Sivu 1/3

Ensimmäinen auto: -81 GX 4D

Lähetetty: 01 Touko 2011, 23:52
Kirjoittaja samushi
Perjantaina käväs isi hakemassa Torniosta otsikon mukaisen vehkeen. Useita kuukausia olen nuita kuolannu ja tämäki oli ties kuinka kauan Nettiautossa kunnes päätin ostaa. Myyjän mukaan ajettu 175 000, mutta mittari näyttää jotain 01 xxx? En usko että kehtaa myyjä kusettaa ku oli oikeen autoliikkeessä. Ihmettelen kyllä miten ei kukaan ole tätä ehtiny ostaa, oli monta kuukautta myynnissä. Eikait 1500€ ole liian iso hinta tuosta?

No mutta, sisustat on naurettavan hyvässä kunnossa ja ruostetta on vain pikku pisaroita sielä täälä, alustaa en vielä ole kattonu. Oli kuulemma ihan hyvä ajaa, perä piti vaan vähän ääntä. Tällä hetkellä on kuiten seisonnassa eli ei oikeen voi testiajoja tehä.

Mutta tänne tulee siis aina päivitystä ku autolle jotain tapahtuu ja kuvia löytyy galleriasta. Ensimmäinen homma varmaan alustan puhistus ja jos kesällä vaikka sais ruosteet helevettiin. Mitäs muuta näille kannattaa ensimmäisenä tehä/tarkistaa?

Auton kunnostuksesta ei ole siis vielä minkäänlaista kokemusta joten neuvot kelepaa aina :). Ja saa toki kysellä jos on kysyttävää autosta!

Lähetetty: 02 Touko 2011, 12:05
Kirjoittaja zmuli
Oliko auto leimattuna? Onhan tuo 1500,- aika kova hinta mutta ei harrastaminen ikinä halpaa ole. Tosin, nämä uudemmat taunukset ei niin hyvissä hinnoissa vielä ole mitä vanhemmat. Huom, vielä 8)

Mutta hyvä tosta on lähteä jatkojalostaan mieleisekseen, peukkua perään

Lähetetty: 02 Touko 2011, 13:47
Kirjoittaja samushi
Joo, vasta edellisellä viikolla kävi myyjä katastuttamassa ja heittämällä läpi :). Nii ja yhellä (iäkkäällä) omistajalla ollu uuesta asti, viimisen 5 - 10 vuojen aikana ajettu tosi vähän!

Lähetetty: 02 Touko 2011, 23:10
Kirjoittaja 20m
Perän ääni voi tulla myös kardaanista, jos on ristinivelien rasvat kuivuneet ajan saatossa.

Mulla oli aikoinaan kamala jollotus 80-100 vauhdissa, joka hävisi kardaanin kunnostuksella.

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 21:04
Kirjoittaja samushi
Joo, soitin eilen vihdoin myyjällekki siitä mittarista ja kerto että se on vaihettu, eli oikia lukema on noin se 175 000. Kerto samalla että se mummo on ajanu autolla kahesti kuussa jostain johonki, eli on ollu "ku mummolla saaressa" :shock: . Ja huomasin vasta nyt että kaasutin kiiltelee uutuuttaan, pitääpä ottaa kuva että onko originelli.

Alotin eilen kans tuon kunnostuksen irrottamalla oikean etulokarin jonka takaa löytyki sitte kivasti ruostetta ku ei ole sisälokaria sillä puolen. Toisella puolen onneksi on. Samalla irrotin lisävalot ja valonpesijät ym.

Miten tuo sisälokari irtoaa ku taitaa olla jollain niiteillä kiini. Vai onko ne niittejä, riippuuko siitä kuka on laittanu? Ja valonpesijöitten pumppu, riittääkö että siitä vain irrottaa ja teippaa nuo liittimet? Jaja, onko Taneli paras laittaa nosturiin niistä tunkkauspisteitten reikien kohalta vai niistä lovista?

EDIT: Niittejähän ne, hyvä minä. Tunkkauspisteetki selvis.

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 21:46
Kirjoittaja samushi
JAA. Auto on nosturilla ja totesin että runkopalkki on litistyny ja vääntyny vähäsen.. Prkl vissiin siinä ku taiteilin sen tuohon monttuun... Ei se mahottomia ole mutta mihin tuo saattas vaikuttaa? Sitte etupyörät pyörii jotenki jäykästi, onko yleensä näin ku auto on nosturilla..? Stna..

EDIT: Ei vitussa ole normaalia, toinen on ihan jäykkä ja toinen vähän löysempi.. Vääntyköhän tuo etukelekka sitte perkele

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 21:59
Kirjoittaja henu
Laahaako jarrut ?

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 22:02
Kirjoittaja samushi
henu kirjoitti:Laahaako jarrut ?
En osaa sanoa. Miten tuon vois tarkistaa?

Lähetetty: 07 Heinä 2011, 22:45
Kirjoittaja Mois
Takuulla on jarrusatulan männät jumissa :D Ota pyörät irti, ja sit painat jollain niitä paloja/mäntiä sisäänpäin. Jos on oikeen isot ns. siirtoleukapihdit, niin niillä saa painettua männät sisään.

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 20:28
Kirjoittaja samushi
Miten takalokarit ja etu- ja takahiekkapellit on kiinnitetty :? ? Onko ne pultit jossain helevetin hyvässä piilossa vai onko ne hitsattu? Jos on niin mistä kohista, onko mahoton homma irrottaa ja laittaa takasin?

Lähetetty: 08 Heinä 2011, 21:40
Kirjoittaja henu
Hitsattu on ja rälläkällä ne lähtee irti ja hitsaamalla takas.

Lähetetty: 10 Heinä 2011, 00:00
Kirjoittaja samushi
henu kirjoitti:Hitsattu on ja rälläkällä ne lähtee irti ja hitsaamalla takas.
Tjoo, missä ne saumat sitte suunnilleen on?

Lähetetty: 10 Heinä 2011, 11:00
Kirjoittaja Stefa
Laitappa ny käsijarru päälle äläkä rälläköi ja pura sitä paloiksi. Rapsuttele alustasta irtoruosteet pois ja suihkuttele kotelosuojaa päälle. Maalipinnassa jos on, niin osta vaikka pistehiekkapuhallin jolla siistit ne kohdat. Sitten vain happoa (, kittiä) ja maalia päälle. Mitä yltä lukenut kyselyitäsi, niin ei olisi yhtään pahitteeksi jos saisit vähän neuvontaa vaikka joltain sukulaiselta joka tietää edes perusjutut autoista. Muuten on kohta taas nettiautossa yksi keskenjäänyt (pilattu) projekti lisää. Kukaan sitä ei osta ja lopulta se on paalissa...

Kaikella kunnioituksella, mutta ensin edes vähän perusteita haltuun ja sen mukaan laittelee mitä tuntee osaavansa. Lokareiden irroittelu ja hitsailu kun ei ole ihan simppeliä kuitenkaan. Teet enempi vahinkoa mitä hyötyä.

Käy vaikka ne jarrut läpi ja tee moottoriin perushuolto (filtterit, tulpat, sytkäosat, öljyt, jne). Samoin laatikkoon ja perään öljyt, jarrunesteet, jäähdytinnnesteet...

Lähetetty: 10 Heinä 2011, 18:26
Kirjoittaja samushi
Stefa kirjoitti:Laitappa ny käsijarru päälle äläkä rälläköi ja pura sitä paloiksi. Rapsuttele alustasta irtoruosteet pois ja suihkuttele kotelosuojaa päälle. Maalipinnassa jos on, niin osta vaikka pistehiekkapuhallin jolla siistit ne kohdat. Sitten vain happoa (, kittiä) ja maalia päälle. Mitä yltä lukenut kyselyitäsi, niin ei olisi yhtään pahitteeksi jos saisit vähän neuvontaa vaikka joltain sukulaiselta joka tietää edes perusjutut autoista. Muuten on kohta taas nettiautossa yksi keskenjäänyt (pilattu) projekti lisää. Kukaan sitä ei osta ja lopulta se on paalissa...

Kaikella kunnioituksella, mutta ensin edes vähän perusteita haltuun ja sen mukaan laittelee mitä tuntee osaavansa. Lokareiden irroittelu ja hitsailu kun ei ole ihan simppeliä kuitenkaan. Teet enempi vahinkoa mitä hyötyä.

Käy vaikka ne jarrut läpi ja tee moottoriin perushuolto (filtterit, tulpat, sytkäosat, öljyt, jne). Samoin laatikkoon ja perään öljyt, jarrunesteet, jäähdytinnnesteet...
Noniin joku sentään jo sano mitä pitääki :D.

Ei tässä tietenkään ole tarkotus tehä mitään mitä en osaa, tämän kesän tavote on vain saaha nuo näkyvimmät ruosteet pois :) . Käytössä on huoltoaseman halli ja ammattilaisen työkalut, ja neuvoja antamassa on kokeneempaa porukkaa. Rälläkän käytöstä ja hitsauksesta on ihan hyvin kokemusta ittelläki. Kyselen täälä nuita tyhmiä kysymyksiä justiin siksi ettei satu mitään ikävää :) .

Tekniikan kans en meinaa alkaa pelaamaan ellen ole täysin varma mitä olen tekemässä, ku se puoli on autossa aikalailla kunnossa jo muutenki.

Nuo takalokarit ja hiekkapellit on ilmeisesti sitte aika paha nakki niin taitaa olla parempi että annan niitten olla paikoillaan ja korjaan sieltä mitä pystyy :) .

Lähetetty: 10 Heinä 2011, 20:33
Kirjoittaja taunus 78
Jos joskus tulevaisuudessa joudut siihen tilanteeseen että pitää takakylkiä irrotella (mulla semmonen tilanne koska lokarinkaari vaihdettu kiireellä ja koko kylki vääntynyt :x ) niin vinkkinä että kylkipelti on kiinni pistehitseillä jotka voi porata auki.