-76 2d Oranssi

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, taunus 78, Pj

Vermilion
Viestit: 1596
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Minkä kokoinen pesuri? Ei taida koko kaasutin mahtua tuohon?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vermilion kirjoitti: 09 Heinä 2022, 16:43 Minkä kokoinen pesuri? Ei taida koko kaasutin mahtua tuohon?
Silvercrest:in n. 1.2l päristin. Mitään isompaa siihen ei mahdu mutta pulttien yms. pesussa pätevä laita ja osaa myös lämmittää käytettävän veden tarvittaessa.

Purin kaasaria sen verran että sain tyhjäkäyntiruuvin prikan+o-renkaan takaisin oikealle paikalle. Tosin toiselta jäi prikka uupumaan. Onkait tippunut aiemmin jonnekin. Mitat on ulkomitta 5.9mm ja sisämitta 3 mm :heh:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Nuoriso innoistui vaihtamaan perää Oranssiin. Mutterit aukesi makitan kopio mopolla kohtuudella :P Ongelmia tuli käsijarruvaijerin kassa joka piti katkaista rautasahalla.

käsijarru.jpg
käsijarru.jpg (80.64 KiB) Katsottu 1401 kertaa

Kardaanin pultit lähti myös kohduudella, osasyynä perästä valuva oljy mikä oli pitänyt ruosteen loitolla :)

kardaani.jpg
kardaani.jpg (51.96 KiB) Katsottu 1401 kertaa

Muut pulti liikuivat kohtuudella, paitsi iskareiden pultit mitkä oli perinteisesti jumissa.

iskari.jpg
iskari.jpg (67.12 KiB) Katsottu 1401 kertaa

Pultti ei kohtuullisella vasaroinilla lähtenyt ja akkurälläkkä jäi matkasta, niin irroitus ja perän vaihto jäi seuraavaan kertaan........
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Pitäähän sitä kotiläksyjä olla Taunuksen tiimoilta, osa nuorisolle ja osa itselle :lol:
Hivenen rälläkkää lokasuojalle ja rupeaa totuus paljastumaan ruostevauroista.

lokasuoja.jpg
lokasuoja.jpg (61.23 KiB) Katsottu 1318 kertaa
Jännä miten ruoste etenee hitaanlaisesti alkuperäisen happomaalin alussa. Kun suojaava vaikutus loppuu alkaa oikeasti ruostumaan :shock:

lokasuoja1.jpg
lokasuoja1.jpg (53.02 KiB) Katsottu 1318 kertaa

Fosforihappoa ruostekohtiin, josko sillä sasi pahimmat rosokohdat putsattua ilman ylenpalttista hiomista :roll:

lokasuoja2.jpg
lokasuoja2.jpg (74.07 KiB) Katsottu 1318 kertaa

Eihän happokaan ihmeisiin pysty ja reiät vain isoni osassa kohtaa lokasuojaa :mrgreen:

lokasuoja3.jpg
lokasuoja3.jpg (90.19 KiB) Katsottu 1318 kertaa
Puuttuviin kohtiin pitäisi taikoa sopivasti muoiltua peltiä. Tähän pitää kysyä jostain sikkikoneen omistajalta mahdollisuutta veivata korjauspalat...
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perän jumissa olevat pultit lähti nätisti irti isommalla akkumopolla :)

peräpois.jpg
peräpois.jpg (61.36 KiB) Katsottu 1098 kertaa
Loppuaika meni lattiaa ihmetellessä :shock: Reikiä löytyi perinnepaikoista, penkin kiinnityspisteiden läheltä.

pohja1.jpg
pohja1.jpg (89.52 KiB) Katsottu 1098 kertaa

Poistossa oli kuumailmapuhallin+meisseli kompo pätevä ja yllättävän nopea :roll:

pohja2.jpg
pohja2.jpg (79.73 KiB) Katsottu 1098 kertaa

Paikkaaminen aloitettiin vesireiän ehjäämisellä. Ohjuriksi lankku parilla ruuvilla ja reikää rasiaporalla tekemään :P

pohja3.jpg
pohja3.jpg (94.22 KiB) Katsottu 1098 kertaa

Nuoriso pääsi hitsaamaan itsetekemäänsä paikkaa paikoilleen :D

pohja4.jpg
pohja4.jpg (94.97 KiB) Katsottu 1098 kertaa

Alkuperäinen pakoputki tuli otettua alta pois ja pari kuvaa muistoksi. Jos niistä olisi apuja pakoputkiston teossa joskus :peukku:

putki.jpg
putki.jpg (142.41 KiB) Katsottu 1098 kertaa

Muuten jäi suunnittelun asteelle hommat. Fosforihappoa tuli levitettyä ruostekohtiin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Moottoriprojektia on tuullut aloitettua purkamalla siitä kaikkea ylimääräistä pois :)

motti1.jpg
motti1.jpg (70.05 KiB) Katsottu 867 kertaa

Eli ei ihan vielä nokka-akseli tullut pihalle lohkosta.....


Huonoimmasta lokasuojasta on tulut oiottua isommat lommot :D

lommo1.jpg
lommo1.jpg (54.95 KiB) Katsottu 867 kertaa

Samalla tuli tehtyä myös uusia mutta niistä pääsee helpommin eroon :peukku:

lommo2.jpg
lommo2.jpg (59.15 KiB) Katsottu 867 kertaa

Myös ruostereikien paikkausta on opeteltu nuorison kanssa :shock:

loksu1.jpg
loksu1.jpg (55.32 KiB) Katsottu 867 kertaa

Pitää hioa saumat ja tarvittaessa hitsata lisää, sekä lisätä peltiä puuttuviin kohtiin :mrgreen:

loksu2.jpg
loksu2.jpg (47.92 KiB) Katsottu 867 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Lokasuojaan on hitsattu pallosaumaa ja hiottu vähemmäksi. Samalla nuorempi testikuski on opetellut hitsaamaan ja hiomaan :)

loksu3.jpg
loksu3.jpg (58.67 KiB) Katsottu 633 kertaa

Lokasuojaa on harvakseltaan tehty, kun on ollut joutilasta :shock:


Nyt kun v-koneita tulossa remonttiin, niin tuli touhuttua asiaan liittyviä työkaluja :D

asennustuurna.jpg
asennustuurna.jpg (61.95 KiB) Katsottu 633 kertaa

Laakerit pitää vielä jostain tilata :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Nokan ja nokkalaakerien vaihto alkoi nuoriso-osaston avustuksella :)

kone1.jpg
kone1.jpg (113 KiB) Katsottu 484 kertaa

Kansista ei löytynyt karstan lisäksi mitään ihmeellistä.

kone2.jpg
kone2.jpg (88.24 KiB) Katsottu 484 kertaa

Molemissa kansissa keskipytyt näytti käyneen kuumenpana :roll:

kone3.jpg
kone3.jpg (73.61 KiB) Katsottu 484 kertaa

Myös öljypumpun sihti oli osoittanut toimivuutensa ja pysäyttänyt tiivisteliiman jämät.

kone4.jpg
kone4.jpg (99.47 KiB) Katsottu 484 kertaa

Loppuromut tieltä pois ja ihmettelemään nokkalaakerien vaihtoa :shock:

kone5.jpg
kone5.jpg (22.82 KiB) Katsottu 484 kertaa

Jossain vaiheessa tajuttiin ottaa päätytulppa pois :mrgreen:

kone6.jpg
kone6.jpg (50.86 KiB) Katsottu 484 kertaa

Tämän jälkeen oli kohtuu helppoa pukata vanhat laakerit pois :)

kone7.jpg
kone7.jpg (48.92 KiB) Katsottu 484 kertaa

Tuli ihmeteltyä orkkislaakerin sivuissa olevia koloja :seko:

kone8.jpg
kone8.jpg (45.06 KiB) Katsottu 484 kertaa

Tämä selvisi nopeasti kun pääsi keskemmäs konetta asentamaan laakereita. Ei nimittäin ollut mikään helppo saada laakerien reikiä passaamaan lohkon reikiin :o

kone9.jpg
kone9.jpg (27.16 KiB) Katsottu 484 kertaa

Jossain vaiheessa laakerit saatiin paikoilleen, nostajat sekä kannet päälle. EFI sarjassa oli teipillä fiksatut kopan tiivisteet. Tosin teippi oli kuivunut ajat sitten ja piti tiivisteliimalla fiksata tiivisteet alukoppiin.

kone12.jpg
kone12.jpg (63.63 KiB) Katsottu 484 kertaa

Rojekti jäi kesken kun vuosien saatossa hommatut tiivistesarja ei sisältäneet alapään kaikkia tiivisteitä, stefoja yms. :soo:
Eli tilataan lisää osia...
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1596
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Olisit vaan ostannu ne uudet korkkitiivisteet... kun voitelet ne vaseliinilla kun laitat ekaa kertaa kiinni ne kestää arviolta sen 10-20x avata ilman mitään ongelmia että vuotaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Uusia korkkitiivisteitä on kyllä :)
Näissä alukopissa on omanlaiset tiivisteensä mitkä ei puristu välistä pois. Korkkitiivisteet tahtoo tulla kuikkimaan ulkopuolelle, että mitä siellä tapahtuu :D
Katsotaan miten pysyvät kuivina ja tehdään sitten jotain....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1596
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

veeqs kirjoitti: 02 Tammi 2023, 00:00 Uusia korkkitiivisteitä on kyllä :)
Näissä alukopissa on omanlaiset tiivisteensä mitkä ei puristu välistä pois. Korkkitiivisteet tahtoo tulla kuikkimaan ulkopuolelle, että mitä siellä tapahtuu :D
Katsotaan miten pysyvät kuivina ja tehdään sitten jotain....
Ei ole kyllä itsellä mitään ongelmia mulla on korkki tiivisteet alumiini kopissa. Tiedän niihin on ollu saatavaa mustaa kumista tiivistettä, ehkä saa vieläkin jostain, mutta ei ole tarvinnu.

https://gyazo.com/5cfce03da07296aa3b576b3a5a6c2590
https://gyazo.com/dd4e96f4874601189ac16f669f3a2179
Koneen puolella vasukkaa ja yläpinnassa moottorisilikonia, joka takaa, että tiivisteet pysyy kiinni.
Tuolla vähän näkyykin vaseliinia, se auttaa noissa tiivisteissä (ihan vaan putkivaseliini, se halvin).
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Alakerran tiivistesarja tuli tilattua rallyracesta ja saapuivat parissa päivässä.

tiivisteet.jpg
tiivisteet.jpg (84.17 KiB) Katsottu 373 kertaa

Tuli myös pengottua varastoja ja vastaan tuli yli 20v sitten ostetut säätöruuvit :lol: Nämä olisi tarkoitus vaihtaa keinuihin nokan sisäänajoa jälkeen.

säätöruuvit.jpg
säätöruuvit.jpg (45.69 KiB) Katsottu 373 kertaa

Josko sitä vkl kerkeäisi rassaamaan romuja :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 392
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 2d Oranssi

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Alakerran tiivistesarja taisi olla sitten vanhempaan koneeseen tarkoitettu :kylse2:
Vesipumpun tiivisteessä pientä eroa.

vesipumppu.jpg
vesipumppu.jpg (87.44 KiB) Katsottu 62 kertaa

Tosin tämähän ei ollut ensimmäinen kerta, niin miljoona pussista löytyi sopiva vesipumpun tiiviste. Tähänkin oli levitetty tiivisteliima aikoinaan ensiksi (Hylomar) ja todettu ettei sovi :mrgreen:

vesipumppu2.jpg
vesipumppu2.jpg (110.68 KiB) Katsottu 62 kertaa

Jakopää meni muuten helposti mutta eka kerralla jäi takapelti pois. Eiku nokkapyörää irti ja peltiä paikoilleen... :roll:
Pikkusta ennenkuin itse valukoppa oli menossa paikoilleen katse kiinnittyi nokkapyörän pulttiin pulttilaatikossa :soo: Elikkä oli jäänyt koko nokkapyörä pois :mrgreen: Mutta jossain vaiheessa kaikki romppeet oli jakopäässä paikoillaan plus pensapumpun käyttöakseli ja pumppu.

vesipumppu3.jpg
vesipumppu3.jpg (93.41 KiB) Katsottu 62 kertaa

Konehuoneesta nostettiin enimmät romut pois ja ihasteltiin alkuperäistä talvisiin ajokeleihin tarkoitettua tarvikekaihdinta :P

konehuone.jpg
konehuone.jpg (90.46 KiB) Katsottu 62 kertaa
Muuten kone meni näppärästi paikoilleen mutta poikittain oleva säätötanko ei helpottanut koneen keikuttamista ylös-alas suunnassa :roll:
Joten nostettiin ihan koemielessä pois ja treenattiin pari kertaa kuinka se sinne näppärästi menee :mrgreen:
konehuone3.jpg
konehuone3.jpg (115.02 KiB) Katsottu 62 kertaa
Vaihdelaatikkoa käytettiin koneen perässä lattialla että saatin kytkinlevy keskitettyä. Pari ohjari pulttia lohkoon ja 3 henkilön voimin auton alla nysväten tunkin kanssa meni ihan helposti paikoilleen :peukku:
konehuone4.jpg
konehuone4.jpg (88.73 KiB) Katsottu 62 kertaa
Lootan kaksi ylimmäistä pulttia oli muka hukassa, niin jäivät seuraavaan kertaan. Muistelisin niiden olevan pienemmällä kannalla, helpottaakseen ruuvaamista auki ja kiinni. Muutenkin nokan sisäänajo yms. säätö jäi tekemättä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin