Taunus 1.6 L -76

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Taunusmies Jussi kirjoitti:
vtormane kirjoitti: Eihän se tietysti ajoa haittaa kun semmosta tilannetta ei ikinä tule mutta ajattelin että tuleekohan tuosta sanottavaa katsastuksessa.
Taunus kevennetään tukivarsien alta, niin ei ole jouset pitkänä katsastuksessa kun niveliä tutkitaan.
Viimeksi kun mustaa tanea katsastin niin nosti etupalkin alta ja katsari kitisi kun oli jouset niin löysällä, pätkityt ja mersun :D Täällä ainakin kattovat tosiaan tolleen noi nivelet ja muut...eli nähtävästi vaihtelee tuo...

Tänään otin mittariston irti kun oli kello sipannut. Vaihdoin varamittaristosta ehyen kellon. Ruuveista päätellen oli ekaa kertaa mittaristo irti sitten sakemannien. Polttimot oli kaikki motorcraftin, en vaihtanut kun ovat kestäneet jo 35 vuotta :) Mukava tehdä tämmöstä neitseellistä hommaa :D
Capri -77 2.0
Firebird -69
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

vtormane kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti:
vtormane kirjoitti: Eihän se tietysti ajoa haittaa kun semmosta tilannetta ei ikinä tule mutta ajattelin että tuleekohan tuosta sanottavaa katsastuksessa.
Taunus kevennetään tukivarsien alta, niin ei ole jouset pitkänä katsastuksessa kun niveliä tutkitaan.
Viimeksi kun mustaa tanea katsastin niin nosti etupalkin alta ja katsari kitisi kun oli jouset niin löysällä, pätkityt ja mersun :D Täällä ainakin kattovat tosiaan tolleen noi nivelet ja muut...eli nähtävästi vaihtelee tuo...
Tuo ei ole oikeaoppinen kevennys, jos jouset tulee alatukivarteen, niin kuuluu keventää tukivarresta jousen alta. McPherson kevennetäänkin palkista. Sun täytyy ens kerralla vähän opastaa sitä insinööriä. :wink:
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Taunusmies Jussi kirjoitti:
vtormane kirjoitti:
Taunusmies Jussi kirjoitti: Taunus kevennetään tukivarsien alta, niin ei ole jouset pitkänä katsastuksessa kun niveliä tutkitaan.
Viimeksi kun mustaa tanea katsastin niin nosti etupalkin alta ja katsari kitisi kun oli jouset niin löysällä, pätkityt ja mersun :D Täällä ainakin kattovat tosiaan tolleen noi nivelet ja muut...eli nähtävästi vaihtelee tuo...
Tuo ei ole oikeaoppinen kevennys, jos jouset tulee alatukivarteen, niin kuuluu keventää tukivarresta jousen alta. McPherson kevennetäänkin palkista. Sun täytyy ens kerralla vähän opastaa sitä insinööriä. :wink:
Pittääpä mainita ens kerralla :) Muistaakseni aina on tehty noin ja se oli viimeksi vanhempi katsastusmies kyseessä. Muistan just hyvin kun tuli noista jousista vähän juteltavaa :)
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Tuo ei ole oikeaoppinen kevennys, jos jouset tulee alatukivarteen, niin kuuluu keventää tukivarresta jousen alta. McPherson kevennetäänkin palkista. Sun täytyy ens kerralla vähän opastaa sitä insinööriä. :wink:
En tiedä johtuuko näin aamusta vai mitä en nyt hokase, onko tästä olemassa joku virallinen ohje et pitäs nostaa tukivarsista.
Eikai taunuksen akselista löydy välyksiä sen paremmin, nosti sen sit tukivarsista tai palkista ?
Vai pitäskö mennä takas nukkumaan :lol:
Taunusmies Jussi
Viestit: 1273
Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Taunusmies Jussi »

henu kirjoitti:En tiedä johtuuko näin aamusta vai mitä en nyt hokase, onko tästä olemassa joku virallinen ohje et pitäs nostaa tukivarsista.
Eikai taunuksen akselista löydy välyksiä sen paremmin, nosti sen sit tukivarsista tai palkista ?
Vai pitäskö mennä takas nukkumaan :lol:
Oletetaan et autossa on vakio jouset, jos sen nostaa palkista, pyörät putoo sen verran kuin iskarit antaa myöten. Jousi on kuitenkin vielä jännityksessä, eli se painaa tukivartta alaspäin. Tällöin sen jousen aiheuttama voima kulkee runkoon nivelpisteiden kautta, eikä niiden väljyyttä siten välttämättä huomaa. Kun kevennät tukivarresta jousen alta niin se jousivoima kulkee siitä suoraan, eikä nivelten kautta. Näin meille ainakin opetettiin.
Vähän vaikea selittää, mut kait tosta jotain valkenee?
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Eiks ne ravistuskoneel kato nykyään niveletkin :D Ainakin mitä ite oon nähny...
Alkaa olla kaikki katsastusasemat semmosii, et ite saa kahvitella katsastuksen ajan eikä nää mitä ne tekee, ellei välttämättä halua mennä kattomaan :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Taunusmies Jussi kirjoitti:Vähän vaikea selittää, mut kait tosta jotain valkenee?
No juu, vähän siis niiku vanhoissa saabeissa.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Capri -77 2.0
Firebird -69
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

kommeen näköstä.millä maalasit pakosarjan?
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

etulippa sopii hyvin.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

taunusti kirjoitti:kommeen näköstä.millä maalasit pakosarjan?
En muista enää maalin merkkiä mutta rautiasta kuumakestomaalia spraypullossa. Ei ollut ainakaan mastonia...
Aika hyvin on pysynyt toistaiseksi.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

henu kirjoitti:etulippa sopii hyvin.
Joo, oon itekki tyytyväinen siihen. Ruuveilla kiinni että saa pois tarvittaessa..
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Tästä tulee kyl komea peli, olikos nuo mangelsit niin modular c mallit..?
Taivaspaikka ansaittu!
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

pynski-89 kirjoitti:Tästä tulee kyl komea peli, olikos nuo mangelsit niin modular c mallit..?
Mun mielestä ne on?
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Kuva

Kohta valmis tämäkin :) Väri pääsi vaihtumaan alkuperäisestä..
Capri -77 2.0
Firebird -69
Vastaa Viestiin