V6T2 nokka on myös minulla, 38 weber mehumaijana, peltiset savupiippujen lähdöt sekä jäähdytys flektillä. Eikähän noista yhteensä saada se 2,5 hv.Mois kirjoitti:Kylhän tosta reilut 150 kaakkii irtoaa varmaankin, riippuu paljon siitä mikä nokka tulee?
Sulla kai sitten ne HC-männät joissa puristuskorkeus taitaa olla 41,65mm tai jotain sinnepäin. Noi mun OHC Transitin LC-männät on millin alemmalla puristuskorkeudella.
Toi FoorttiFanin kone on aika lähelle samanlainen ku sulle tulee, mut pienemmällä puristussuhteella ja pakovenat (tai imu) muistaaksein pienemmät ku 2.3 AN kansissa.
viewtopic.php?t=6543&postdays=0&postorder=asc&start=90
Ja tosta penkitetty 153hp ja 220nm V6T2 nokalla muistaakseni.
Ford Taunus Coupe GT 2.3 V6
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Niin ja jos joku vastaavaan joskus ryhtyy, niin kannttaa se jakopään koppa myös vaihtaa sen mukaan millaisen kampuran aikoo asentaa, näissä on myös eroja.
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
20.5.2014
Koneen kävin noutamassa koneistamolta. Asennushommiin käy tie, eli vanha pois ja uusi kone paikoilleen. Siinäpä se tiistaipäivä meni. Seuraavana päivänä jatkoin asennuksia. Starttia paikoilleen ruuvatessa toinen startin korvakko antautui. En alkanut mitään kikka vitosta tekemään vaan tilasin uuden startin, huomenissa pitäsi olla paikkakunnalla. Kaasarin purin, puhdistin ja kasasin uusilla tiivisteillä ja hieman isommilla suuttimilla. Oli muuten kerännyt ihan kivasti kaikkea roskaa sisäänsä, eli puhdistus ja huolto oli tarpeen. Myöskin polttoaineletkut kaipasivat huomiota, eli myös nekin uusin tarvittavilta osin. Jotta savut saisi pihalle koneesta pitää pienipätkä jäähdytysletkua uusia (automaattiryypyltä - imusarjaan) lämpötila anturi (meni vahingossa vanhan koneen mukana) sekä öljyn lisäainetta (redline, nokan voitelun varmistamiseksi)
Koneen kävin noutamassa koneistamolta. Asennushommiin käy tie, eli vanha pois ja uusi kone paikoilleen. Siinäpä se tiistaipäivä meni. Seuraavana päivänä jatkoin asennuksia. Starttia paikoilleen ruuvatessa toinen startin korvakko antautui. En alkanut mitään kikka vitosta tekemään vaan tilasin uuden startin, huomenissa pitäsi olla paikkakunnalla. Kaasarin purin, puhdistin ja kasasin uusilla tiivisteillä ja hieman isommilla suuttimilla. Oli muuten kerännyt ihan kivasti kaikkea roskaa sisäänsä, eli puhdistus ja huolto oli tarpeen. Myöskin polttoaineletkut kaipasivat huomiota, eli myös nekin uusin tarvittavilta osin. Jotta savut saisi pihalle koneesta pitää pienipätkä jäähdytysletkua uusia (automaattiryypyltä - imusarjaan) lämpötila anturi (meni vahingossa vanhan koneen mukana) sekä öljyn lisäainetta (redline, nokan voitelun varmistamiseksi)
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
22.5.2014
Startti saapui sovitusti, joten eikun hakemaan! Koko päivän oli kaikenmaailman kiirusta joten asennushommiin pääsi vasta alkuillasta. Nyt taas muistin miksi kannattaa laittaa startti ennen pakosarjoja, osasipa taas vastustaa. Lopulta kaikki oli paikoillaan ja tarkistettu joten eikun yrittämään käyntiin. Konehan hörähti käyntiin pienen jumpan jälkeen. Äkkiseltään ei näkynyt mitään vuotoja tai muuta vastavaa. Kun sain koneen käymään jonkinlaista tyhjäkäyntiä päätin lähteä koeajolle. Kone tuntuu todella herkältä ja voimaa taitaa olla aika reilusti enemmän kuin vakiossa. Voiman tunne katosi äkillisesti kun meno loppui ja rullasin vapaalla bussipysäkille. Nopeasti tutkittuna ei näkynyt mitään hälyttävää. Hinausta odotellessa huomasin auton alla kasvavan öljyläikän, ei ***tu taasko tämä hajosi ja totaalisessti vielä. No eikun köyden jatkoksi ja nokka kohti kotia. Siinä perhefarmarin perässä roikkuessa aloin kehitellä teoriaa kulun hyytymisestä sekä öljyläikästä. Kotipihassa hinautin tanen nurmikolle ja konttasin auton alle lampun kanssa tutkimaan, kas kummaa öljyä näkyy tippuvan vain öljypohjan propusta, ja proppu kiristyi ihan käsin pyörittämällä. Aika helpotus. Menon hyytymiseen epäilisin polttoaineen loppumista. Viimeksi tuli tankattua ennen vappua ja sen jälkeen on ajeltu sekalaista nurkkapyöritystä vaikka kuinka, ja polttoianemittari on näyttänyt punaista jo hyvän aikaa. Jatkan tutkimuksia huomenissa!
Startti saapui sovitusti, joten eikun hakemaan! Koko päivän oli kaikenmaailman kiirusta joten asennushommiin pääsi vasta alkuillasta. Nyt taas muistin miksi kannattaa laittaa startti ennen pakosarjoja, osasipa taas vastustaa. Lopulta kaikki oli paikoillaan ja tarkistettu joten eikun yrittämään käyntiin. Konehan hörähti käyntiin pienen jumpan jälkeen. Äkkiseltään ei näkynyt mitään vuotoja tai muuta vastavaa. Kun sain koneen käymään jonkinlaista tyhjäkäyntiä päätin lähteä koeajolle. Kone tuntuu todella herkältä ja voimaa taitaa olla aika reilusti enemmän kuin vakiossa. Voiman tunne katosi äkillisesti kun meno loppui ja rullasin vapaalla bussipysäkille. Nopeasti tutkittuna ei näkynyt mitään hälyttävää. Hinausta odotellessa huomasin auton alla kasvavan öljyläikän, ei ***tu taasko tämä hajosi ja totaalisessti vielä. No eikun köyden jatkoksi ja nokka kohti kotia. Siinä perhefarmarin perässä roikkuessa aloin kehitellä teoriaa kulun hyytymisestä sekä öljyläikästä. Kotipihassa hinautin tanen nurmikolle ja konttasin auton alle lampun kanssa tutkimaan, kas kummaa öljyä näkyy tippuvan vain öljypohjan propusta, ja proppu kiristyi ihan käsin pyörittämällä. Aika helpotus. Menon hyytymiseen epäilisin polttoaineen loppumista. Viimeksi tuli tankattua ennen vappua ja sen jälkeen on ajeltu sekalaista nurkkapyöritystä vaikka kuinka, ja polttoianemittari on näyttänyt punaista jo hyvän aikaa. Jatkan tutkimuksia huomenissa!
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Sytkä säädetty tallissa perstuntumalla, kaasari putsattu ja kasattu uusilla osilla ja vähän isommilla suuttimilla ja koko kone muutenkin aika viritelmä, ei siinä paljoa pikku nykäyksiä huomaa. Bensamittarihan toimii, mutta kuski ei nyt vaan ymmärtänyt että jos se on pariviikkoa punaisella niin pakosta se aine joskus loppuu. Seurasin enemmän noita lämpöjä ja öljynpaineita niin unohtu tuo menovesi.Vermilion kirjoitti:Kannattaa laittaa se polttoainemittari "ihka oikeasti toimimaan" niin ei tule yllätyksiä onko
bensa loppu vai ei. Muutes eikö auto muka nykinny ennen kuin polttoaine loppu tai edes kenguru kaasua?
Yleensä polttoaineen vähyyden huomaa siitä mutkissa etc.
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
23.5.2014
Kävin bensaa kanisterilla 15 litraa ja pistin ne tankkiin, polttoinemittari siirtyi pois punaiselta, eli jotain vaikutusta tuntui olevan. Kaasariin muutama tippa tavaraa ja sitten alkoi taas tapahtua, auto lähti käyntiin eli vika selvitetty ja korjattu. Käytin koneen kuumaksi ja jälkikiristin kannet. Sitten yritin saada sytkää ja kaasaria jonkinlaisiin säätöihin. Uusi öljyvuoto löytyi, etupään stefa ei tunnu pitävän oikein mitenkää. Se hajosi siinä vaiheessa kuin jakopään koppana sorvasin (vingutin) sopivat kolot nokka-akselin pultille ja prikalle. Koska jakopään koppaa joutui aika monta kertaa sovittamaan paikoilleen ja pois niin stefa hajosi sitten lopulta.
Kävin bensaa kanisterilla 15 litraa ja pistin ne tankkiin, polttoinemittari siirtyi pois punaiselta, eli jotain vaikutusta tuntui olevan. Kaasariin muutama tippa tavaraa ja sitten alkoi taas tapahtua, auto lähti käyntiin eli vika selvitetty ja korjattu. Käytin koneen kuumaksi ja jälkikiristin kannet. Sitten yritin saada sytkää ja kaasaria jonkinlaisiin säätöihin. Uusi öljyvuoto löytyi, etupään stefa ei tunnu pitävän oikein mitenkää. Se hajosi siinä vaiheessa kuin jakopään koppana sorvasin (vingutin) sopivat kolot nokka-akselin pultille ja prikalle. Koska jakopään koppaa joutui aika monta kertaa sovittamaan paikoilleen ja pois niin stefa hajosi sitten lopulta.
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Heh elikä ei ollu mittaria syyttäminen vaan inhimillästä ihmisen aiheuttamaa virhettä.
Hyvä niin.
Hmmm en ole niin perillä kaasari vehkeistä, eikös tuo kaasari ole herkempi polttoaineen puutteelle?
(Matala polttoaineenpaine 0.2 bar tai jotain)
Ruiskussa esim mulla 5bar, polttoainepumppu rupeaa mekastamaan jos ei saa ainetta riittävästi
(1/3 tankilla ja alle kovaa mutkiin ajettaessa huomaa tälläisen)
Itsellä kanssa vähän jotain laihalla käymistä pintakaasulla/matalla kuormituksella
1-2sec. Joku lambdan säätö vikana...
Hyvä niin.
Hmmm en ole niin perillä kaasari vehkeistä, eikös tuo kaasari ole herkempi polttoaineen puutteelle?
(Matala polttoaineenpaine 0.2 bar tai jotain)
Ruiskussa esim mulla 5bar, polttoainepumppu rupeaa mekastamaan jos ei saa ainetta riittävästi
(1/3 tankilla ja alle kovaa mutkiin ajettaessa huomaa tälläisen)
Itsellä kanssa vähän jotain laihalla käymistä pintakaasulla/matalla kuormituksella
1-2sec. Joku lambdan säätö vikana...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Silloin kun itsellänikin oli ruiskuvermeet, mutta ei ruiskun tankkia, niin tuo kallistelu sekä vähäinen polttoaineen määrä teki juuri noita ongelmia.Vermilion kirjoitti:Heh elikä ei ollu mittaria syyttäminen vaan inhimillästä ihmisen aiheuttamaa virhettä.
Hyvä niin.
Hmmm en ole niin perillä kaasari vehkeistä, eikös tuo kaasari ole herkempi polttoaineen puutteelle?
(Matala polttoaineenpaine 0.2 bar tai jotain)
Ruiskussa esim mulla 5bar, polttoainepumppu rupeaa mekastamaan jos ei saa ainetta riittävästi
(1/3 tankilla ja alle kovaa mutkiin ajettaessa huomaa tälläisen)
Itsellä kanssa vähän jotain laihalla käymistä pintakaasulla/matalla kuormituksella
1-2sec. Joku lambdan säätö vikana...
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
24.5.2014
Päivän lista: vaihda uusi etustefa ja lämpökellon anturi.
Ja heti alkoi mennä metsään, konepeltiä avatessa aukaisuvipu rämähti hervottomaksi, eli lanka poikki, taas.
Koko aamupäivä meni kun korjasin tuon saamarin vivun takaisin toimivaksi. Sitten vaihdoin lämpötila-anturin ja viimeiseksi uusi etupään stefa. Auto käyntiin ja nyt ei vuoda öljyä stefasta vaan öljynpainemittarin putken juuresta, saamari tuo pitää tehdä uusiksi mutta sopivat osat meni varakoneen mukana ja viikonloppuna ei ole hydrauliikka tarvike liikkeet auki. Jatketaan kun arki koittaa...
Päivän lista: vaihda uusi etustefa ja lämpökellon anturi.
Ja heti alkoi mennä metsään, konepeltiä avatessa aukaisuvipu rämähti hervottomaksi, eli lanka poikki, taas.
Koko aamupäivä meni kun korjasin tuon saamarin vivun takaisin toimivaksi. Sitten vaihdoin lämpötila-anturin ja viimeiseksi uusi etupään stefa. Auto käyntiin ja nyt ei vuoda öljyä stefasta vaan öljynpainemittarin putken juuresta, saamari tuo pitää tehdä uusiksi mutta sopivat osat meni varakoneen mukana ja viikonloppuna ei ole hydrauliikka tarvike liikkeet auki. Jatketaan kun arki koittaa...
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
26.5.2014
Sain öljynpainemittarin roippeet vanhasta koneesta takaisin. Asensin paikoilleen ja toimii.
Aloittelin varovasti sisäänajoa n. 50 kilsaa ehdin ajella, sitten hajoisi jotain, ja pahasti!
Lähipäivinä tutkitaan lisää...
Sain öljynpainemittarin roippeet vanhasta koneesta takaisin. Asensin paikoilleen ja toimii.
Aloittelin varovasti sisäänajoa n. 50 kilsaa ehdin ajella, sitten hajoisi jotain, ja pahasti!
Lähipäivinä tutkitaan lisää...
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
27.5.2014
Huonosti nukutun yön jälkeen lähdin heti aamusta käyttiksellä liikenteeseen kohteena kaverin paja ja sieltä pyytelemään lainaksi puristuspainemittaria. Kotiin päästyäni valjastin pojan starttihommiin ja itseni mittarinvahtijaksi. Otin tulpat pois alkaen 6 pytystä ja sitä mukaa järjestyksessä kohti ykköstä, ja ykkösen kohdalla pahat aavistukset saivat vahvistusta, tulppa oli aivan musta ja märkä öljystä. Puristusten mittaus jatkoi samaa pahaa aavistelun rataa, ykkönen oli selvästi heikompi kuin muut. Muutaman puhelun soiteltuani tulin siihen tulokseen että purettava on.
Vikahan ilmeni edellisenä iltana kun kävin lasten kanssa ajamassa autolla, tarkoituksena käydä hakemassa vähän Vpoweria tankkiin. Valitsin reitin niin että vähän matkaa sai ajaa ihan satasen vauhtia maantietä pitkin. Kun saavuimme tankkauspisteelle konepellin alta tuli höyryä, ajelin auton vielä kotiin ja matkalla pakoputkesta pölähtäneet siniset savut ei mieltä nostaneet. Kotipihassa avasin konepellin, joka rööristä mistä vain oli mahdollista puhalti huohotus savua pihalle. Työnsin auton parkkiin ja tarkistin nesteet ja öljyt, jotka molemmat olivat sitä mitä pitääkin.
Muutama vaihtoehto olisi, venttiilit vuotaa, mäntä tai männärenkaat, tai pahvi?
Aloitin purkamisen niin että työn edistyessä voin sulkea pois vaihtoehtoja, venttiilit olivat kunnossa ja ei kantaneet. Jotenkin onnistuin särkemään imusarjan päässä olevan vesiletkujenkohtauspaikan, onneksi on oma varaosa tähän! No lopulta pääsin siihen että kannen voi nostaa pois. Oikeasti sydän pamppailen nostin kannen pois paikoiltaan ja hups heijaa, pahvi paskana ykköspytyn kohdilta. Muutaman puhelun jälkeen oli myös syy selvillä, kone on päässyt nakuttamaan ja ainakin näissä koneissa pahvi on se joka antautuu.
Tilasin uuden tiivistesarjan paikallisesta varaosaputkasta, koska tähän moottorimalliin ei tietääkseni ole saatavana sen parempaa tiivistettä kuin tarvikelaatu. Jotta jatkossa vältytään vastaavalta, on koneen uudelleen kasaamisen jälkeen etsittävä jostain ammattitaitoinen asentaja joka säätää penkissä sytkän sekä kaasarin niin että kone ei pääse enää nakuttamaan.
Osia odotellessa...
Huonosti nukutun yön jälkeen lähdin heti aamusta käyttiksellä liikenteeseen kohteena kaverin paja ja sieltä pyytelemään lainaksi puristuspainemittaria. Kotiin päästyäni valjastin pojan starttihommiin ja itseni mittarinvahtijaksi. Otin tulpat pois alkaen 6 pytystä ja sitä mukaa järjestyksessä kohti ykköstä, ja ykkösen kohdalla pahat aavistukset saivat vahvistusta, tulppa oli aivan musta ja märkä öljystä. Puristusten mittaus jatkoi samaa pahaa aavistelun rataa, ykkönen oli selvästi heikompi kuin muut. Muutaman puhelun soiteltuani tulin siihen tulokseen että purettava on.
Vikahan ilmeni edellisenä iltana kun kävin lasten kanssa ajamassa autolla, tarkoituksena käydä hakemassa vähän Vpoweria tankkiin. Valitsin reitin niin että vähän matkaa sai ajaa ihan satasen vauhtia maantietä pitkin. Kun saavuimme tankkauspisteelle konepellin alta tuli höyryä, ajelin auton vielä kotiin ja matkalla pakoputkesta pölähtäneet siniset savut ei mieltä nostaneet. Kotipihassa avasin konepellin, joka rööristä mistä vain oli mahdollista puhalti huohotus savua pihalle. Työnsin auton parkkiin ja tarkistin nesteet ja öljyt, jotka molemmat olivat sitä mitä pitääkin.
Muutama vaihtoehto olisi, venttiilit vuotaa, mäntä tai männärenkaat, tai pahvi?
Aloitin purkamisen niin että työn edistyessä voin sulkea pois vaihtoehtoja, venttiilit olivat kunnossa ja ei kantaneet. Jotenkin onnistuin särkemään imusarjan päässä olevan vesiletkujenkohtauspaikan, onneksi on oma varaosa tähän! No lopulta pääsin siihen että kannen voi nostaa pois. Oikeasti sydän pamppailen nostin kannen pois paikoiltaan ja hups heijaa, pahvi paskana ykköspytyn kohdilta. Muutaman puhelun jälkeen oli myös syy selvillä, kone on päässyt nakuttamaan ja ainakin näissä koneissa pahvi on se joka antautuu.
Tilasin uuden tiivistesarjan paikallisesta varaosaputkasta, koska tähän moottorimalliin ei tietääkseni ole saatavana sen parempaa tiivistettä kuin tarvikelaatu. Jotta jatkossa vältytään vastaavalta, on koneen uudelleen kasaamisen jälkeen etsittävä jostain ammattitaitoinen asentaja joka säätää penkissä sytkän sekä kaasarin niin että kone ei pääse enää nakuttamaan.
Osia odotellessa...
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400