-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Sytkää oli ensin tarkoitus ihmetellä. Mutta1-sylinterin yläkuolokohtaa räikällä etsiessä, lattialla maaten, rupesi nesteen tippuminen korvaan ärsyttämään :x

Letkut vaikutti olevan tiukalla, niin pistin jäähdytysjärjestelmään vähän päälle 1 bar painetta ja etsimään käärmekameralla vuotokohtaa. Aikani ihmeteltyä ja kuvakulmia hakiessa rupesi jotain näkymään :shock:

vuoto.jpg
vuoto.jpg (55.56 KiB) Katsottu 840 kertaa

Lisää kameran pyörittelyä niin rupesi vuotokohta selviämään

vuoto1.jpg
vuoto1.jpg (22.54 KiB) Katsottu 840 kertaa

Pumppu piti löysätä alavesiletkusta että mahtui kokeilemaan tallin kaikki kuusiokolot, eikä mikään sopinut. Tuumaisia pultteja tuli myös kokeiltua koloon ja sieltähän se koko löytyi, 14mm. Eli kauppareissua tiesi :roll:

vuoto2.jpg
vuoto2.jpg (43.71 KiB) Katsottu 840 kertaa

Seuraavana päivänä motonetin kautta kotio. Räikäkkään 14mm 6-kolo kiinni ja nippa irti, ei ollut edes lujassa :oops: Nesteen kestävää liimaa reilusti kierteisiin ja paketti kasaan.
vuoto3.jpg
vuoto3.jpg (61.03 KiB) Katsottu 840 kertaa

Letkut paikoilleen ja yöksi reilu 1 bar painetta systeemiin, jos vielä häviää paine yön aikana, se vuotaa vielä jostain :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1573
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Tarkistin 75W-140 peräöljyn mitä se on moottoriöljynä niin vastine on noin 15W-80 moottori öljy.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Asensin kokeeksi Jaz:in tankin peräkonttiin, jos jostain vielä tekisi metallipannat kiinnitykseen 8)

vih_tankki.jpg
vih_tankki.jpg (87.4 KiB) Katsottu 620 kertaa

Jollain aikataululla kontin alle siirtää, mutta kun joku visionääri on laittanut äänenvaimentimet samaan tilaan :seko:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1573
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Joudut 4kpl 90 asteen mutkia ostamaan että saat pakoputkiin kivan mutkan, jos meinaat tankin laittaa alas.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Vermilion kirjoitti: 19 Huhti 2022, 00:32 Joudut 4kpl 90 asteen mutkia ostamaan että saat pakoputkiin kivan mutkan, jos meinaat tankin laittaa alas.
Mahdollista, helppoa ei :D
putkisto.jpg
putkisto.jpg (46.33 KiB) Katsottu 569 kertaa
Putket ei tule suorassa linjassa akselin yli, niin vaatii muutaman sovituksen ja leikkauksen että saa siirrettyä sivummalle pöntöt.

Postissa tuli Rally racesta peräremppaan osia, pyöränlaakerit, varalta pikkuakselin lakru, krymppi, stefa ja tiiviste kanteen.

perä_hilut.jpg
perä_hilut.jpg (76.87 KiB) Katsottu 569 kertaa
Jossain välissä tehdä tuokin alta pois, paremmalla menestyksellä, toivottavasti :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perä remontti odottaa vielä tekijää :)

Muutama mutka on tullut ajettua ja pientä ropleemaa on ilmennyt. Erään reippaan kiihdytyksen jälkeen tuli kuuluviin "sirisevä" ääni, kuului edestä päin. Loppui kun painoi kytkimen pohjaan :o ja tuli takaisin kun nosti kytkimen. Ääni loppui itsekseen parin kilsan ja muutaman käännöksen jälkeen.....
Internetsistä löytyi vastaavaa ropleemaa T5 käyttäjiltä. Liittyy jotenkin kytkimen säätöön ja painelaakerin vapaa liikkeeseen.

Toinen pikkujuttu, mikä on helppo hoitaa perärempan yhteydessä on antautuneet alatukivarsien kummit. Aika palasina ovat, vaikka ei ole paljoa ajettuja 8)

Myös pakoputki on löytänyt asennon missä kolisee akseliin/tukivarsiin/johonkin isomissa nopeustöyssyissä :kylse2:
Eikä startti jaksa pyörittää sopivan lämmintä konetta, vaikka vaihdoin päikseen 2-käyttiksestä Ford 62 Ah akun entisen tilalle. Lähtenyt herkuttelemalla startilla ja kaasu pohjassa käyntiin, herättää vain jossain kaupan pihalla huomiota koneen herätessä +3000 rpm "tyhjäkäynnille" :mrgreen:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Sytkää ja kaasutinta on tullut ihmeteltyä enempi ja vähempi. Sytkää tuli säädettyä muutamaan kertaan. Edelleenkään ei oikeata ajoitusmerkkiä nää mistään :x
sytkä.jpg
sytkä.jpg (47.54 KiB) Katsottu 349 kertaa
Punainen nuoli osoittaa mihin on nyt arvuuteltu asteita ja vihreä nuoli osoittaa oikean ajoituskohdan. On saatu isoa ja pientä liekkiä kaasarista kun veti laihalle nopeasti kaasuttaessa.
Isompaa suutinta tuli vaihdettua ensiöpuolelle (66 --> 67). Suuttimia vaihtaessa kohokammiosta löytyi roskia :shock: Kaasarin putsaus paineilmalla paransi huomattavasti tilannetta laihalle menon suhteen.

Tosin nyt sitten lämmöt menee yli sadan asteen mittarin mukaan, onko totta vai tarua, niin sen selvittämiseen tarvii IR-mittaria lainaan :)

Talliin ei ole vielä mahtunut peräremonttia aloittamaan, nuorison mopo kalusto on vallannut tilan :soo:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kaasarin ja sytkän säätöä on tullut kokeiltua muutamaan kertaan :roll:
Lisää vikoja on löytynyt, moottoriin etuosaan menevä vesiletku vuoti kun lämmöt nousi mittarin mukaan 110 asteeseen. Tiputti dampperille joka levitti nesteen pitkin kone huonetta :evil:

Tämäkin paljastui kun antoi käydä paikoillaan riittävän kauon. Lentäviä pisaroita luulin hihnasta irronneeksi pölyksi :mrgreen:
Hihna kyllä paljasti vuodon myös, silloin tällöin on kuulunut ihme urinaa etupäästä. Sinnehän hihnalle nestettä pääsi ja rupesi luistamaan :x

Lemmareiden kiristys lopetti vuodot, kaiketi :) Ainkaan koeajo ei paljastanut liilallista lämpeämistä enää. Mittari näyttää 100-110 mutta ylävesiletkusta k-tyypin termoparilla mitattuna ollaan 86 asteessa.

Myös sytkää tuli säädettyä sinne tänne ja nyt vielä pitäisi siirtää asteet sinne 20 asteen pintaan ajoitinraudan kolosta katsottuna
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vermilion
Viestit: 1573
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onneksi olet ahkera, kyllä se siitä, toisen ei käy autotallissa edes viikottain. Tekemällä ne asiat saa kuntoon!
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Sytkää tuli säädettyä ja nyt nappaa mukavan nopeasti kierroksia koneeseen 8)
Eikä mene älyttömän laihalle kiihdyttäessä, seosmittarin asteikko riittää.

Tosin vastaavasti laturin remmi ei halua pysyä mukana leikeissä :roll:
Tuli vaihdettua uusi remmi ja säädeltyä laturi linjaa hihnapyörän kanssa. Jos ei rupea pysymään, niin täytyy tehdä luturin kiinnityslinkku uusiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 342
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Nyt pääsee sitten ajelemaan Taunuksella vähän enempi :)

Vein käyttis Mondeon (1.6 EB) Wetterille jakopään vaihtoon ja mikä voi mennä merkkiliikkessä pieleen :club:
Olivat saaneet operaatiossa venttiilit kieroon :evil:

Positiivisena puolena voi saada takaisin jo Juhannukseksi :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Vastaa Viestiin