Sivu 1/4

Taunus 1.6 L -76

Lähetetty: 20 Loka 2011, 14:10
Kirjoittaja vtormane
Kuva

Re: Taunus 1.6 L -76

Lähetetty: 20 Loka 2011, 22:59
Kirjoittaja vtormane
Tuli sitten ostettua toinen taunus. Vuosimallia 1976, 1.6L. Autolla on ajettu vain 71000km ja ollut uudesta asti täällä Kuusamossa ja ensimmäisellä omistajalla vuoteen 2010 asti.
Auto on aika hyvässä kunnossa, täysin ruosteeton muuten paitsi takakaaret on huonot ja takahiekkapellissä pari pientä reikää. Otin juuri tänään lattiamaton pois ensi kerran sakemannien jälkeen ja ei ollut edes ruosteen alkua missään, ei edes kuskin jalkatilassa. http://koti.mbnet.fi/vtormane/tane76/tane_lattia1.jpg
Aika hyvin 35 vuotta vanhalta autolta. Takakontissa on ruostetta, pikkurillin kokoinen läntti.
Tilasin juuri motonetistä takakaaret, ne olisi työn alla seuraavaksi. Myös kromimangelsit tuli ostettua tänään.
Kuva konehuoneesta http://koti.mbnet.fi/vtormane/tane76/ta ... huone1.jpg

Lähetetty: 20 Loka 2011, 23:09
Kirjoittaja Mois
Käypi katteeks :D
Tos on oikein lisävarusteitakin aikanaan tilattu, meinaan noi puskurin "kävyt" :D
Ainakaan mun -76 2.0L mallissa ei tommosia ollu.

Lähetetty: 20 Loka 2011, 23:17
Kirjoittaja vtormane
Mois kirjoitti:Käypi katteeks :D
Tos on oikein lisävarusteitakin aikanaan tilattu, meinaan noi puskurin "kävyt" :D
Ainakaan mun -76 2.0L mallissa ei tommosia ollu.
Ai niimpä onkin, en oo vielä ees hoksannu noita käpyjä :) Tuossa on muuten valo hanskalokerossa ja kansi semmonen "pehmee" ja kello mittaristossa. Onko nää vakiovarusteita L-mallissa?

Lähetetty: 20 Loka 2011, 23:20
Kirjoittaja Mois
Siin mun 2.0L:ssä oli hanskalokeron valo, mut se kansi oli ihan vakiomallin kova. Kello oli myös mittaristossa.

Lähetetty: 20 Loka 2011, 23:24
Kirjoittaja vtormane
Mois kirjoitti:Siin mun 2.0L:ssä oli hanskalokeron valo, mut se kansi oli ihan vakiomallin kova. Kello oli myös mittaristossa.
Tässä on kuten S-mallissa kojelauta. Oliko takana kauhukahvoja?

Lähetetty: 21 Loka 2011, 00:33
Kirjoittaja Mois
vtormane kirjoitti:
Mois kirjoitti:Siin mun 2.0L:ssä oli hanskalokeron valo, mut se kansi oli ihan vakiomallin kova. Kello oli myös mittaristossa.
Tässä on kuten S-mallissa kojelauta. Oliko takana kauhukahvoja?
Sitä en muista. Ko. Taunus meni lopulta paaliin...
Hanskalokero oli lukittavaa mallia, kansi on meinaan vielä tuolla kellarissa :D

Lähetetty: 27 Loka 2011, 22:50
Kirjoittaja vtormane
Hitsaukset on sitten hitsailtu. Suojamaalit pintaan ja keväällä sitten kittaukset. Nyt vois keskittyä tekniikkapuoleen :)

Lähetetty: 22 Marras 2011, 22:01
Kirjoittaja vtormane
Mangelsit tuli laitettua kokeeksi alle ja ei kannata huolehtia kaarien maalauksista. Niissä on vaan suojamaalit, keväällä sit kittaillaan. Jousia myös säädetään vielä. http://koti.mbnet.fi/vtormane/tane76/ma ... 20alla.jpg

Taas yksi versio volvon jarrusatuloista taunuksessa. Loppujen lopuksi semmosta näpräämistä näiden laitto ja aikaakin menee kummasti. http://koti.mbnet.fi/vtormane/tane76/volvon%20jarru.jpg

Lähetetty: 22 Marras 2011, 22:59
Kirjoittaja henu
vtormane kirjoitti:Taas yksi versio volvon jarrusatuloista taunuksessa. Loppujen lopuksi semmosta näpräämistä näiden laitto ja aikaakin menee kummasti. http://koti.mbnet.fi/vtormane/tane76/volvon%20jarru.jpg
Hyvin se jeddahi suunitteli tuon virityksen ku kaikki kopioi, mukaanlukien itseni :lol:

Lähetetty: 23 Marras 2011, 01:36
Kirjoittaja vtormane
henu kirjoitti:
vtormane kirjoitti:Taas yksi versio volvon jarrusatuloista taunuksessa. Loppujen lopuksi semmosta näpräämistä näiden laitto ja aikaakin menee kummasti. http://koti.mbnet.fi/vtormane/tane76/volvon%20jarru.jpg
Hyvin se jeddahi suunitteli tuon virityksen ku kaikki kopioi, mukaanlukien itseni :lol:
Ai, eikö tää ollukkaa mun keksimä viritys :lol:

Lähetetty: 23 Marras 2011, 20:12
Kirjoittaja jeddah
Ei se tarvi ku yhden insinöörin suunnittelemaan asiat huolella niin se suorittavakin osapuoli saa homman tehtyä vai miten se meni :lol:

http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/satula.JPG

Joo vaikka noita kuinka vertaa niin... en kyllä näe juuri eroja.. :D

Se muuten tuli mieleen että mä jostain syystä vaihdoin nuo satulan pultitkin, eikö ne orkkikset sitten yltäneet pohjaan asti vai pistinkö vaan varmuuden vuoksi 10.9 lujuiset..? Ei voi muistaa. Pistää vähä silmään ruosteiset kannat kun muuten kaikki kiiltää

Lähetetty: 23 Marras 2011, 21:34
Kirjoittaja vtormane
jeddah kirjoitti:...

Se muuten tuli mieleen että mä jostain syystä vaihdoin nuo satulan pultitkin, eikö ne orkkikset sitten yltäneet pohjaan asti vai pistinkö vaan varmuuden vuoksi 10.9 lujuiset..? Ei voi muistaa. Pistää vähä silmään ruosteiset kannat kun muuten kaikki kiiltää
Aivan joo, ne alkuperäiset jää ehkä sen puol senttii vajaaksi pituudeltaan. On kyllä nyt uudet pultit, otin kuvan vaan vähän hätäisesti :) 10.9 lujuudella sai ihan sopivan pituisetkin, eilen kävin hakemassa. Samalla ostin kans alatukivarsiin uudet pultit. Oli alkuperäiset jo hivenen kuluneet vaikka ajettu vain 70tkm. Ja ne alkuperäiset oli 8.8 pultit.

Sen kans huomasin että auton keula ylhäällä linkussa ottaa jarruletku kiinni jouseen. Eihän se tietysti ajoa haittaa kun semmosta tilannetta ei ikinä tule mutta ajattelin että tuleekohan tuosta sanottavaa katsastuksessa. Normi korkeudella jää tosiaan pelivaraa useita senttejä, joten no problem.

Lähetetty: 23 Marras 2011, 23:23
Kirjoittaja Luhtis
Siihen letkun päälle voi tölvästä sellasen "hankaussuojan" eli vaikka sopivankokosen kumiletkun halkasee ja laittaa siihen päälle. Semmoset jotkut taitaa olla originaali letkuissakin.

En tosin usko että tulis sanomista muutenkaan mutta tommosesta ennakoivasta ajattelusta ne on yleensä mielissään. :)

Lähetetty: 24 Marras 2011, 15:35
Kirjoittaja Taunusmies Jussi
vtormane kirjoitti: Eihän se tietysti ajoa haittaa kun semmosta tilannetta ei ikinä tule mutta ajattelin että tuleekohan tuosta sanottavaa katsastuksessa.
Taunus kevennetään tukivarsien alta, niin ei ole jouset pitkänä katsastuksessa kun niveliä tutkitaan.