Sivu 1/3

Bolt-n -turboproggis

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 00:20
Kirjoittaja Sumu
tollanen tsetti aina kiinnostanut muttakin noita Mayn sarjoja ei tunnutn saavan niin koittais tehdä ite.

Eli perusidealtaan budjettitsettiin olis tehdä pakosarjat , imsarjan putki

Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
Ehkä välijäähdytintäkin. Sovittelen noita kamoja tuohon V-koneeseen tallissa ja katsotaan mitä saadaan aikaan.
Ja mihin sitä sitten kokeiltaisiin.

Vinkkejä saa antaa tähän toistenkinmielestä varmastikin hölmöön projektiin, mutta teen sen silti, ihan vaan kokeillakseni millainen siitä tulee.

Homman innoittajana tietysti Saab v4 turbo,
saab

Re: Bolt-n -turboproggis

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 09:33
Kirjoittaja henu
Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.

Re: Bolt-n -turboproggis

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 09:54
Kirjoittaja Sumu
henu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.
Toimii tai ei, kokeillaan nyt ensin. :lol:

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 11:10
Kirjoittaja Sumu
Olisko jollain valmiina jonkinlaisia mittoja tuosta painekotelosta kutoseen?
Laitoin tiedusteluja saksan caprijannuillekin mutta josko täällä joku
olis sellaisen tehnyt?

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 13:13
Kirjoittaja isoatlas
Ei hän se mtn painekoteloo tarvii, jos toteutat sen samalla systeemillä kuin tuossa Saapissa....putki vaan turbolta suoraan imusarjaan...ja tosiaan jos sen noin tekee, niin ei siihen voi kyllä välijäähyä enää laittaa...

Tuossa mallia turbosta Essexissä... http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... 776&pos=25

Kuva kirjasta The Sporting Fords. Volume 3: Capris

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 14:35
Kirjoittaja Sumu
pitäähän siinä kuitenkin tuoda kuskinpuolen pakosarjalta putki turbon puolelle...
Panekotelo tais olla väärä ilmaus, siis tuo pakosarja turbonpuolelle.

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 15:49
Kirjoittaja tanari
ei nyt mitää kaasari virityksii, tuu ikinä toimii, edes k-jetti jos ei kunnon ruiskua laita.

k-jet maksaa ehkä 100e(toimii)
megasquirt TBI läppärungon kans ehkä 300e(toimii helvetin hyvin)
kaasari 50-100e (ei toimi)

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 18:02
Kirjoittaja Taunus-Sälli
tottakai se toimii kaasarillakin,varsinki ku ilmeisesti ei oo tarkotus mitään hipolaitetta rakentaa? vaan mikäli oikeen tajusin niin tommonen seventies nostalgialaite :) seo oikein :wink:

ps. kannattaa tulla lahteen classic motorshow:hun niin näet ihka aidon ja oikeen MAY setin ja vieläpä taunuksen konehuoneessa :wink:

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 18:09
Kirjoittaja Wolverine
Weber DAT on ahtamista varten suunniteltu.

" Weber 32/32 DAT TURBO. 720 euroa.
Mekaanisesti vaiheittain aukeava. Automaattiryyppy. Se oikea turbo kaasutin. Parhaimmillaan kadulla alle 1,2 kilon paineissa. Pulttijako imusarjaan 46x87mm. Made in Italy. "

suoraan Free Technicsin sivuilta, tuolta. http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm

Kai niitä käytettyinäkin löytyis?

Itsellekin on tulossa vastaava OHC:hen, mutta myöhemmin, paljon myöhemmin...

Re: Bolt-n -turboproggis

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 18:18
Kirjoittaja gepardi
henu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.
-76 Vauhdin Maailmassa oli turbotettu RF 96 Saab ja siinä oli strombergin kaasari.

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 18:45
Kirjoittaja Sumu
Taunus-Sälli kirjoitti:tottakai se toimii kaasarillakin,varsinki ku ilmeisesti ei oo tarkotus mitään hipolaitetta rakentaa? vaan mikäli oikeen tajusin niin tommonen seventies nostalgialaite :) seo oikein :wink:

ps. kannattaa tulla lahteen classic motorshow:hun niin näet ihka aidon ja oikeen MAY setin ja vieläpä taunuksen konehuoneessa :wink:
Juurikin näin. Tallin lattialla jo hieman hahmottelin putkistoa tohon irralliseen 2l V6:een, laipat joutuu tekemään toiselle puolelle ja siihen sitten kasata "kerääjäpakosarja",kollektori(miksikä sitä nyt sitten sanotaankaan).

Ei mitään ruiskuhilavitkuttimia eikä paineistettuja kaasareita.

Aiheesta ei paljoa taida löytyä netisäkään sillä aika vanhanliiton systeemi on kyllä.

Niin ja jos tosiaan haluaa sen kaasarin painepuolelle, niin löytyy kyllä jo sovitelaippa yhdelle tuplakaasarille...

Re: Bolt-n -turboproggis

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 19:15
Kirjoittaja henu
gepardi kirjoitti:
henu kirjoitti:
Sumu kirjoitti:Kaasariksi ajattelin turbon imupuolelle jotain SU:ta tai strombergia.
En usko että kovin hyvin tulee toimimaan, varsinkaan cuulerin kanssa.
-76 Vauhdin Maailmassa oli turbotettu RF 96 Saab ja siinä oli strombergin kaasari.
Tarkotin tuota kaasari imupuolelle juttua, kyllähän kaasareilla on monta turbolaitetta liikenteessä eikä toiminnassa oo mitään vikaa.

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 19:56
Kirjoittaja isoatlas
Tuossa saapin versiossa kyllä tulee kaasarilta julmetun pitkä matka imusarjalle...ei saata vastata kaasuun kovin nopeasti :roll: :?: ...jos olis edes puolet lähempänä niin olis parempi.

Lähetetty: 05 Tammi 2011, 21:27
Kirjoittaja Jari H
Ensiksi, sun pitää hommata ahdin joka kestää alipaineen imupuolelle. Ne viidenkympin vanhat dieselin (ja monet bensakoneenkin) puhaltimet joutuu unohtaan.
Kaasarille joudut rakentamaan vesilämmityksen, jäätyy tosi helposti kesäkelilläkin.
Cooleria ei kannata laittaa bensaa keräämään, vesiruisku ainoa jäähdytys vaihtoehto.
Niin ja sitten kuskille kypärä, kun on ilmeisesti tarkoitus hakata päätä seinään :) .

Jos mulla olis tommonen 250hv 2.8 turbo projekti johon en laittaisi megalla säädettävää sytkää ja megalla ohjattua 2piste ruiskua laittaisin kaasarin paine puolelle. Vaikka siinä säätöjen kanssa saattaa olla ohjelmaa on se kuitenkin toimivin ratkaisu. Jossain 2litrasessa vielä sais Datinkin toimimaan, vaikka vähän pieni onkin.
Noi imupuolen kaasari leikit on leikitty kesällä -90.

Lähetetty: 06 Tammi 2011, 00:13
Kirjoittaja ohc205
Mulla ois muistaakseni jossain weber Dat kaasari, mutta se ei sovi suoraan V6 imusarjaan. Saa sen kyllä sovitettua. Ja sen päälle saa painekoteloa esim. Stockmann turbo-sierrasta.

Ja UNOHTAKAA oikeesti noi kaasari turbon imupuolelle sekoilut.