Ensimmäinen auto: -81 GX 4D

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Ensimmäinen auto: -81 GX 4D

Viesti Kirjoittaja samushi »

Perjantaina käväs isi hakemassa Torniosta otsikon mukaisen vehkeen. Useita kuukausia olen nuita kuolannu ja tämäki oli ties kuinka kauan Nettiautossa kunnes päätin ostaa. Myyjän mukaan ajettu 175 000, mutta mittari näyttää jotain 01 xxx? En usko että kehtaa myyjä kusettaa ku oli oikeen autoliikkeessä. Ihmettelen kyllä miten ei kukaan ole tätä ehtiny ostaa, oli monta kuukautta myynnissä. Eikait 1500€ ole liian iso hinta tuosta?

No mutta, sisustat on naurettavan hyvässä kunnossa ja ruostetta on vain pikku pisaroita sielä täälä, alustaa en vielä ole kattonu. Oli kuulemma ihan hyvä ajaa, perä piti vaan vähän ääntä. Tällä hetkellä on kuiten seisonnassa eli ei oikeen voi testiajoja tehä.

Mutta tänne tulee siis aina päivitystä ku autolle jotain tapahtuu ja kuvia löytyy galleriasta. Ensimmäinen homma varmaan alustan puhistus ja jos kesällä vaikka sais ruosteet helevettiin. Mitäs muuta näille kannattaa ensimmäisenä tehä/tarkistaa?

Auton kunnostuksesta ei ole siis vielä minkäänlaista kokemusta joten neuvot kelepaa aina :). Ja saa toki kysellä jos on kysyttävää autosta!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Oliko auto leimattuna? Onhan tuo 1500,- aika kova hinta mutta ei harrastaminen ikinä halpaa ole. Tosin, nämä uudemmat taunukset ei niin hyvissä hinnoissa vielä ole mitä vanhemmat. Huom, vielä 8)

Mutta hyvä tosta on lähteä jatkojalostaan mieleisekseen, peukkua perään
-Pori Connection-
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Joo, vasta edellisellä viikolla kävi myyjä katastuttamassa ja heittämällä läpi :). Nii ja yhellä (iäkkäällä) omistajalla ollu uuesta asti, viimisen 5 - 10 vuojen aikana ajettu tosi vähän!
Avatar
20m
Viestit: 249
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 15:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 20m »

Perän ääni voi tulla myös kardaanista, jos on ristinivelien rasvat kuivuneet ajan saatossa.

Mulla oli aikoinaan kamala jollotus 80-100 vauhdissa, joka hävisi kardaanin kunnostuksella.
Taunus 1965

Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Joo, soitin eilen vihdoin myyjällekki siitä mittarista ja kerto että se on vaihettu, eli oikia lukema on noin se 175 000. Kerto samalla että se mummo on ajanu autolla kahesti kuussa jostain johonki, eli on ollu "ku mummolla saaressa" :shock: . Ja huomasin vasta nyt että kaasutin kiiltelee uutuuttaan, pitääpä ottaa kuva että onko originelli.

Alotin eilen kans tuon kunnostuksen irrottamalla oikean etulokarin jonka takaa löytyki sitte kivasti ruostetta ku ei ole sisälokaria sillä puolen. Toisella puolen onneksi on. Samalla irrotin lisävalot ja valonpesijät ym.

Miten tuo sisälokari irtoaa ku taitaa olla jollain niiteillä kiini. Vai onko ne niittejä, riippuuko siitä kuka on laittanu? Ja valonpesijöitten pumppu, riittääkö että siitä vain irrottaa ja teippaa nuo liittimet? Jaja, onko Taneli paras laittaa nosturiin niistä tunkkauspisteitten reikien kohalta vai niistä lovista?

EDIT: Niittejähän ne, hyvä minä. Tunkkauspisteetki selvis.
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

JAA. Auto on nosturilla ja totesin että runkopalkki on litistyny ja vääntyny vähäsen.. Prkl vissiin siinä ku taiteilin sen tuohon monttuun... Ei se mahottomia ole mutta mihin tuo saattas vaikuttaa? Sitte etupyörät pyörii jotenki jäykästi, onko yleensä näin ku auto on nosturilla..? Stna..

EDIT: Ei vitussa ole normaalia, toinen on ihan jäykkä ja toinen vähän löysempi.. Vääntyköhän tuo etukelekka sitte perkele
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Laahaako jarrut ?
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

henu kirjoitti:Laahaako jarrut ?
En osaa sanoa. Miten tuon vois tarkistaa?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Takuulla on jarrusatulan männät jumissa :D Ota pyörät irti, ja sit painat jollain niitä paloja/mäntiä sisäänpäin. Jos on oikeen isot ns. siirtoleukapihdit, niin niillä saa painettua männät sisään.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Miten takalokarit ja etu- ja takahiekkapellit on kiinnitetty :? ? Onko ne pultit jossain helevetin hyvässä piilossa vai onko ne hitsattu? Jos on niin mistä kohista, onko mahoton homma irrottaa ja laittaa takasin?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

Hitsattu on ja rälläkällä ne lähtee irti ja hitsaamalla takas.
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

henu kirjoitti:Hitsattu on ja rälläkällä ne lähtee irti ja hitsaamalla takas.
Tjoo, missä ne saumat sitte suunnilleen on?
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Laitappa ny käsijarru päälle äläkä rälläköi ja pura sitä paloiksi. Rapsuttele alustasta irtoruosteet pois ja suihkuttele kotelosuojaa päälle. Maalipinnassa jos on, niin osta vaikka pistehiekkapuhallin jolla siistit ne kohdat. Sitten vain happoa (, kittiä) ja maalia päälle. Mitä yltä lukenut kyselyitäsi, niin ei olisi yhtään pahitteeksi jos saisit vähän neuvontaa vaikka joltain sukulaiselta joka tietää edes perusjutut autoista. Muuten on kohta taas nettiautossa yksi keskenjäänyt (pilattu) projekti lisää. Kukaan sitä ei osta ja lopulta se on paalissa...

Kaikella kunnioituksella, mutta ensin edes vähän perusteita haltuun ja sen mukaan laittelee mitä tuntee osaavansa. Lokareiden irroittelu ja hitsailu kun ei ole ihan simppeliä kuitenkaan. Teet enempi vahinkoa mitä hyötyä.

Käy vaikka ne jarrut läpi ja tee moottoriin perushuolto (filtterit, tulpat, sytkäosat, öljyt, jne). Samoin laatikkoon ja perään öljyt, jarrunesteet, jäähdytinnnesteet...
Avatar
samushi
Viestit: 143
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 03:03
Paikkakunta: Pelekosenniemi/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja samushi »

Stefa kirjoitti:Laitappa ny käsijarru päälle äläkä rälläköi ja pura sitä paloiksi. Rapsuttele alustasta irtoruosteet pois ja suihkuttele kotelosuojaa päälle. Maalipinnassa jos on, niin osta vaikka pistehiekkapuhallin jolla siistit ne kohdat. Sitten vain happoa (, kittiä) ja maalia päälle. Mitä yltä lukenut kyselyitäsi, niin ei olisi yhtään pahitteeksi jos saisit vähän neuvontaa vaikka joltain sukulaiselta joka tietää edes perusjutut autoista. Muuten on kohta taas nettiautossa yksi keskenjäänyt (pilattu) projekti lisää. Kukaan sitä ei osta ja lopulta se on paalissa...

Kaikella kunnioituksella, mutta ensin edes vähän perusteita haltuun ja sen mukaan laittelee mitä tuntee osaavansa. Lokareiden irroittelu ja hitsailu kun ei ole ihan simppeliä kuitenkaan. Teet enempi vahinkoa mitä hyötyä.

Käy vaikka ne jarrut läpi ja tee moottoriin perushuolto (filtterit, tulpat, sytkäosat, öljyt, jne). Samoin laatikkoon ja perään öljyt, jarrunesteet, jäähdytinnnesteet...
Noniin joku sentään jo sano mitä pitääki :D.

Ei tässä tietenkään ole tarkotus tehä mitään mitä en osaa, tämän kesän tavote on vain saaha nuo näkyvimmät ruosteet pois :) . Käytössä on huoltoaseman halli ja ammattilaisen työkalut, ja neuvoja antamassa on kokeneempaa porukkaa. Rälläkän käytöstä ja hitsauksesta on ihan hyvin kokemusta ittelläki. Kyselen täälä nuita tyhmiä kysymyksiä justiin siksi ettei satu mitään ikävää :) .

Tekniikan kans en meinaa alkaa pelaamaan ellen ole täysin varma mitä olen tekemässä, ku se puoli on autossa aikalailla kunnossa jo muutenki.

Nuo takalokarit ja hiekkapellit on ilmeisesti sitte aika paha nakki niin taitaa olla parempi että annan niitten olla paikoillaan ja korjaan sieltä mitä pystyy :) .
Ford Taunus -81 GX 4D
"Onko tuo nyt mustangi vai mikä?"
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Jos joskus tulevaisuudessa joudut siihen tilanteeseen että pitää takakylkiä irrotella (mulla semmonen tilanne koska lokarinkaari vaihdettu kiireellä ja koko kylki vääntynyt :x ) niin vinkkinä että kylkipelti on kiinni pistehitseillä jotka voi porata auki.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vastaa Viestiin