GT '73 2d sedan

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Sumu kirjoitti:Talviseisonnasta herättelin hetkeksi käymään. Jarrut temppuilevat, nestesäiliö tyhjentynyt, etupiirissä vuoto. Huomaa myös siitä että lattian maalit eturenkaassa kiinni :o
Niin tuo jäikin päivittämättä näköjään, laitoin Motonetin "uudet" satulat. Oli jonkunsortin vuoto satulan lohkojen välistä.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Perään uusi tiiviste koppaan. Tuli Englannista muutamassa päivässä.
Kaasari myös saapui. Otin kannen auki ja tsekkasin suuttimet ja muut värkit. Seosruuvit ainakin miten sattuu. Paljokos noiden oli hyvä olla auki? Mitkäs suuttimet tuollaisessa normi 38/38 webrussa on?

Samalla myös löytyi ylimäräinen prikka , putosi jostain päin kaasaria, en vaan tiedä mistä, sillä kaikissa kuudessa kannen ruuvissa oli omat prikat. No onneksi en laittanut mehumaijaa paikalleen, prikka varmaankin olisi kohta koneessa...
Sedan GT '73
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Kaikkien suuttimen koko riippuu täysin sen moottorin koosta ja viritysasteesta, tyhjäkäynnillä seosruuvien kierrosmäärä riippuu myös tyhjäkäynti suuttimien koosta.
Escort 1100 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Capri 3000 > 3600 V8 GTXL -70
Consul 2800 Turnier Automatic -73
Torino Brougham 435 + C6 -70
2 x Volvo PV -65
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Viimeinkin tuota kierroslukumittaria aloin tutkimaan, miksei se toimi. No, mittaristo käteen ja rinkimittari irti. Paljastuikin että neula oli liimattu nollille joskus esihistoriassa. :lol: Ilmankos ei toiminut...

Ja jottei kaikki olisi ollut liian helppoa , niin molemmat varamittaristot sattuvat olemaan mallia Cortina...
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Janne kirjoitti:GT sedan malli ei tietääkseni ole kuulunut Fordin valikoimiin Suomessa (ainoastaan coupe). Onko tietoa mitä kautta kyseinen yksilö on tänne tullut?
Tähän muuten tuli faktaa kun soittelin ensimmäisen omistajan kanssa. Auto ollut joku maahantuojan esittelymalli
Hesassa fordilla.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Niin hieman raporttia, katsastus pomppasi jarruletkusta, eli se letku joka tulee
Korista apurungolle, oli päässyt vähän huonoksi. Ihan hyvä että katsuri huomasi
tuon sillä pienoinen turvallisuusriskihän se oli. Saksasta tuli uusi
letku viikossa. Samalla uusin molemmat satuloiden jarruletkut. Eipä olisi
heti uskonut että jarrutuntuma parani...
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Katsastus suoritettu hyväksytysti. Melkein kaksi vuotta saa taas ajella.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Hain Jaakko-Tuotteelta uuden tuulilasin tässä taannoin. Vanha oli ehjä mutta naarmuinen sekä pari kiveniskemää juuri parhaassa näkökentässä. Lasin vaihto kaiutinparikaapelin avulla meni oikein jouhevasti.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Jaahs, voisi hieman päivitellä tilannetta tämän osalta.

Tämä kesä meni hienosti. Mitä nyt kaasarin ja kampikammion tuuletuksen kanssa oli omat juttunsa.
Tilasin joskus hyllyyn kiinankopion 38 webrusta(A-team). Tuolla kaasarilla en oikein saanut autoa toimimaan kunnolla, säätämisen kanssa oli
haasteensa.
Ajelin tuolla 38 kaasarilla yhden isomman lenkin , 700km keuruun suuntaan. Normi maantiekulutus oli 10,8l/100 kun ajoin noin 80-90km/h.
Sitten taas Tampereen seudulta pohjoiseen mutkateillä menikin jo 16l/100.

Lopulta laitoin takaisin tuon 32/32 Pierburgin, jolla alavääntö ja käytettävyys paranivat huomattavasti.
Joku voisi sanoa että 32 on liian pieni 2.3 kutoseen, mutta ite pidän tuosta, sillä kaasu reagoi heti alakierroksilla, ja eipä tuossa ylärekisterissä juurikaan eroa ole isompaan kaasariin, vakio kone kuitenkin.

Myös pakokassujen haju sisätiloissa oli ajoittainen ongelma. Lopulta (hyvien neuvojen avustamana) tutustuin enemmän tuohon kampikammion tuuletukseen. Olinkin rakentanut ihan väärin nuo ilmanvaihdot, olin laittanut suorat putket venttiilikopista ilmanputsariin.
No tilanne korjaantui kun kytkin imusarjan laippaan toisen letkun venttiilikopasta. Hajut ja pölläytykset loppuivat käytännössä kokonaan.
Myös 32 pierburgin käytös tuntui paranevan oitis. Tyhjäkäynti on nyt koko ajan sama eikä seilaa ajoittain.

Uuden kytkimen vaihdoinkin jo viime talvena, jolloin pääsi eroon ravistuksesta. Yhden etupyöränlaakerinkin joutui kesän aikana vaihtamaan. Muuten todella nättiä kruisailua nyt. Välillä oli myyntiaikeetkin mielessä,mutta taas mieli muuttui.

Takaiskarit vaihdoin toiseen merkkiin kun nuo motocraftit tuntuivat "liian" jäykiltä. No, Kybin öljyt olivat samanlaiset...

Öljynpainemittari on alkanut elämään vahvemmin kuin ennen. Pitää jopa tietyllä kierrosalueella ravistavaa ääntä. Mistähän johtuu? Viisari ravistaa aika tiuhaan ja pitää sellaista rahisevaa ääntä. Mahtaakohan täyssynt. öljyillä olla osuutta asiaan? Paineet kuitenkin ok.

Ehkäpä etupenkkien uudelleenverhoilu olisi seuraava steppi mitä voisi talven aikaan teettää.
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
Viestit: 1522
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: GT '73 2d sedan

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Jaahs, voisi hieman päivitellä tilannetta tämän osalta.

Tämä kesä meni hienosti. Mitä nyt kaasarin ja kampikammion tuuletuksen kanssa oli omat juttunsa.
Tilasin joskus hyllyyn kiinankopion 38 webrusta(A-team). Tuolla kaasarilla en oikein saanut autoa toimimaan kunnolla, säätämisen kanssa oli
haasteensa.
Ajelin tuolla 38 kaasarilla yhden isomman lenkin , 700km keuruun suuntaan. Normi maantiekulutus oli 10,8l/100 kun ajoin noin 80-90km/h.
Sitten taas Tampereen seudulta pohjoiseen mutkateillä menikin jo 16l/100.

Lopulta laitoin takaisin tuon 32/32 Pierburgin, jolla alavääntö ja käytettävyys paranivat huomattavasti.
Joku voisi sanoa että 32 on liian pieni 2.3 kutoseen, mutta ite pidän tuosta, sillä kaasu reagoi heti alakierroksilla, ja eipä tuossa ylärekisterissä juurikaan eroa ole isompaan kaasariin, vakio kone kuitenkin.

Myös pakokassujen haju sisätiloissa oli ajoittainen ongelma. Lopulta (hyvien neuvojen avustamana) tutustuin enemmän tuohon kampikammion tuuletukseen. Olinkin rakentanut ihan väärin nuo ilmanvaihdot, olin laittanut suorat putket venttiilikopista ilmanputsariin.
No tilanne korjaantui kun kytkin imusarjan laippaan toisen letkun venttiilikopasta. Hajut ja pölläytykset loppuivat käytännössä kokonaan.
Myös 32 pierburgin käytös tuntui paranevan oitis. Tyhjäkäynti on nyt koko ajan sama eikä seilaa ajoittain.

Uuden kytkimen vaihdoinkin jo viime talvena, jolloin pääsi eroon ravistuksesta. Yhden etupyöränlaakerinkin joutui kesän aikana vaihtamaan. Muuten todella nättiä kruisailua nyt. Välillä oli myyntiaikeetkin mielessä,mutta taas mieli muuttui.

Takaiskarit vaihdoin toiseen merkkiin kun nuo motocraftit tuntuivat "liian" jäykiltä. No, Kybin öljyt olivat samanlaiset...

Öljynpainemittari on alkanut elämään vahvemmin kuin ennen. Pitää jopa tietyllä kierrosalueella ravistavaa ääntä. Mistähän johtuu? Viisari ravistaa aika tiuhaan ja pitää sellaista rahisevaa ääntä. Mahtaakohan täyssynt. öljyillä olla osuutta asiaan? Paineet kuitenkin ok.

Ehkäpä etupenkkien uudelleenverhoilu olisi seuraava steppi mitä voisi talven aikaan teettää.
Sedan GT '73
Vastaa Viestiin