Bolt-n -turboproggis

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Bolt-n -turboproggis

Viesti Kirjoittaja Sumu »

tollanen tsetti aina kiinnostanut muttakin noita Mayn sarjoja ei tunnutn saavan niin koittais tehdä ite.

Eli perusidealtaan budjettitsettiin olis tehdä pakosarjat , imsarjan putki

Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
Ehkä välijäähdytintäkin. Sovittelen noita kamoja tuohon V-koneeseen tallissa ja katsotaan mitä saadaan aikaan.
Ja mihin sitä sitten kokeiltaisiin.

Vinkkejä saa antaa tähän toistenkinmielestä varmastikin hölmöön projektiin, mutta teen sen silti, ihan vaan kokeillakseni millainen siitä tulee.

Homman innoittajana tietysti Saab v4 turbo,
saab
Sedan GT '73
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bolt-n -turboproggis

Viesti Kirjoittaja henu »

Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bolt-n -turboproggis

Viesti Kirjoittaja Sumu »

henu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.
Toimii tai ei, kokeillaan nyt ensin. :lol:
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Olisko jollain valmiina jonkinlaisia mittoja tuosta painekotelosta kutoseen?
Laitoin tiedusteluja saksan caprijannuillekin mutta josko täällä joku
olis sellaisen tehnyt?
Sedan GT '73
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Ei hän se mtn painekoteloo tarvii, jos toteutat sen samalla systeemillä kuin tuossa Saapissa....putki vaan turbolta suoraan imusarjaan...ja tosiaan jos sen noin tekee, niin ei siihen voi kyllä välijäähyä enää laittaa...

Tuossa mallia turbosta Essexissä... http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... 776&pos=25

Kuva kirjasta The Sporting Fords. Volume 3: Capris
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

pitäähän siinä kuitenkin tuoda kuskinpuolen pakosarjalta putki turbon puolelle...
Panekotelo tais olla väärä ilmaus, siis tuo pakosarja turbonpuolelle.
Sedan GT '73
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

ei nyt mitää kaasari virityksii, tuu ikinä toimii, edes k-jetti jos ei kunnon ruiskua laita.

k-jet maksaa ehkä 100e(toimii)
megasquirt TBI läppärungon kans ehkä 300e(toimii helvetin hyvin)
kaasari 50-100e (ei toimi)
matalan pudjetin kulkineet...
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

tottakai se toimii kaasarillakin,varsinki ku ilmeisesti ei oo tarkotus mitään hipolaitetta rakentaa? vaan mikäli oikeen tajusin niin tommonen seventies nostalgialaite :) seo oikein :wink:

ps. kannattaa tulla lahteen classic motorshow:hun niin näet ihka aidon ja oikeen MAY setin ja vieläpä taunuksen konehuoneessa :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Avatar
Wolverine
Viestit: 34
Liittynyt: 04 Maalis 2010, 20:55
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Wolverine »

Weber DAT on ahtamista varten suunniteltu.

" Weber 32/32 DAT TURBO. 720 euroa.
Mekaanisesti vaiheittain aukeava. Automaattiryyppy. Se oikea turbo kaasutin. Parhaimmillaan kadulla alle 1,2 kilon paineissa. Pulttijako imusarjaan 46x87mm. Made in Italy. "

suoraan Free Technicsin sivuilta, tuolta. http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm

Kai niitä käytettyinäkin löytyis?

Itsellekin on tulossa vastaava OHC:hen, mutta myöhemmin, paljon myöhemmin...
-Fuck The World-
gepardi
Viestit: 926
Liittynyt: 15 Loka 2004, 01:11
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Bolt-n -turboproggis

Viesti Kirjoittaja gepardi »

henu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.
-76 Vauhdin Maailmassa oli turbotettu RF 96 Saab ja siinä oli strombergin kaasari.
Avatar
Sumu
Viestit: 1523
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Taunus-Sälli kirjoitti:tottakai se toimii kaasarillakin,varsinki ku ilmeisesti ei oo tarkotus mitään hipolaitetta rakentaa? vaan mikäli oikeen tajusin niin tommonen seventies nostalgialaite :) seo oikein :wink:

ps. kannattaa tulla lahteen classic motorshow:hun niin näet ihka aidon ja oikeen MAY setin ja vieläpä taunuksen konehuoneessa :wink:
Juurikin näin. Tallin lattialla jo hieman hahmottelin putkistoa tohon irralliseen 2l V6:een, laipat joutuu tekemään toiselle puolelle ja siihen sitten kasata "kerääjäpakosarja",kollektori(miksikä sitä nyt sitten sanotaankaan).

Ei mitään ruiskuhilavitkuttimia eikä paineistettuja kaasareita.

Aiheesta ei paljoa taida löytyä netisäkään sillä aika vanhanliiton systeemi on kyllä.

Niin ja jos tosiaan haluaa sen kaasarin painepuolelle, niin löytyy kyllä jo sovitelaippa yhdelle tuplakaasarille...
Sedan GT '73
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bolt-n -turboproggis

Viesti Kirjoittaja henu »

gepardi kirjoitti:
henu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.
-76 Vauhdin Maailmassa oli turbotettu RF 96 Saab ja siinä oli strombergin kaasari.
Tarkotin tuota kaasari imupuolelle juttua, kyllähän kaasareilla on monta turbolaitetta liikenteessä eikä toiminnassa oo mitään vikaa.
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Tuossa saapin versiossa kyllä tulee kaasarilta julmetun pitkä matka imusarjalle...ei saata vastata kaasuun kovin nopeasti :roll: :?: ...jos olis edes puolet lähempänä niin olis parempi.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Ensiksi, sun pitää hommata ahdin joka kestää alipaineen imupuolelle. Ne viidenkympin vanhat dieselin (ja monet bensakoneenkin) puhaltimet joutuu unohtaan.
Kaasarille joudut rakentamaan vesilämmityksen, jäätyy tosi helposti kesäkelilläkin.
Cooleria ei kannata laittaa bensaa keräämään, vesiruisku ainoa jäähdytys vaihtoehto.
Niin ja sitten kuskille kypärä, kun on ilmeisesti tarkoitus hakata päätä seinään :) .

Jos mulla olis tommonen 250hv 2.8 turbo projekti johon en laittaisi megalla säädettävää sytkää ja megalla ohjattua 2piste ruiskua laittaisin kaasarin paine puolelle. Vaikka siinä säätöjen kanssa saattaa olla ohjelmaa on se kuitenkin toimivin ratkaisu. Jossain 2litrasessa vielä sais Datinkin toimimaan, vaikka vähän pieni onkin.
Noi imupuolen kaasari leikit on leikitty kesällä -90.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
ohc205
Viestit: 275
Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:16
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Mulla ois muistaakseni jossain weber Dat kaasari, mutta se ei sovi suoraan V6 imusarjaan. Saa sen kyllä sovitettua. Ja sen päälle saa painekoteloa esim. Stockmann turbo-sierrasta.

Ja UNOHTAKAA oikeesti noi kaasari turbon imupuolelle sekoilut.
6 Granadaa (tehokkain 181,5hv /323,9Nm, 8 Sierraa, Taunus -70M, Escort -75
Vastaa Viestiin