kotiintuloaika lähestyi uhkaavasti joten päätin luovuttaa. :lol:

Tänään otin ja kittasin takahiekkapellin molemmat osat, helmat sekä hioskelin hieman oviaukkoja. Pääosin koppa on nyt tehtynä mitä nyt tarvii vielä hioa sieltä täältä kiilto pois. Takahiekkapellin olis voinut jättää kittaamatta mutta en sitten jättänyt, koska oli siinä sen verran vipatusta. Häiritsee liikaa, kun sen tietää. :lol:

Noita oviaukkoja nyplätessä on huomannu miten vaatimaton viimeistely on ollut aikoinaan tehtaalla. Messinkijuotoksissa oli isoja paukuroita sekä tinauksen jäljiltä oli reunat jääny viimeistelemättä. Nooh, tuleepa ainakin nyt viimeisteltyä. Kojetaulun alareunassakin on aika messevä valuma... :lol:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

14.2.

Eilen ja tänään työstin vielä oviaukkoja. Putsailin eilen kaikki saranat todella paksusta rasvasta. Suurimmat kököt tökin puukolla pois jonka jälkeen rasvanpoistoaineella, teräsharjalla sekä pensselillä työstäen loput pois. Kyllähän ne puhtaaksi tuli mutta ei ihan hetkessä. Yläsaranat tarvii uudet tapit sekä oikean etuoven yläsarana tarvii uusia kokonaan, kun oli tappi täysin mätä sekä poikki alareunasta. Tällä viikolla tarvis sitten täräyttää koppaan pohjamaalit.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

15.2.

Meinasin jättää pohjamaalailut viikonlopulle mutta otinkin sen sitten asiaksi tänään. Koko iltahan siinä livahti mutta onpahan ainakin vellit selässä. Ensin vähän suojailua, happoa muutamiin kohtiin ja lopuksi filleriä kolme rundia. Vihtu, nyt se on jo melkein valamis... :lol:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

1.3.

Ei ole tapahtunut juuri mitään viime aikoina. Tällä viikkolla oli tarkoitus jatkaa, kun kerran lomallakin ollaan niin eikös perskele olla kipiänä. Nooh, ens viikolla sitte katellaan uudestaan, kunhan pääsee (joutuu) takaisin töihin. Motomobililta tuli uusia osia ja ne tärkeimmät tällä hetkellä eli ne saranatapit.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

7.3.

Hioskelin luukut sisäpuolelta ja vedin kireet saumakitit niihin. Samalla saumakittasin kopasta kaikki mahdolliset saumat. Värin kanssa kikkailin alkuviikosta, kun meinas jo tulla vaikeus lopullisen sävyn kanssa. On sekin nyt sitten päätetty joten viikonloppuna voi roiskia luukkujen sisäpuolet valmiiksi sekä kopasta oviaukot. Sen jälkeen onkin edessä luukkujen sovitus takaisin koppaan sekä fillerin hiontaa...
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

10.3.

Hieman seiskan jälkeen aamulla olin nostelemassa luukkuja sekä lokareita maalauskoppiin. Vedin vielä ennen väriä alle yhden rundin sävytettyä pohjaväriä jonka jälkeen värit pintaan ja kuivumisen jälkeen pari rundia lakkaa. Sekoituspöydän alta löytyi vielä yksi vanha lakan jämä joka olikin aikas paksua tavaraa mutta kyllä se tuolla sisäpielissä menee. Tuliki aika hieno pinta vanhalla lakalla... :lol:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

11.3.

Löin yläsaranoihin uudet saranatapit ja totesin korjauksen varsin onnistuneeksi. Yhteen saranaan jäi pieni välys mutta täytyy muistaa se ettei toi uus auto ole joten pientä väljyyttä saa toki olla. Hioin oviaukot ja keulasta reunat, suojailin paikkoja hieman ja vedin maalit niskaan. Tankin luukkukin ilmestyi eilen Huittisiin asti (Kiitoksia Valtoselle toimituksesta) ja tein siihen tänään pohjat valmiiksi. Hiekkaa piti näyttää takapuolelle sekä toiseen nurkkaan päällipuolella jonka jälkeen kireet kitit pintaan.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

12.3.

Sovitin lokarit ja kolme ovea takaisin koppaan ennen kuin lähdin kotiin. Hienosti istuvat vaikka vanhoja ovatkin... :lol: Laitoin samalla takaluukun saranapaketin hollille, että voi huomenna sovittaa senkin takaisin. Ja juu, konepelti täytyy myös nostaa paikoilleen.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

15.3.

Takaluukku ja konepelti löysivät paikkansa pienen säätelyn jälkeen. Oven yläsaranaa piti pilarin puolelta hieman säätää jotta apukuskin oven istuvuus oli kunnollinen. Jokaisen oven lukot sekä vastakappaleet heitin tinnerikippoon likoomaan, pienen tiskaamisen jälkeen olivat kuin uudet ja ikivanhat vaseliinit oli poissa. Ruuvailin lukot kevyen voitelun jälkeen takaisin oviin sekä vastakappaleet pilareihin. Säätöön menikin yllättävän kauan aikaa mutta nyt pitäis pelata hienosti. Tosin ihan lopullinen säätö täytyy katsoa sitten kunhan uudet tiivisteet ovat paikoillaan.
Tänään mittalin ovitiivisteiden paksuutta sekä tarvittavaa määrää. Huomenna kuriiri saapi tuoda ne Tampereelta.

Hioskelin etuloksut ja ruiskasin niihin myös vaalean pohjan jottei tuu värieroa...
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

25.3.

Tasaisesti touhuttu projektin kimpussa, että ei oo mennyt jouten oleiluksi... Pari iltaa meni pohjamaalia hioessa. Eilen aamusta olin suojailemassa ennen kuin piti hilpata takas kotio. Tänään menin taasen heti seiskan jälkeen suojaamaan sekä tempasin samalla värit ja lakkaa "ämpärillinen" niskaan. Ihan ok lopputulos... Nyt pääseekin sitten kasailemaan.

Jotain tekniikkajumppaa on ainakin tiedossa mm. jarrujen läpikäynti.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

31.3.

Viikon mittaan on hieman kasailtu. Oviin kaikki hilut takaisin ovipahvit pois lukien... Putsailin nostimet sekä rasvailin kiskot uudestaan niin pitäis lasien aueta hienosti. Ruuvailin eteen vilkut sekä taakse takavalot. Ikkunat tarvis laitella takaisin kunhan saan uuden tuulilasin Kuttilasta.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

1.4.

Ruiskutin oviin kotelosuojat jottei korjatut alareunat heti mätäne uudestaan. Sudin kyllä pohjamaalit ennen kotelosuojaa. Siirryin keulan puolelle jonne leikkasin pellistä parit palat jotka tuli umpio-aukkojen peitoksi, kun nyt on paljon pienemmät umpiot. Samalla maalasin naamataulun taustan mustaksi. Joo, mä tykkään ettei maskin takaa loista auton oma väri... :lol: Samalla laittelin parkkivalojen johdot kuntoon sekä uusin valojen maajohdot. Umpiot paikoilleen ja sisään keltaiset hoo-nelkut. Teippasin maskin taas kerran mieluiseen malliin ja ruiskasin loput maskista mustaksi.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

2.4.

Laitoin takaluukkuun lasin takaisin sekä verhoilun. Vasemman puolen ovet kasasin loppuun eli muovit, ovipahvit ja loput hilut. Ovipahvit on melkoisen likaiset ja ajattelin kokeilla mitä se ns. taikasieni saa aikaiseksi niiden suhteen. Sen näköö sitte huomenissa jos löydän sitä täältä mistään kaupasta...

Aamulla kävi pieni äksidentti, kun Tanen takalasi oli telineellä, joka taasen oli nosturin takana. Peruutin nosturille farkku Audia enkä sitten huomannut, että se lasi on siellä takana. Vauhtia ei tosiaan ollut ollenkaan vaan loppui se peruutus ihme rusahdukseen. Nousin autosta ja menin katsomaan, että mikä siellä nyt jäi alle. No, siellähän se lasi oli puristuksissa seinän ja Audin rekkarisyvennyksen välissä. Joo-o, lasi todellakin säilyi ehjänä mutta Audin luukku meni todella pahaksi. :shock: Nooh, onneksi se saatiin oikaistua vaikka olikin melkosen paha ja luukku oli muutenkin tarkoitus maalata. Tuli vaan tehtyä luukkuun lisää työtä... :lol: Kovia laseja Taunuksessa.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

7.4.

Ovipahvit sai taikasieni käsittelyn ja täytyy myöntää, että se sieni todellakin toimii. Pahveista lähti liat pois mutta eihän niistä uusia saa silläkään. Patinaa jäi mutta se saa kuulua asiaan... Eilen otin auton nosturille, irroitin tankin vetokoukun asennusta varten. Siinä samalla maalailin sitten alustan puolelta takanurkat jne. jotka oli vielä hitsausten jälkeisellä tasolla.

Otin myöskin puskurit työn alle. Muutoin puskurit on ihan kohtuu kuntoiset ikäänsä nähden mutta pinnassa oli liikaa ja ruostepikkujakin on muutamia. Teräsvillalla sekä karkealla hiomatahnalla tuli ihan hyvää jälkeä ja puskurit näyttää paljon paremmalta.

Naapuri hallista löytyi Taunuksen ihan uudet takasisäloksut, tyyliin sopiva kattoteline, antenni, kaiutinritilät ja pari muutakin osaa. Ehjä pakoputkistokin saapui Kuusamon suunnalta, kiitokset sinne.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

11.4.

Viikonloppuna tein vielä yhden peltijumpan jonka lykkäsin tarkoituksella vasta tähän vaiheeseen. Hitsasin molemmat runkopalkit kuntoon. Siis palkin mutkat jotka nousee myös tulipellin suuntaan. Päällimäinen pelti oli ruostunut aika pahan näkoiseksi ja jotenkin pystyi kuvittelemaan, että leimalla asiasta sanotaan aivan varmasti. Pintapellin allahan on kyllä kunnon rautapalkki joten ei se niin heikko kohta ole vaikka pintapelti onkin mätä. Hommassa menikin aika kauan, kun on meinaan todella monta pistehitsiä lyhellä matkalla ja ne on todella lujassa. Onpahan nyt nuokin kohdat nyt sitte kunnossa...

Aloitin myös vetokoukun kanssa taiteilun. Olin hommannut sellaisen koukun joka menee piiloon takahiekkapellin taakse ja nuppi jäis vaan esille mutta eihän tuo sitten sopinutkaan sinne. Olisi pitänyt muokata varapyöräkoteloa sekä takahiekkapeltiä joten annoin asian olla. Se kyllä oli ollut farmari Taunuksessa kiinni mutta tiedä sitten miten... :roll: Noh, se koukku muokataan Cometiin jossain vaiheessa. Onneksi oli vielä se toinen versio olemassa eli se jonka palkki jää näkyviin puskurin alle. Hiekkakylvyn jälkeen maalataan oikein auton väriin jottei erotu koukku turhan räikeästi.

Irroitin myöskin bensatankin, koska tankin pannat oli aika huonossa jamassa. Purkuautosta olin laittanut pannat talteen jotka olivat onneksi hieman paremmassa kunnossa. Näillekin ensin hiekkaa jonka jälkeen hitsasin niihin vahvikepellit. Nyt ei ainakan tankki tipahda vaikka tankkais täyteen. :lol:
Vastaa Viestiin