
-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tässähän on vaseliinilla voideltu uusi paperitiiviste kyseessä ja hifistelty momenttiavaimella pultit kiinni. Käytännössä tunkki nosti kannsta ja se liikahti sen verran että rupesi vuotamaan. Kiristin rannemomenttiin kannen pultit, katsotaan miten pitää 

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Eihän tuo perä ollut tiputtanut mitään tallin lattialle, eli taitaa tiiviste pitää
Ensin kokeiltiin vetää puslaa pois hylsyjen ja prikkojen avulla mutta loppu peleissä vasarointi nopeutti ja tuotti tulosta.
Tukivarsiin on vaihdettu uretaania kumin tilalle. Asenusikkuna oli vain senverran tiukka että jäi perä nostamatta paikoilleen

Ensin kokeiltiin vetää puslaa pois hylsyjen ja prikkojen avulla mutta loppu peleissä vasarointi nopeutti ja tuotti tulosta.
Tukivarsiin on vaihdettu uretaania kumin tilalle. Asenusikkuna oli vain senverran tiukka että jäi perä nostamatta paikoilleen

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perä tuli punnerrettua paikoilleen, hivenen oli uretaanipuslat tiukempia laittaa paikoilleen vs kumiset.
Samalla perää asentaessa tuli huomattua lätäkkö auton keulassa. Nestettä oli jostain lirahtanut lattialle asti, vuotokohdan selvittäminen jäi seuraavaan kertaan. Tästäkin tuli irrotettua lämppärin kenno korjattavaksi
Samalla perää asentaessa tuli huomattua lätäkkö auton keulassa. Nestettä oli jostain lirahtanut lattialle asti, vuotokohdan selvittäminen jäi seuraavaan kertaan. Tästäkin tuli irrotettua lämppärin kenno korjattavaksi
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Taka-akseliin tuli asennettua loputkin hilpeet ja ilmattua jarrut. Tämän jälkeen päästiinkin hiomaan
Muutama ruostekohta tuli vastaan ja reikä
Jostain syytä on ruiskukitatus kohdat haljenneet ja päästäneet vettä pellille
Vaikka kaukaa näytti maalipinta hyvältä, niin paikoitellen korjausmaalauksissa oli sanomista
Hivenen vielä on tekemistä ennekuin väriä pääsee vaihtamaan....

Muutama ruostekohta tuli vastaan ja reikä

Jostain syytä on ruiskukitatus kohdat haljenneet ja päästäneet vettä pellille

Vaikka kaukaa näytti maalipinta hyvältä, niin paikoitellen korjausmaalauksissa oli sanomista

Hivenen vielä on tekemistä ennekuin väriä pääsee vaihtamaan....

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Eihän se hiominen hetikohta lopukkaan
Välineitä pitää olla homman helpottamiseksi
Aloitus 80 karkeudella ja siitä tarpeen mukaan hienompaan kokoihin
Kaikkia pikku ylläreitä löytyy missä on päässyt kosteus pellin ja maalin väliin.
Rekkarin kiinnitys reikä näytti hyvältä päältäpäin.
Pikku hiomisella totuus paljastuu
Pikkusen hiomista ja fosforihappoa päälle niin näyttää paremmalta.
Vastaavia ylläreitä on siellä täällä, jotka pitää aukoa.
Ovilasien tiivisteet oli korppuna ja hajosivat palasiksi koskiessa
Tuli tehtyä erikoistyökalu puusta millä sai väännltyä sisäpuolelta et- ja takalasin tiivisteet irti. Nämä tiivisteet oli ok mutta muovikiila listat hajosivat irrottaessa. Ja yllättäen on motomobil:ssa kahta eri leveyttä, niin mitataan ensin ja tilataan sitten.
Ei onneksi mitää ylimääräistä löytynyt tälläkään kertaa lasien nurkista
Loppujen lopuksi pari vajaata päivää tuotti laikukkaan lopputuloksen
Värimassan hinta a on kyselty mutta ei ole vielä vastausta tullut
Josko tämä olisi juhannukseen mennessä maalattu, vuodesta ei vielä tiedä


Kaikkia pikku ylläreitä löytyy missä on päässyt kosteus pellin ja maalin väliin.
Rekkarin kiinnitys reikä näytti hyvältä päältäpäin.
Pikku hiomisella totuus paljastuu

Pikkusen hiomista ja fosforihappoa päälle niin näyttää paremmalta.
Vastaavia ylläreitä on siellä täällä, jotka pitää aukoa.
Ovilasien tiivisteet oli korppuna ja hajosivat palasiksi koskiessa

Tuli tehtyä erikoistyökalu puusta millä sai väännltyä sisäpuolelta et- ja takalasin tiivisteet irti. Nämä tiivisteet oli ok mutta muovikiila listat hajosivat irrottaessa. Ja yllättäen on motomobil:ssa kahta eri leveyttä, niin mitataan ensin ja tilataan sitten.
Ei onneksi mitää ylimääräistä löytynyt tälläkään kertaa lasien nurkista

Loppujen lopuksi pari vajaata päivää tuotti laikukkaan lopputuloksen

Värimassan hinta a on kyselty mutta ei ole vielä vastausta tullut

Josko tämä olisi juhannukseen mennessä maalattu, vuodesta ei vielä tiedä

- Liitteet
-
- laitteet8.jpg (50.83 KiB) Katsottu 1676 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Peltihommia on aloiteltu, apukuskin ovesta alanurkasta ruostetta vähemmäksi
Myös takapuolella pientä korroosion poikasta havaittavissa
Rälläkällä ensin takaa palapois, toki jäi dokumentoimatta. Mutta päälypuolen palastelusta jäi filmille jotain
hitsausharjoitusten jälkeen oli pala liimattu kiinni
Sarjassa minkä taakseen jättää, edestä löytää
Muista putsanneeni ovenpielestä näkyvät ruosteet pois aikanaan ja ruosteen esto maalia päälle. Ei ollut toiminut
Muuten on jatkettu ottamalla luukkuja pois ja hiottu vähän hienommilla laikoilla pohjia.

Myös takapuolella pientä korroosion poikasta havaittavissa

Rälläkällä ensin takaa palapois, toki jäi dokumentoimatta. Mutta päälypuolen palastelusta jäi filmille jotain

hitsausharjoitusten jälkeen oli pala liimattu kiinni
Sarjassa minkä taakseen jättää, edestä löytää

Muista putsanneeni ovenpielestä näkyvät ruosteet pois aikanaan ja ruosteen esto maalia päälle. Ei ollut toiminut

Muuten on jatkettu ottamalla luukkuja pois ja hiottu vähän hienommilla laikoilla pohjia.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ovien hiomista on tullut jatkettua ja yllätyksiä on löytynyt 
Pienet valkeat pisteet ihmetytti, niitä tuli vastaan joka ovessa. Tarkempi tutkimus paljasti lieviä ruoste ongelmia ko. kohdissa
Aikanaan alareunat tuli vedettyä lamellilaikalla "puhtaaksi" ja kemiallista metallia päälle, koko paketti peitettiin ruiskukitillä. Syvem,piin monttuihin tuli laitettua pakkelia.
Ensinnä kokeilin fosforihapolla mutta se ei oikein kaikkeen pystynyt....
Tuli kaivettua varastosta hiekkapuhallus vehkeet. Kunto vissiin mennut huonoksi kun 40 kg hiekka säkki rupesi painamaan jo muutaman metrin jälkeen
Hiekkapuhallus rupesi tökkimään kosteuden ja suuttimen kulumisen takia. Veden erotin oli tukossa n 2 min jälkeen, ilmankosteus oli varmaan lähellä sataa. Toinen pikkujuttu oli suuttimen kuluminen, alkujaan reikä taisi olla 3mm luokkaa, nyt siihen meni täytteeksi 8mm muoviputki
Ja olihan sitä hiekkaa joka paikassa, esim. ovien ikkuna koneistossa
Ovet jätin odottamaan hiekkaa ja uutta kompuraa.
Seuraavaksi pikku ruoste reikää ihmettelmään takaoven kaaressa
Piti tehdä normiporan terästä pistehitsi terä, Vaatii pikku kolon poppari terällä että pysyy oikeassa kohdssa.
Rälläköinnin ja mittailujen tuloksena oli pahvimalli pääly paikasta.
Tämän jälkeen mallia apuna käyttäen tuli vääneltyä peltiä koloa peitämaan.
Tämä jäi odottamaan reunapeltiä ja sisäpuolen peltiä. Siinä tulee ylhäätä sisälokasuoja joka menee alasasti ja ovenpuoli on hitsattu siihen kiinni
Maalit on tilattu ja saatu, paitsi pohjamaalit. Ne oli karanneet purkista kuljetusliikkeen auton lattialle

Pienet valkeat pisteet ihmetytti, niitä tuli vastaan joka ovessa. Tarkempi tutkimus paljasti lieviä ruoste ongelmia ko. kohdissa

Aikanaan alareunat tuli vedettyä lamellilaikalla "puhtaaksi" ja kemiallista metallia päälle, koko paketti peitettiin ruiskukitillä. Syvem,piin monttuihin tuli laitettua pakkelia.
Ensinnä kokeilin fosforihapolla mutta se ei oikein kaikkeen pystynyt....
Tuli kaivettua varastosta hiekkapuhallus vehkeet. Kunto vissiin mennut huonoksi kun 40 kg hiekka säkki rupesi painamaan jo muutaman metrin jälkeen

Hiekkapuhallus rupesi tökkimään kosteuden ja suuttimen kulumisen takia. Veden erotin oli tukossa n 2 min jälkeen, ilmankosteus oli varmaan lähellä sataa. Toinen pikkujuttu oli suuttimen kuluminen, alkujaan reikä taisi olla 3mm luokkaa, nyt siihen meni täytteeksi 8mm muoviputki

Ja olihan sitä hiekkaa joka paikassa, esim. ovien ikkuna koneistossa

Ovet jätin odottamaan hiekkaa ja uutta kompuraa.
Seuraavaksi pikku ruoste reikää ihmettelmään takaoven kaaressa

Piti tehdä normiporan terästä pistehitsi terä, Vaatii pikku kolon poppari terällä että pysyy oikeassa kohdssa.
Rälläköinnin ja mittailujen tuloksena oli pahvimalli pääly paikasta.
Tämän jälkeen mallia apuna käyttäen tuli vääneltyä peltiä koloa peitämaan.
Tämä jäi odottamaan reunapeltiä ja sisäpuolen peltiä. Siinä tulee ylhäätä sisälokasuoja joka menee alasasti ja ovenpuoli on hitsattu siihen kiinni

Maalit on tilattu ja saatu, paitsi pohjamaalit. Ne oli karanneet purkista kuljetusliikkeen auton lattialle

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hiomisen lomassa on tullut hitsailtua reikiä umpeen. Takaoven lokasuojan kaari vaati muotoilua enemmän ja vähemmän
Hitsattu kahtapuolen, päälle happpomaali ja kokeeksi 2-k epoksi liimaa
Katsoa pitkäänkö se pysyy.
Sivuhelmaan pikkupaikka joka pysyi mangeeteilla näppärästi paikoillaan hepatessa
Seraavaksi tehdä maalauskaappi talliin ja ruveta sotkemaan oven sisäreunoja yms. maaliin

Hitsattu kahtapuolen, päälle happpomaali ja kokeeksi 2-k epoksi liimaa

Sivuhelmaan pikkupaikka joka pysyi mangeeteilla näppärästi paikoillaan hepatessa

Seraavaksi tehdä maalauskaappi talliin ja ruveta sotkemaan oven sisäreunoja yms. maaliin

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Meinaatko tinata liitokset vielä ennen maalausta?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
En laita tinaa. Kokeilin sitä ekoihin levikkeisiin mitkä tuli tehtyä suorasta pellistä ja putkista
Heppailin pellit putkikehikkoon kiinni ja tinalla täytin välit. Tuli pohjustus aine läpi pellistä muutamassa vuodessa
Vaatii vesipesun/pyyhkimisen kostealla että saa hapon pois
Edittiä: Jos pääsee puhdistamaan takapuolen tai ei ole pelkoa että juoksute karkaa, niin voin pistää tinaakin

Heppailin pellit putkikehikkoon kiinni ja tinalla täytin välit. Tuli pohjustus aine läpi pellistä muutamassa vuodessa

Vaatii vesipesun/pyyhkimisen kostealla että saa hapon pois
Edittiä: Jos pääsee puhdistamaan takapuolen tai ei ole pelkoa että juoksute karkaa, niin voin pistää tinaakin
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Pakkelointia aloitettu ja hiomista jatkettu. Piti kaivaa isompaa lastaa helmoihin
Tällä oli hyvä vetää isompia pintoja kerralla suoraksi
Keulan lasikuitu lipassa oli mikrohalkeamia siellä täällä.
Halkeaman aukaisun jälkeen laitoin epoksia pensselillä ongelmakohtiin
Ja vaikeisiin paikkoihin teippia muotiksi
Myös maalauskammion aloitettu laittamalla lautoja lappeelleen kattoon ja siihen raksamuovia nitojalla kiinni.
Ylipainestukseen ostin 125mm kanavapuhaltimen ja suodatinkangasta filtteriksi. Poistoa pitää miettiä miten sen järjestää että ylipaine säilyy

Tällä oli hyvä vetää isompia pintoja kerralla suoraksi

Keulan lasikuitu lipassa oli mikrohalkeamia siellä täällä.
Halkeaman aukaisun jälkeen laitoin epoksia pensselillä ongelmakohtiin

Ja vaikeisiin paikkoihin teippia muotiksi

Myös maalauskammion aloitettu laittamalla lautoja lappeelleen kattoon ja siihen raksamuovia nitojalla kiinni.
Ylipainestukseen ostin 125mm kanavapuhaltimen ja suodatinkangasta filtteriksi. Poistoa pitää miettiä miten sen järjestää että ylipaine säilyy

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Maalauskaappia on saatu kaiken muun ohella edistettyä ja tulopuhallin löysi paikkansa
'
Poistoon tuli säädettävä läppä suodattimella, jäi kuva ottamatta.
Pohjia tuli hiottua ja ovien maalausta treenattua
Tuli kokeiltua pohjamaalausta fast-kovetteella ja ohenteella. Ruiskussa oli selkeesti liian pieni suutin (1.5) ja pinnan vetäminen vaati kierroksia
Seuraavia ovia maalatessa heitti maali tulemasta läpi
Selkeesti piha maalauksessa oli liian lämmintä ja maalit kovettui ruiskuun
Loppupäivä menikin sitten ruiskua putsatessa

'
Poistoon tuli säädettävä läppä suodattimella, jäi kuva ottamatta.
Pohjia tuli hiottua ja ovien maalausta treenattua

Tuli kokeiltua pohjamaalausta fast-kovetteella ja ohenteella. Ruiskussa oli selkeesti liian pieni suutin (1.5) ja pinnan vetäminen vaati kierroksia

Seuraavia ovia maalatessa heitti maali tulemasta läpi


Loppupäivä menikin sitten ruiskua putsatessa

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hiomista on jollain aktiviteetillä jatkettu
Jossain välissä tuli meileen puhalella autoa samalla tavalla kuin maalatessa ja pientä ylläriä pukkasi
Samaa oli toisella puolen
Selkeästi jäänyt pyöränkotelot edessä pesemättä
Onneksi jo tässä vaiheessa tuli vastaan eikä pintamaalia vetäessä 

Jossain välissä tuli meileen puhalella autoa samalla tavalla kuin maalatessa ja pientä ylläriä pukkasi

Samaa oli toisella puolen

Selkeästi jäänyt pyöränkotelot edessä pesemättä


Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on

Re: -76 Taunus v6 --> v8
Soittelin maalin myyjälle ja kyselin miksi maali kuivui kynsiin. Selvisi että kovetteen lisääminen pidentää reaktioaikaa kuivumiselle
Tämä tuli testattua ja osoittautui toimivaksi konstiksi
Tosin kun tein lisää maalia, niin entinen kuivui ruiskuun ohenteen lisäämisestä huolimatta
Selkeästi liian kuumat olosuhteet ulkomaalauksi auringon paisteessa.
Kaikesta huolimatta tuli maalattua etu- ja takaluukut ja helmat.
Välistä tuli hiottua suoraksi ja etsittyä kolokohdat.
Seraavaksi lisää maalia kivalla zeebrakuviolla
Tämä johtui ruiskun vaihdosta ja liian pienestä suuttimesta.
Myös ilman vaihtoa tuli testattua ja suodatin toimi.
Tämä tosin tarkoittaa että maalauskaappi vuotaa ulospäin, mikä on maalaamisen kannalta hyvä mutta muille tiloille huono

Tosin kun tein lisää maalia, niin entinen kuivui ruiskuun ohenteen lisäämisestä huolimatta

Kaikesta huolimatta tuli maalattua etu- ja takaluukut ja helmat.
Välistä tuli hiottua suoraksi ja etsittyä kolokohdat.
Seraavaksi lisää maalia kivalla zeebrakuviolla

Myös ilman vaihtoa tuli testattua ja suodatin toimi.
Tämä tosin tarkoittaa että maalauskaappi vuotaa ulospäin, mikä on maalaamisen kannalta hyvä mutta muille tiloille huono

Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
