-77 2d ohc

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

-77 2d ohc

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Vähän vahingossa tuli viime keväänä Taunukseen sekaannuttua ja kun ei oikein osaa sormiaan irti pitää, niin vähän on jalostusta tullut touhuttua. Aikaisemmin on foordista kokemusta yhden diesel-mondeon verran jolla jonkin aikaa ajelin, tämä "uusi" wanhus on kyllä monasti yllättänyt silti :lol:

Alkuun tuli keskityttyä ajoa haittaaviin juttuihin ja kun kohtuullinen varmuus oli saavutettu, niin jarruremontin yhteydessä tuikkasin taakse sierran rummut ja leimakin tuli haettua. Suurinpiirtein siinä kunnossa tulikin sitten kesä kruisailtua ja nelisen tuhatta tuli mittariin. Mitä ny kaikenlaisia kuluvia osia meni ennaltaehkäisevästi repullinen. Tietty jarrumuutoksen takana oli joku ajatuskin ja käsiin jäi vähän kolaroitu kaasarisierra. Autossahan, eikun siis Taunuksessahan, oli keulilla joskus sinne vaihdettu 1,6 e-max. Ei huono moottori tuokaan, kyllä sillä pärjää ja kulutus seitsemisen litraa 5v lootan kanssa kunhan sytkän haki nakurajalle. Mutta tietty lisää tehoa teki mieli... Tietty kun auto on ajossa ja uusi moottori lattialla, niin mikseipä sitä nosta pukkiin ja käytä auki kun kerta hommaan rupeaa. Perusremppa ja vähän parantelua samalla. Nyt uusi kone on jo kotiutunut pellin alle, tosin vielä on työtä jonkun verran, mutta tasaisen varmasti eteenpäin. Mm. kuka tampio tästä on panhardin jättänyt pois?! Sen huomaa... Mutta korjattavissa.

Koneen resepti karkeasti: itse kaivelemani kansi, lohkosta 1,8 mm pois ja kannesta milli, palje noin 0,65-0,7 mm ja rutut jossain 10,5-11. Tiivisteet, renkaat, laakerit jne perussetti. Nokkana Newman camssin 134, eli 268/11,68, josta tosin kellotin imu 290-astetta ja pako 266. Nostot muklattu 11,1-11,6 välille. Kovapalavipat. Karburaattorina ameriikan vauhtiosa mussesta. Peltisarja vielä työn alla, mutta R1-tyyppistä kokeillaan.

Tarinaa kuvien muodossa löytyy allekirjoittaneen kuvablogista.
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pellisarja ja muukin pakoputkisto valmistui. Säätöä, säätöä... Jonkun kuvankin lisäsin blogiin.
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Paussi »

jollain tavalla aika magee :) Väritys on hyvin sopiva tähän korimalliin!
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Pyyhkijät toimivat sulakkeiden heiluttelun jälkeen jopa sateella :shock: Kadonneet lyhyet valotkin ilmestyivät takaisin ihan itsekseen.

Posti toi kivan paketin ja hitsailin mutterin pakoputkeen...
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Sain laajakaistan kiinni ja onhan siinä seokset ihan missä sattuu :lol: Mutta ei tuo ny yllättäny. Omat intuitiot sentään piti paikkansa, mutta ny tietää myös kuinka paljon sivussa missäkin. Oikeasti, jotka koneita rakentelette, niin investoikaa tuo muutama satku diagnostiikkaan. Olisi itsekkin pitänyt jo paljon aikaisemmin lopettaa kapeakaistalla kikkailu, mutta ainakin nyt hinnat on jo niin edulliset...

Niin, ja katosi nuo lyhyetkin taas. Samapa tuo, ei vaikuta huippunopeuteen 8)

Kulkine on sitten varmaan myynnissä kunhan saan säätöihin ja penkitettyä. Hyvä peli haluavalle, oma veri vetää kuitenkin vähän muualle.
pekerman
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Elo 2010, 19:29
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja pekerman »

tämä tuli pongattua TTY:n parkkihallista jo keväällä, hieno peli :).
tanari
Viestit: 937
Liittynyt: 22 Elo 2004, 11:18
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

toiha o pullan vanha peli :wink:
matalan pudjetin kulkineet...
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

pekerman kirjoitti:tämä tuli pongattua TTY:n parkkihallista jo keväällä, hieno peli :).
tanari kirjoitti:toiha o pullan vanha peli :wink:
Tulkaa ihmeessä juttusille jos auton tunnette, tai vaikka muutenkin. Auton historia aina kiinnostaa. Tervetuloa TTY:n talvipujotteluun, kokeillaan vähän hämmennystä herättää... Ei aina se go, mutta show...
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Onko muuten tietoa kuka tähän on keulaa päivitellyt? On selvästi käytetty kelkka alhaalla ja maalailtu jne. Kenties samalla kun on tuo e-maxi lykätty keulille?
Tehro
Viestit: 1074
Liittynyt: 21 Loka 2004, 21:48
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tehro »

Muistankohan väärin että siel ois ollu jotain muuta silloin pellin alla kuin E-max. hatara pää.
Ei taidolla, ei tiedolla vaan tunteella
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Ei Holley suostunut yhteistyöhön, joten se vapautettiin tehtävästään ja tilalle pultattiin 40 drla. Nyt olisi jo toiveita, että seokset alkaisivat käyttäytyä kuten kuuluu. Kärjettömän sytkäboksi taas sekaisin, ennakot seilaa varmaan 60-astetta ja kipinöitä jää välistä. Tämähän syö noita kun leipää. Nyt viimeisin meni seisoessa rikki: toimi kun ajoi parkkin ja seuraavalla kerralla sitten ei enää :shock: Nyt sit kärkijakaja kiinni taas väliaikaisesti. Tuolla jakajalla vaan ei voi ajaa kun vetää kamalat maksimiennakot. Jatkossa säätöä jälleen...
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikä kukaan sanonut ettei se sytkäboksi rikki ole... Oli sitten pyörijälle tullut tunnit täyteen ja vielä kun käyntiin yrittäessä muutama tulppa oli pimentynyt, niin haetutti jonniin aikaa vikaa. Ryki ja kakoi vaan. Dellua ei ole oikein saanut säätöihin kun ei oikein ole pitoja. Tuli sitten etsittyä toiset 15" vanteet niin täytyy noille piikit kääntää. Jos jo sitten pito riittäisi täyskaasuvetoihin 8) Toivottavasti nuo vaan mahtuu pyörimään... Onko kellään kokemusta 65 cm piikeistä taunuksessa et33 vanteilla?
pekerman
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Elo 2010, 19:29
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja pekerman »

Näemmä ttmk:n takaparkkiluisuttelu on helmikuun puolessavälissä, onkos tane siihen mennessä säädöissä?
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Säädöissä on. Onko ne sitten hyvät vai huonot, niin siihen en ota kantaa :lol: Piikit on kuitenkin alla ja on päässyt ajelemaan. Jossain säädöissään tuo on, mutta vaivaakin vielä on. Alkaa vaan ideat loppua.

15" piikit mahtuu kyllä alle. Toiset olikin näemmä isommat mitä toiset. Jommat kummat oli kuitenkin 65:t. Edessä pienemmät ja vähän kaaret pelottaa jos kanttailisi. Sen verta on keula pehmyt ja pyörät isot. Saabin alut on muuten yllättävän kivan näköiset. Tosin 6" on noille piikeille aika raju, laitoin suosiolla sisuskumit, että sai vanteille :lol: Tämä taitaa olla sitä tuuningia. Jos ottaisi piikit alle pujotteluunkin, niin saisi edes pidossa tasoitusta persiillään olevaan polttoainepuoleen :lol:
pekerman
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Elo 2010, 19:29
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja pekerman »

eipä näkynyt gulffin värejä pujottelemassa, vastustajat huokaisivat varmasti helpotuksesta... :wink:
Vastaa Viestiin