Ensimmäinen auto: -81 GX 4D

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Viime päivät laikkailtu ruosteita pois ja jarrutki sain tuossa sääjettyä, kiitos Moisille neuvosta :) . Seuraavan kerran pääsee räpeltämään vasta reilun viikon päästä, joskohan sillon pääsis jo hitsaamaan..
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Kaupasta käyty maalia ja peltiä ja pääsin vihdoinki hitsaamaan! Vois huomena vaikka napata pari kuvaa. Kiire tulee, tämän viikon jälkeen pitäs olla halli tyhjä tai asentaja uhkas ottaa sairaslomaa :D .

Mikähän muuten on ku tuo perä on yhtäkkiä ruvennu rahisemaan ku nuita pyöriä pyörittää, ei se semmosta tehny tässä pari viikkoa sitten? En nyt muista tuliko se rahina jarruista vai mistä, mutta onko niistä raoista voinu mennä hiekkaa sinne ku olen harjannu pyöränkaaria? Ja eikö tuon toisen puolen pitäs pyöriä eri suuntaan samalla ku toista pyörittää, näin se tais aiemmin olla? Voiko olla jotain vakavaa?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

kyllä ne samaan suuntaan molemmat pyörii...ja jos se on semmosta pientä rahinaa mikä ei kuitenkaan vastusta renkaan pyörimistä niin voi olla jarrukengät ku rahisee jos on jotain paskaa siellä välissä tai sitte ne on muute vaan lähellä rumpua
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kyl toisen pyörän pitäs pyörii eri suuntaan kuin mihin toista pyörää pyörittää, jos ei oo lukkoa perässä...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Voi vittu tämän järjenjuoksun kans :D ..! Nyt ku säikähyksestä vielä asian tarkistin niin kyllä se vastakkainen pyörä vaan pyöri, empä vaan ääliönä hoksinu että siinä on jarrukilpi eessä :lol: . Pahoittelen... :)

Muttajoo, tuo rahina pitäs kattoa että mistä johtuu.. Jarruista se kuuluu niin oliskohan paskaa välissä. Mitenkäs nuo avataan ja onko vaikia homma?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

Mois kirjoitti:Kyl toisen pyörän pitäs pyörii eri suuntaan kuin mihin toista pyörää pyörittää, jos ei oo lukkoa perässä...
ok..en oo koskaan kokeillu tanessa mut uskotaan sitte :lol:

ja jos on helvetin vanhat jarrurummut ja -kengät niin voi vaatia väkivaltaa että saa hakattua rummun pois
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Nooniin, maalit on tullu vedeltyä päälle ja ihan mukavan näköstä tuli, kittaus ei menny ihan justiinsa niin paistaa läpi ku läheltä kattoo. Maalirajat pitää vielä häivytellä ja mustat osat ja helmat vois vielä tässä kesän aikana maalata. Näin ensimmäiseksi kerraksi olen kyllä tyytyväinen :) . Pitää tässä kuvia laitella.
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Joop, joku päivä sitten tuli taas laiteltua. Mk2 maski josta kolvailin merkin pois ja etupuskuriin kokopitkä lista. Öljyjä vaihdettu ja jarruja huollettu. Maalattiin puskurit, päätypalat, listat ja ovenkahvat. Jäljestä tuli kyllä vähän persettä ku kello oli jo mansikoita ja maaliki loppu aikalailla kesken, muutenki oli hommassa rutkasti vastoinkäymisiä :? . Onneksi oli kaveri matkassa ku iteltä katos motivaatio kokonaan.. Ihan hyvältä kuiten näyttää, laittelen tässä joku päivä kuvia.

Niin ja liikenteeseenki tuon laitoin tässä pari viikkoa sitten ja Rovaniemeen tuli ajeltua. Bensaa meni matka-ajossa semmosta 10 l / 100 km että ei nyt hirveitä näin pakkasella. Liikkuu niinku pitää paitsi ohjaus on mahottoman väljä ja tehot on jossain missä lie :lol: . Hyvä tuolla silti on sivuluisussa leikkiä ja muutenki mukava peli! Penkinpäällisetki lähti helevettiin ja järkyttävän hyvät penkit löyty alta!

Parikolme kertaa on käyny ettei startti ole lähteny pyörimään ollenkaan vastaku vähän odottelun jälkeen, mikähän tässä? Ja pakkivalo vilkkuu paitsi jos keppiä pitää kunnolla kolossa, mitä voi tehä? Ja kun kaasupolkimen nostaa tai laskee vauhdissa niin nytkähtää, jossain on väljyyttä mutta missä? Ah, niin ja kytkinpoljin naksuu, ei haittaa muuten mutta on kamalan kuulosta :?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Noniin, auto on ollu ammattikoululla laitettavana ja sielä tekivät seuraavaa:
- venttiilien välysten säätö
- kaasuttimen säätö
- sytytyksen säätö (ja uudet tulpat)
- kuskin ovenkahvan vaihto
- lämpömittarin anturin vaihto
- akun lataus ja huolto
- valojen suuntaus
- renkaiden tasapainotus
- kytkinpolkimen korjaus (tätä ei kyllä lukenu listassa mutta käskin tehä ja tuntuu ainaki paremmalta..)

Työlle tuli hintaa 30€ ja käy ja kulkee kyllä sulavammin. Lämpömittari ei toimi vieläkään eli varmaan ite mittari rikki(kö). Tässäki käskin kyllä laittaa sen mittarin toimimaan eikä vain vaihtaa anturia mutta noh :roll: . Väljyyttä eivät korjanneet ku se oliki perässä eli antaapa vielä pysyä sielä. Nyt vielä joku päivä sisälokari paikoilleen ja tulpat takapyöränkaariin (prkl varmaan paskaa täynä) niin sitte saa huristella rauhassa taas jonku aikaa :) . Pitää laitella kuvia kuhan saan kameran haltuuni.

Ainiin, puhaltaa muuten kylmää ilmaa jostain tupakinsytyttimenreijästä vaikka tuuletuksesta tulee kyllä lämmintä.. Mikä neuvoksi?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Korjauksia edelliseen.. Kytkinpolkimelle ei olekkaan tehty mitään eli naksuu vieläkin, lämpömittari toimii vaihtelevasti (voiko muka olla ettei se pakkasella nouse tuolta alarajasta juuri ollenkaan?) ja se kylmä ilma tulikin niistä keskellä olevista puhaltimista jotka ilmeisesti puhaltaa suoraan ulkoilmaa : O? Ajatustoiminta jälleen nollilla.
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

joo keskeltä tulee kylmää.ootko laittanu pahvia keulaan ja kokeillu että nouseeko viisari minnekkään?.kannattaa varmaan vaihtaa se kytkinvaijeri kun kerta naksuu eikä ole muutenkaan kun 10e osa
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Riku »

taunusti kirjoitti:kannattaa varmaan vaihtaa se kytkinvaijeri kun kerta naksuu eikä ole muutenkaan kun 10e osa
Ei ole vaijerissa vikaa, jos poljin naksuu. Siellä polkimen yläpäässä on vaijerin automaattisäätö kulunut, eikä ne pienet muoviset hampaat enää jaksa pitää. Voi tosin kokeilla uudella vaijerilla asettuuko se, kun luultavimmin osuu eri kohtaan ne säädöt, jos siinä kohdalla vaikka sattuis vielä pitämään.
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

Riku kirjoitti:
taunusti kirjoitti:kannattaa varmaan vaihtaa se kytkinvaijeri kun kerta naksuu eikä ole muutenkaan kun 10e osa
Ei ole vaijerissa vikaa, jos poljin naksuu. Siellä polkimen yläpäässä on vaijerin automaattisäätö kulunut, eikä ne pienet muoviset hampaat enää jaksa pitää. Voi tosin kokeilla uudella vaijerilla asettuuko se, kun luultavimmin osuu eri kohtaan ne säädöt, jos siinä kohdalla vaikka sattuis vielä pitämään.
suattaapihan tuo olla tai suattaapihan tuo olla olemattakin mutta itelläkin naksu se poljin ja rutisi ja sitten napsahti poikki se vaijeri ja vaijerin vaihdon jälkeen toimi ihan ok
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Tänään oli koulusta lähtiessä akku tyhjentyny ja puhelimestaki loppu samalla akku. Onneksi kaverin äiti tuli sopivasti vastaan ja saatiin auto hinattua pois. Kävin purkamolta (Tojotan) akun jos vaikka siitä olis kiini, tuo aiempi saatto kusta siinä ku se tyhjeni ja oli kolme päivää pakkasessa. Onpahan ylimääränen akku vaikka vielä toimiski.
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

NOONIIN! Sähkölaitteet ei pelittäny tuossa yks päivä ku en ollu vähään aikaan ajanu ja tuli kovasti tuumailtua asiaa. Eilen sitte vaihoin sulakkeet ja putsailin sulakerasian kontaktipintoja ja jo alko löytymään! Tänään hioin loput ja nyt toimii kaikki :D . Kunhan tuo akku ei itestään tyhjene niin ei taia vikoja enää olla :) !
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Vastaa Viestiin