-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Hivenen oli tiukka takoa lukkomurikka uusilla laakereilla paikoilleen mutta meni paikoilleen ja hammaskuvio kaipasi hivenen huomiota :shock:
perä1.jpg
perä1.jpg (54.46 KiB) Katsottu 4283 kertaa
Ensimmäisessä on sinistä vaseliinia kertomassa hammaskuviosta.
Tämän jälkeen korvasin harmaalla pohjamaalilla vaseliinin ja kuvio selkeni :)
perä2.jpg
perä2.jpg (56.48 KiB) Katsottu 4283 kertaa
Eli piti siirtää lautaspyörää lähemmäs murikkaa, tämän jälkeen homma kusi totaalisesti :evil: Apumekaanikko pyöritteli perämurikkaa käsissään ja ruvettiin tinkaamaan mihin päin sitä siirretään. :kylse:
Siirrettiin sitten shimmi lautaspyörän puolelta toiselle puolen ja perä kasaan. Ja jumiinhan se meni. Seuraavaksi lautaspyörän puolelta pikkusen ohuempi shimmi takaisin, ja jumiin meni kasatessa. Kolmannella kerralla edelliset simmit takas ja perä kasaan, laakerit kun sai pohjaan niin jumiin taas :seko:
perä3.jpg
perä3.jpg (52.95 KiB) Katsottu 4283 kertaa
Siihen jäi saamaan valohoitoa.

Saunan päälle oli aikaa miettiä ropleemaa ja siinä taisi käydä niiin että laakeri/shimmi paketit taisi mennä ekalla kerralla ristiin, ei se muuten noin jumissa ole. Vaikka laakerin sisä- ja ulkokehät tussilla merkattiin, niin murikan tussimerkki katosi ekassa asennuksessa ja se sitten kostautui.

Jatkuu seuraavassa jaksossa :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mun silmään näyttäs että tarvii pinjonia sisäänpäin ja vastaavasti lautasta kauemmaksi
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Tuli otettua vanhat mutkaiset shimmilevyt pois ja laitettu uudet, tällä kertaa oikeille puolille :)
peräsäätö.jpg
peräsäätö.jpg (68.79 KiB) Katsottu 4212 kertaa
Arvalla laitettu nippu antoi kohtuullisen tuloksen muttei kerralla kohdalle :oops:
perä4.jpg
perä4.jpg (82.24 KiB) Katsottu 4212 kertaa
Eli lisää säätöä tiedossa, pitää käydä ostamassa lisää levyjä jos ei vanhoja saa suoristettua. Vetorattaan alla taisi olla +0.2 levy ja sille kaveriksi ööää 0.1 :heh:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Välistä jotain muutakuin peräremppaa :)
Polttoainepumpun vaihtohan on yksinkertainen hommana, letkut ja kaksi pulttia irti niin pumppu on kourassa :x
Näinhän tämä olisi mennyt jos olisi ollut pitkä 14mm hylsy, 3/8 vääntiöllä. Nyt ei ollut, niin kiintolenkillä piti kihnuttaa kääntäen avainta puolelta toiselle neljänneskierroksen välein :seko:
Kuvassa on purettu puola kiinnikeineen pois, että pääsi yläkautta käsiksi.

pensapumppu_uusi.jpg
pensapumppu_uusi.jpg (18.04 KiB) Katsottu 4159 kertaa
Moottorihan lähti pienellä lisähuikalla kaasariin käyntiin. Seuraavaksi huomio kiinnittyi kasvavaan öljylammikkoon lattialla :kylse2:
Vikahan paikallistui öljynpainemittarin putkeen.

öljyputki.jpg
öljyputki.jpg (30.82 KiB) Katsottu 4159 kertaa
Tämän irrottaminen ei poikennut pumpun vaihdosta muutenkuin että sai selällään maata lattialla :)
Aikansa nysvättyä osat oli koneen kyljestä kourassa ja viaksi paljastui haljennut putki.
Tämä oli helppo fiksata prässäämällä helmiliitos auki 3mm terästapilla ruuvipenkissa. Tosin lämmittelin eka liittimen ettei tule kylmämurtumia.
Putken päälle tuli verkkosukkaa aluteipillä vahvistettuna, josko se kestäisi pakoputken vieressä paremmin.
suoja_öljy.jpg
suoja_öljy.jpg (19.02 KiB) Katsottu 4159 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Näköjään kolme kuvaa edeellenkin maksimi, tai en vain osaa :mrgreen:

Konehuoneesta oli aika siirtyä kabiinin puolelle. Ensimmäinen kardaanin suoja tuli muotoiltua rälläkälla ja 22 lenkillä. Vaihdekeppi suojineen mahtui reiästä pihalle ja jäi kaulus mihin kiinnittää ulommainen suojapussi.
peltiosa.jpg
peltiosa.jpg (66.12 KiB) Katsottu 4157 kertaa
Toinen versio tuli vain rälläköityä, mittailujen jälkeen aukona paikka löytyi.
peltiosa2.jpg
peltiosa2.jpg (113.44 KiB) Katsottu 4157 kertaa
Pikkusen pitää peltisoiroa lisätä, jos ei orkkis rungon taivutus onnistuo suojaa myötäileväksi.

Lisäksi tuli ihmeteltyä nopusmittarin toimintaa, tai sen puutetta. + ja - johtojen kääntäminen ei vaikuttanut mittarin toimintaan. Amerikan-Joen sivuilta löytyvän ohjeen mukaisesti yritin saada selvää yleismittarilla tuleeko anturilta AC:ta. Ainut että +20 vuotta vanha bilteeman automittari ei ymmärtänyt AC:ta ollenkaan ja seuraava vitosen yleismitttari lähti AC puolelta 200V, niin lukemat jäi saamatta. Piti olla 20 VAC lukemiin pystyvä mittari.

Lisätään ihmeteltävien juttujen listaan :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Irrottelin myös viikonloppuna laturin ja rakentelin ruuvipenkkiin testipenkin. Riittävä määrä piuhoja ja akku kiinni. Ainut mitä sain aikaan akkukoneella pyörittämällä oli 0.8V :x

Siitä vehje osiksi ja äkikseltään tuomio on loppuun kuluineet hiilet, eikä kollektorin kaulakaan uudelta näyttänyt :club:
hitachi.jpg
hitachi.jpg (109.3 KiB) Katsottu 4089 kertaa
Aikani haettua hiilipakettia intervepistä, se taitaa olla --> SÄÄDIN NISSAN L180G-63401. Tosin ensin pitää kokeilla vaihtaa pelkät hiilet :D

Peräremontti kaipaa edelleenki lisää säätölevyjä, orkkislevyt on senverran mutkilla että ovat roskiskamaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Laturi projekti otti aikalisän, hiiliä ihmeteltyä ja mitailtua päättelin ettei hiilien vaihto auta :x
Yllättävän kalliita moisen japsien tusinalaturin osat. Jätetään laturi asia hautumaan ja kokeillaan eiko bossilainen muka oikeasti mahdu koneen kylkeen :P
IRL kiireistä johtuen on peräremontti vieläkin vaiheessa, eikä tooosi tiukassa ollut murikan laakeri nopeuttanut asiaa.
ulosvetäjä.jpg
ulosvetäjä.jpg (61.71 KiB) Katsottu 3944 kertaa
IKH:n laatukampe antoi vain periksi. Ensin katosi kiristinruuvin päässä oleva kuula pölynä takavasemmalle, seuraavaksi ruuvin pää levesi ja rupesi vetämään ulosvetäjää vinoon. Tämä tuli korjattua hiomamalla penkkihiomakoneessa pää suoraksi ja poraamalla 4.5mm reikä mihnn vasaroin M5 pidätin ruuvin. Tämä viritys esti pään karkaamisen akselin päästä. Seuraavaksi alkoivat leukojen pidätin ruuvit taipua räikkään lisätyn jatkovarren ansiosta :shock:

Tämä aiheutti ihmettelyä ja lopputulema oli että 3 kpl isoja ruuvipuristimia ja random teräspalasia sisäpuolelle tueksi. Velipoika räikä jatkovarren päähän ja itse pitämään vekkarilla möykkyä paikoillaan. Laakeri lähti komealla pamauksella liikkeelle ja ylimääräset tuet tippui lattialle :peukku:

Laakeri oli loppuun asti tiukka mutta irtosi lopulta :)
ulosvetäjä2.jpg
ulosvetäjä2.jpg (68.97 KiB) Katsottu 3944 kertaa
Säätölevyjä tuli haettua paikallisesta laakeriliikkeestä.
Jos äitienpäivä kemuilta joutaa, niin tallissa pitäisi mutka käydä nojailemassa Taunukseen :roll:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Mulla on samanlainen ulosvedin, en saanut sillä pinionin laakeria irti joten käytin siitä tuota laakerin alle kiinnitettävää osaa ja painoin prässissä laakerin irti
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

taunus 78 kirjoitti: 09 Touko 2021, 13:27 Mulla on samanlainen ulosvedin, en saanut sillä pinionin laakeria irti joten käytin siitä tuota laakerin alle kiinnitettävää osaa ja painoin prässissä laakerin irti
Hyvä kikka, pistetään muistiin vastaisuuden varalle :)

Perän laakeria tuli avarrettua virsikirjalla ja pikku lämmittämisellä suorastaan holahti paikoilleen. Lisäsin 0.2 lisun entisen lisäksi ja mittasin paketin paksuudeksi 0.45 :shock:
ulosvetäjä3.jpg
ulosvetäjä3.jpg (53.93 KiB) Katsottu 3858 kertaa
Laturin vaihto rojekti ei edennyt suunnitellusti. Konehuoneeseen ei edellenkään mahdu nykyisellä syylärillä koneen viereen laturia. Tai no, Motorcraftin 1G malli menee mutta vaatisi ulkoisen säätimen ja ne on silleen "out of season" :mrgreen:
Vasemmanpuoleinen on Motorcraft ja oikea perinteinen 70A Bosch.

laturit.jpg
laturit.jpg (47.61 KiB) Katsottu 3858 kertaa
Senverran tuli vaihde päällä moottoria käytettyä että selvisi toimiiko laatikon pulssi anturi. Ja korotetulla tyhjäkäynnillä tuli noin 5v vaihtosähköä pihalle :)
Pistin kyselyä Autogaugelle nopeusmittarin syömästä signaalista mutta vastausta ei ole näkynyt vielä :x

Peltisaksien löydyttyä aukaisin hivenen kardaanitunnelia, saattoi tulla pikkusen liioteltua :P
tunneli.jpg
tunneli.jpg (70.73 KiB) Katsottu 3858 kertaa
Eiköhän tuohon jotain peittoa tule. Tunnelin lisäksi puuttuu laturi, lukkoperä, sekä toimiva nopeusmittari, mutta muuten olisi konttorille vientiä vaille.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Perärojkekti eteni vaikeuksien kautta maaliin, tjsp 8)
Laakeri meni nätisti paikoilleen pikku lämmittämisellä ja koe kasaamisen jälkeen tuomio oli, että liian vähän lisuja lisäsin :seko: Joten laakeri pois ja loppujen lopuksi sinne meni 0.7mm edestä peltiä väliin.

peräsäätö1.jpg
peräsäätö1.jpg (92.74 KiB) Katsottu 3804 kertaa


Tämän jälkeen ei menny niinkuin trömpsöössä. Ekalla kerralla tuli lämmitettyä liian vähän laakeria ja jäi jumiin akselille. Sitä pois ottaessa tuli sössittyä 0.1 simmi rupelille. Toisella kertaa loppui kaasu lämmittimestä ja jäin 5mm vajaaksi että olisi laakeri mennyt pohjaan :x akseli lämpesi operaation yhteydessä sen verran ettei oikein paljaalla käsillä pitkään pidellyt.

No loppuhan menee hakkaamalla ja niin meniki :oops:
Paitsi että rullien häkki suuttui ja lähti pois paikoiltaan, siinä sitten vaseliinilla rullia liimatessa häkkiin paikoilleen, tuli jo mieleen ettei voi onnistua. Mutta niin vain jo kolmannella kertaa sai paketin kasaan ja lukkomutterin kirittyä. Krymppiholkit meinasi loppua kun kiritäminen oli sellainen taitolaji ettei ihan menny oikeaan kireyteen ykkösellä. Kiertomomentiksi tuli 0.3 kg ja sillä mennään :peukku:




Hammaskosketus näytti kohtuulliselta ja tällä koetetaan onnea toistaiseksi


peräsäätö2.jpg
peräsäätö2.jpg (31 KiB) Katsottu 3804 kertaa


Tämän jälkeen kansi kiinni ja odottamaan maalausta yms. hipistelyä :)
Myös uus tunniste-Tag olisi tarkoitus naputella pellistä.
Liitteet
luukku_kiinni.jpg
luukku_kiinni.jpg (62.88 KiB) Katsottu 3804 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Välistä kardaanitunnelin aukon peittämistä. Leikkaa ja kokeile menetelmällä rupesi muoto pellille löytymään :)
Työkaluina oli lukkopihdit ja peltivasara. Nämähän ei korvaa oikeita pellin venyttimiä, niin aikaa meni..
kardaanipeitto.jpg
kardaanipeitto.jpg (144.4 KiB) Katsottu 3675 kertaa
Lopputulema oli ihan jees, paitsi...........
kardaanipeitto2.jpg
kardaanipeitto2.jpg (59.41 KiB) Katsottu 3675 kertaa
Kokeilin vaihtaa vaihteita laatikosta ja 5-vaihde oli hukassa :x
Sehän olisi helppo sifterin säädöillä korjata mutta tuolla versiolla pitäisi aina laatikko+moottori irroittaa :evil:

Joten vaatii uusia versiota säätöongelman korjaamiseksi, jollain aikataululla :shock:

Autogaugen asiakaspalvelu vastasi nopeusmittariongelmaan ja suositteli AGGPSCV-II laitetta mittarin taakse. Käytännössä GPS vastaanotin ja siihen muunnospalikka mikä muuttaa GPS signaalin mittarin ymmärtämäksi pulssiksi.
Mittarin säätämisellä ei nopeutta laatikon anturin avulla löytynyt.

Laturi asia ei ole oiken edistynyt, yllättävän vaikea löytää osia moiseen Hitatsiin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Motonetin valikoimasta ei löytynyt laturiin oikein mitään osia, vaihtolaturia olisi löytynyt tilaamalla :(
Jätetään vielä harkintaan että tilaataanko saksasta halavalla vai motonetistä vähän kalliimmalla.

Perä sai pohjamaalia purkista. Vaikeimpiin paikkoihin levittelin pensselillä muuntoainetta.
perä.jpg
perä.jpg (28.58 KiB) Katsottu 3574 kertaa

Tuli otettua vaihdelaatikon sähköanturi irti ja kytkettyä oskilloskooppiin kiinni, pyöritys tapahtui porakoneella. Ja anturihan toimii, noin 5 volttia porakoneen 1200 kierroksella ja 2400 kierroksella teki noin 10 AC:ta. Tästä innostuneena anturi suoraan mittaristoon kiinni ja porakoneella kierroksia. Ja dadaa niin ajeltiin kolmea kymppiä 8)
nopeusmittari.jpg
nopeusmittari.jpg (26.45 KiB) Katsottu 3574 kertaa

Toimattomuus johtunee johdosta, liittimistä tai anturista. Anturi vaatisi vaijerin tai jotain tulemaan sisukaluja ja ehkäisemään öljyvuotoja.

Öljyvuodoista puheen ollen, niitä alkaa ilmeta niin moottorista kuin laatikostakin :x
vuoto.jpg
vuoto.jpg (90.8 KiB) Katsottu 3574 kertaa

Laatikko vuotaa akselin tiivisteestä ja tyhjennyspropusta. Jäi näköjään liimat laittamatta proppuun aikanaan. Laatikossa oli proput paikoillaan ja oletetin että pitäisivät, väärin luulin :shock:

Imukansi vuotaa reilusti takapäästä, jäi vissiin silikonimakkara liian pieneksi kasausvaiheessa.

Laatikosta rupesi vaihteet löytymään kytkinvaijerin säädöllä. Tremecin huolto-ohjeen mukaisesti otin rajotin ruuvit pois käytöstä. Eli ruuvasin ne niin kauas etteivät rajoita kepin liikettä. Kepin sivuilla olevien jousien säädöt on vielä hakusessa, nyt toimii jotenkuten. Vielä kun saisi penkin paikoilleen että pääsisi kokeilemaan miten ne vaihteet käytännössä löytyy :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Tuli nysväiltyä tulppa sähköiselle anturille, jolla tukitaan mittarivaijerin paikka.
Kuvassa näkyvä o-rengas on tukena alkuperäiselle ettei pääse nousemaan liian ylös. Tulppa tuli 10mm pultista sahattua kierteettömältä osalta.
nopeusanturi.jpg
nopeusanturi.jpg (44.96 KiB) Katsottu 3501 kertaa
Muuten odotellaan kesälomaa :D
Jos silloin jotain kerkeäisi tekemään loppuun asti :peukku:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
Viestit: 440
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja veeqs »

Kesäloma on senverran kiireitä aikaa ettei oikein mitään kerkeä tekemään :oops:

Jotain pientä kuitenkin. Imukannen käytin auki ja laitoin reilusti liimaa päätyihin, josko se nyt pitäisi öljyt sisällä. Käyntiin en ole laittanut, kun meinaa paineet karata jäähdytysjärjestelmästä :x
imukansi.jpg
imukansi.jpg (31.77 KiB) Katsottu 3225 kertaa
Kuvien lisääminen ei näytä nyt toimivan :o (toimii)

Yksivuoto kohta paikallistui vesipumpun laipan liitokseen, vuoti pultin reikään ja siitä ulkopuolelle.
vuoto.jpg
vuoto.jpg (44.42 KiB) Katsottu 3225 kertaa
vuoto2.jpg
vuoto2.jpg (92.36 KiB) Katsottu 3225 kertaa
Tämän tiivistamisen jälkeen vuotaa vielä jonnekkin.
Tutkitaan kunhan keretään.

Lämpömittariksi tuli motonetin Trisco malli, kun sisälsi sopivat kierrekikkareet anturin kiinnitamiseen imukanteen. Johdotuksia on tullut siistittyä ja merkattua 8)

Laturiksi tuli ostettua Denson 70A malli, sille tehdä kiinnike ja yms. Jos sillä saisi latauksen toiminaan.

Edittiä, lisätty kuvia
Pj
FTC Puheenjohtaja
Viestit: 1258
Liittynyt: 17 Heinä 2004, 17:06

Re: -76 Taunus v6 --> v8

Viesti Kirjoittaja Pj »

veeqs kirjoitti: 05 Heinä 2021, 00:35 Kuvien lisääminen ei näytä nyt toimivan :o
Kokeiles nyt kuvien lisäämistä.
Taunus78 teki vähän muutoksia asetuksiin
#1
Taunus CoupeGT 2.8 '72
Taunus 4d 1.6GX '81 museo
Taunus 4d 2.0GX '82
AC Cobra V6
Tunturi super Sport `76 ;)
Pappa Tunturi `75 ;)
Vastaa Viestiin